Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zilverappel?

 
Profiel   

Volgens de catalogus van de hengstenhouder en ook volgens het Welsh-magazine is Nieuwmoeds Mr Darcy zilverappel bruin: https://www.stalnieuwmoed.nl/dekhengste ... -mr-darcy/

Echter, ik zie oa hier op bokt overal dat zilverappel inhoudt, dat de manen en staart "verzilveren". Dat zie ik absoluut niet bij deze hengst?! Ik zie wel een bruine met appels, komt het dan van de vertaling van het Engelse Silver dapple en zit daar de fout? Wat vul ik in bij de calculator met deze hengst? Overigens is de kans minstens 50% op een schimmel aangezien de merrie die ik van deze hengst drachtig heb, een schimmel is ;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 17:25 



 
Profiel   

Mogelijk dat de verkleuring van de manen pas op latere leeftijd optreedt? Net als het schimmelen soms pas laat gebeurt. Hengst is pas 3 dus misschien gaat de verkleuring nog plaatsvinden.
https://wetenschap.infonu.nl/diversen/1 ... nning.html
https://www.bitmagazine.nl/welzijn/zilv ... end/20867/

Maar als ik naar de afstamming kijk zie ik alleen maar bruin en vos............en volgens mij is er toch minstens 1 zilverappel ouder nodig om de kleur door te geven :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 17:45 



 
Profiel   

Als het het paard is op de foto van die link, dan is het een gewone bruine. Zoek maar eens op silver bay op google.

Een zilverappel bruine kan variëren in tint van bijna zweetvos-achtig tot een donkerdere bruine met witte manen.
Kenmerk van een zilverappel bruine is dat datgene wat normaal zwart is chocoladebruin gekleurd is. Dus benen tot de knieën ong en in het geval van een donkerbruine het lijf van het paard met rode punten rond mond, flank enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 17:53 



 
Profiel   

Op de foto erbij zie ik geen zilverappel.
Maar er worden wel vaker verkeerde kleuren geschetst in stamboeken.

Ik heb er toevallig een lopen, zilverappelbruin.
Zilver komt van de vader af.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 17:59 



 
Profiel   

Lijkt mij ook echt een gewone bruine. Heeft de fokker het dier genetisch op kleur laten testen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 18:24 



 
Profiel   

Aan de foto te zien lijkt het mij ook gewoon een bruine. Het zilver-gen is, naar mijn weten, altijd wel zichtbaar op een bruine of zwarte basis en in dit geval zie ik niets wat op zilver wijst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 19:13 



 
Profiel   

Ik zie het zilverappel er wel inzitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 19:20 



 
Profiel   

Babootje schreef
Ik zie het zilverappel er wel inzitten.

Welke kenmerken zie je? (Dit is een oprechte vraag, want ik zie het zelf niet)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 19:26 



 
Profiel   

Maar waar komt het zilver dan vandaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 19:28 



 
Profiel   

Als hij niet DNA getest is, dan zou ik het niet aannemen.

Van vader's kant zowiezo niet.
Moeder is vos … maar hierook zie niet direct waar zilver vandaan zou komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 19:31 



 
Profiel   

Qua oog zie je het niet. Geen bruine benen, geen witte manen/staart, geen lichte wimpers.
Ik denk dat ie niet Zilver is.. En anders alleen aan te tonen met testen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 19:32 



 
Profiel   

Zo op het oog zie ik er geen zilverbruine in.
Maar wellicht is hij getest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 19:42 



 
Profiel   

Even dit nog … een bruine paard/pony hoeft niet perse witte manen en staart te hebben om 'zilver' te zijn.

Dit is een pony getest EE Zz … bleek rond de ogen is olie, niet verbleking:

[ img ]

Bij KWPN'ers waar zilver in zit is het vaak alleen via DNA te bewijzen omdat er nauwelijks of geen 'kleur' zichtbaar is.
KWPN Chicco D:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 20:07 



 
Profiel   

Peterina is die eerste niet gewoon een extreem donkere vos? Dan toont zilver sowieso niet :+

Ts denk niet dat het een zilver betreft maar laat het hen maar bewijzen. Ook cremello/perlino/smokey Cream bijv word over 1 kam geschoren lol, ze gokken gewoon wat het is meestal afhankelijk van de tint, maar de tint zegt ook niet alles :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 20:14 



 
Profiel   

@Peterina
Klopt, hoeft ook niet. Maar dan is het heel simpel, kan je alleen zeggen door testen.
En ik verwacht niet dat deze hengst getest is :j
Chicco D vind ik wel duidelijk Zilver tonen als je er verstand van hebt. Bruine benen, lichtere staart :)

@lifaya
Vaak is met Cremello wel duidelijk, maar idd met Perlino en Smokey Cream is het echt heel tricky..
Lijkt verschrikkelijk veel op elkaar!


Laatst bijgewerkt door KellyDV op 07-05-19 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 20:58 



 
Profiel   

Hengst oogt mij niet silver.
En als je een echte silver op zwart of bruinbasis in het echt ziet, dan herken je het wel zeker als je er meerdere irl. hebt gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 21:07 



 
Profiel   

Ik heb een gouden paard, zie je ook niet aan de buitenkant :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 21:44 



 
Profiel   

LimitedMagic schreef
Babootje schreef
Ik zie het zilverappel er wel inzitten.

Welke kenmerken zie je? (Dit is een oprechte vraag, want ik zie het zelf niet)


Als je de foto vergroot zie je dat hij wat stekelharig is bij de liezen en oksels, ook een beetje op de hals. Ook in de staart zie je wat lichtere tonen. In het algemeen zie je een grijzige glans over de vacht.
Ik kan me goed voorstellen dat het zilverappel is. Als het een dekhengst is zal hij mogelijk ook wel getest zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-19 08:00 



 
Profiel   

Geen silverbay, hooguit wat stekelhaar of rabicano. Zilver is sowieso heel zeldzaam bji welsh, alleen in sectie A en dan nog maar uit 1 bloedlijn. Maar van oudsher zijn wereldwijd de welsh stamboeken wel meesterlijk sterk in verkeerde benaming van kleur op de stambomen, en op kleur testen wordt bijna niet gedaan. Bij het WPCV moet je tegenwoordig wel als je zilver vermeld wil hebben in de kleur (ik heb een silverbuckskin gefokt) een test laten zien maar nwpcs waar deze pony onder valt niet zover ik weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-19 11:58 



 
Profiel   

lifaya schreef
Peterina is die eerste niet gewoon een extreem donkere vos? Dan toont zilver sowieso niet :+


Is echt helemaal zwart en toch draagt zilver! Is 2x DNA getest door twee verschillende labo!s! :D
EE Zz. Zijn moeder is duidelijk zwart zilver met lichtere manen en staart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-19 18:38 



 
Profiel   

Peterina schreef
lifaya schreef
Peterina is die eerste niet gewoon een extreem donkere vos? Dan toont zilver sowieso niet :+


Is echt helemaal zwart en toch draagt zilver! Is 2x DNA getest door twee verschillende labo!s! :D
EE Zz. Zijn moeder is duidelijk zwart zilver met lichtere manen en staart.

Bijzonder hoor! Miss dat het een gemuteerde variant is die alleen bij homozygoot toont ofzo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-19 18:57 



 
Profiel   

ElCid schreef
Maar als ik naar de afstamming kijk zie ik alleen maar bruin en vos............en volgens mij is er toch minstens 1 zilverappel ouder nodig om de kleur door te geven :o

Zilver toont niet op vos. Dus vossen kunnen wel zilver dragen, en doorgeven, zonder dat je dat aan de vos zelf ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-19 19:01 



 
Profiel   

Koper schreef
ElCid schreef
:o

Zilver toont niet op vos. Dus vossen kunnen wel zilver dragen, en doorgeven, zonder dat je dat aan de vos zelf ziet.

Dat is onzin, een zilverappel vos (of bruin) heeft zilverkleurige staart en manen. De hengst Ditisem is duidelijk vos en zilverappel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-19 19:33 



 
Profiel   

Dat is geen onzin, zilverappel vos bestaat niet. Het is of zilverappelbruin of zilverappelzwart. Vos kan inderdaad zilver dragen maar dit zie je niet(zilver is alleen zichtbaar op zwarte basis). Lees de genetica er maar op na.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-19 19:34 



 
Profiel   

Zilver is inderdaad niet te zien op het blote oog, zelfs niet aan de manen en staart..hier in ieder geval niet, terwijl die wel zilvervos kleurgetest is.

Bovenstaande pony vind ik ook gewoon bruin.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-19 19:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen