Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 25 [ 602 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 25  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[FOTO] kleur geteste paarden

 
Profiel   

Er zijn al hele mooie topics hier op het subforum met verzamelingen van paarden met allemaal prachtige kleuren. Maar als kleurgenetica liefhebben heb ik nog een 'gat' gevonden in alle verzameltopics: een plek waar alle kleuren langs kunnen komen, zolang ze vergezeld worden door de uitslag van een kleurentest.

Ik ben erg benieuwd hoeveel paarden er op bokt kleur getest zijn, welke genen voornamelijk getest worden en of de uitslag overeenkomt met wat je dacht door het fenotype van het paard of juist helemaal niet. 1 getest gen is al welkom, speciaal kleurtje is ook niet nodig om je paardje te laten zien. Alle soorten kleurtesten zijn ook welkom, of het nu om basiskleur, een verdunning of een witpatroon gaat.

Om een beetje structuur te houden lijkt het me handig als we de volgende opzet gebruiken:
Geteste genotype:
Duidelijke standfoto
Eventueel detail/portetfoto

Wie wil er bijdragen? *\o/*

Genotypes worden voornamelijk bij verdunning of witpatronen nog weleens op twee manieren getoond, beide zal ik ze vernoemen met een voorbeeld van wildkleur.
Homozygoot dominant: DD of D/D
Heterozygoot: Dd of D/n (waar de n eigenlijk staat voor none of niets)
Homozygoot recessief: dd of n/n

Basiskleur:
E staat voor extension factor, de meest basis kleur van het paard. E geeft zwart en is dominant, e staat voor vos en is recessief.
A staat voor agouti, dat maakt een zwart paard een bruin paard, bij aa gebeurt er niets en blijft het paard dus zwart. Op vosbasis zie je er niets van.

Verdunning
Cr staat voor creme, het is incompleet dominant. Heterozygoot levert dus palomino, valk of smokey black. Homozygoot levert cremmelo, perlino of smokey cream.
D staat voor wildkleur (dun). Het is dominant, dus je ziet geen verschil in uiterlijk tussen heterozygoot en homozygoot. Levert dus onder andere wildkleur vos, wildkleur bruin en grullo.
Ch staat voor champagne, ook dominant. Voorbeelden zijn gold champagne, amber champagne, classic champagne.
S staat voor zilver(appel), een dominante eigenschap. Niet zichtbaar op vosbasis.
prl staat voor pearl, is recessief.

Witpatronen
TO is tobiano of platenbont, het is dominant.
OLWS is frame overo, dominant homozygoot is het lethaal. Dus daar zal je alleen uitslagen van n/n of n/o bij zien.
SB Is sabino (type 1), incompleet dominant. Heterozygoot uit zich in aftekeningen en homozygoot zijn voor minimaal 90% wit.
SW staat voor splashed white, zijn 3 varianten in. SW2 en 3 zijn homozygoot lethaal.
W is dominant white, zijn meerdere varianten van (W5, W20, etc). Zorgt voor wit, vanaf simpele aftekeningen tot compleet wit zijn (ligt aan variant).
LP is het appaloosa 'aanknopje', in combinatie met PATN1 zorgt het voor een panterbonte, zonder PATN1 heb je marmerbont of andere patronen waar waarschijnlijk nog onbekende genen aan vast zitten.
G valt er een beetje buiten, maar G is de aanduiding voor schimmel (Grey). Ook dominant dus.

Volgens mij heb ik dan de hoofdmoot te pakken aan testbare genen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 09:39 



 
Profiel   

Ik volg, lijkt me interessant!
Zelf wil ik de dames wel ooit kleur laten testen. Vooral de jongste, toverballetje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 09:46 



 
Profiel   

Hoeveel wil je er? :P

EEaaCRcr olws n/o
[ img ]

eeAaDd olws n/o
[ img ]

eeAA
[ img ]

eeAaTOto
[ img ]

EeAaCRcrDd
[ img ]

EEAa
[ img ]

EeaaCRcr olws n/o
[ img ]

EeAaCRcr
[ img ]

EeAaCRCR
[ img ]

EeAacrcrTOto
[ img ]


Laatst bijgewerkt door Tinniie op 16-02-17 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 10:19 



 
Profiel   

*\o/* Daar word ik al heel blij van. Ik had al gehoopt dat je het topic zou vinden, je hebt een mooie variatie aan kleuren staan!
Dat enalaatste veulen is dus smokey black B-) Is hij die gele/bruine gloed nog kwijt geraakt na de eerste verharing?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 10:24 



 
Profiel   

Ja die ziet dr inmiddels helemaal uit zoals zn moeder (foto 1)
[ img ]

En ik heb er nog 2 bijgevoegd die ik ooit heb laten testen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 10:28 



 
Profiel   

Bedankt! Lijkt inderdaad flink op Jade zo op de laatste foto.
Dat kleintje wat je er nog bij hebt gezet is ook een interessante bruine qua tint. Die zou zonder test snel onder valk worden geschoven denk ik, zie je vaker gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 10:36 



 
Profiel   

Is het misschien leuk om in de beginpost te verwerken wat de genotypes betekenen? Ik weet dat dit goed op te zoeken is, maar als alles overzichtelijk in de openingspost zou staan is het natuurlijk voor iedereen makkelijker om te begrijpen wat het precies betekend.
Vind het een erg leuk idee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 10:41 



 
Profiel   

Ee/SB1sb1 Betreft veulen
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 10:42 



 
Profiel   

Ja daarom had ik haar laten testen, maar ze bleek geen crème te dragen. Ook geen aalstreep ofzo, dus ook geen dun. Wel een meelsnuitje, misschien homozygoot pangaré ofzo en daardoor zo licht? Spijtig dat alle genen nog niet te testen zijn :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 10:43 



 
Profiel   

Ik kan de openingspost niet meer bewerken maar ik zal even een korte uitleg schrijven hier en een modje vragen het in de OP te zetten :) Bedankt voor de tip!

*geknipt en toegevoegd aan OP door Murosch*

@butengeweun: Wat is die licht voor een zwartbasis! Bijzonder. Leuk om Sabino erbij te hebben in de lijst!
@Tinniie: pangare lijkt vaak samen voor te komen met dit tintje, jammer inderdaad dat nog niet alles bekend is! Ik zit er ook met appaloosa vaak nog mee, is toch nog best veel onbekend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 11:09 



 
Profiel   

Interessant is dit zeg met de foto's erbij!

Wat het voor een leek als mij nog leesbaarder/begrijpelijker zou maken is om de "benaming" erbij te krijgen dus valk of zilverappel zwart. Ik snap dat dat een beetje lastig en ook dubbelop is aangezien de genotype aanduiding er al staat. Maar een leek moet dan steeds heen en weer scrollen om al die letters op te zoeken . (misschien ben ik een beetje lui hoor, maar ik denk dat het de leesbaarheid wel bevorderd als het topic straks meer pagina's heeft. En iedereen steekt er weer wat van op.)

Dat laatste tinkerveulen gaf mij in eerste instantie het idee : creme of zo, Letters zeggen mij nog niet zo veel, toen TS haar opmerking gelezen en "zwartbasis" terug naar de foto.. zwart basis en sabino.. en dat uit zich zo? gaaf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 11:40 



 
Profiel   

Aangezien dit topic gaat over het testen. Misschien dat mijn vraag hier wel op de juiste plek is.

Ik heb zelf een ruin, dus qua fokkerij zal het niet interessant zijn. Maar voor mijzelf zou ik hem best wel eens willen laten testen. Echter, waar doe je dat, hoe gaat het in zijn werking, wat zijn de kosten.

Reden waarom het mij wel interessant lijkt, is omdat ik een vos heb, met 4 witte sokken. en een licht stekelvacht, maar zonder de kleurveranderingen tussen winter en zomer. Daarnaast heeft hij ook 1 zwart plekje op zijn schouder.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 11:51 



 
Profiel   

pjer: goede suggestie!
sanne: dit topic is niet helemaal bedoeld voor dat soort dingen. Maar ik ben altijd bereid om het te bespreken met je via pb. Wellicht kan je je vragen ook hier kwijt als je de mening wilt van meerdere mensen: [KG] Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 11:59 



 
Profiel   

Ik heb een aantal appaloosa's.
Nu zou ik graag het LP gen laten testen. Dat lukt nog niet in Nederland. Weten jullie misschien waar dat wel kan en hoe ik dat aanpak?
Ik heb het PATN1 al laten testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 12:00 



 
Profiel   

super interessant dit :D

EeAaCRcr valk

[ img ]

eeaaTOto vosbont

[ img ]

EeAaCRcr valk

[ img ]

heb er nog geteste die inmiddels verkocht zijn maar momenteel geen foto op tel, zoek vanavond ook de kleurtest nog even op dan

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 12:00 



 
Profiel   

Jij verzamelt gewoon heterozygoten Fotsy :P op Elsa na dan. Gaaf dat die geen agouti draagt trouwens, zie je niet heel vaak voor mijn gevoel. En blijft mooi om te zien hoe genetisch gezien dezelfde kleur zo verschillend kan zijn bij je valkjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 12:11 



 
Profiel   

Hebben jullie een betrouwbaar en snel adres in NL waar je kleur kunt laten testen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 12:22 



 
Profiel   

Van haeringen labo of VHL, snel en betrouwbaar, alleen testen ze nog niet alles

ja he mooney
ik vond Elsa vooral interessant voor de fok, nu kan ze zwart voortbrengen en omdat ik ooit eens gelezen had dat agouti de tint zou beïnvloeden en omdat Elsa vrij donker is, maar die stelling is dan ook weer weerlegd

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 12:59 



 
Profiel   

Ik test alles bij vgl u davis.

Alvast een aantal :)

Achterste merrie EeAA voorste merrie eeAA

[ img ]

Veulen LP/lp

[ img ]

eeAA CRcr LPlp

[ img ]

eeAa CRcr LPlp PATN1/n

[ img ]

LPlp

[ img ]

EEAa

[ img ]

EeAACRcr

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 20:39 



 
Profiel   

Manda
Hoe snel weet je de uitslag en hoe duur is het daar?

Mooie paarden komen er voorbij! Ooo zeer leerzaam

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 20:46 



 
Profiel   

Ik volg ook erg interessant!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 20:59 



 
Profiel   

hier nog eentje die niet meer in mijn bezit is maar wel getest

EeAaTOto, bruinbont dus
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 21:08 



 
Profiel   

Lp/lp Patn1/n
[ img ]

Lp/Lp Patn1/n
[ img ]

Lp/lp n/n Cr/cr
[ img ]

Lp/lp Patn1/n Cr/cr
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 21:37 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Manda
Hoe snel weet je de uitslag en hoe duur is het daar?


Meestal zeker binnen 2 weken. Haren moeten ook naar Amerika gestuurd en dat duurt even. Zodra het aangekomen is sturen ze per mail een bevestiging van ontvangst en binnen enkele dagen daarna de uitslag (soms binnen 2 dagen al!)

Per los kleurgen is het 25 dollar maar je hebt ook pakketten zoals de LP en patn1 beide laten testen, daar betaal je dan 40 dollar voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-17 22:46 



 
Profiel   

Afgelopen week een van mijn pony's nog op een ander gen laten testen om hopelijk achter de verklaring voor zijn grote aftekeningen op zijn benen en hoofd te komen (negatief op sabino1 getest), en bingo!

Deze is ook nog positief getest op een van de dominant white genen, de W20. Hij is nu:

ee AA CRcr LPlp n/W20

Op deze foto van toen hij net een paar uurtjes oud was zijn de aftekeningen op zijn benen het duidelijkst te zien:

[ img ]

Vooraanzicht van zijn grote bles en schabrak op zijn kont:

[ img ]

:)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-17 00:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 25 [ 602 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 25  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen