vraag over kleur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

vraag over kleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 22:13

Ik weet niet of iemand mij verder kan helpen met het volgende....

wij hebben een roodvos merrie en zouden deze met eensilver smokey black willen kruisen.
Wie heeft enig idee wat voor kleuren er uit zouden kunnen komen?

Set_Elkol
Berichten: 14860
Geregistreerd: 06-06-06

Re: vraag over kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:48

Ligt er maar net aan of de hengst homozygoot zwart is of niet een of de merrie agouti draagt :+

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: vraag over kleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 01:41

oei, pffff werkelijk geen idee!
Ik dacht dat je, als je dus 2 kleuren had, kon weten welke kleuren er uit kunnen komen...

helaas weet ik de antwoorden niet op je vraag.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Re: vraag over kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 07:14

Uitgegaan van je kleuren, zonder enige DNA achtergrond te weten zijn dit je kansen.

18.75% - Smoky Black
18.75% - Black
18.75% - Buckskin
18.75% - Bay
12.50% - Red (Chestnut/Sorrel)
12.50% - Palomino

mooney

Berichten: 7787
Geregistreerd: 07-05-06

Re: vraag over kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 07:51

Dynara zoals ik het las was de hengst ook nog zilver. Dus dat mist dan nog in de kansen.

Ts je mist zo nog gegevens over de roodfactor van de vader en of hij homozygoot of heterozygoot is voor zilver. Weet je toevallig welke kleuren zijn ouders zijn? Heeft hij ooit vos/palomino kleurige nakomelingen gehad?
En welke kleur hebben de ouders van je merrie?

petraaken

Berichten: 44217
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: vraag over kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:55

F-AM --> KG. Op dit forum zitten de kenners over kleurengenetica en zal je dus de beste antwoorden krijgen.

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:26

Afgaande zonder enig DNA profiel van de beide paardjes heb je de volgende kansen:

12.50% - Palomino
9.38% - Smoky Black
9.38% - Silver Bay (ook browndapple genoemd)
9.38% - Silver Black (silverdapple)
9.38% - Bay
9.38% - Silver Buckskin
9.38% - Black
9.38% - Silver Smoky Black
9.38% - Buckskin
6.25% - Chestnut (vos)

Wil je een nauwkeurige lijst, zou je moeten weten hoe de Agouti van de merrie is en hoe het Zilver en vos factor van de hengst is.

mooney

Berichten: 7787
Geregistreerd: 07-05-06

Re: vraag over kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:36

Waarom heb je bij palomino een hogere kans dan bij vos sharon? Zo op het eerste gezicht lijkt dat onlogisch maar misschien mis ik iets

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:40

mooney schreef:
Waarom heb je bij palomino een hogere kans dan bij vos sharon? Zo op het eerste gezicht lijkt dat onlogisch maar misschien mis ik iets


Dit geeft de calculator aan, maar geef me even een paar minuutjes want nou moet ik even zelf er ook voor gaan zitten, interessante vraag ik kom er zo even op terug! :D

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:11

Nou hier mijn antwoord op waarom de Palomino de meeste kans heeft..

De merrie is roodvos, of dus gewoon vos voor de genetica. Daar neemt men een Silver Smokey black hengst bij.

Van de merrie valt zeker te zeggen dat zij vos factor ee heeft.
Voor de aqouti factor kunnen we 3 kanten op: aa, AA of Aa

Voor de hengst geld het volgende:
vos factor: Ee of EE
Aqouti factor: aa
Cremello gen: N/Cr
Silver gen: ZZ of Z/N

Het smokey effect treed enkel op met 1 Cr gen.

Omdat we van enkele factoren niet weten hoe ze echt in het paard zijn DNA zitten. heb ik in de calculator het volgende gebruikt:

Aqouti factor merrie: onbekend. Hierdoor worden dus alle kansen berekend; met aa, AA en Aa
voor de hengst geld dit ook voor de vos factor dus in de berekening zie je alle kansen met EE of Ee.
voor zilver zet ik hem op Z/N omdat we niet weten of hij homozygoot zilver is.

Palomino geeft de hoogste kans: 12.50%
Palomino kan de volgende uitkomsten aan DNA profiel geven:
aa, ee, Cr/N
aa, ee, Cr/N, Z/N
Aa, ee, Cr/N
Aa, ee, Cr/N, Z/N

Je kan dus of palomino of een palomino die zilver draagt fokken. Zoals te zien, ontstaat palomino enkel met ee, dus vos als basiskleur. Maar we weten niet of de hengst EE of Ee heeft.

een palomino kan enkel met VOS gecreëerd worden. met Ee of EE kan er dus geen palomino ontstaan.

Omdat in de kleurcalculator het vosfactor van de hengst op onbekend staat is er dus een grote kans op Palomino. De merrie geeft altijd een e mee want zij is vos. heeft de hengst EE kan er dus ook geen palomino ontstaan. met Ee is er wel een kans op palomino.

Wil je zeker weten dat je een grote kans op Palomino hebt, dien je de hengst te testen op zijn vos factor. Maar ook op zijn zilver. Want dubbel zilver geeft een zilver paard, en geen palomino.

Hoop dat het zo beetje duidelijk is en anders let me know!

Edit:

even vergeten; voor de merrie geld dat het aqouti gen getest moet worden. Want zoals te zien; een palomino kan niet ontstaan met een aqouti gen AA enkel met aa of Aa.

Edit 2: _O-
De kans op Vos is kleiner vanwege het Cr en Z gen van de hengst die hij door kan geven. daardoor is de kans op een normaal vos veulen kleiner. daarbij als de hengst EE heeft is er helemaal geen kans op vos OF palomino. want EE kan nooit vos creëren.

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:22

Om er nog even verder op in te gaan. Nu heb ik de aqouti en vos op onbekend in de calculator. De zilver laten we even voor wat het is op Z/N

voor de merrie kunnen we dus 3 kanten op
1.aa, ee
2.Aa, ee
3.AA, ee

voor de hengst:
1.aa, Ee, N/Cr, Z/N
2.aa, EE, N/Cr, Z/N


dan komen we ook op hele andere uitslagen uit;

als 1 van merrie en 1 van hengst nemen krijg je de volgende uitslagen;
25.00% - Palomino
12.50% - Black
12.50% - silver Smoky Black
12.50% - Smoky Black
12.50% - Chestnut
12.50% - Silver Black

Merrie 1 en hengst 2;
25.00% - Silver Black
25.00% - Black
25.00% - Silver Smoky Black
25.00% - Smoky Black

Merrie 2 en hengst 1;

25.00% - Palomino
12.50% - Chestnut
6.25% - Silver Bay
6.25% - Silver Black
6.25% - Bay
6.25% - Silver Buckskin
6.25% - Black
6.25% - Silver Smoky Black
6.25% - Buckskin
6.25% - Smoky Black

Merrie 2 en hengst 2;

12.50% - Black
12.50% - Silver Smoky Black
12.50% - Buckskin
12.50% - Smoky Black
12.50% - Silver Bay
12.50% - Silver Black
12.50% - Bay
12.50% - Silver Buckskin

Merrie 3 en hengst 1;

25.00% - Palomino
12.50% - Bay
12.50% - Silver Buckskin
12.50% - Buckskin
12.50% - Chestnut
12.50% - Silver Bay

Merrie 3 en hengst 2;
25.00% - Bay
25.00% - Silver Buckskin
25.00% - Buckskin
25.00% - Silver Bay

Zo zie je maar dat zonder dat je de precieze DNA weet je heel veel verschillende uitkomsten kan krijgen! en dan blijft het alsnog vaak een enorme verassing wat er uit gaat komen :D

mooney

Berichten: 7787
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:59

Ik zie nog steeds niet waarom palomino hoger is dan vos. Ook zilver verklaart dat verschil niet, toont op zowel vos als palomino niet. Agouti heeft geen invloed op palomino (want agouti doet niets op vosbasis, dus AA, Aa en aa levert allemaal hetzelfde fenotype op bij vosbasis).

Merrie is inderdaad ee en agouti onbekend
Hengst is E- aa Crcr (CR/N) Z- (waarschijnlijk heterozygoot, maar kan ook homzygoot zijn).

EDIT gevonden. Er is inderdaad gewoon evenveel kans op vos en palomino maar de calculator splitst vos en vos zilverdrager (chestnut and red), maar palomino blijft samen. Als je kijkt zie je dat jouw kansen ook niet optellen tot 100% .

dus voor de vage gok:
12.50% - Palomino
12.50% - Vos
9.38% - Smoky Black
9.38% - Zilver bruin
9.38% - Zilver zwart
9.38% - Bruin
9.38% - Zilvervalk
9.38% - Zwart
9.38% - Silver Smoky Black
9.38% - Valk

Als de hengst homozygoot zwart is dan vallen de opties voor vos en palomino uiteraard weg. Wanneer hij homozygoot zilver is dan wordt zilver altijd doorgegeven. Is de merrie homozygoot agouti dan is zwart basis nooit mogelijk, dat wordt dan bruin. Draagt de merrie geen agouti is bruin weer niet mogelijk.

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:47

mooney schreef:
Ik zie nog steeds niet waarom palomino hoger is dan vos. Ook zilver verklaart dat verschil niet, toont op zowel vos als palomino niet. Agouti heeft geen invloed op palomino (want agouti doet niets op vosbasis, dus AA, Aa en aa levert allemaal hetzelfde fenotype op bij vosbasis).

Merrie is inderdaad ee en agouti onbekend
Hengst is E- aa Crcr (CR/N) Z- (waarschijnlijk heterozygoot, maar kan ook homzygoot zijn).

EDIT gevonden. Er is inderdaad gewoon evenveel kans op vos en palomino maar de calculator splitst vos en vos zilverdrager (chestnut and red), maar palomino blijft samen. Als je kijkt zie je dat jouw kansen ook niet optellen tot 100% .

dus voor de vage gok:
12.50% - Palomino
12.50% - Vos
9.38% - Smoky Black
9.38% - Zilver bruin
9.38% - Zilver zwart
9.38% - Bruin
9.38% - Zilvervalk
9.38% - Zwart
9.38% - Silver Smoky Black
9.38% - Valk

Als de hengst homozygoot zwart is dan vallen de opties voor vos en palomino uiteraard weg. Wanneer hij homozygoot zilver is dan wordt zilver altijd doorgegeven. Is de merrie homozygoot agouti dan is zwart basis nooit mogelijk, dat wordt dan bruin. Draagt de merrie geen agouti is bruin weer niet mogelijk.


dan zit daar mijn foutje, ik heb de red er inderdaad uitgehaald omdat ik dit gewoon als chestnut(vos) zie. dan heb je inderdaad evenveel kans. Maar dan blijven er alsnog enorm veel opties en mogelijkheden over. Ik blijf het leuk vinden om het uit te pluizen.

beetje offtopic maar ik heb mijn eigen hengst ook laten testen. Alleen de panterbont zat helaas niet in het panel dus die laat ik nog apart doen mocht hij goed gekeurd worden. Hij staat als valk panterbont in zijn paspoort, maar hij is gewoon bruin (Ae) en vosfactor EE. Vosveulens zijn dus uitgesloten bij hem, ben dus benieuwd wat hij op mijn vos tobiano merrie gaat geven. Die wil ik ook nog laten testen op aqouti. Van haar weet ik dat ze maar 1 To gen heeft omdat ze maar 1 tobiano ouder had.

Al met al, kleurengenetica blijft voor mij zeker een leuk en boeiend onderwerp. Zeker als het gaat om dingen die ze wel hebben, maar niet tonen van buiten.

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: vraag over kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:49

Als je de kleuren van de ouders van de merrie en hengst kent kan je het vaak wel iets specifieker bekijken dan met enkel de kleur van de merrie en hengst.

mooney

Berichten: 7787
Geregistreerd: 07-05-06

Re: vraag over kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:59

Geen probleem hoor sharon, kleurgenetica is mijn favoriete onderwerp van mijn vakgebied :P vandaar dat ik het zag. Ik hoop van de zomer ook een educatieve videoreeks op te kunnen zetten over kleurgenetica, het is zo leuk als je het eenmaal begrijpt.

Verkeerd benoemde kleuren in het paspoort is nog wel een dingetje inderdaad, appaloosa doet ook gekke dingen met kleur dus dat maakt het weer lastiger.

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:37

mooney schreef:
Geen probleem hoor sharon, kleurgenetica is mijn favoriete onderwerp van mijn vakgebied :P vandaar dat ik het zag. Ik hoop van de zomer ook een educatieve videoreeks op te kunnen zetten over kleurgenetica, het is zo leuk als je het eenmaal begrijpt.

Verkeerd benoemde kleuren in het paspoort is nog wel een dingetje inderdaad, appaloosa doet ook gekke dingen met kleur dus dat maakt het weer lastiger.


dat doet inderdaad hele rare dingen:
Afbeelding
Afbeelding

Mocht je een videoreeks op zetten let me know! blijft zeer interessant!

Set_Elkol
Berichten: 14860
Geregistreerd: 06-06-06

Re: vraag over kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:14

Ik vind deze kleur berekening specifiek erg leuk aangezien bij mijn merrie dezelfde kleuren in het spel waren toen ze gedekt was. Alleen wist ik toevallig wel de exacte informatie gelukkig :D

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 23:31

wow wat leuk zeg!

Je studeert hierop ofzo zeker?

Ik weet dat de mamma van onze merrie sowieso ook een echt rode vos was, de pappa geen idee..

over de hengst zou ik nogeens wat research kunnen doen.

Onze eigen merrie is echt een rooie vos, met de kleuren grijs, blond en zachtrood in haar manen.

edit; dit nog gevonden over de hengst Zilver Smokey Black (EE-nZ-nCr)

Kan je er wat mee?

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:42

connie64 schreef:
wow wat leuk zeg!

Je studeert hierop ofzo zeker?

Ik weet dat de mamma van onze merrie sowieso ook een echt rode vos was, de pappa geen idee..

over de hengst zou ik nogeens wat research kunnen doen.

Onze eigen merrie is echt een rooie vos, met de kleuren grijs, blond en zachtrood in haar manen.

edit; dit nog gevonden over de hengst Zilver Smokey Black (EE-nZ-nCr)

Kan je er wat mee?


Ik heb er niet voor geleerd, misschien mooney wel..

Met deze info over de hengst en de agouti factor van merrie onbekend heb je de volgende kansen ;

12.50% -
Silver Black
12.50% -
Bay
12.50% -
Silver Buckskin
12.50% -
Black
12.50% -
Silver Smoky Black
12.50% -
Buckskin
12.50% -
Smoky Black
12.50% -
Silver Bay

Femke_Tweety

Berichten: 12013
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:47

Dan vallen alle vos en palomino opties als nakomelingen af!

Hengst kan alleen E doorgeven, geen e. En daarmee is vos als basis onmogelijk.
(en palomino ook, dat ìs vos met 1x cream (cr))

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: vraag over kleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 23:58

laat ik vos en palomino nou net de minst interessante kleuren voor een nakomeling vinden ;)

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: vraag over kleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 00:03

set elkol jij hebt toch nu ook zo n mooi gekleurd veulen (naja, is ook geloof ik al een goed jaar geweest)

Set_Elkol
Berichten: 14860
Geregistreerd: 06-06-06

Re: vraag over kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:08

Mijn veulen wordt dit jaar 3 :D zijn vader is ook EE aa NZ NCr (Rocky Mountain Horse Sams Dusty Shadow)

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: vraag over kleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 20:28

denk zomaar dat wij t dan over dezelfde hengst hebben ;)

Set_Elkol
Berichten: 14860
Geregistreerd: 06-06-06

Re: vraag over kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:33

Dat vermoeden had ik ook.