Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:09

Ik kan niet zeggen dat ik echt een patroon zie qua aftekeningen in bont. Je ziet wel bijv dat een bepaalde hengst vaak veel kleur geeft. Maar het valt mij niet op dat vossen meer wit zijn.

Ik heb uit dezelfde combinatie 4 veulens gefokt. 2 bijna geheel witte (die met medicine hat is er 1 van).
En 2 50/50 (waarvan 1 wel half witkop, die hierboven met de inkspots, de moeder had ook half wit hoofd).

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:13

De merrie (andere kant wit hoofd)
Afbeelding

De hengst
Afbeelding


Veulen 1
Afbeelding

Veulen 2
Afbeelding

Veulen 3
Afbeelding


Veulen 4
Afbeelding

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:30

Ik denk dat bij jou veulens ook meerdere bontpatronen bij elkaar zitten , tobiano + Sabino wss.. enkel tobiano heeft nooit zoveel wit aan het hoofd.
De verschillende bontpatronen versterken elkaar dan weer in combinatie met elkaar .
Ik denk dat de rood/zwart theorie vooral opgaat bij 1 bontgen, anders kan het zich niet echt minimaal uitdrukken.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 13:32

Eerlijk gezegd nog niet aan voorbij gekomen. Wel moet ik zeggen dat ik heel gericht heb gezocht op kleuren en witpatronen die ik nu beschreven heb. De kennis er omheen en andere factoren weet ik nog maar weinig van. Ik ben vooral bezig geweest met het vinden van correcte informatie wat voornamelijk uit Engelse wetenschappelijke stukken komt en enorm veel werk is met uitpluizen.

Ik heb een mail gestuurd naar een geneticalab in de hoop dat ik een keertje langs mag komen. Als dat zo ver komt kunnen we hier wel even ene vragenvuurtje houden zodat ik dat dan mee kan nemen.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 13:35

A+ e.d. ben ik inderdaad ook langs gekomen maar de informatie hierover was wat schimmig. Ik heb het dus voor de time being links laten liggen. Mettertijd zal ik het agouti-gen updaten als ik zekerheid heb!

En met blagdon refereer je naar het witpatroon in combinatie met de donkere kleur toch? (Blagdon lijkt meestal op toepassing te zijn bij een koffievos maar ook dit is vrij onduidelijk, soms is het ook een referentie naar de irish cob). Ik zal even kijken vanavond of je nog gaat passen! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:57

Heel offtopic dit maar goed. Weet iemand weke kleur mijn merrie exact is? Ik dacht gewoon sabino maar ben zo'n leek op dit gebied.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:18

Bij de tinkers wordt een minimaal sabino aangeduid met blagdon. Los van kleur.

KenJeMe
Berichten: 577
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:54

Sabino is dacht ik 4 witte benen tot over de knie?

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 19:04

Thanks cp112, duidelijk!

@_Dominique, dat ziet er uit als een sabino, de grillige randen, de vlekken onder de buik, de hoge witte benen (volgens mij hoeven die niet perse tot boven de knieen wit te zijn maar is dit meestal wel het geval) Het vlekje op de neus, de witte onderlip en volgens mij zie ik bij de laatste foto ook iets van roaning? Dat is ook typisch sabino.

xinram

Berichten: 404
Geregistreerd: 21-07-07
Woonplaats: Op onze boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:06

Xyris schreef:

champagne
-foto's.



Afbeelding
Aquilegio Akhdhar

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 19:18

Ontzettend mooi paardje zeg, ben je ook de fotografe? Anders kan ik hem niet zomaar gebruiken.

xinram

Berichten: 404
Geregistreerd: 21-07-07
Woonplaats: Op onze boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:41

Xyris schreef:
Ontzettend mooi paardje zeg, ben je ook de fotografe? Anders kan ik hem niet zomaar gebruiken.


fotografe is Jolanda Westrik

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 20:45

Veel mensen twijfelde omdat zijn kenmerken zoals roze oogje enzo beetje verdwenen maar classic champagne tobiano getest:
Afbeelding

Deze is ook champagne maar de test is nog onderweg wat ze voor de rest is.
Afbeelding

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:23

Xyris schreef:
Ik zit er trouwens over te denken om specifiek een artikel te maken over de Akhal Teke omdat dat zo'n bijzonder ras is, of er in ieder geval een stuk aan te wijden onder het kopje "metallic". Mocht iemand een goede site hebben voor info over de genetica bij de Akhal Teke (of wat er van bekend is) dan houd ik me aanbevolen!


Het meeste dat er wetenschappelijk aan bestudeerd is, is in het Russisch ben ik bang. Soms met Engelstalige abstracts.
Een vereenvoudigde samenvatting van de meeste kleurvariaties bij de AT: http://www.akhal-teke.org/horse-color.html
Dun wordt daarin niet meegepakt, en dat is logisch aangezien wildkleur officieel niet voorkomt en het niet duidelijk is of het dun is of een variant van nondun, evt. een die nog niet bekend is. Ik weet geen AT die erop is getest dus het is vooralsnog een groot vraagteken hoe dat precies zit. Er zijn mij ook maar enkele gevallen bekend van onmiskenbaar wildkleur, raszuivere AT en zelfs daarbij is er geen sprake van een getest exemplaar dus alsnog alleen fenotypisch geduid. Bij de AT is er wat kleur betreft iig eea bijzonders gaande, dat is een ding dat zeker is.

carmenraswan
Berichten: 46
Geregistreerd: 02-04-13
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:07

Mijn palomino merrie is van de week geschoren, ook best apart om te zien! Ze is heeel erg veranderd!

Bovenste foto's zijn ervoor en onderste zijn erna.


Afbeelding

Afbeelding

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 13:30

Oeps ik zie nu dat ik wat berichten heb gemist!

@xinram, thanks!

@Dustin, leuke veulens zeg, is de test van de laatste al binnen?

@JoSav, thanks voor de info, Ik ga het in de gaten houden en uitzoeken wat ik kan! Ik blijft het een boeiend onderwerp vinden. Vraagje: Die metallic glans, is dat recessief? Is dat bekend?

@carmenraswan, Thanks voor de foto's, Wat een verschil zeg!

Op het moment heb ik geen ruimte meer voor foto's maar zodra de artikelen uitgebreid worden (zodra er meer info beschikbaar is) zal ik foto's bij gaan plaatsen. Het kan dus zo maar zijn dat in de toekomst jullie foto's alsnog toegevoegd worden!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 13:52


KimIndah

Berichten: 625
Geregistreerd: 03-02-14
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 10:00

Ik heb nog wat plaatjes met duidelijke kenmerken van mijn Grullo beest gevonden.
Wellicht komen deze nog van pas.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:51

Er is weinig over bekend, helaas.
Er wordt momenteel wel wat onderzoek naar gedaan, maar het is alsnog afwachten wat daaruit komt.
Haar bevat pigment op basis van melanineproductie en dat betekent kleur. Glans wordt beïnvloedt door meerdere factoren. Lichtval en reflectie, voeding, gezondheid, hormonen...
Als je kijkt naar de dwarsdoorsnede van een haar, zie je dat de kern bestaat uit de zgn. medulla.
In de medulla zit vaak ook een tint.
Bij de meeste paarden is de haarkern breed en neemt een groot deel van het haar in beslag.
De meeste glans die je bij paarden ziet, ook al glanzen ze heel mooi, is reflectie van die bovenlaag (de cuticle en zgn. topshine). De kleurdiepte en goudglans komt van enige reflectie vanuit de haarkern. Dat verschilt van paard tot paard en kleur tot kleur, maar bij de AT speelt meer en is er wat bijzonders aan de hand met die haarkern. Een reguliere goudvalk is pertinent niet te vergelijken met een AT goudvalk; een palomino of zweetvos Haflinger is evenmin te vergelijken met een extreme goudpalomino AT, hoe extreem het individu ook is - hoogstens als er AT en dus metallic achter zit. En foto’s doen ze bovendien geen recht, want in het echt is de glans nog veel opvallender dan op de soms prachtige foto’s die op internet rondzwerven.

De binnenste kern is smaller en soms zelfs wat gefragmenteerd. De cortex is fijner. De medulla is breder. Dat betekent dat het haar transparanter is en dus meer licht reflecteert. Elk haar werkt als het ware als een kristal. In plaats van licht dat op de haar reflecteert, reflecteert bij de AT het licht dus ook door het haar, als bij een kristal. Het reflecteert in feite meer licht en meer kanten uit. Het wordt om die reden ook wel “the Teke glow” genoemd. Ook de buitenste laag is fijner: de haarschubben bij een metallic AT zijn fijner van structuur.

Uit microscopisch onderzoek van een grote hoeveelheid haar, van AT en niet-AT, van metallic, licht-metallic en niet-metallic AT blijkt dat er een duidelijke link is met de mate van onderbreking van de kern en breedte van de medulla en de hoeveelheid glans. In licht metallic Tekes bestaat ongeveer een kwart van de haarlengte uit onderbroken kern. Bij extreem metallic paarden is dat soms wel 90%.

Soortgelijke structuur is waargenomen in paarden met champagne met eveneens wisselende intensiteit. Dat gen beïnvloedt echter ook de huidskleur, de haarkleur zelf en de ogen. Bij AT is dat niet het geval en is bovendien nog niet helemaal duidelijk hoe het vererft. Soms is de kleur van een sterk metallic paard wel een slagje donkerder te noemen dan een vergelijkbare tint en pigment, maar de invloed is, zover nu bekend is, niet significant.

In sommige andere volbloeden, en ook wel bij door die rassen sterk beïnvloedde paarden, is ook wel enige mate van fragmentatie en transparantie te vinden, echter specifiek in de uiteinden. Denk aan extreem glanzende Arabieren (vergelijkbaar met een licht metallic AT dus ‘extreem’ moet je wel in context zien). Van transparante “distal ends” is bij de Turkoman en AT overigens, naast bovengenoemde, ook sprake.

De fenotypische oorzaak is dus bekend: het haar lijkt qua structuur meer op dat van een mens dan een paard, te vergelijken met satijn in bijv. knaagdieren.
Dat houdt niet alleen in dat de vacht zijdezacht is, maar ook die bijzondere glans heeft.
Satijnfactor is waarschijnlijk autosomaal recessief en dat geldt vermoedelijk ook voor metallic in paarden.
Dat betekent ook dat het paard glanst, ongeacht conditie en zowel in zomer- als wintervacht.
De gradatie verschilt zogezegd op basis van hoe sterk de haarkern is onderbroken en de breedte van de medulla. Mijn eigen AT merrie is bijv. licht metallic; er zit een parelmoeren laagje over, zeg maar. Haar grootmoeder is veel extremer. En geeft dat door, maar de mate is dus wisselend.

Dat laat ook zien dat hoe het overerft niet helemaal duidelijk is en vermoedelijk recessief.
Het verantwoordelijke gen of genenpakket is nog niet achterhaald. Uit een studie uit 2010 (auteur Stegatsjeva) kwam naar voren dat ong. 37% van de populatie metallic is te noemen. Minder dan de helft dus (er wordt, ondanks grote vraag in het Westen, Midden-Oosten en China naar “gouden” paarden, niet specifiek op gefokt).

In rassen waar de AT/Turkoman aan de basis heeft gestaan of anderszins van invloed is geweest, bijv. de Don, Budjonny, Kinsky e.d., komt deze metaalglans ook voor. De gouden kozakkenpaarden, voornamelijk goudvos, zijn waarschijnlijk het bekendste voorbeeld.

Voor microscopische voorbeelden zie:
Dit artikel
Deze post en deze

Voor verdere informatie zou ik je doorverwijzen naar Amrita Ibold. Bovenstaande FB links zijn van haar en zij is fokker van AT in de USA. Je kunt haar ook gerust in het Nederlands aanschrijven, overigens, want ze komt oorspronkelijk uit Zeeland. ;)

Ik plaats hieronder wat voorbeelden. Let op: dit zijn geen eigen foto’s. Ik zit mobiel en heb nu geen tijd die uit te zoeken dus dit komt regelrecht uit het topic uit mijn onderschrift. Puur ter illustratie dus en niet om te gebruiken. Daarvoor zul je de rechthebbenden moeten aanschrijven.


Wat voorbeelden van deze goudglans met wisselende intensiteit:
De ene is wel officieel als 'goud' geregistreerd, de ander niet. In de regel worden alleen de extreem goudkleurigen geregistreerd als zodanig, dus niet elk paard dat hieronder staat is officieel 'goud'. Omdat de kleur sterker is met zonlicht is de glans op de foto ook afhankelijk van de belichting. Het is eigenlijk erg moeilijk om de echte glans op een foto te vangen.


Gaon, metallic met sooty.
Sagib, goudvalk
Goudvalk
Liman, goudpalomino.
Goudbruin met sooty
Metallic perlino
Goudvalk in wintervacht


Ulukbek-Geli goudvalk.
Ulukbek
Ulukbek
Nog een
Dagat goudvalk.
Koldune goudvalk.
Halfbloed met Koldune als vader. Ze geven het dus ook door aan halfbloed nakomelingen.
Sagib
Jaarling goudvalk
De tint wisselt
En de intensiteit is afhankelijk van het licht
Zoals deze ‘gewone’ cremello in de zon wel degelijk licht reflecteert.
Perlino
Goudvalk Pakistan
Versus een gewone valk

Vos met metallic kan variëren van meer goud tot echt koperkleurig. :j
En van best bescheiden, zoals bij dit veulen uit goudvalk ouders... tot meer goudkleurig...

Bij de Don, Karabagh en Budjonny, die overwegend vos zijn en metallic van Turkmeense paarden hebben geërfd, is de glans ook bijzonder opvallend. Naryngj (narindje) wordt deze kleur bij die rassen vaak genoemd, bij echt licht, goudkleurig vos ook wel sarylar (gouden).

Jaarlingen
Don hoofdfoto
Nog een Don....
En nog een Don
Budjonny
Budjonny kampioenshengst


Vrij extreem goudvalk hengstje.


Goudvalk Gyaurs. Geeft glans sterk door.


Goudvalk Diger.


Metallic, licht goudpalomino.
Je kunt goed zien wat het licht doet op de vacht.


Donkerdere goudpalomino in bewolkte omstandigheden. Op het laatst zie je toch duidelijk wat reflectie, ondanks de wolken. Met sooty, overigens.


En in de zon. En ja, het steigeren op commando is traditie...

Het lijkt me lastig hier speciaal een artikel aan te wijden, aangezien er nog veel vraagtekens bij dit fenomeen horen, maar ter leering ende vermaeck kun je het denk ik toch wel waarderen. :D

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:28

Wow wat een post :P wel heel interessant want er is echt nog niet zoveel over bekend he.. :)

Nog een glans-vorm : stallion-glow. Ook moeilijk vast te leggen op foto maar ik heb er toch enkele die een idee geven :) Arany lijkt in de zomer ook van goud te zijn, deze foto’s zijn gewoon ongepoetst in de wei genomen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 20:12

@Kim_Indah, ik vind grullo zo mooi! Je hebt echt een gaaf paardje. Nogmaals. op het moment zitten de artikelen echt vol met foto's maar zodra er ruimte is zal ik bijplaatsen!

@JoSav, wat een uitleg, ontzettend bedankt! Ik kijk nog wel even of ik er binnenkort al een artikel aan wijd of dat ik daar mee wacht tot er meer informatie bekend is. Fijn ook dat je er foto's bij plaatst ter illustratie. Ik vind het een heel apart gezicht, tis dat je aan de omgeving kan zien dat de juiste instellingen zijn gebruikt bij de camera maar het is soms net alsof het paard overbelicht op 'de gevoelige plaat' is gezet.

Ik heb ooit eens palomino akhal teke hengst bij een arabierenfokkerij gezien. Paard stond er echt op dat moment voor de verkoop omdat er die dag een arabierenshow was. Wat was dat een waanzinnig mooi paard zeg! Nou moet ik zeggen dat de echte typische akhal teke's mij wat minder aanspreken (Dat hele slanke en wat hoekige) maar dat ik echt weg ben van de wat zwaardere types. Buiten die hengst om heb ik helaas niet de kans gehad wat beter kennis te maken met het ras. Wel is het een ras die, voornamelijk vanwege zijn veelzijdigheid voor mij in aanmerking gaat komen als ik ooit een paard koop. Als ze qua omgang ook bij mij passen natuurlijk.

Even uit nieuwsgierigheid, ik heb begrepen dat er veel lijnteelt plaatsvindt omdat er niet zo heel veel akhal teke bestaan. Zelf hou ik niet zo van lijnteelt maar ik begrijp dat men soms gewoon niet anders kan, maar is er sprake van rasgebonden problemen met de fysieke gezondheid? En hoeveel generaties zitten moeten er volgens het stamboek minimaal tussen zitten om het lijnteelt te noemen en niet inteelt?

Ik vind het wel een goede zaak dat er niet specifiek gefokt wordt op metallic, zou het ras geen goed doen, zeker niet zolang ze nog vrij zeldzaam zijn...

@Tinniie, thanks voor deze aanvulling, ik heb zo specifiek gefocust op kleuren dat ik totaal niet stil heb gestaan bij zaken zoals de stallion-glow, ik weet er dan ook echt helemaal niks van af (behalve dan dat het bestaat -dat ik het wel eens heb gezien) wist niet eens dat het daadwerkelijk een naam had. Is het echt een hengstenkenmerk of is het toevallig als eerst ontdekt bij een hengst o.i.d.?

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:31

Tinnie: Bij Quarters zie ik vaker mooie goudglans. Misschien interessant eens onder een microscoop te leggen. :D Heel mooi voorbeeld van stallion glow, de invloed van hormonen die ik ook al terloops noemde. :j

Net of er metallic spray overheen is gespoten.

Xyris, er zijn ruwweg drie types:
1. hoofdtype (renpaard/parade type, toi at, “hazewindhond type”)
2. middentype
3. massieve type (oorlogstype, alaman at, argamak)

Het hoofdtype is het type dat de meeste mensen, die van het ras hebben gehoord, kennen. Daarbij zijn veel van de hoekigere paarden daadwerkelijk in renconditie, en vaak ook nog maar 2 jaar oud. Als je het ras interessant vindt, voel je vrij het topic in mijn onderschrift eens te bekijken of het volgtopic van mijn merrie - daar heb ik ook een interessante post over de verschillende types. Bij veel van de oudere posts in het eerstgenoemde topic doen de foto’s het niet meer, maar het topic wordt nog steeds ge-update met recente plaatjes van Tekes van verschillende types.
Ik heb zelf een middentype merrie die momenteel drachtig is van een middentype hengst.

Er wordt in Rusland bij veel rassen, zoals de Tersk Arabier, AT en AV, lijnteelt toegepast. De meest gebruikte lijnteelt is III x IV oftewel in de derde en vierde generatie dezelfde hengst of merrie. Ook II x III, III x III, II x IV en IV x IV wordt wel toegepast, maar III x IV wordt als ideaal gezien. Mijn merrie heeft III x IV lijnteelt op Dornazarbek en op Mukhtar. De hengst waar mijn merrie van drachtig is, is ook een heel goed voorbeeld: hij heeft III x IV op Almaz en Ovgan, en een hele bijzondere (zeldzame) III x III op lijnstichter Fakirpelvan. En ja, dat is voor ons Westerse oog behoorlijk wat lijnteelt. Inteeltdepressie ligt dan op de loer. De genoemde hengst is overigens met zijn 28 jaar nog altijd kerngezond en zeer vruchtbaar. Ook mijn merrie is spijkerhard. Met beleid en kunde hoeft lijnteelt geen probleem te zijn, zeker als je af en toe ongerelateerd bloed inkruist. Zover dat kan, natuurlijk, in een gesloten stamboek. Problemen zoals bij het Friese paard zijn ontstaan moet je te allen tijde vermijden. Populair sire syndrome ligt op de loer, maar valt bij dit ras gelukkig enorm mee, vooralsnog, en er wordt door de meeste fokkers gelukkig niet op kleur gefokt ondanks vraag naar gouden paarden. Dat is wel een ding de laatste jaren, overigens, want goudkleurige paarden zijn vaak sneller en duurder verkocht.

Het ras heeft ondanks de beperkte genenpoel en lijnteelt een verbazingwekkend hoge genetische diversiteit, maar heeft dus wel te maken gehad met diverse bottlenecks (tot drie keer toe op randje uitsterven) en dat is gevaarlijk. Er komt wel degelijk een ernstig genetisch defect, een autosomaal recessief, voor: NFS. NFS, of Naked Foal Syndrome, is een recessieve mutatie die resulteert in sfinxveulens die nauwelijks levensvatbaar zijn (max. levensverwachting is 3 à 4 jaar). Daar is afgelopen jaar een test voor ontwikkeld. Zeer goede zaak!

Een ander, rasgebonden probleem dat echter losstaat van inteelt is laminitis/hoefbevangenheid. Dat komt in onze contreien veel voor, maar komt in het gebied van oorsprong vrijwel niet voor. Dat komt door eeuwen van specialisatie, waardoor ze met bijv. rijke Hollandse weides niet goed uit de voeten kunnen (no pun intended) en dat vergt aangepast voerbeleid. Voor de rest is het over het algemeen een zeer sterk, gezond ras. Denk alleen al aan de hengst waar mijn merrie drachtig van is, met zijn 28 jaar. Heel hard leven gehad, maar nog altijd spijkerhard en probleemloos zonder ijzers. Ik ken er zelfs een die met 37 nog dekhengst was, en die leeftijd was hem niet aan te zien. :)

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:33

Xyris nee is nog steeds niet binnen.. zal een deze weken wel komen.

Afbeelding
Deze is wel binnen die is perlino bont splash. :)

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 19:08

@JoSav, thanks voor de toelichting, het verbaast me dat de lijnteelt toch zo'n succes blijkt, zo zie je maar weer dat het wel erg makkelijk is om te zeggen dat lijnteelt niet goed is (ik moet dan inderdaad altijd denken aan Friezen...). Een goede zaak dat er tests zijn voor NFS, dat maakt gelijk dat het eigenlijk niet echt meer een probleem is. En aangepast voerbeleid, ik neem aan dat je dan het aantal weideuren of type gras aanpast?

Vind trouwens dat je een mooie merrie hebt, ik was je al tegen gekomen en vluchtig het infotopic doorgelezen in het verleden. Ik zal me even abonneren. Het muzanna-topic volg ik al :+.

Hebben de verschillende AT-types vandaag de dag trouwens nog andere gebruiksdoelen of zijn ze allemaal even veelzijdig?

En, het is hier eerder langs gekomen maar het was mij wat onduidelijk, hoe zit het met het dun-gen bij AT's?

@Dustinlover, een leuk pakketje hoor! Wat heeft hij precies gewonnen?

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 23:10

Xyris hij is op de hengstenkeuring van het nmprs kampioen geworden in de nieuwe jaargang kleine maat (87 tm 95cm).

Ondertussen is de uitslag van dat veulen dus binnen en is ze hetero agouti en zwart en champagne natuurlijk dus een amber champagne en tja die white genen ga ik dus nog mee verder :P