Vos x vos = altijd vos?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Vos x vos = altijd vos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 21:31

Hi!

Ik heb altijd gehoord dat een vos merrie met een vos hengst 'garantie' geeft op een voskleurig veulen. Nu heeft mijn haflinger merrie een veulen gekregen van een voskleurige Groninger hengst. Prachtig leuk voskleurig veulen, maar nu komt er steeds meer donker haar tevoorschijn.. Op haar hoofd, oren, rug en benen. Hoe kan dit? Houdt ze dan een donkere kleur, of kleurt het weer terug naar vos? Veulen is nu een maand oud. Merrie is 100% zeker door de juiste hengst gedekt, ik stond er namelijk bij :D

Wat zoeken op Bokt leverde mij op dat een haflinger een donkere onderkleur kan hebben, veroorzaakt door sooty?

Het maakt mij niet uit of het veulen vos, bruin, schimmel of zwart is, ik vraag me alleen af hoe dit komt! :)


Afbeelding

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:33

Vos x vos = inderdaad altijd vos. Maar daar heb je weer veel verschillende tinten in.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:34

Komt het niet gewoon door verharen? Veulens worden dan vaak eerst donkerder en kleuren later weer terug.
Ik zie op de foto eigenlijk niet zoveel bijzonders? :o Er zijn echt tig tinten vos.

amy495
Berichten: 609
Geregistreerd: 31-12-12

Re: Vos x vos = altijd vos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:35

Ziet er meer uit als een donkere vos of door verharen. Vos x vos is altijs vos dus moet wel :)

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 21:36

Ja, het is erg lastig op de foto vast te leggen. Ik snap helemaal wat jullie bedoelen :) Het is in het echt heel erg donker, vooral op haar rug. Zal nog eens zoeken of ik een betere foto heb.

Gevonden!

Afbeelding

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vos x vos = altijd vos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:50

Ik heb 4 vossen. En alle 4 zijn ze zo verschillend vos. Vossen kunnen best donker zijn hoor. En in de zomervacht weer lichter kleuren :j

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vos x vos = altijd vos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:51

je hebt ook zoiets als koffie vos, die zijn vrij donker

F_inley

Berichten: 6403
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Vos x vos = altijd vos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:52

Ik heb een vos die elk jaargetijde een andere kleur vos is van oranje tot koffie vos echt een toverbal denk dat deze richting koffievos gaat :j

affy2000
Berichten: 129
Geregistreerd: 09-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:54

Mijn vos heb ik zelf gefokt, geboren als vos toen ze ging verharen werd ze meer koffievos en nu is ze 3 en gewoon weer vos, ze heeft er alleen een donkere vlek op dr achterbeen aan overgehouden

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:57

Hier inderdaad ook vossen die in de zomer een andere tint vos zijn dan in de winter. In de zomer is de ene donkerder en de andere juist lichter.

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Vos x vos = altijd vos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 21:59

Bedankt allemaal :) Mijn merrie is idd ook een toverbal, in de heel erg licht en in de winter meer een worteltje. Ben benieuwd hoe deze gaat worden!

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:03

Dat is inderdaad een bekender tintje van een doorkleurende vos, het is niet super vaak voorkomend maar de opa van mijn veulen had bijvoorbeeld ook die kleur na de eerste verharing. Was ook een 'gewone' vos (maar stiekem is dat de leukste kleur natuurlijk haha). Het is dus een vos en waarschijnlijk een vrij donkere als hij ouder is, maar de eerste verharing doet soms hele rare dingen dus hij kan ook nog weer terug kleuren naar oranje.

Voor de beeldvorming, de familie van mijn rode dames. Mooi overzicht van verschillende tinten vos. Links merrie waarmee de lijn begint, vrij donkere vos. Die kreeg dus een voskleurig hengstveulen die hier tijdens de eerste verharing te zien is, zoals je ziet heel donkere vacht dat onder een oranje veulenvacht vandaan komt.
Afbeelding

Die hengst heeft weer een vrij donkere (maar veel meer modderbruin dan dieprood) merrie gedekt, waar mijn (sooty) vosmerrie dus uit is geboren. Die is als jong dier juist heel oranje geweest en is later donkerder geworden maar varieƫrt nog met de seizoenen (van oranje in de lente tot erg donker in de winter). Hier dus als veulen en jong dier met haar moeder.
Afbeelding

En hier als volwassen dier met haar vos veulen aan de voet. Waarvan ik verwacht dat ze ongeveer zoals haar moeder gaat worden, maar met vostinten blijft het gokken tot ze volwassen zijn :+
Afbeelding

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vos x vos = altijd vos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:07

Ik ben dol op vosjes, dus vind al die verschillende vostinten prachtig! :D Mooie post, Mooney!

Splendesco

Berichten: 2644
Geregistreerd: 10-01-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:07

Mijn merrie is ook gewoon als vos geboren en is uiteindelijk koffievos geworden. Ben benieuwd wat jouw veulen gaat doen. :)

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Vos x vos = altijd vos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:12

Ik weet niet veel van de kleurwisselingen van veulen naar volwassen paard, maar ik kan je wel een vergelijkingsfoto geven van mijn merrie als veulen en mijn merrie nu als volwassen paard. Afbeelding

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Vos x vos = altijd vos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 22:16

Oh wauw, heel gaaf al die voskleurtjes!!

Hele leuke post Mooney! Vooral die eerste verharingsfoto! :D

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:16

vos x vos is inderdaad altijd vos, maar de tint vos kan erg varieren. Je hebt zelfs "koolvossen". Die zijn bijna niet te onderscheiden van een echte zwarte. :)

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Vos x vos = altijd vos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:23

Nog naast het vos zijn, ik zie la een behoorlijk hoog wit been. Er zit dus ook een bont gen in de mix. Sabino misschien?

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Vos x vos = altijd vos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:24

Ja vos, bruin kan niet want toont alleen op een genetisch zwart paard en dat kan niet uit een vos x vos combinatie.

Vos heeft wel veel verschillende tinten.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Vos x vos = altijd vos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:31

Vos x vos is en blijft vos.

En vos veulens hebben vrij vaak een moment dat ze even heeeeel erg donker worden. De meeste kleuren na verloop van tijd weer lichter.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:33

Zou wel gaaf zijn als ze koffievos wordt Suus!