Homozygoot op homozygoot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:48

Van de 3 foto's is nr 1 zeker een cremello (of perlino).
Foto 2 is een bruin bonte, waarschijnlijk Frame Overo.
Foto 3 heeft wel blauwe ogen, maar welke kleur vacht. Voor de redenen die ik net gaf

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 00:49

Peterina schreef:
Van de 3 foto's is nr 1 zeker een cremello (of perlino).
Foto 2 is een bruin bonte, waarschijnlijk Frame Overo.
Foto 3 heeft wel blauwe ogen, maar welke kleur vacht. Voor de redenen die ik net gaf


Is hetzelfde paard foto 2 en drie ik wou alleen de duidelijk kleur aangeven zegmaar

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 00:53

Afbeelding

Hier zegt de eigenaresse ook 2 creampies? Weet verder niet of je daar verschillende kleuren in heb in crème maar het paard waar wij het over hebben is de rechter in ieder geval
Laatst bijgewerkt door Y123 op 04-01-19 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:53

Dan is het geen cremello omdat het bruin en zwart haren heeft.

De blauwe ogen komen, hoogst waarschijnlijk, van het Frame Overo bont genen.
De basis kleur is bruin ... wat duidelijk te zien is aan de zwarte haren in de manen en de bruine vlek op de schouder.

Als het een cremello was dan zou het geen duidelijke kleur hebben maar was het dubbel verdund en creme-achtig van kleur.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:55

Laat ik beginnen met dat er geen verschil tussen merries en hengsten zit op het gebied van kleur. Het enige genetische verschil tussen een hengst en een merrie is dat een hengst een X en een Y-chromosome heeft en een merrie 2x een X (dit is bij alle zoogdieren zo. Maar niet bij alle diersoorten, bij vogels hebben de vrouwen XZ en de mannen XX).

Vos is altijd homozygoot op extension-gen, want vos is recessief. Dat betekent dat je 2 "vos"-allelen nodig hebt om vos te kunnen zien. Het gen dat vos veroorzaakt is dit extension-gen, het E-gen. Vos is ee, niet-vos is EE of Ee (indien niet bekend bij een niet-vos, schrijf je dit E_. De lage streep betekent dat er een E of een e kan staan). Wat ee doet is zorgen dat alle zwarte haren rood worden (zwart pigment valt weg).

Zwart is altijd homozygoot op het agouti-gen, want zwart is recessief. Dat betekent dat je 2 "zwart"-allelen nodig hebt om zwart te kunnen zien. Het gen dat zwart veroorzaakt is dit agouti-gen, het A-gen. Zwart is aa, niet-zwart is AA of Aa. Wat A doet is dat de zwarte haren beperkt worden tot de uiteinden, de rest wordt bruin (een mengsel van rood en zwart pigment).

En nu wordt het wat lastiger. Want ieder paard heeft een A-gen en een E-gen. En dan heb je dus best een hoop mogelijkheden.

Je hebt:
A_E_, dit is een bruin paard.
A_ee, dit is een vos. Want homozygoot vos is dominant over bruin.
aaE_, dit is een zwart paard.
aaee, dit is een vos. Want homozygoot vos is ook dominant over zwart.

Als men het heeft over een homozygoot zwart paard, bedoelen ze vaak dat het paard aaEE is. Want dan geeft hij/zij aan de nakomeling altijd aE mee. Doordat het veulen altijd een E krijgt, kan het veulen geen vos worden.

Als de hengst aaEE is en de merrie AAee, dan wordt het veulen AaEe. En als je dan kijkt in het rijtje hierboven, dan is dat A_E_, dus een bruin paard. Maar de merrie kan ook Aaee zijn, dat zie je van buitenaf niet. Dan heb je 50% kans op AaEe, dus bruin, en 50% kans op aaEe, dus zwart. Als de merrie aaee is (ook dat zie je in principe niet, hoewel het van koffievossen wel gezegd wordt dat ze vaker dit zijn), worden alle veulens aaEe, dus zwart.

En dan komt het volgende gen om de hoek kijken, namelijk het Grey-gen, het schimmel-gen of G-gen. Is een paard gg, dan is hij niet-schimmel, maar is hij Gg of GG dan is hij wel een schimmel en wordt hij uiteindelijk wit.

Ik pak even het eerdere lijstje erbij, maar dan voeg ik de G toe:

A_E_G_, dit is een bruin geboren schimmel.
A_E_gg, dit is een bruin paard.
A_eeG_, dit is een vos geboren schimmel.
A_eegg, dit is een vos.
aaE_G_, dit is een zwart geboren schimmel.
aaE_gg, dit is een zwart paard.
aaeeG_, dit is een vos geboren schimmel.
aaeegg, dit is een vos.

Oftewel: het grey-gen is overal dominant overheen. En een paard dat GG is, zal altijd schimmelveulens geven, ongeacht de kleur van het andere paard.

Om het af te maken pak ik er nog 1 gen bij. Het creme-gen, of Cr-gen. Dit ga ik alleen uitleggen voor vossen, om het niet al te uitgebreid te maken. Het Cr-gen is namelijk incompleet dominant. Daardoor heb je een vos, dat is CrCr, een palomino (dat is géén zweetvos), dat is Crcr en een cremello, dat is crcr.

__eeG_CrCr, dit is een vos geboren schimmel.
__eeggCrCr, dit is een vos.
__eeG_Crcr, dit is een palomino geboren schimmel.
__eeggCrcr, dit is een palomino.
__eeG_crcr, dit is een cremello geboren schimmel.
__eeggcrcr, dit is een cremello.

Je kunt dus geen homozygoot palomino hebben, want homozygoot betekent 2 dezelfde en een palomino heeft per definitie 2 verschillende creme-genen. Je kunt wel gemakkelijk palomino's fokken, door een cremello x vos te doen. Je ziet dit in de kleurfokkerij best vaak gebeuren, dan worden er bruine (A_E_ggCrCr) en vosse (__eeggCrCr) merries gekocht en een cremello (__eeggcrcr) of perlino (bruin homozygoot creme = A_E_ggcrcr) hengst bij gezet. Succes verzekerd.

En zo zijn er nog veel meer kleurgenen, maar het agouti-gen en het extension-gen zijn de basis.

Edit aanvulling:
Bont is een grappig iets, dat is namelijk niet één kleurallel. Je hebt onder andere Overo, Sabino en Platenbont/Tobiano.
Ik begin met Overo. Overo wordt door het O-gen veroorzaakt en meestal hebben paarden geen wit aan benen of bovenop de rug, behalve als ze met andere bonte genen vermengd worden. Een overo-aftekening is altijd Oo, een effen paard is altijd oo. Er bestaan geen homozygoot overo, of OO-dieren, gezien deze binnen een dag sterven door onderontwikkelde organen, dit wordt OLWS genoemd.

Sabino is het meest bekende gen, een wit voetje kan al een sabino zijn, net als wat witte haren in de flank. Maar over het algemeen is een Sabino van onderaf wit. Dus wel de benen, niet de ruggengraat. Sabino is het Sb-gen en is dominant. Als een dier Sabino is, is hij Sb_. Indien hij niet-Sabino is, is hij sbsb (Sabino toont zich soms zeer minimaal, dus sommige dieren worden onterecht sbsb genoemd).

En als laatste behandel ik dan Tobiano, of platenbont. Platenbonte dieren hebben wit op de ruggengraat en op de benen, maar meestal wel vrij veel kleur op de zijkant van het lijf. Eigenlijk een soort omgekeerde Overo. Ook Tobiano is dominant, maar niet lethaal is homozygote vorm zoals Overo dat is. Tobiano-bonte dieren zijn To_, niet-tobiano-bonte dieren zijn toto.

En dat betekent dat een cremello-tobiano-sabino-bont paard, zonder schimmel, de volgende gencode heeft:
__.ee.gg.crcr.oo.Sb_.To_

Oftewel: een vos (ee), die bruin of zwart draagt (AA, Aa of aa), geen schimmel is (gg),die dubbel verdunt is (crcr), geen overo is (oo), maar wel Sabino-bont is (SbSb of Sbsb) en platenbont is (ToTo of Toto).

Hoewel allerlei genen wel iets zeggen over de ander, sluiten ze elkaar geen van allen uit. Het cremello-gen zegt dus niets over het wel of niet bont zijn. Het zegt ook niets over het wel of schimmelen. Dat staat er dus los van.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 04-01-19 01:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 00:55

Peterina schreef:
Dan is het geen cremello omdat het bruin en zwart haren heeft.

De blauwe ogen komen, hoogst waarschijnlijk, van het Frame Overo bont genen.
De basis kleur is bruin ... wat duidelijk te zien is aan de zwarte haren in de manen en de bruine vlek op de schouder.

Als het een cremello was dan zou het geen duidelijke kleur hebben maar was het dubbel verdund en creme-achtig van kleur.


Hij is toch ook crème achting van kleur?

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Re: Homozygoot op homozygoot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 00:57

Ik laat het hierbij want ik denk dat ik te eigenwijs ben om het te snappen _O-

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:59

De twee samen in de foto met zwarte achtergrond zijn beide dubbel verdunning van creme, dus cremello of perlino.

De eerste foto die je plaatste, van de pony, is een cremelo + bont (tobiano).
De tweede foto, met het meisje zitten op grond, is een bruin + bont (Frame Overo).
De derde foto, met meisje met hoed op, is onduidelijk wat het is want blauwe ogen kunnen door verschillende genen veroorzaakt worden. Dus vraag is heeft het nog kleur op lichaam? Zijn de ouders creme dragers geweest? Of is foto 3 paard hetzelfde paard dat op foto 2 staat?

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 01:04

Peterina schreef:
De twee samen in de foto met zwarte achtergrond zijn beide dubbel verdunning van creme, dus cremello of perlino.

De eerste foto die je plaatste, van de pony, is een cremelo + bont (tobiano).
De tweede foto, met het meisje zitten op grond, is een bruin + bont (Frame Overo).
De derde foto, met meisje met hoed op, is onduidelijk wat het is want blauwe ogen kunnen door verschillende genen veroorzaakt worden. Dus vraag is heeft het nog kleur op lichaam? Zijn de ouders creme dragers geweest? Of is foto 3 paard hetzelfde paard dat op foto 2 staat?


Ja foto 2,3 en rechter op foto 4 is allemaal hetzelfde paard

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 01:04

In geval van het paard met de blauwe ogen van TS gaat het om een geverfde dubbel crème (geloof in dit geval een cremello) genaamd Larimar:

Over de vlekken
Site van paard en trainer

De bruine vlek is dus niet echt. :Y)
Laatst bijgewerkt door JoSav op 04-01-19 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 01:05


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 01:13

Tja … een cremello die gesmenkt is als bruin-bonte.
Lekker verwarend.

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 01:16

Peterina schreef:
Tja … een cremello die gesmenkt is als bruin-bonte.
Lekker verwarend.


Ja ik wist het niet zeker maar ik had een vermoeden omdat dat niet bestond dacht ik

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 01:39

Mizora schreef:
Laat ik beginnen met dat er geen verschil tussen merries en hengsten zit op het gebied van kleur. Het enige genetische verschil tussen een hengst en een merrie is dat een hengst een X en een Y-chromosome heeft en een merrie 2x een X (dit is bij alle zoogdieren zo. Enzovoort..



Dankjewel Mizora, dit was een ontzettend overzichtelijke uitleg (herhaling) van hoe het ookalweer zat met de kleurvererving bij paarden. Ik vond het nuttig en interessant!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 01:47

Zal ik de verwarring nog even groter maken dan :D

Het is dus duidelijk dat het paard op de 2e foto geschminkt is. Maar hoe verklaren we dan deze :+ :P En nee die vlek is niet geschminkt.

Dit is wat men noemt een reverse bloodmark.
Afbeelding

Dat was dus als die vlek op die ene niet geschminkt was nog een optie geweest (in de niet reverse uitvoering).


Maar nog even over het vererven van. Deze beide zijn beide homozygote voor zowel zwart als tobiano. De eerste is de hengst, 2e foto is mijn merrie. Het veulen gaat als alles goed gaat in mei geboren worden. En als die er is kan ik je wel een foto laten zien. Maar ondanks dat ik dus weet dat het veulen zwart gaat worden (ouders beide AA kwa kleur) ga ik niet weten hoeveel wit er op het veulen gaat zitten. Het zou zelfs kunnen dat het veulen zwart zonder vlekken wordt. Puur om het feit dat zwart wit wegdrukt in het tobiano patroon. En omdat de merrie minimal white is (de vlek op haar nek is de enigste op haar lijf). Maar het veulen kan ook zo bont worden als het maar kan. Het tobiano gen gaat het veulen wel hebben, maar je hebt als je ermee fokt geen invloed op de hoeveelheid vlekken.
En om het feestje compleet te maken, de merrie is rabicano, en bij de hengst is het vermoeden van rabicano, maakt dat het naast bont ook nog eens heel apart kan gaan worden.

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil hier alleen maar mee duidelijk maken dat ondanks dat deze beide zwart zijn, homozygote en al, er nog veel meer meespeelt hoe de kleur van het veulen zich gaat uiten. Als je dat precies wilt weten moet je zowel de merrie als hengst op van alles laten testen (en dan is er zelfs geen echte test voor rabicano). Maakt het ondanks de 0 kleurkeuze van de mijne nog steeds spannend wat eruit gaat komen :D

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 02:06

rina schreef:
Zal ik de verwarring nog even groter maken dan :D

Het is dus duidelijk dat het paard op de 2e foto geschminkt is. Maar hoe verklaren we dan deze :+ :P En nee die vlek is niet geschminkt.

Dit is wat men noemt een reverse bloodmark.
[ Afbeelding ]

Dat was dus als die vlek op die ene niet geschminkt was nog een optie geweest (in de niet reverse uitvoering).


Maar nog even over het vererven van. Deze beide zijn beide homozygote voor zowel zwart als tobiano. De eerste is de hengst, 2e foto is mijn merrie. Het veulen gaat als alles goed gaat in mei geboren worden. En als die er is kan ik je wel een foto laten zien. Maar ondanks dat ik dus weet dat het veulen zwart gaat worden (ouders beide AA kwa kleur) ga ik niet weten hoeveel wit er op het veulen gaat zitten. Het zou zelfs kunnen dat het veulen zwart zonder vlekken wordt. Puur om het feit dat zwart wit wegdrukt in het tobiano patroon. En omdat de merrie minimal white is (de vlek op haar nek is de enigste op haar lijf). Maar het veulen kan ook zo bont worden als het maar kan. Het tobiano gen gaat het veulen wel hebben, maar je hebt als je ermee fokt geen invloed op de hoeveelheid vlekken.
En om het feestje compleet te maken, de merrie is rabicano, en bij de hengst is het vermoeden van rabicano, maakt dat het naast bont ook nog eens heel apart kan gaan worden.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik wil hier alleen maar mee duidelijk maken dat ondanks dat deze beide zwart zijn, homozygote en al, er nog veel meer meespeelt hoe de kleur van het veulen zich gaat uiten. Als je dat precies wilt weten moet je zowel de merrie als hengst op van alles laten testen (en dan is er zelfs geen echte test voor rabicano). Maakt het ondanks de 0 kleurkeuze van de mijne nog steeds spannend wat eruit gaat komen :D


Interresant, ik volg het veulen hoor...

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 22:58

rina schreef:
Zal ik de verwarring nog even groter maken dan :D

Het is dus duidelijk dat het paard op de 2e foto geschminkt is. Maar hoe verklaren we dan deze :+ :P En nee die vlek is niet geschminkt.

Dit is wat men noemt een reverse bloodmark.
[ Afbeelding ]

Dat was dus als die vlek op die ene niet geschminkt was nog een optie geweest (in de niet reverse uitvoering).




Maar nog even over het vererven van. Deze beide zijn beide homozygote voor zowel zwart als tobiano. De eerste is de hengst, 2e foto is mijn merrie. Het veulen gaat als alles goed gaat in mei geboren worden. En als die er is kan ik je wel een foto laten zien. Maar ondanks dat ik dus weet dat het veulen zwart gaat worden (ouders beide AA kwa kleur) ga ik niet weten hoeveel wit er op het veulen gaat zitten. Het zou zelfs kunnen dat het veulen zwart zonder vlekken wordt. Puur om het feit dat zwart wit wegdrukt in het tobiano patroon. En omdat de merrie minimal white is (de vlek op haar nek is de enigste op haar lijf). Maar het veulen kan ook zo bont worden als het maar kan. Het tobiano gen gaat het veulen wel hebben, maar je hebt als je ermee fokt geen invloed op de hoeveelheid vlekken.
En om het feestje compleet te maken, de merrie is rabicano, en bij de hengst is het vermoeden van rabicano, maakt dat het naast bont ook nog eens heel apart kan gaan worden.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik wil hier alleen maar mee duidelijk maken dat ondanks dat deze beide zwart zijn, homozygote en al, er nog veel meer meespeelt hoe de kleur van het veulen zich gaat uiten. Als je dat precies wilt weten moet je zowel de merrie als hengst op van alles laten testen (en dan is er zelfs geen echte test voor rabicano). Maakt het ondanks de 0 kleurkeuze van de mijne nog steeds spannend wat eruit gaat komen :D


Beetje late, onverwachtse en offtopic reactie. Maar is hebt veulentje er al? *D

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 23:35