Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 15 van de 16 [ 381 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Champagne fanclub!

 
Profiel   

Hier komt ook een champagne amber yearling ...! Spanned! Zodra hij komt met mijn transporter deze week, zal ik een foto posten *\%/* *\%/*
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 22:19 



 
Profiel   

Nieuwe vriendje is aangekomen deze weekend.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 18:09 



 
Profiel   

Wakker paardje! Ik vind de kleur echt prachtig. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Is die erachter ook van jou?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 19:40 



 
Profiel   

RSDICBS schreef
Wakker paardje! Ik vind de kleur echt prachtig. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Is die erachter ook van jou?


De Palomino? Ja, mijn jonge 4jr hengst. En de bonte staat hier in opfok

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 19:46 



 
Profiel   

Oe knappe Toet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 11:04 



 
Profiel   

Hoe is het met jullie champies?
Onze minipaard hengst staat in training voor de hengstenkeuring. Spannend want ik zie hem dan ook pas over enkele weken weer.

Onze gold champagne merrie is hoogdrachtig
[ img ]
Hier boven met haar dochter van 2022

Zijn jullie paarden ook allemaal al zo in de rui? Ik blijf maar poetsen haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 08:59 



 
Profiel   

Champagne kleur geweldig! Ben geen kenner en me aan het inlezen.
Ik kwam dit tegen:
Dominant en recessief
Dominante en recessieve genen bepalen hoe een bepaald gen zich manifesteert. Een dominant gen zal altijd domineren over een recessief gen. Daarom moet een recessief gen altijd in tweevoud (homozygoot) voorkomen wil het zichtbaar zijn.

Champagne wordt aangegeven met (Ch) en is een compleet-dominant gen waardoor het in zowel enkelvoud als in tweevoud in het genenpakket hetzelfde effect heeft op de vacht. Dit houdt in dat als er maar één pakketje informatie (ook wel allel genoemd) aanwezig is dat het gen vertelt dat de paardenvacht champagne gaat zijn, dan is het al zichtbaar op de vacht. De aanwezigheid van één of twee allelen met deze informatie (respectievelijk heterozygoot en homozygoot) maakt dus geen zichtbaar verschil op de vacht.

Houdt dit nu in dat als je met een heterozygoot champagne paard een veulen fokt je ook altijd champagne krijgt, of heb ik het helemaal fout?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 15:47 



 
Profiel   

Faya_barock schreef
Champagne kleur geweldig! Ben geen kenner en me aan het inlezen.
Ik kwam dit tegen:
Dominant en recessief
Dominante en recessieve genen bepalen hoe een bepaald gen zich manifesteert. Een dominant gen zal altijd domineren over een recessief gen. Daarom moet een recessief gen altijd in tweevoud (homozygoot) voorkomen wil het zichtbaar zijn.

Champagne wordt aangegeven met (Ch) en is een compleet-dominant gen waardoor het in zowel enkelvoud als in tweevoud in het genenpakket hetzelfde effect heeft op de vacht. Dit houdt in dat als er maar één pakketje informatie (ook wel allel genoemd) aanwezig is dat het gen vertelt dat de paardenvacht champagne gaat zijn, dan is het al zichtbaar op de vacht. De aanwezigheid van één of twee allelen met deze informatie (respectievelijk heterozygoot en homozygoot) maakt dus geen zichtbaar verschil op de vacht.

Houdt dit nu in dat als je met een heterozygoot champagne paard een veulen fokt je ook altijd champagne krijgt, of heb ik het helemaal fout?

Als je een homozygote champagne gebruikt heb je altijd een champagne nakomeling. Een heterozygoot geeft 50% kans.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 16:30 



 
Profiel   

Faya_barock schreef
Champagne kleur geweldig! Ben geen kenner en me aan het inlezen.
Ik kwam dit tegen:
Dominant en recessief
Dominante en recessieve genen bepalen hoe een bepaald gen zich manifesteert. Een dominant gen zal altijd domineren over een recessief gen. Daarom moet een recessief gen altijd in tweevoud (homozygoot) voorkomen wil het zichtbaar zijn.

Champagne wordt aangegeven met (Ch) en is een compleet-dominant gen waardoor het in zowel enkelvoud als in tweevoud in het genenpakket hetzelfde effect heeft op de vacht. Dit houdt in dat als er maar één pakketje informatie (ook wel allel genoemd) aanwezig is dat het gen vertelt dat de paardenvacht champagne gaat zijn, dan is het al zichtbaar op de vacht. De aanwezigheid van één of twee allelen met deze informatie (respectievelijk heterozygoot en homozygoot) maakt dus geen zichtbaar verschil op de vacht.

Houdt dit nu in dat als je met een heterozygoot champagne paard een veulen fokt je ook altijd champagne krijgt, of heb ik het helemaal fout?


Niet correct inderdaad ;). Wat er gezegd wordt is dat met het gen de champagnekleur altijd zichtbaar toont, bij zowel 1 als 2 allelen. Als een merrie (of hengst) 1 allel heeft dan is de kans met fokken 50% kans op een champagneveulen. Heeft 1 ouderdier 2 allelen dan is deze homozygoot voor champagne en geeft altijd het champagnegen door, dus dat geeft altijd een champagneveulen. Hebben beide ouderdieren 1 allel dan is de kans op champagne 75%, waarbij het ook mogelijk is dat het veulen van allebei de ouders het allel mee krijgt en dus homozygoot voor champagne is (50% kans op heterozygoot champagne, 25% kans op homozygoot champagne en 25% kans op geen champagne).

Hier gaat het goed met de champies. :D De meest recente foto's zijn vol in wintervacht :+

Jaycee AQHA - classic - 8 jaar

[ img ]

Special (zoon van Jaycee) APHA - classic tobiano - 3 jaar

[ img ]

Vlinder NMPRS - classic creme - 9 jaar (op de foto met dochter Bloem, Palomino)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 21:05 



 
Profiel   

Dank je wel voor de uitleg Astrid!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 21:09 



 
Profiel   

Ben benieuwd of er iemand met de homozygoot champagne partbred Fries TDR Ridiculously Kool gefokt heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 07:28 



 
Profiel   

Nee want het dekgeld en verzenden is echt enorm duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 07:55 



 
Profiel   

Ik ga volgend jaar waarschijnlijk sperma van een andere homozygoot champagne Fries uit de USA bestellen, voor mijn 50% champagne Friese merrie.
Atticus ZL, 87, 5% Fries en imo meer kwaliteit dan Kool.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 14:20 



 
Profiel   

Faline schreef
Ik ga volgend jaar waarschijnlijk sperma van een andere homozygoot champagne Fries uit de USA bestellen, voor mijn 50% champagne Friese merrie.
Atticus ZL, 87, 5% Fries en imo meer kwaliteit dan Kool.


Ben erg benieuwd naar deze hengst kan er niks over vinden, (wil je foto's etc delen?)

GEVONDEN!


Laatst bijgewerkt door Faya_barock op 13-05-23 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-23 20:53 



 
Profiel   

Ben benieuwd, wie denkt champagne, wie denkt dubbel pearl?

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-23 20:57 



 
Profiel   

Is onmogelijk te zeggen zonder te weten wie de ouders zijn en wat voor kleur die hebben. Het kan ook nog pearl plus cream zijn. Testen is het enige wat 100% zekerheid geeft over de kleur.

Atticus is trouwens wel eea over te vinden via facebook. Heb tijd geleden contact gehad met de eigenaar en weet dat ze van plan zijn sperma in te vriezen voor internationaal gebruik. Ik vind hem (en de rest van de lijn waar hij uit komt) veel kwaliteit hebben en goed in het Friese plaatje passen, zeker gezien wat er daar beschikbaar is aan Friezen (vergeleken met hier in Friesland) én het feit dat je voor de kleur natuurlijk altijd ander bloed moet hebben toegevoegd. Al is dat imo niet zo erg met het inteelt percentage vd Friezen. In mijn optiek zou het stamboek er goed aan doen om een B boek te creëren voor kruisingen en als ze bang zijn dat men er dan maar wat op los gaat fokken, regels te stellen om het rasstandaard te behouden, regels te stellen te beginnen met bv minimaal 50% Fries bloed. (en helaas voor ons zal de zwarte kleur ook wel een standaard blijven, ook al zit er onder de champagne nog steeds een zwarte basis :+ )
Het zou mooi zijn om een A stamboek te hebben waar we terecht kunnen met champagne kleurige Friezen. Ik ben niet echt een fan van een aantal van de kleinere stamboeken, omdat die in mijn ogen te makkelijk zijn met het inschrijven/aannemen van allerhande paarden, vrij makkelijk goedkeuren van hengsten en uitdelen van allerhande premies. Wel leuk, maar uiteindelijk niet zoveel waard. Hoewel met de champies op dit moment nog wel een uitkomst, met name richting de sportpaarden en pony's, omdat we nog wel wat hebben in te halen wbt kwaliteit, maar zonder goed gekeurde hengsten gaan we natuurlijk helemaal niet vooruit komen. Er is onlangs nog wel weer een hele leuke in Duitsland goed gekeurd: Kheano Hij is goedgekeurd als Duitse rijpony, en voor de sportpony fokkers een hele mooie aanwinst :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 01:26 



 
Profiel   

https://youtu.be/S1mSEc2xa54
[img]
[ img ]

[ img ]
[/img]

Graag jullie kijk hierop.
Gaat om eerste filmpje is enkel classic champagne, maar is nu met 3 jaar al zo licht.
Wat zou er door kunnen zitten?
Moeder is ook zo licht links op de foto, andere foto vader.
Vorige eigenaar heeft tegen huidige eigenaar gezegd geen schimmel, zou het silver kunnen zijn, lijkt wel op Perry.
Wil haar kopen om met Perry te kruisen, maar als ze silver is, is dit niet slim omdat Perry ook silver is en mocht het veulen 2x silver zijn dan grote kans op oogproblemen.
Zou ze ook nog creme kunnen zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 10:40 



 
Profiel   

Enige manier om te weten is om te testen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 10:44 



 
Profiel   

Hier zijn er twee classic champagne minipaard hengstjes, de ene draagt daarbij crème en de andere het zilvergen. Diegene met crème heeft de lichtste manen, diegene met zilver is iets donkerder van kleur.


[ img ]

En dit is ook een silver classic champagne, één van mijn merrietjes en zij heeft bijna blonde manen, moeilijk te zien op foto.
[ img ]



Maar om zekerheid te hebben ga je best testen, zeker met de kans van dat zilvergen erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 11:07 



 
Profiel   

Yes heb de kleuruitslag van vorige eigenaar

aa, Ee, CH/n, nd1/nd2
no grey, one champagne, no cream, no pearl, no silver
Dus dat is geweldig!

MAAR HOE KOMT ZE DAN ZO LICHT GEKLEURD!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 12:06 



 
Profiel   

Faya_barock schreef
Yes heb de kleuruitslag van vorige eigenaar

aa, Ee, CH/n, nd1/nd2
no grey, one champagne, no cream, no pearl, no silver
Dus dat is geweldig!

MAAR HOE KOMT ZE DAN ZO LICHT GEKLEURD!

Er zijn zo veel verschillende tinten. Net als met alle kleuren

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 13:03 



 
Profiel   

Na 330 dagen (on)geduldig wachten is afgelopen maandag eindelijk mijn eerste zelf gefokte veulen, van mijn eerste eigen pony, geboren! Ik vond het echt ontzettend spannend en ben super opgelucht dat het allebei gezond en wel in de wei loopt. Hij is van El Perrier en waarschijnlijk ook precies dezelfde kleur als papa (Amber Champagne Silver). Als iemand weet waar ik het kan laten testen dan hoor ik het graag.

Mijn kleine knappe man, zo uit mijn dromen gewandeld! <3

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-23 08:12 



 
Profiel   

Ach wat een knap koppie! Gefeliciteerd!
Bij ons is ook het laatste veulen geboren vorige maand.
Hij is de eerste nakomeling van ons eigen champagne hengstje.

Een amber champagne bont hengstje.[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-23 08:04 



 
Profiel   

Ooh die is gaaf <3 perfect getekend :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-23 09:29 



 
Profiel   

Ja hij is super leuk! Heel chique mannetje en ondeugend :')

Wij hadden dit jaar 4x kans op champagne waarvan 1x homozygoot. 3x gedekt met een gast hengstje. En die zijn alle 3 'gewoon' cremello smokey black en palomino geworden. En de laatste merrie met ons eigen hengstje. En juist die is dan champagne geworden. :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-23 12:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 15 van de 16 [ 381 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen