Met valk fokken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elmars_Floor

Berichten: 1770
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: lelystad

Met valk fokken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 22:11

Beste kleuren kenners :P
Een stalgenoot wilt gaan fokken met haar valk merrie waar verder kwa (voor) ouders is er helemaal niks bekend.
Uiteraard zoekt zij een hengst die haar merrie gaat verbeteren en heeft een goed paard geen kleur. Maar ze is toch erg benieuwd welke kleur in combinatie met haar valk merrie in grote % kansen in kleuren heeft voor de nakomeling.

En ja.. ik denk.. geloof bijna zeker.. dat ik niet de eerste ben die deze vraag gesteld heeft :P
Maar waarschijnlijk heb ik toch de verkeerde zoektermen gebruikt.

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:14


Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:15

Dan heb je het volgende wat je kan invullen op de kleurencalculator:

E? A? cr

Dus onbekend of het paard homozygoot of heterozygoot is voor zwart (oftewel, geen idee of ze vosfactor draagt). Onbekend of ze homozygoot of heterozygoot is voor agouti. En ze heeft 1 creme gen.

Mariett

Berichten: 4441
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:20

Wat voor kleur zou ze graag fokken? Een valk, een palomino, een vos, een bruine, een cremello of een perlino..? Of juist graag iets met bijvoorbeeld dun (wildkleur) of champagne?

Wil ze graag een valk fokken, dan kan een bruine hengst al goed zijn (grofweg 50% kans op valk). Zou ze graag een perlino fokken, dan kan een valk hengst (grofweg 25% kans op bruin, 50% kans op valk en 25% kans op perlino) of een perlino (50% kans op valk, 50% kans op perlino) gebruiken.
Ik ga er nu even vanuit dat in ieder geval één van de ouderdieren homozygoot agouti en homozygoot zwart is. Anders is vos, zwart, palomino, smokey black, cremello of smokey Cream ook nog mogelijk :)

Elmars_Floor

Berichten: 1770
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 22:20

Dank jullie ga er even verder in verdiepen

Molfre

Berichten: 2645
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:21

Onder valk zit zwart met agouti, ze kan dan dus vos of zwart doorgeven, ervanuitgaande dat ze niet homozygoot zwart is. Dan heeft ze ook kans om een agouti gen door te geven, maar de kans daarop hangt ook weer af van of ze homozygoot is en dan kan ze ook nog een gen voor creme doorgeven en ook hiervan hangt de kans weer af van of ze homozygoot it..

Als je het zeker wil weten zou ik het dus laten testen. Afhankelijk van de vader van het veulen zijn er ook nog andere kleuren mogelijk (of juist uitgesloten).

Ik raad je aan om deze link eens door te lezen plus de kopjes onder de tab 'EQUINE'.
Laatst bijgewerkt door Molfre op 02-04-17 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett

Berichten: 4441
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Met valk fokken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:34

Molfre: het gaat hier om een valk :) dat is een bruine met een crème gen. Een bruine met een dun gen wordt wildkleur bruin, ofwel fjordenkleur. Geen valk!

Molfre

Berichten: 2645
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Met valk fokken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:41

Je hebt gelijk, ik zat met m'n hoofd in de wolken, mijn eigen paard is zelfs wildkleur bruin -O-

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:25

Als de ouders niet bekend zijn dan zonder DNA testing op Agouti en Extension genen blijft het raden wat de merrie verder draagt en mogelijk kan door geven.

Zoals hierboven al vermeld draagt zij:
1x Zwart gen ... omdat ze bruin basis is = zwart + agouti
1x Agouti gen ... omdat ze bruin basis is
1x Creme gen ... omdat ze valk is

Met dit info kan je alleen zeggen dat zij zwart en agouti en creme kan doorgeven aan haar nakomelingen. Zowiezo altijd 50% kans op een enkelverdunning creme veulen.