Champagne fanclub!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 08:34

Peterina schreef:
Leuke (niet!) verhaal achter de registratie van deze hengst.

Eerst bij geboorte in 'kleur' register geregistreerd bij het ZSAA ... omdat vader HB II gekeurd was in 'pinto' boek. Toen veulen jaarling leeftijd had (of bijna die leeftijd) was hengst wel gekeurd als 'Licensed' bij AES. In eens werd 'veulen' geregistreerd bij AES ... in Hoofd Register ... en verdween het uit de registers van ZSAA !!!?????
Zo scheef als het maar kan!


Als dat verhaal al waar is, hoezo is het dan scheef? Zolang de vader de vader maar is en de moeder de moeder. Ze wilden zeker liever een AES-papier bij het dier zelf, dat snap ik wel. En volgens mij heb je bij het AES maar 1 register en niet een hoofdregister en nog andere registers..

https://angloeuropeanstudbook.nl/databa ... enquarz-md

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 13:10

Coloured schreef:
Peterina schreef:
Leuke (niet!) verhaal achter de registratie van deze hengst.

Eerst bij geboorte in 'kleur' register geregistreerd bij het ZSAA ... omdat vader HB II gekeurd was in 'pinto' boek. Toen veulen jaarling leeftijd had (of bijna die leeftijd) was hengst wel gekeurd als 'Licensed' bij AES. In eens werd 'veulen' geregistreerd bij AES ... in Hoofd Register ... en verdween het uit de registers van ZSAA !!!?????
Zo scheef als het maar kan!


Als dat verhaal al waar is, hoezo is het dan scheef? Zolang de vader de vader maar is en de moeder de moeder. Ze wilden zeker liever een AES-papier bij het dier zelf, dat snap ik wel. En volgens mij heb je bij het AES maar 1 register en niet een hoofdregister en nog andere registers..

https://angloeuropeanstudbook.nl/databa ... enquarz-md


Het is scheef omdat het veulen eerst als PBA geregistreerd is in een andere land, bij een andere EU Stamboek, maar TOEN was het vader dier NIET ggk in een warmbloed stamboek (alleen in kleur boek) en dus waren de papieren in feite B-Register en zou veulen nooit als warmbloed hengst ergens ggk kunnen worden. Veulen heeft zelfs een veulen premie gekregen bij stamboek opname ZSAA!
+/- 11 maanden later is hengst alsnog aangeboden bij AES (was bij ZfDP geweigerd is mijn verteld), en gekeurd. Nieuwe dekbrief uitgeschreven door zeer vriendelijke dierenarts en voilà, nieuwe registratie aangemeld.
Dit is wel tegen alle EU wetten aangaande paarden registratie ... maar het is niet de eerste keer deze fokker 'creatief' is met registratie papieren.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 13:24

Peterina schreef:
Coloured schreef:


Als dat verhaal al waar is, hoezo is het dan scheef? Zolang de vader de vader maar is en de moeder de moeder. Ze wilden zeker liever een AES-papier bij het dier zelf, dat snap ik wel. En volgens mij heb je bij het AES maar 1 register en niet een hoofdregister en nog andere registers..

https://angloeuropeanstudbook.nl/databa ... enquarz-md


Het is scheef omdat het veulen eerst als PBA geregistreerd is in een andere land, bij een andere EU Stamboek, maar TOEN was het vader dier NIET ggk in een warmbloed stamboek (alleen in kleur boek) en dus waren de papieren in feite B-Register en zou veulen nooit als warmbloed hengst ergens ggk kunnen worden. Veulen heeft zelfs een veulen premie gekregen bij stamboek opname ZSAA!
+/- 11 maanden later is hengst alsnog aangeboden bij AES (was bij ZfDP geweigerd is mijn verteld), en gekeurd. Nieuwe dekbrief uitgeschreven door zeer vriendelijke dierenarts en voilà, nieuwe registratie aangemeld.
Dit is wel tegen alle EU wetten aangaande paarden registratie ... maar het is niet de eerste keer deze fokker 'creatief' is met registratie papieren.


Dan klopt het geboortejaar toch niet? Dat zou het AES dan ook opgevallen moeten zijn. Als je een jaar na dato registreert.
Verder zie ik het probleem niet zo. Vader is licensed AES en veulen is AES. Nieuwe nakomelingen van de vader kunnen ook gewoon bij het AES geregistreerd worden.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:30

Ik snap de verhalen soms ook niet helemaal hoor. Opzich snap ik het ook wel als je op die manier het veulen later wel kunt laten keuren als dekhengst.
Nina kan ik bv ook nog wel welsh laten inschrijven, ook al is ze nrps. Daarvoor hoef ik geen moeilijke toestanden te doen met dekbonnen vervalsen ofzo, kan gewoon kopie papier naar welsh sturen en klaar.
Alleen blijft ze dan naast het welsh ook nog steeds nrps.
Nu we het er toch over hebben, Rose moet ik nog steeds overschrijven naar het NRPS, franse papieren heb ik hier niet zoveel aan. :+

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 15:32

Het jaar van het geboorte klopt als ook de gegevens op het 'nieuw' aangemaakt dekbewijs. Helaas is ook AES hier de dupe ervan ... in goed vertrouwen hebben zij het veulen geregistreerd adhv de 'nieuw' opgestelde dekbrief en een paspoort afgegeven. Dit terwijl de oorspronkelijk EU Stamboek waar het veulen bij zijn geboorte geregistreerd was nog bezig was met het opstellen van diens paspoort.

Ten tijde van het registratie van het veulen was de vader NIET licensed AES, maar HBII pinto boek ZSAA, en het veulen in diezelfde boek geregistreerd als PBA.

Het probleem is dat hier een veulen/paard van een niet warmbloed ggk hengst en met 'kleur' boek papieren dat officieel voorgesteld is, geprimeerd en opgenomen is in een EU-erkend stamboek in één land ... opeens geregistreerd wordt in een andere land bij een andere (!!) EU-erkend stamboek en dan als warmbloed.

Het feit dat een paard/veulen bij twee stamboeken geregistreerd wordt is niet het probleem en volgens EU regels volkomen mogelijk. Het probleem is dat het stamboek waar het veulen bij geboorte geregistreerd is definieert zijn registratie en wat voor 'type'/'ras' het is ... dus in dit geval een part-bred Arabier geregistreerd in B-Register/HBII.

Anoniem

Re: Champagne fanclub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:25

Ik snap je probleem niet Peterina
Zoals ik het lees heeft hij dus gewoon AES papier
En wat voor naampje het stamboek ook heeft, het blijft hetzelfde paard

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Re: Champagne fanclub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:16

Peterina bedoeld dat hij eigenlijk B register was waardoor hij officieel nergens als hengst GGK kon worden. Door creatieve eigenaar heeft hij nu een ander stamboek waardoor het wel mogelijk is. Is natuurlijk hetzelfde paard maar niet heel netjes.

Anoniem

Re: Champagne fanclub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:20

Waarom niet
Lijkt me logische keuze

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Re: Champagne fanclub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:25

Dan slaat het goedkeuren van hengsten toch ook nergens meer op? :roll:

Maargoed dit is een hele andere discussie :)

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 18:49

Icecrystal schreef:
Dan slaat het goedkeuren van hengsten toch ook nergens meer op? :roll:

Maargoed dit is een hele andere discussie :)


Als hetzelfde veulen een jaar later was geboren en meteen was aangemeld bij het AES was er niks aan de hand geweest. Ik zie het probleem echt niet. Vader is alleen nadat het veulen geboren is, licensed geworden bij het AES. En veulen is pas overgeschreven nadat papa licensed bij het AES is geworden. Is dat nu werkelijk zo verschrikkelijk?

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Re: Champagne fanclub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:57

Zo verschrikkelijk is het niet dat hoor je me ook niet zeggen toch? :+

Ik zeg alleen dat het niet netjes is en daar mag iedereen een andere mening over hebben lijkt me.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 20:13

Icecrystal schreef:
Peterina bedoeld dat hij eigenlijk B register was waardoor hij officieel nergens als hengst GGK kon worden. Door creatieve eigenaar heeft hij nu een ander stamboek waardoor het wel mogelijk is. Is natuurlijk hetzelfde paard maar niet heel netjes.


Dank U. Precies wat ik bedoelde.

Mij stoort het alleen omdat het ten eerste een vorm van fraude is, en ten tweede er zullen merriehouders erin trappen zonder hun huiswerk te hebben gedaan. Helaas is dit ook al gebeurt met andere hengsten gefokt door deze fokker ... en de merriehouder(s) zijn de dupe daarvan met hun B-Register veulens.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 21:05

Dan nog zie ik het probleem niet. Zijn vader is nu toch licensed AES? Dus je hoeft nergens meer in te trappen. Al was de vader eerder aangeboden geweest bij het AES dan had het veulen toentertijd al bij het AES ingeschreven kunnen worden. De hengst zelf wordt er in ieder geval niet meer of minder van en de fokker in dit geval ook niet. En fraude, wat is fraude? Op het moment van registreren bij het AES is er geen fraude gepleegd volgens mij.

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:28

Ik snap het denk ik ook niet helemaal goed. Klopt het dat je zegt dat alle veulens die van Rosenquarz afkomen B register veulens worden?

En je dus nooit met een hengstveulen van hem voor goedkeuring kan gaan?
Laatst bijgewerkt door Icecrystal op 29-12-16 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:29

Als het veulen ten tijden van registratie bij AES al ingeschreven was/geregistreerd was in het 'kleuren' boek van een andere Stamboek en n.b. daar een veulen premie bij stamboek opname heeft gehad ... dan is er wel sprake van fraude of vervalsing van gegevens.

Misschien ben ik te correct in mijn handeling of ben ik niet modern genoeg of save genoeg met het hedendaagse denkwijze, maar fraude is bij mij als er niet correct gehandeld wordt met het bedoeling om zaken voor te laten doen of te verdoezelen dan ze in feite zijn.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:30

Icecrystal schreef:
Ik snap het denk ik ook niet helemaal goed. Klopt het dat je zegt dat alle veulens die van Rosenquarz afkomen B register veulens worden?


Niet bij het A.E.S..
Maar die zijn nu wakker gemaakt ivm de handelwijze van de fokker.
En de lijst van 'wakker' Stamboeken wordt langer!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:34

Maar mijn excuus ... het was echter niet mijn bedoeling om deze topic over te nemen.
Ik wilde alleen jullie waarschuwen ivm deze zaak.

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Re: Champagne fanclub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:38

Niks mis mee Peterina! Ik ben juist blij dat er mensen zijn die het goed in de gaten houden. Ik ben ook door schade en schande wijs geworden en het was fijn dat jij mij er uitleg over gegeven hebt :) !

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 23:23

Peterina: Als het veulen nog geen paspoort had (wat je zelf schrijft), dan heeft de eigenaar zich precies op tijd bedacht.(ook al waren ze bezig met het paspoort in orde aan het maken bij het kleurenstamboek.) Een veulen mag naar mijn weten maar één keer officieel geregistreerd worden en een officiele registratie is een registratie waarbij er tevens een paspoort is afgegeven.

Met de hengst zelf is dus helemaal niks mis en snap eerlijk gezegd ook niet waarom je moet waarschuwen voor de hengst an sich. :?

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 01:39

Ja idd als die andere instantie bijna een jaar werk heeft met uitgifte paspoort... en je kan daardoor nog net je hengst elders inschrijven met kans op goedkeuring... misschien niet heel chique, maar ik zou het misschien ook wel doen.
En voor degene die interesse heeft in zo'n hengst ook voordelig als hij wel ggk kan worden.

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Re: Champagne fanclub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:55

Dat is zeker waar! :) Wordt hij voorgesteld op de HK eigenlijk? Waar dan ook :+

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:57

Laatste wat ik hoorde wisten ze nog niet of ze hem voor de keuring gingen doen, dus ik ben benieuwd wat ze besluiten.


Nog even een paar andere favorieten helaas allemaal USA;

Chewbaca gsf, inmiddels al 3 (van de Greenstone Farm, waar ze nog meer mooie champies hebben!)


Als ik toch eens geld teveel had.... dan ging ik zeker achter deze merrie aan <3
http://www.kingspassage.com/wp-content/ ... /10/14.jpg


En Pablito's Perignon, helaas geruind. -O-



Stond laatst trouwens ook nog een mooi groot veulen van Mareekk te koop in Duitsland, champagne hengst. (Ik moet toch echt eens de loterij winnen. :+ )

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Champagne fanclub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:59

Ik ben helemaal fan <3

Helaas zijn ze er niet in het PRE stamboek, zit stiekem te kijken of er geen leuke Quarter hengsten zijn die bij mijn merries passen maar mijn vriend vind champagne niet mooi :')

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:54

Er zijn wel champagnes met spaans bloed, staan wel eens op Ehorses.de te koop ook :j

Bijna nog Sjoerd, (kruising Fries, ik geloof 75%) vergeten :D Ben wel benieuwd wat jullie daar van vinden!
Afbeelding

Saintelette

Berichten: 3180
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: Champagne fanclub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:41

Mijn vriend vind Isha z'n kleur ook echt lelijk :') sukkel....