Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Homozygoot op homozygoot?

 
Profiel   

Hallo allemaal (ik denk dat ik hier goed zit met dit topic?)
Ik heb me laten vertellen dat er homozygote merries bestaan dus dat ze alleen de kleur veulen kunnen krijgen die de merrie zelf heeft.
Zelf wist ik niet dat merrie’s ook homozygoot konden worden (ik weet nog steeds niet of dat wel zo is) over hengsten wist ik het wel.
Maar wat nou als ik bv een zwarte homozygoote merrie laat dekken door een witte homozygoote hengst?
Wat gebeurt er dan
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:06 



 
Profiel   

Dan nog is het afhankelijk wat de basiskleur is van de hengst. Maar met homozygoot schimmel heb je in ieder geval altijd een schimmel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:09 



 
Profiel   

Jolynne schreef
Dan nog is het afhankelijk wat de basiskleur is van de hengst. Maar met homozygoot schimmel heb je in ieder geval altijd een schimmel.

Ja maar dat zou je ook moeten hebben met zwart toch? Dus hoe kan het veulen dan wit worden.
En wat bedoelt u met de basiskleur van de hengst? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:16 



 
Profiel   

Omdat schimmel dominant is over zwart? Tenminste, dat is wat ik heb geleerd bij biologie, vroegâh :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:20 



 
Profiel   

Het gen dat een wit paard veroorzaakt zal zich altijd uiten. Een homozygoot witte hengst is GG en zal altijd één G doorgeven. Als moeder gg (niet schimmel) is, kan er dus enkel Gg uitkomen, omdat moeder sowieso een g doorgeeft.

Een homozygoot zwarte merrie zal EE aa zijn. Het 'a' (of 'A') gen maakt een paard bruin of zwart. Het 'e' of 'E' gen maakt een paard zwart of vos (ee is vos, Ee is zwart mits aa)

Onder het schimmelgen G zit altijd (minimaal) nog de letter (gen) e en a. De basiskleur van het paard. Dat maakt of het bruin, zwart of vos is. Schimmel is een 'extraatje' er over heen.

Uiteraard is zijn de genen mogelijkheden voor hengsten en merries hetzelfde. :) Maar beide ouders zijn bepalend voor de kleur van hun nakomeling


Laatst bijgewerkt door KittyDylan op 04-01-19 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:23 



 
Profiel   

Independence schreef
Omdat schimmel dominant is over zwart? Tenminste, dat is wat ik heb geleerd bij biologie, vroegâh :')

Oke laten we dan homozygoot vos en homozygoot zwart nemen
Wat dan?
Sorry als ik een beetje onduidelijk ben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:23 



 
Profiel   

Als je een schimmel ouder hebt die homozygoot is, krijgt het veulen dus altijd 1 schimmel gen mee. En schimmel is dominant (toont altijd, ook als het heterozygoot is) dus het veulen is dan altijd een schimmel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:23 



 
Profiel   

Y123 schreef
Independence schreef
Omdat schimmel dominant is over zwart? Tenminste, dat is wat ik heb geleerd bij biologie, vroegâh :')

Oke laten we dan homozygoot vos en homozygoot zwart nemen
Wat dan?
Sorry als ik een beetje onduidelijk ben.

Dan wordt het veulen altijd zwart of bruin, omdat zwart dominant is over vos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:23 



 
Profiel   

Dankjewel voor a jullie reacties <3 alleen heb ik nog een vraag maar dan moet ik nog ff een foto zoeken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:25 



 
Profiel   

Y123 schreef
Independence schreef
Omdat schimmel dominant is over zwart? Tenminste, dat is wat ik heb geleerd bij biologie, vroegâh :')

Oke laten we dan homozygoot vos en homozygoot zwart nemen
Wat dan?
Sorry als ik een beetje onduidelijk ben.

Verder heb ik geen idee van wat dominant en wat recessief is, ik weet het alleen van schimmel

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:26 



 
Profiel   

Y123 schreef
Independence schreef
Omdat schimmel dominant is over zwart? Tenminste, dat is wat ik heb geleerd bij biologie, vroegâh :')

Oke laten we dan homozygoot vos en homozygoot zwart nemen
Wat dan?
Sorry als ik een beetje onduidelijk ben.


Homozygoot zwart = EE x homozygoot vos = ee … = Ee = zwart basis kleur, maar drager van vos …
MAAR! Als de vos Agouti draagt (AA of Aa), dan kan je ook een bruin gekleurd veulen krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:27 



 
Profiel   

Independence schreef
Verder heb ik geen idee van wat dominant en wat recessief is, ik weet het alleen van schimmel



Zwart is dominant over vos.
Schimmel is dominant over alles ... kleur, patroon, verdunners, veranderaars ... noem maar op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:28 



 
Profiel   

Oke ik heb de foto gevonden.
Dit is dus een paard uit een kinder paardenfilm.
Ik vind het echt een prachtig paard maar ik denk niet dat dit zijn echte kleuren zijn omdat ik eigenlijk altijd heb gehoord dat cremello bont eigenlijk niet mogelijk is, ik zie dan wel vaker cremello bont met wit voorbij komen op het internet voorbeeld(foto 1)
[ img ]

En dan komt dit cremello met bruin bont paard uit de film opeens(foto 2)
[ img ]

Hoe is dit dan mogelijk 8)7


Laatst bijgewerkt door Y123 op 04-01-19 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:29 



 
Profiel   

Homozygoot betekent niets anders dan 2 dezelfde allelen. Ze geven dus niet gegarandeerd hun eigen kleur mee maar wel gegarandeerd een bepaald allel (vorm van een gen). Als ze twee verschillende versies hebben dan noem je dat heterozygoot. (geheugensteuntje: homo = hetzelfde, hetero = verschillend)

Dominant en recessief zijn termen die belangrijk zijn welke kleur het uiteindelijk wordt. Een dominant allel toont altijd, recessief bepaalt alleen als er geen dominant allel aanwezig is.

Heb je dus een paard dat homozygoot is voor het dominante allel, dan heeft het veulen inderdaad gegarandeerd die zichtbare eigenschap als de ouder. Is je paard homozygoot voor het recessieve allel geeft hij/zij dit sowieso door maar ligt het eraan wat de andere ouder bijdraagt of het ook gaat tonen.

Paardenkleur wordt alleen niet bepaald door 1 gen, maar door meerdere genen. Zwart en schimmel zijn dus twee verschillende genen, een paard kan zwart en schimmel tegelijk zijn (dat noem je een zwart geboren schimmel). Op het simpelste niveau heb je inderdaad de keuze tussen zwart en vos, die keuze wordt gemaakt door 1 gen. Zwart is dominant, vos recessief. Dus met een homozygoot zwarte ouder en een homozygoot vos ouder krijgt de nakomeling 1x zwart en 1x vos waarbij zwart gaat tonen omdat het dominant is. En heb je dus een heterozygote nakomeling.
Daarbovenop kan je dan allemaal laagjes 'stapelen' met de andere genen die bijvoorbeeld zorgen voor bruine vacht, schimmel, verdunningen of vlekkenpatronen.

EDIT: nog even op aanvulling van je foto's. Crème en bont zijn verschillende genen, dus daarom kan een paard zowel cremello als bont zijn. Nog leuker, een cremello is per definitie ook nog een homozygoot vos. Maar dat is dus het perfecte voorbeeld van die laagjes, die meerdere genen die allemaal wat toe kunnen voegen aan de kleur.
De tweede is niet helemaal duidelijk, maar ik zie op het eerste gezicht een bruinbonte (waarschijnlijk meerdere soorten bont), geen dubbele verdunning zoals cremello.


Laatst bijgewerkt door mooney op 04-01-19 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:34 



 
Profiel   

Misschien kun je je beter eerst even inlezen TS. Via de boktwiki bijvoorbeeld. Dan staat het in een logische volgorde uitgelegd. Nu stel je de ene na de andere vraag en iedereen doet zijn best, maar het zijn allemaal losse flarden. Het lijkt me handiger als je eerste het grote plaatje snapt en dan eventuele vragen stelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:35 



 
Profiel   

goeroe schreef
Misschien kun je je beter eerst even inlezen TS. Via de boktwiki bijvoorbeeld. Dan staat het in een logische volgorde uitgelegd. Nu stel je de ene na de andere vraag en iedereen doet zijn best, maar het zijn allemaal losse flarden. Het lijkt me handiger als je eerste het grote plaatje snapt en dan eventuele vragen stelt.


Sorry maar volgensmij waren het maar twee vragen.
Een vraag heb ik veranderd door inplaats van wit vos te nemen omdat wit dus dominant is, dus de ene na de andere vraag is een beetje overdreven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:37 



 
Profiel   

KittyDylan schreef
Het gen dat een wit paard veroorzaakt zal zich altijd uiten. Een homozygoot witte hengst is GG en zal altijd één G doorgeven. Als moeder gg (niet schimmel) is, kan er dus enkel Gg uitkomen, omdat moeder sowieso een g doorgeeft.

Een homozygoot zwarte merrie zal EE aa zijn. Het 'a' (of 'A') gen maakt een paard bruin of zwart. Het 'e' of 'E' gen maakt een paard zwart of vos (ee is vos, Ee is zwart mits aa)

Onder het schimmelgen G zit altijd (minimaal) nog de letter (gen) e en a. De basiskleur van het paard. Dat maakt of het bruin, zwart of vos is. Schimmel is een 'extraatje' er over heen.

Uiteraard is zijn de genen mogelijkheden voor hengsten en merries hetzelfde. :) Maar beide ouders zijn bepalend voor de kleur van hun nakomeling


Dankjewel dat je de tijd hebt genomen om me vraag te beantwoorden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:38 



 
Profiel   

Spoiler:
mooney schreef
Homozygoot betekent niets anders dan 2 dezelfde allelen. Ze geven dus niet gegarandeerd hun eigen kleur mee maar wel gegarandeerd een bepaald allel (vorm van een gen). Als ze twee verschillende versies hebben dan noem je dat heterozygoot. (geheugensteuntje: homo = hetzelfde, hetero = verschillend)

Dominant en recessief zijn termen die belangrijk zijn welke kleur het uiteindelijk wordt. Een dominant allel toont altijd, recessief bepaalt alleen als er geen dominant allel aanwezig is.

Heb je dus een paard dat homozygoot is voor het dominante allel, dan heeft het veulen inderdaad gegarandeerd die zichtbare eigenschap als de ouder. Is je paard homozygoot voor het recessieve allel geeft hij/zij dit sowieso door maar ligt het eraan wat de andere ouder bijdraagt of het ook gaat tonen.

Paardenkleur wordt alleen niet bepaald door 1 gen, maar door meerdere genen. Zwart en schimmel zijn dus twee verschillende genen, een paard kan zwart en schimmel tegelijk zijn (dat noem je een zwart geboren schimmel). Op het simpelste niveau heb je inderdaad de keuze tussen zwart en vos, die keuze wordt gemaakt door 1 gen. Zwart is dominant, vos recessief. Dus met een homozygoot zwarte ouder en een homozygoot vos ouder krijgt de nakomeling 1x zwart en 1x vos waarbij zwart gaat tonen omdat het dominant is. En heb je dus een heterozygote nakomeling.
Daarbovenop kan je dan allemaal laagjes 'stapelen' met de andere genen die bijvoorbeeld zorgen voor bruine vacht, schimmel, verdunningen of vlekkenpatronen.



EDIT: nog even op aanvulling van je foto's. Crème en bont zijn verschillende genen, dus daarom kan een paard zowel cremello als bont zijn. Nog leuker, een cremello is per definitie ook nog een homozygoot vos. Maar dat is dus het perfecte voorbeeld van die laagjes, die meerdere genen die allemaal wat toe kunnen voegen aan de kleur.
De tweede is niet helemaal duidelijk, maar ik zie op het eerste gezicht een bruinbonte (waarschijnlijk meerdere soorten bont), geen dubbele verdunning zoals cremello.


Ik Al kikken voor nog een foto want het is echt cremello

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:38 



 
Profiel   

[ img ]
Dit is toch cremello?

Dit is de duidelijkste die ik kon vinden


Laatst bijgewerkt door Y123 op 04-01-19 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:42 



 
Profiel   

Y123 schreef
[ [url=m/YRN8yM.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dan komt dit cremello met bruin bont paard uit de film opeens(foto 2)
[ [url=m/S9Z07x.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe is dit dan mogelijk 8)7


Eerste paard is een dubbel verdunning van creme met een bont patroon, waarschijnlijk zo te zien Tobiano, erbij.
Het 'bont' (tobiano') is een gen op zich en heeft niets met 'kleur' gen te maken. Dus een paard kan allebei hebben en tonen.

Tweede paard is niet cremello, maar een bruin bont gekleurd paard. Waarom geen cremello = omdat het 'kleur', mn bruin en zwarte haren, toont dat niet verdund is. Het feit dat het een roze mond heeft heeft niets met cremello te maken maar eerder met de witte aftekeningen. Ik vermoed hier dat het 'patroon' (bont) eerder Frame overo is. Dus hier een bruin paard met een bont patroon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:42 



 
Profiel   

Peterina schreef
Y123 schreef
[ [url=m/YRN8yM.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dan komt dit cremello met bruin bont paard uit de film opeens(foto 2)
[ [url=m/S9Z07x.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe is dit dan mogelijk 8)7


Eerste paard is een dubbel verdunning van creme met een bont patroon, waarschijnlijk zo te zien Tobiano, erbij.
Het 'bont' (tobiano') is een gen op zich en heeft niets met 'kleur' gen te maken. Dus een paard kan allebei hebben en tonen.

Tweede paard is niet cremello, maar een bruin bont gekleurd paard. Waarom geen cremello = omdat het 'kleur', mn bruin en zwarte haren, toont dat niet verdund is. Het feit dat het een roze mond heeft heeft niets met cremello te maken maar eerder met de witte aftekeningen. Ik vermoed hier dat het 'patroon' (bont) eerder Frame overo is. Dus hier een bruin paard met een bont patroon.
.

Oh bij de laatste foto vind ik het toch echt cremello lijken of licht dit aan mij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:43 



 
Profiel   

Y123 schreef
[ [url=m/xhEukp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is toch cremello?

Dit is de duidelijkste die ik kon vinden


Dat ligt eraan. ;)
Sommige patronen kunnen blauwe ogen geven … maar dan is er wel op het lichaam van het paard wel ergens kleur (zoals op foto 2).
En om cremello te kunnen zijn moeten beide ouders creme-dragers zijn geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:44 



 
Profiel   

Y123 schreef
Sorry maar volgensmij waren het maar twee vragen.
Een vraag heb ik veranderd door inplaats van wit vos te nemen omdat wit dus dominant is, dus de ene na de andere vraag is een beetje overdreven :)

Mijn excuses, misschien heb ik het verkeerd verwoord. Hoe dan ook denk ik dat we op deze manier nog wel een paar pagina's kunnen vullen voordat het een beetje duidelijk wordt. Het is een beetje alsof je aan iemand die nog niet kan tellen probeert uit te leggen hoe een staartdeling werkt. Gewoon even bij het begin beginnen is wel zo makkelijk. Maar het is slechts een suggestie. Als jij het liever op deze manier doet is dat natuurlijk helemaal prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:45 



 
Profiel   

Ik snap het allemaal niet meer _O- mijn conclusie het is gewoon een heel mooi paard :D heel erg bedankt voor alle reacties en uh tot de volgende keer +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:47 



 
Profiel   

goeroe schreef
Y123 schreef
Sorry maar volgensmij waren het maar twee vragen.
Een vraag heb ik veranderd door inplaats van wit vos te nemen omdat wit dus dominant is, dus de ene na de andere vraag is een beetje overdreven :)

Mijn excuses, misschien heb ik het verkeerd verwoord. Hoe dan ook denk ik dat we op deze manier nog wel een paar pagina's kunnen vullen voordat het een beetje duidelijk wordt. Het is een beetje alsof je aan iemand die nog niet kan tellen probeert uit te leggen hoe een staartdeling werkt. Gewoon even bij het begin beginnen is wel zo makkelijk. Maar het is slechts een suggestie. Als jij het liever op deze manier doet is dat natuurlijk helemaal prima.


Sorry ik heb u ook verkeerd begrepen het voelde een beetje als een aanval zegmaar (ik denk dat ik daar gewoon gevoelig voor ben want dat was het natuurlijk niet) ook mij excuses
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-19 00:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen