Birdcatcher spots, genetisch of wat anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Birdcatcher spots, genetisch of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 11:20

Een jaar of 18 geleden reed ik een schimmel, vos geboren, die echt onder de spots zat.
Omdat hij schimmel werd, was het duidelijk dat het daar vandaan kwam.
Later zag ik een paard met spots, dat duidelijk pigmentverlies had, ook rond de mond en ogen (vitiligo). Maar ook een aantal die alleen maar spots op het lichaam hadden.
Door de jaren heen heb ik er af en toe wat artikelen over gelezen, voor zover bekend, maar de oorzaak is me nog steeds niet duidelijk.
Wel dat het vooral bij vossen voorkomt.

En tot mijn verrassing krijgt mijn eigen haflinger ook steeds meer spots. Wat begon met een vlekje op zijn hals, breidt het zich nu uit over heel zijn lijf.
De oorzaak vitaminetekort geloof ik niet in bij hem, want hij heeft geen tekort (bloedtest vorig jaar), glimt je tegemoet en zit onder de appeltjes. Vitiligo is het ook niet.
Wat wel opvallend is, is dat littekens vaak wel wit blijven. Oude drukplekken blijven wit en ook die vlakken lijken groter te worden (en het zadel past gewoon goed nu, het zadel van de drukplekken is er nooit meer op gegaan), een bijtwondje op zijn buik blijft wit. Maar veel plekken zijn nooit littekens geweest en zijn ook echt ronde stippen. Heel wisselend. Dus toch pigmentverlies?

Wat is het? Het komt vaker voor bij haflingers en dus ook vossen in het algemeen. Maar verder? Wie kan mij er wat meer over vertellen? Want ik blijf er nieuwsgierig naar, heb alleen de ballen verstand van (kleuren)genetica :D
Afbeelding

Afbeelding

Onder de geschoren vacht komen nog meer stippen tevoorschijn.
Afbeelding

De uitlopende drukplek naast zijn schoft
Afbeelding

Nimby

Berichten: 259
Geregistreerd: 12-05-14
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 22:31

Volgens mij toch birdcatcher spots. Mijn vosse merrie heeft ze ook. In de winter zie ik ze niet, nu is ze haar vacht bijna kwijt en komen er weer nieuwe tevoorschijn, waar ze vorig jaar niet zaten. Ik heb ze een paar jaar geleden voor het eerst gezien, ze wordt nu bijna zeven. Ik ben benieuwd of het er ieder jaar meer worden :)
Er staat ook een wat nieuwer topic over zag ik!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Birdcatcher spots, genetisch of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:47

Yup, birdcatcher spots. Zie het wiki artikel voor mijn (ex) haflinger