Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladygiroc

Berichten: 5089
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:44

Wauw wist niet dat er zoveel verschillende kleurtjes waren. Mss kan TS hier een verzameltopic van maken ipv al die kleurtjes op een andere site te publiceren.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:58

Ik heb vrijwel ieder kleurtje in Tinkers voor je :P duns, creams, Pearls, appaloosa, sabino, bont, groene pearl ogen, maanogen, halve maanogen, aalstrepen, vanalles eigenlijk. Als er foto's op mijn website staan die je wilt gebruiken let me know!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:03

Afbeelding


Afbeelding


Mushroom

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:31

Vos Few Spot

Afbeelding
Afbeelding

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:52

Ladygiroc schreef:
Wauw wist niet dat er zoveel verschillende kleurtjes waren. Mss kan TS hier een verzameltopic van maken ipv al die kleurtjes op een andere site te publiceren.

ja in de bokt wiki :D

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:05

Ladygiroc schreef:
Wauw wist niet dat er zoveel verschillende kleurtjes waren. Mss kan TS hier een verzameltopic van maken ipv al die kleurtjes op een andere site te publiceren.

Er is ook al een verzamel/fototopic op dit forumonderdeel. :D Misschien ook leuk om te bekijken.

Piekosjj schreef:
Wellicht interessant voor je zijn foto's van deze Teke merrie met gigantische 'aalstreep'. Dun komt niet voor bij Tekes, dus ze is 100% zeker een buckskin.

[ [url=m/BEikev.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/utTjNG.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/sEaqfI.png]Afbeelding[/url] ]

Deze discussie heb ik volgens mij vaker met je gehad... :Y)
Welke kleur heeft deze AT dan?

Ik kan in ieder geval alvast verklappen dat ie volle papieren heeft en staat ingeschreven als myshastaya/dun. Jawel, wildkleur zwart: myshastaya - muisgrijs met wildkenmerken. Hij heeft een masker, cobwebbing, aalstreep, strepen op de benen en een bleker lijf met zwarte oorpunten en benen. Wijst allemaal heel erg in de richting van dun... :=

Ik zou zelf ook niet weten wat het anders zou moeten zijn. Smoky black? Fenotypisch heeft hij nl. alle kenmerken van een myshastaya of wildkleur zwarte. Vader staat te boek als valk. Overigens met sooty en (door sooty veroorzaakte?) schoudervlekken en masker. Of ie een aalstreep (of streep door countershading) had durf ik niet te zeggen, want daar heb ik geen afbeeldingen van. Moeder was zwart, volle zus is bruin.

Niet om in een "op zoek naar foto's" topic een discussie aan te wakkeren, maar voor er klakkeloos vanuit wordt gegaan dat het hier om countershading gaat "want wildkleur komt niet voor bij dit ras" wil ik deze kanttekening plaatsen, met deze ruin als tekenend voorbeeld. Er is bij dit ras mogelijk sprake van dun of non-dun. Mogelijk een geheel eigen nd. Ik durf het niet te zeggen. In Iran lopen er een paar rond die "ook" onmiskenbaar dun zijn. Heb onlangs nog een Russische vos AT gezien die me ook wel even twee keer deed kijken of die niet gewoon wildkleur vos was, gezien zijn lichte vachtkleur en streep over de rug die in de staart doorliep... maar ja... dun komt niet voor he? :+
Bij de AT is er qua kleurengenetica van alles aan de hand waar nog maar weinig over bekend is omdat er weinig zijn, nog minder op kleur zijn getest en in het algemeen weinig over bekend is:
- zeer sterke wildkleur kenmerken, tot oplichten van de vacht op het lijf aan toe, maskers, webbing, zeer duidelijke - permanente - (aal)strepen. Echter, sooty komt veel voor en doet bij dit ras "heel veel" met de vachtkleur.
- blauwe ogen met of zonder verdunning, met of zonder aftekeningen
- "bont" komt niet voor, witte buikvlekken wel evenals grillige aftekeningen (rare blessen en witkoppen bijv.). Sabino roept men dan al snel. Net als de blauwe ogen echter mogelijk gekoppeld aan een onbekend gen of een (onbekende?) W. Beide gedragen zich nl. niet geheel tekenend voor bijv. minimal splash of sabino. De kleine populatie en toeval kan uiteraard heus aan de orde zijn. Immers, traditioneel werd er van blauwe ogen en wit weg geselecteerd. De laatste jaren niet meer. Lastig te zeggen, net als bij dun durf ik niet keihard meer te roepen dit of dat komt niet voor of komt hierdoor...
- metallic. Ongeveer de helft van de populatie is in meer of mindere mate metallic te noemen. Geven dit ook sterk door aan nakomelingen, denk aan bijv. de Don die uit dit ras is ontstaan. Niet gekoppeld aan champagne of andere bekende modifier. Staat los van de basiskleur. Verdere invloed onbekend.

Roep dus niet te hard "100%" dit of dat zonder genetische test...

Piekosjj

Berichten: 5456
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:09

Dan maken we er een twijfel gevalletje van :))

Ladygiroc

Berichten: 5089
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:01

c_alsemgeest schreef:
Ladygiroc schreef:
Wauw wist niet dat er zoveel verschillende kleurtjes waren. Mss kan TS hier een verzameltopic van maken ipv al die kleurtjes op een andere site te publiceren.

ja in de bokt wiki :D


Wiki is vooral een lange lijst tekst.. Ik zie persoonlijk liever voorbeelden :+ Met evt tekst eronder zodat je wel weet hoe of wat.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 20:13

Phooe zo veel foto's weer! Ik wil graag op iedereen reageren maar ik ga dat op kort termijn niet redden dus bedankt iedereen voor alle foto's! Als ik nog vragen heb dan schiet ik jullie persoonlijk wel even aan, waarschijnlijk op het moment dat ik de foto's in gebruik neem.

Ik zit er trouwens over te denken om specifiek een artikel te maken over de Akhal Teke omdat dat zo'n bijzonder ras is, of er in ieder geval een stuk aan te wijden onder het kopje "metallic". Mocht iemand een goede site hebben voor info over de genetica bij de Akhal Teke (of wat er van bekend is) dan houd ik me aanbevolen!

Ik heb een balletje op gegooid bij Bart, ik wacht nog op een reactie. Ik vind het geen probleem om een wiki in elkaar te zetten met de foto's en daar beknopte informatie over de genen bij te zetten (zodra ik daar tijd voor heb) maar artikelen over genetica schijven zie ik niet zitten. Wat ik nu bij infonu schrijf is al de 2e versie, ik zie het niet zitten een 3e te schrijven :+ iets wat wel zou moeten omdat google het anders beschouwt als plagiaat. Wellicht zou er door gelinkt kunnen worden naar mijn artikelen bij gebrek aan beter. (De genetica hier op bokt is ook niet zo uitgebreid).

Even belangrijk:
Mocht Bart akkoord gaan met mijn voorstel dan zal ik de foto's in dit topic gebruiken. Mochten jullie dat om de één of andere reden niet willen, meld me dat dan even pls!

En nog wat anders, ik heb nu zo ontzettend veel foto's en informatie dat ik hier en daar misschien de mist in ga bij infonu. Dat ik bijvoorbeeld een foto gebruik die niet gebruikt mag worden of iets textueel fout neer zet. Ik zou het heel erg op prijs stellen als, zodra het af is, iedereen op zijn minst even checkt of ik geen verkeerde foto's (met copyright erop) heb gebruikt en de juiste naam/link en info erbij heb gezet. Ik kan overigens niet beloven dat ik ook alle foto's van iedereen er in kan zetten maar ik doe heel erg mijn best! Het hangt ook af van de lengte van het artikel hoe veel foto's er bij passen.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 00:26

TinGu schreef:
@TS wil je ook een foto van een pangare? Of alleen de speciale kleuren?

@SVRL mijn paard heeft ook zo'n grijs been, en is mi ook stekelharig. In de 5 jaar dat ik hem nu heb lijkt het wit te zijn toegenomen. Als ik jou goed begrijp zou hij dus roan kunnen zijn? Komt dat voor bij dravers? (Ben een kleuren-leek, was al heel trots dat ik hem stekelharig wist te noemen 8-) )


ik kom net langs je berichtje, ik heb er nog niet op gereageerd. Ja, ik zou best zo'n foto kunnen gebruiken! Is leuker om foto's te hebben van bokkers als van stockfoto's!

Groetjes!

Melvern
Berichten: 4411
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:00

Afbeelding
Afbeelding
Hier 2 plaatjes waar het achterbeentje ook zichtbaar op is.

sas27

Berichten: 588
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Braamt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:04

Mijn toverbal, hier in haar zomer vacht:

Afbeelding

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:48

Xyris schreef:
TinGu schreef:
@TS wil je ook een foto van een pangare? Of alleen de speciale kleuren?

@SVRL mijn paard heeft ook zo'n grijs been, en is mi ook stekelharig. In de 5 jaar dat ik hem nu heb lijkt het wit te zijn toegenomen. Als ik jou goed begrijp zou hij dus roan kunnen zijn? Komt dat voor bij dravers? (Ben een kleuren-leek, was al heel trots dat ik hem stekelharig wist te noemen 8-) )


ik kom net langs je berichtje, ik heb er nog niet op gereageerd. Ja, ik zou best zo'n foto kunnen gebruiken! Is leuker om foto's te hebben van bokkers als van stockfoto's!

Groetjes!



Leuk! Ik ga ff zoeken naar mooie foto's van hem in winter en zomer outfit, kan je mooi het verschil zien

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 19:48

Ik kan mn bericht niet meer aanpassen, dus dan maar even zo.

Helaas geen super duidelijke foto kunnen vinden, maar ik denk dat het zo ook wel gaat.
In wintervacht is heel duidelijk de meel(koper) snuit te zien, net als de lichte flanken en liezen (ook zijn broekspier is een stuk lichter)
Afbeelding
Afbeelding
(de achterste)

In zomer outfit is hij in zijn geheel een stuk lichter:
Afbeelding

Dit is was zelfs zijn verkoop- (voor ons koop-)foto:
Afbeelding

In zijn paspoort staat hij trouwens als "noir pangaré", of te wel zwart-meelsnuit (hij komt uit Frankrijk, vandaar)

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 23:54

Thanks allemaal weer voor de foto's! AAASCHAAA, ik heb jou even een berichtje gedaan.

sas72, wat een mooie kleur zeg, maar kan je me even helpen met de correcte kleur? Voor ik iets roep dat niet klopt. Het woord 'toverbal' doet al alarmbellen bij me rinkelen :+

@Tingu, ik verbaas me, ik heb een paard gereden met dezelfde kleur als jouw paard in zwarte vorm, dat was een heel erg donkerbruine met precies hetzelfde pangaré effect, alleen nooit bij stil gestaan dat het pangaré is. Zo leer je nog eens wat.
Wat me nog meer verbaasd is de lichte kleur op de verkoopfoto!

Thanks allemaal voor de fotos''s!

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 06:33

Haha ja ik was ook heel verbaasd over zijn verkoopfoto. Vooral toen er geen lichte bruine maar zo'n donkere op stal stond toen we gingen kijken... (verkoopfoto is eind vd zomer dag en nacht buiten, toen we gingen kijken zat hij alweer deels in wintervacht = donkerder)

Ik had ook nooit gehoord van pangare, het is dat het in zn paspoort staat, anders was hij voor mij ook gewoon bruin geweest.

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 07:14

Ts, ik heb een bont geboren schimmel (heet dat zo?). Vroeger was hij dus zwart bont en nu helemaal wit op een zwarte vlek in zijn hals na. Als ie nat is kan je nog het bontpatroon iets zien.

Heb je iets aan een hem? Heb een foto van gem met zwart hoofd en natuurlijk zoals ie nu is. Laat maar weten!

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 07:58

Ik had ook een pony'tje die extreem pangare was, ze is getest en bleek enkel bay tobiano te zijn en dus geen crème te dragen.
Afbeelding
Afbeelding

En nu ik toch tussen mijn pony-foto's aan het neuzen was :P

Perlino hengstje (getest)
Afbeelding

Bay roan en red roan
Afbeelding
Afbeelding

In Wintervacht (meelsnuitjes)
Afbeelding

De red roan enkele jaren later met haar smoky black veulentje van het perlino hengstje:
Afbeelding

Die heel felle crème-blauwe oogjes had, die dus later gewoon bruin werden:
Afbeelding

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 09:56

TinGu schreef:
Haha ja ik was ook heel verbaasd over zijn verkoopfoto. Vooral toen er geen lichte bruine maar zo'n donkere op stal stond toen we gingen kijken... (verkoopfoto is eind vd zomer dag en nacht buiten, toen we gingen kijken zat hij alweer deels in wintervacht = donkerder)

Ik had ook nooit gehoord van pangare, het is dat het in zn paspoort staat, anders was hij voor mij ook gewoon bruin geweest.


Ik heb ook.een kwpner die dit heeft, maar die staat toch gewoon echt als bruin ingeschreven haha

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:54

SuperZodiaX schreef:
TinGu schreef:
Haha ja ik was ook heel verbaasd over zijn verkoopfoto. Vooral toen er geen lichte bruine maar zo'n donkere op stal stond toen we gingen kijken... (verkoopfoto is eind vd zomer dag en nacht buiten, toen we gingen kijken zat hij alweer deels in wintervacht = donkerder)

Ik had ook nooit gehoord van pangare, het is dat het in zn paspoort staat, anders was hij voor mij ook gewoon bruin geweest.


Ik heb ook.een kwpner die dit heeft, maar die staat toch gewoon echt als bruin ingeschreven haha


Gek is dat hè! Dit is en draver, en ik geloof niet dat hij getest is, maar blijkbaar vond zijn fokker dat hij pangare was :=

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 20:00

Heel simpel gezegd is pangaré een lichte onderlijn waar sooty een donkere bovenlijn is. (Beiden dus een vorm van countershading). Dat zou dan eigenlijk bijna alle donkerbruine paarden een pangaré maken.
Toch zit dat idee me niet helemaal lekker, want bij élk voorbeeld heeft men het over haflingers en bijvoorbeeld donkere exmoors en deze paarden zijn niet bruinig op hun buik maar bijna wit. De omschrijving zegt ook vaak dat het is alsof ze met hun neus in de meel hebben gezeten en met hun buik er in hebben gelegen.

Misschien dat iemand hier daar toelichting op kan geven?

@Shettepret, graag! Dan heb ik er twee waarbij het grote verschil te zien is!

@Tinniie, thanks voor de nieuwe foto's, jouw pangaré pony zou mij ook aan het twijfelen hebben gezet. Zo zie je maar weer. Niet alles is zwart-wit, (uhh :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:29

Dit is pangare. :j
Bijna witte buik, zeker na het scheren of in zomervacht.

Afbeelding

Ik geloof dat als het 'witte' bruinig is, het koper heet, dus een kopersnuitje in plaats van meelsnuitje.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 20:42

Oke juist, maar het is dus iets anders als pangaré ookal zijn de kenmerken min of meer hetzelfde?

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:44

Tinniie schreef:
Ik had ook een pony'tje die extreem pangare was, ze is getest en bleek enkel bay tobiano te zijn en dus geen crème


Waar kan je dit laten testen en waar test je dan precies op? Aangezien hij als "noir" in zijn paspoort staat, maar ik hem echt bruin vind, kan ik dat dan ook testen? (En zo ja, weet je ook toevallig wat dat kost?)

Kan stekelharig ook getest worden trouwens?

@KBK wat apart, mijne staat als pangare in zijn paspoort maar die zie je juist vooral duidelijk in zijn wintervacht. Zomers is hij geheel lichter, dus dan valt het pangare juist weg.
Maar hij is idd een kopersnuit en geen meelsnuit.
Laatst bijgewerkt door TinGu op 02-09-17 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:46

Xyris schreef:
Oke juist, maar het is dus iets anders als pangaré ookal zijn de kenmerken min of meer hetzelfde?
Volgens mij wel gewoon hetzelfde gen en eigenlijk gewoon hetzelfde maar dan iets anders uitgevoerd of in meer of mindere mate.