kleurenvraag mini

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19620
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

kleurenvraag mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 19:15

Ik heb toch nog een vraagje over mijn ponietje. Het gaat om onderstaand meisje:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb haar afgelopen september gekocht en helaas is me niet zo goed bekend wat haar kleur precies is (ze was niet gechipt toen ik haar kocht en had dus ook geen paspoort). Ik dacht dat ze zwart tobiano bont schimmel was, omdat ze op oude foto's van de vorige eigenaar bont bleek te zijn. Inmiddels is ze een stuk witter geworden, maar ze heeft nog wel wat donkere vlekjes in haar zomervacht zie ik nu ze weer aan het verharen is.
Afbeelding

Afbeelding

Nu wil ik haar dit voorjaar graag bij de hengst hebben en ik had een appaloosa hengstje in gedachten voor haar. Bij nadere inspectie van de merrie zelf vielen mij nu een paar dingetjes aan haar op, namelijk:

ze heeft vlekjes/stippels op haar onderlip:
Afbeelding

vlekjes/spikkels aan haar staartwortel (sorry voor het uitzicht):
Afbeelding

gestreepte hoeven:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het zou toch niet kunnen zijn dat ze zelf ook appaloosakenmerken heeft? Ik zie namelijk geen mensenoog bij haar. Maar de andere dingetjes zouden wel kenmerken kunnen zijn? Daarom toch graag nog een keer wat raad van de kleurenkenners gevraagd. Ik kan eventueel proberen om morgen duidelijkere foto's te maken trouwens.

mooney

Berichten: 7787
Geregistreerd: 07-05-06

Re: kleurenvraag mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:06

Vanaf de foto's die je nu hebt staan zou ik geen aanleiding zien om appaloosa in het spel te verwachten. Ik zie inderdaad een schimmel bonte.
Een beetje pigmentverlies op de lip komt wel vaker voor bij schimmels en het stuk op de staartwortel vind ik te egaal tov het marmeren van de huid bij een appaloosa. De streep op de hoeven komt waarschijnlijk door de witte aftekeningen op haar benen.
Zie hier verschil van wit op de hoeven door aftekening tov strepen door appaloosa: http://i37.photobucket.com/albums/e56/r ... otnote.png

Koper

Berichten: 30317
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:09

Ik vind het ook niet gemarmerd genoeg voor appaloosa, en de strepen op de hoeven zijn bij appies toch smaller? Heeft je merrie van die marmervlekjes bij de ogen?

Als je paardje heterozygoot is voor schimmel zou het wel cool zijn als je er een pintaloosa uit zou fokken :D
Laatst bijgewerkt door Koper op 30-03-17 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:11

Ik denk ook appaloosa, mischien few spot?

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: kleurenvraag mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:11

Ik zie een (prachtige) schimmelbonte :j

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:26

Onafhankelijk van welke appie-hengst je hebt gekozen maakt hebt voor de kansberekening ook niet denderend veel uit. Kies je een fewspots hengst, heb je altijd een appie, ongeacht of je merrie dat is.
Kies je een shabrakbonte oid, dat heb je 50% kans op appie, en voeg je hooguit 25% kans op fewspots toe van uit de merrie.

Over alles heb je sowieso 50 of 100% kans op schimmel, en idem voor bont, afhankelijk van of je merrie homo- of heterozygoot is voor (een van) beide factoren.

Muronia

Berichten: 19620
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: kleurenvraag mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 20:59

Top, bedankt voor de reacties! Dus toch "gewoon" schimmelbont, dan weet ik dat even zeker. Ik dacht het al maar door die dingetjes ging ik toch even twijfelen.