Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 01:04

Ah met de tekst in het artikel doel ik op homozygote tobianos. Dus 2 allelen met het tobiano-gen. Een homozygote tobiano zal altijd een tobiano nakomeling krijgen (al dan niet homozygoot, dat hangt af van de merrie). Een kenmerk (Die zich niet altijd voor doet) van homozygote tobianos is dat ze gekleurde vlekjes vacht in de witte vlekken krijgen.

Nu kan het dus zijn dat jouw pony homozygoot tobiano is maar het kan ook zijn dat er gewoon 1 vlekje wat klein is uitgevallen en daardoor dit effect creeert. Jouw pony heeft ook heel sterk een... Ik ben de juiste term even kwijt... een soort schaduw daar waar de witte vacht over gaat op de gepigmenteerde vacht. Dat is gepigmenteerde huid die nog onder de witte vacht loopt.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:11

En 4 witten benen/voeten is ook een tobiano kenmerk, zelfs de slipped/minimal tobianos hebben meestal nog 4 witte voetjes (slechts heeel zelden heb ik er gezien waar dit niet zo bij was)

Een minimal tobianotje die ik heb gehad, zij had enkel 1 vlek naast haar staart en 4 witte voetjes.

Afbeelding
Afbeelding
(Achterste pony)


Even over splash, SW2 komt enkel bij nakomelingen van Katie Gun voor, de mutatie zou bij haar zijn ontstaan. Zij heeft echter enkele super bekende zonen gekregen, waardoor het wel vrij verspreid is geraakt (Colonels smoking gun = Gunner, dun gotta gun, Spooks gotta gun, Hollywood gotta gun)

En splash 3 komt enkel voor bij afstammelingen van TD Kid.

Ik zal eens vragen of ik een foto mag gebruiken van de hengst waar Jade drachtig van is, dat is een leuke splash 2 ;)

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:37

DG Hollywood Topgun (splash 2) eigenaar en foto Danielle Godfroit met toestemming :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ik ben ook nog toestemming aan het vragen voor een homozygote splash

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:13

Tobiano medicine hat (eigen foto)
Afbeelding
Afbeelding


Tobiano uit effen (eigen foto)
Afbeelding


Bruin tobiano (eigen foto)

Afbeelding

Afbeelding

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:15

Homozygote tobiano (inkspots)
Afbeelding

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:19

Leuk! en nog een ander bontgen extra erbij denk ik (frame, splash, Sabino) aan het witte hoofd te zien :)

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:26

Dat 'soort schaduw' vind ik super mooi als paarden dat hebben, helaas is het bij mijn pony na 2 dagen weer weg. -O-
Een klein uitgevallen vlek zou kunnen inderdaad, maar op zijn achterbeen heeft hij er ook 3. Afbeelding
Afbeelding

De kans is dus wel aanwezig dat hij homozygoot is? Of moeten er dan veel meer en beter zichtbare stippen zijn? Niet dat het veel uitmaakt, want hij is een ruin, maar toch leuk om te weten. :)

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:42

Ze worden ook wel pawprints of 'kattenpootjes' genoemd en moeten eigenlijk zo wat gegroepeerd staan, de palomino tobiano die ik eerder poste is homozygoot en heeft ze ook.
Maar het lijkt ook veel voor te komen in bepaalde lijnen, ook bij paarden die niet homozygoot zijn. Het kan dus een indicatie zijn, maar is geen zekerheid :)

Afbeelding

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:46

Duidelijk! Dankjewel. :)

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 13:11

Thanks alot weer! Ik ga zo gelijk even de informatie bij de SW's aanpassen. Heb je heel toevallig de link naar de website waar de hengst staat? Vind het altijd wel netjes dat erbij te zetten, mochten er geïnteresseerden zijn voor een merrie is de hengstenhouder daar natuurlijk erg bij gebaat! En is Daniëlle Godfroid de fotografe of de eigenaresse van het paard? Of beide? Oh en, ik heb ook een klein stukje geschreven over slipped tobiano, kan ik de foto van jouw pony daarbij zetten?

@Cp112, even ter bevestiging, ik begrijp dus goed dat jij zowel de eigenaar als de fotograaf bent van de foto's met de logo's 'Van 't Heideveld fotografie'? Jouw medicine hat veulen staat trouwens bij Sabino staan!

MaritB

Berichten: 8636
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:36

Voorjaar
Afbeelding
Voorjaar
Afbeelding
Midden winter
Afbeelding
Begin Winter
Afbeelding
Voorjaar
Afbeelding
Zomer
Afbeelding
Zomer
Afbeelding
Zomer
Afbeelding


Zijn allemaal eigen foto's :)


Oh en ze was drachtig vandaar de volle buik ;)

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:34

Xyris schreef:
Thanks alot weer! Ik ga zo gelijk even de informatie bij de SW's aanpassen. Heb je heel toevallig de link naar de website waar de hengst staat? Vind het altijd wel netjes dat erbij te zetten, mochten er geïnteresseerden zijn voor een merrie is de hengstenhouder daar natuurlijk erg bij gebaat! En is Daniëlle Godfroid de fotografe of de eigenaresse van het paard? Of beide? Oh en, ik heb ook een klein stukje geschreven over slipped tobiano, kan ik de foto van jouw pony daarbij zetten?


Ja gebruik maar hoor :) en idd Danielle is zowel eigenaar als fotograaf. Website heeft ze niet denk ik, DG Hollywood Topgun heeft wel een Facebookpagina.

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:38

@Xyris ja vant Heideveld fotografie ben ik zelf :)

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:39

PP Barlink Wash Me , sorrel homozygoot splash 1 (foto+ eigenaar Pierrick Petitfour met toestemming)
Afbeelding

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 20:46

Helemaal top, ontzettend bedankt weer! Ik ga morgen weer even met de foto's aan de slag!

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 22:05

Nog enkele splash veulentjes, met toestemming en foto's van eigenaresse Lynn Larsen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze laatste is splash 1+2 net zoals zn papa. De 2 andere kunnen ofwel sw1 of sw2 zijn.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 22:24

Nice dank je! Maar wat een apart kleur op de 3e foto, ik ben dit nog niet eerder zo tegen gekomen. Heb je enig idee hoe dit wordt genoemd?

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 22:33

Ik heb nieuwe foto's zelf gemaakt gister van mijn pintaloosa.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet nu naarmate hij dikkere vacht krijgt dat de spikkels weer minder groot worden. Straks als hij dan weer geschoren is, is heel geinig om het verschil te zien.

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 22:40

Die derde foto van tinniiee is volgens mij gewoon een verharend veulen, niks bijzonders aan. Bles is wel prachtig.
(Even een stipje wegens interesse in genetica)

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 23:29

Thanks shelly, leuk die kleurveranderingen, het blijft een leuk paard!

En :o ik zit op mijn telefoon, het ziet er op mijn tel heel interessant uit |o .

Voor mij lijkt het op dit:Afbeelding

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 01:02

Interessant artikel :)

kleinigheidje:
Citaat:
De verschillende kleurvariaties binnen het agouti-gen kunnen echter niet worden aangetoond. Het is nog niet bekend welk gen invloed heeft op deze lichte en donkere variaties en of agouti überhaupt de basis is van deze kleurvariaties.


Er kan getest worden op At (seal brown) en A+ (wildbruin, niet te verwarren met wildkleur-bruin)

ik heb een A+

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 07:22

Ja idd, het zwarte veulen op foto 2-3-4 (achteraan) is hetzelfde. Is op de 3e foto aan het verharen. :)

Die At en A+ test is volgens mij teruggeroepen omdat er te veel fouten mee gebeurden en er iets niet helemaal mee klopte geloof ik ..

rocymax

Berichten: 6485
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:31

Even offtopic, de kleuren blijven geweldig en zo met die blauwe oogjes, wauw!!

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:59

Leuk topic!
Wat een een knappe witte koppies met die blauwe ogen.

Hier nog een Blagdon, maar volgens mij heb je die al helemaal gevuld.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Och zie nu pas dat mijn knappe Eef voorbij komt :o :D

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:48

Ik heb nog een vraag voor jou en voor Mooney trouwens :)

Ikzelf ben vooral geïnteresseerd in de bontpatronen en heb al verschillende keren gehoord dat bontpatronen/wit makkelijker en uitbundiger wordt meegegeven op rood/vos basis dan op zwart basis.
Hebben jullie dit al gehoord/tegengekomen? Ik weet niet of er echt onderzoeken van zijn of dergelijke, maar het lijkt me wel interessant.

Ikzelf heb ook wel die ervaring en als ik er op let in mijn omgeving lijkt het ook wel zo. Ik heb bv nog nooit een rode homozygote tobiano gezien met weinig wit, terwijl er zwarte homozygote zijn die bijna minimal of zelfs solid lijken.
De paarden die hun bontgen minimaal uitdrukken lijken mij ook veel eerder zwart dan vos te zijn. Uitzondering hierop zijn misschien zwarte overos, die kom je regelmatig heel uitbundig tegen, maar daar is dan ooit ook heel specifiek en overvloedig op gefokt in de USA. Daardoor is er ook veel splash/Sabino/DW ingeslopen denk ik en zijn ze zo uitbundig geworden.
En mijn Jade is ook weer een voorbeeld uiteraard, ze draagt naar waarschijnlijkheid dan zelfs 2 patronen en heeft enkel een blesje. Zij is dan ook nog eens homozygoot zwart EE, dus dat onderdrukt het wit dan nog eens extra met die theorie. (En zijn mijn kansen op bonte veulentjes met haar heel miniem wss :P ) ik opteer bij haar dan ook liever voor een hengst op rood-basis, misschien krijg ik dan toch wat wit mee :P

Hadden jullie dit al tegengekomen toevallig?