Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe bijzonder!

 
Profiel   

Op Facebook kwam ik deze foto tegen.

[ img ]
Echt heel bijzonder maar hoe zit het met de kleurengenetica van dit veulen?
Het enige wat ik weet is, is dat hij een mustang is, in het wild geboren en dat zijn moeder een schimmel is
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-18 23:29 



 
Profiel   

Das een bay tobiano veulen dat aan het verharen is :P (en ik denk die gaat schimmelen)

Hier ook een gelijkaardige gehad die heel donker verhaarde

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-18 23:43 



 
Profiel   

Is 'gewoon' bruinbont, zien veel mensen als driekleur, mijn bruine is ook bijna zwart swinters behalve flanken en neusje :o [ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-18 23:58 



 
Profiel   

Waarschijnlijk zoals bovenstaanden zeggen gewoon een veulen in toverbalfase.

Maar als het echt een tweekleurig veulen is (zwart- en bruinbont tegelijk) dan betreft het een genetische mutatie die bekend staat onder de noemer "Chimera".

Voorbeeld:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-18 00:26 



 
Profiel   

dit gemengde kleuren vacht bestaat zekerweten...wij hadden er ook eentje met bruin zwart en wit...niks is gek meer tegenwoordig hoor...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-18 00:33 



 

rider schreef
Waarschijnlijk zoals bovenstaanden zeggen gewoon een veulen in toverbalfase.

Maar als het echt een tweekleurig veulen is (zwart- en bruinbont tegelijk) dan betreft het een genetische mutatie die bekend staat onder de noemer "Chimera".

Voorbeeld:

[ [url=m/4yWDQr.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is geen mutatie, dit is een tweeling die in de baarmoeder samen gesmolten is. Als je DNA trekt van de zwarte en voskleurige delen krijg je twee sets DNA.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chimera_(genetics)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-18 09:01 



 
Profiel   

Ik ken niks van kleurengenetica, maar ik vind 't een bijzonder knap diertje ! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-18 09:53 



 
Profiel   

Een schimmel, bruinbont geboren :) De rare kleur komt doordat hij midden in de verharing zit waardoor je de bruine veulenvacht en de doorkomende schimmelkleur door elkaar ziet.

Chimera bestaat inderdaad ook, maar dat is hier niet het geval

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-18 20:50 



 
Profiel   

Zou het? Hij leek me nog zo jong om al zo te verharen. Bovendien lijkt het me niet de tijd om te verharen gezien dikke zijn wintervacht maar het zou wel de meest logische verklaring zijn inderdaad

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-18 09:27 



 
Profiel   

Veulen staat in de uitgebloeide heide. Dat betekent dat het begin september was toen de foto werd genomen. Als het dier in mei/juni geboren is, wat vrij normaal is voor een 'wild' paard, dan klopt het precies dat dan de veulenvacht er af gaat. Dat bruine op z'n lijf is veulenvacht, geen wintervacht. Wat nu zwart lijkt, is vooral huid dat je door ziet schemeren. De (bruine) vacht die daar gaat groeien zal idd wintervacht worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-18 09:39 



 
Profiel   

Ik dacht meer aan bevroren heide :') aangezien er op de achtergrond duidelijk sneeuw ligt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-18 10:16 



 
Profiel   

Het lijkt een chimera, maar dat is zo enorm zeldzaam, dat ik het betwijfel.

Het lijkt een toverbal, maar het kan dus van alles zijn.
Gewoon bruin-bont is het veulen niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-18 20:38 



 

Ik denk eerder dat hij aan het verharen is dan dat het een chimera is, al zou het wel heel mooi zijn als ie zo blijft <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-18 20:40 



 
Profiel   

Super mooi allemaal!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 12:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen