Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Cremello die geen smoky black geeft?

 
Profiel   

Hoi

Ik was door mijn facebook aan het scrollen toen ik een advertentie zag voor een cremello hengst. In de advertentie stond dat in combinatie met normale kleur merries altijd een valk of palomino komt. Ervan uitgaande dat onder "normaal" bruin,vos en zwart bedoeld word. (?)

Ik heb de hengstenhouder gevraagd of je dan ook smoky black kon krijgen maar volgens hem is dat niet mogelijk. Deze hengst geeft geen smoky blacks.

Nu vind ik dit heel interessant. Hoe zit dit?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-19 08:23 



 
Profiel   

Als hij AA heeft (tweemaal agouti) kunnen zijn veulens inderdaad nooit zwart als basiskleur hebben. Agouti op zwart maakt bruin (de zwarte kleur wordt naar de uiteinden van het paard gedreven: manen, staart, benen), en het is dominant. Als deze hengst dus altijd agouti geeft, zijn alleen de basiskleuren bruin en vos mogelijk bij zijn veulens (en met een enkele verdunning is dat dus valk en palomino, respectievelijk).

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-19 08:28 



 
Profiel   

Dan is de hengst homozygoot voor agouti, wat alle zwartbasis veulens dus automatisch bruin (in dit geval valk) maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-19 08:29 



 
Profiel   

Ooo oke. En stel je hebt een homozygoot zwarte? Of word ie dan valk

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-19 08:30 



 
Profiel   

Dan is de hengst dubbel agouti. Dan kun je idd geen zwart vererven (daarvoor moet de hengst minimaal 1x non-agouti dragen). Zijn veulens worden dus altijd A- / e- / Cr-

Dus ook met een aaEE (homozygote) zwarte zal er een AaEeCr- = valk uit komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-19 08:31 



 
Profiel   

Zwart/vos wordt bepaald door een ander gen dan bruin/'niet bruin'.

Even zonder de verdunning:
Een homozygoot zwarte die ook zwart is in uiterlijk is EE (dubbel zwart, geen vos) en aa (2x 'niet bruin').
Deze hengst is ee (vos) AA (2x bruin).
Dan krijg je dus gegarandeerd alleen een valk, want de merrie kan geen vos geven en de hengst geeft altijd agouti (dus bruin wanneer de basis zwart is) door.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-19 08:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen