[FOTO] kleur geteste paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 19:29

Is ze niet bont of extreme sabino of splash?

Op de rug zie je wel heel duidelijk palomino vlekken, dus denk eerder palomino met een uitgebreid wit patroon.

BreeWelshies
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 19:37

Op verzoek heb ik toch een bokt-account gemaakt om te voorkomen dat iemand postduif moet spelen. De Welsh pony hierboven is namelijk van mij. Ik heb haar gekocht toen ze nog bij de fokker stond. De fokker heeft haar uiteindelijk laten testen omdat ze een raadsel was voor de chipper en er iedere keer discussie kwam over hoe haar kleur geregistreerd moet worden. Ze heeft een combibreed pakket vachtkleur gehad. Ze is niet platenbont (2x DW20 getest, immers en dit is KIT). Splash zat hier niet in, dus wellicht dat dit alsnog een rol speelt? Maar ik zou niet weten waar ik haar betrouwbaar kan laten testen in Nederland waarbij ook het vachtpakket breder is dan wat VHL aan kan bieden nu.

En dank je wel voor het compliment, IcePrincess!

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 19:55

En schimmel? Of kan dat genetisch niet?

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 19:58

Ik zou niet direct laten hertesten. Enkel splash erbij om te kijken of dat hetro- of homozygoot is. Verder klopt het imo gewoon, ik zie duidelijk een palomino met heel veel wit en dat geeft dat resultaat ook aan. Alleen de blauwe ogen komen ergens anders vandaan. Frame overo komt niet voor bij de welsh, Splash wel vrij veel alleen wordt er weinig tot niet op getest.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 19:59

Ah ik zit nu op laptop en dan zie je inderdaad het kleurverschil, op mobiel leek het net of ze nat geregend was en dat de donkere kleur veroorzaakte :')

Als ze altijd zo is dan klopt palomino wel inderdaad, maar dan gecombineerd met een witpatroon.
Heb je toevallig ook foto's van de ouders?

Waarom wil je perse in Nederland testen, mijn ervaringen met buitenlandse laboratoria zijn eigenlijk beter en het is ook niet ingewikkeld om het erheen te sturen.

Zo extreem splash zie je eigenlijk alleen bij homozygoten. Is ze ook doof Bree?

BreeWelshies
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 20:17

@LaDonna75, ze is getest op schimmel maar dit heeft ze niet. Kan ook niet, want moeder is palomino en de vader zwart/smokey black. ^_^

Voor IcePrincess en mooney kan ik mijn antwoord beter combineren:

Veel mensen roepen in eerste instantie ''leuk, cremello! Alleen ze is wel smerig!''. Het geel is echt recent goed doorgekomen, maar ik heb nog een foto waarin ze echt een paar weken oud was. Daar zie je het ook goed op. Ze hoort prima!

Ik heb foto's van de ouders, de vader is ook online te vinden dus die plaats ik wel. De moeder is niet van mij, dus ik plaats de foto niet voor het geval de eigenaar dat niet prettig vindt. Ik kan haar wel beschrijven:
Palomino merrie met 4 hoge witte benen tot en met flank en borst en buikvlek. Zeer grillige aftekening met veel losse vlekjes. Echt klassiek sabino-achtig. Ze heeft een ongelijk masker dat net over de ogen gaat, wel weer grillige rand. Ze heeft 1 blauw oog en 1 half blauw-half bruin oog.

Hopelijk is het mij gelukt om de foto's bij te voegen!

EDIT: ik heb geen creditcard, dus vandaar dat afrekenen soms erg lastig is bij buitenlandse bedrijven. En ik weet niet welke buitenlandse bedrijven bewezen goed resultaat geven. Ik weet hoe de genetica werkt, maar dit is een van mijn eerste eigen beestjes en ik ben dus niet bekend met de laboratoria :P

Afbeelding

Afbeelding

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:39

Wat een apart kleurtje joh! Schimmel en bont zouden niet moeten kunnen bij een volle Welsh cob in ieder geval.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:49

Zou ze maximaal sabino kunnen zijn? Dat geeft ook extremere aftekeningen of homozygoot, want vader lijkt het ook te hebben. Zie hier een vergelijkbaar vos veulen: https://vgl.ucdavis.edu/test/sabino-1

Isa_Sofie

Berichten: 223
Geregistreerd: 03-12-17

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:20

Het doet mij denken aan een palomino met dubbel SW1. Alsnog naar de vader kijk heeft deze ook veel wit. Volgensmij is dit gewoon te testen via een lab. Wel heel mooi!

BreeWelshies
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-09-23

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:32

Wat tof om te zien dat ze zo in de smaak valt! Dat is toch wel erg leuk!

@Jorex, dat dacht ik in eerste instantie ook toen ik haar kocht (ze was toen net 3 maanden en nog niet getest), maar ze is getest op Sabino 1 en dat draagt ze helemaal niet. Ik was giga verrast door de uitslag die ik eerder heb gepost.

Ik zet even een lijstje neer met de testen die de fokker uit heeft laten voeren (combibreed vachtpakket):
- Extension (vosfactor): ee
- Agouti: aa
- Creme: nCr
- Schimmel
- Overo
- Sabino
- Zilver
- Pearl
- Champagne
- Tobiano
-Dominant wit: W20W20
- Appaloosa
Ik weet dat het overgrote deel van deze testen niet nodig waren, maar de fokker is er niet zo bekend mee en heeft heel braaf het advies van derden opgevolgd. Dit leverde dus wel al een behoorlijk goed beeld, maar ik mis zelf SW1 dus ook in dit pakket in het geval van deze pony. De blauwe ogen zijn normaal namelijk niet echt kenmerkend voor DW voor zover ik weet.

Maarrr! Ik heb besloten het advies dat me hier is gegeven op te volgen en voor de volledigheid de laatste optie die dit zou kunnen veroorzaken toch te testen. De test voor SW1 is aangevraagd! Zodra ik de resultaten heb deel ik deze wel als jullie dat graag willen. Er wordt zoveel meegedacht!

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:52

Inderdaad ik zou ook gewoon splash 2 nog even testen.
Homozygoot w20 geeft echt niet veel wit. Het is wel een booster voor andere bontpatronen.

Een veulentje van arany dit jaar was ook w20/w20, die heeft echt niet zo veel wit:


Afbeelding

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:56

Afbeelding

Deze is ook W20W20 en heeft ook niet zo veel wit

BreeWelshies
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:00

Zoals beloofd een update, want het testresultaat voor SW1 is binnen. Resultaat is: Lijder. Oude test blijkbaar, dus 1 of 2 allelen staat er niet op. Maar met zoveel wit zou het bijna homozygoot moeten zijn, lijkt mij?

Dus, ze is hoogstwaarschijnlijk ee/aa/crCr/Sw1Sw1/Dw20Dw20

Als veulen
Afbeelding

Afgelopen april
Afbeelding

Wanneer nat (gewassen, linkerkant)
Afbeelding

En op vorige pagina nog wat andere foto's van afgelopen zomer

EDIT: extra foto toegevoegd

lailapri

Berichten: 22122
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 07:38

Ik heb 4 dna testen terug gehad. Hierbij de foto's en uitslagen:

A/a, e/e, nd2/nd2
Afbeelding
Afbeelding
Een prachtige vos met best wat wit.

A/a, E/e, nd1/nd2
Afbeelding
Afbeelding
Donkerste op de foto, een mooie bruine met nd1 naar het schijnt, dat had ik zelf niet verwacht. Ook deze pony heeft 4x wit been maar op het hoofd maar een klein sterretje/enkele witte haren.

A/a, e/e, nd2/nd2, CR/CR
Afbeelding
Eer cremello zoals het al leek. Ik twijfelde of ik bij deze een aalstreep zag, daar is met deze uitslag dus geen aanleiding voor.

A/a, E/e, nd1/nd2, LP/n, te2/n
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Eerlijk gezegd had ik deze op D/nd2 geschat zelf, misschien laat ik dat nog wel eens over testen bij een ander lab. Maar ze is in ieder geval een appaloosa. Ze krijgt ook steeds meer witte haren over haar lijf

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 09:49

Ietwat teleurstellende resultaten dus.

Wat is te2?

lailapri

Berichten: 22122
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:37

Tiger eye.

Teleurstelling is meer verwarring. Vooral bij de appaloosa merrie. De cremello is lief en mooi dus prima. Ik heb ook ziektes getest en niets geks. Dat is belangrijker.

lailapri

Berichten: 22122
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 06:41

Ik heb contact gehad met etalon of dit fenotype mogelijk is bij de dna uitslag.

Ik krijg het volgende bericht terug:
Citaat:
Hi Amanda. I've looked into this and it turns out there was bug in our system, so you have my apologies for that! The correct result D/nd2 has been updated on your profile. As a thank-you for finding this bug, we are going to comp you our popular W35 test. You should be seeing the results of that on your profile, soon! Have an amazing day, and please let me know if you have any other questions or concerns. - ...


Djuhna is nu dus D/nd wat beter past bij wat ik zie. Al moet ik zeggen dat een kennis ook het volgende al had gevonden:
Citaat:
A golden Bay, also called light Bay, is the lightest variation of the Bay coloring out there. Often, golden Bays are mistaken for Buckskin horses. A light Bay is not common to see, and their coat color is often light red to golden.


Afbeelding
met deze foto erbij.

Nu had ik zelf nog nooit deze kleur gezien en ook nog nooit van gehoord.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 16:39

Dat laatste stukje is wetenschappelijk gezien pure kul. Dat is gewoon een dunskin

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:42

mooney schreef:
Dat laatste stukje is wetenschappelijk gezien pure kul. Dat is gewoon een dunskin


In dit geval toch gewoon een dunskin maar in andere gevallen is een lichtbruine toch gewoon 'een variatie van bruin'?

lailapri

Berichten: 22122
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 08:12

Ik vond het er ook gewoon uitzien als een dun/wildkleur.

Het complete rapport van Djuhna is binnen:
A/a, E/e, D/nd2, LP/n, W34/n, W35/n
Ze is dus wildkleur bruin appaloosa met mogelijk witte aftekeningen (w34 en w35). Zo ziet ze er ook uit. Ze heeft ook precies een beetje wit op het hoofd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:08

Ik kom even binnen vallen in deze groep, want ik hoop dat hier iemand meeleest die mij op weg kan helpen :o Ik heb zelf namelijk vrij weinig verstand van kleur vererving bij paarden…

Ik wil dit jaar namelijk mijn palomino merrie graag laten dekken, maar voor ik dat ga doen wil ik haar kleur graag laten testen. Ze heeft namelijk 4 witte benen, een flinke witte bles en een wit vlekje bij haar buik. Volgens haar fokker zou ze het overo gen bij zich dragen maar hoe kan ik het beste testen welk ‘bonte’ gen ze heeft en of ze dit ook door zal geven aan haar veulen? Of valt zo iets niet te testen? Haar beide ouders zijn bont, haar moeder is palomino bont (denk overo dan) en haar vader is volgens het stamboek vos tobiano. Grap zelf altijd dat ze een beetje mislukt is omdat beide ouders gevlekt zijn en het enige vlekje die zij heeft op haar buik zit. := Uiteraard vind ik haar Prachtig!

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 22:30

Ik zou dan sowieso voor frame overo testen, want als ze dat heeft mag je dus geen hengst gebruiken die dat ook heeft.

Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 22:58

Mag ik vragen met welke kleurgenen je uit moet kijken met fokken. Ik weet 2x zilver en 2x appaloosa maar zijn er nog meer waar je op moet letten bij fokken?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 23:11

Ligt er ook een beetje aan hoe strak je wilt kijken en wat je een probleem vindt.

Ik wil zelf geen schimmel ivm melanomen.

Dubbel crème of andere kleuren met blauwe ogen + roze ooglid kan je ook ter discussie stellen omdat die snel last hebben van licht in de ogen (knijpen bij fel licht), dat is meer een welzijnsding ipv direct gezondheid als je het mij vraagt (maar voor mij wel een reden om zelf geen dubbel verdunde creme te willen).

Bepaalde vormen van splash zorgt voor doofheid.

Uiteraard ook geen LWO x LWO

Dit is even snel wat het eerste in mij opkomt, wellicht vergeet ik nog wat te noemen.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 14:30

Was er niet ook iets met roan x roan?