Kleurenvoorspelling minipaardje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GvP
Berichten: 64
Geregistreerd: 10-04-12

Kleurenvoorspelling minipaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 19:45

Ik heb vanalles gelezen, maar ik kom er niet echt uit welke kleuren er nou uit zouden kunnen komen.

Onze merrie is een dochter van Astra van Alana (pintaloosa) en een donkerbruine appaloosa merrie. Ze is ‘s nachts zo scheel als een hoentje, dus volgens mij LP/LP. Ze heeft de appaloosa kenmerken, is op papier vosbont, Haar bontvlekken vervagen steeds verder, bontvlek op de kont en rug waren heel donker, rugvlek is haast verdwenen. Staart wordt steeds witter.

Ze is gedekt door een bruin bonte hengst met zilvergen, Silver Raindrops of Dolisa.

Hebben we het meest kans op een bruin of vosbonte, zal het appaloosabloed nog wat doen?

Misschien kunnen jullie er iets zinnigs over zeggen?

Moeder v moeder
Afbeelding

Vader v moeder
Afbeelding

Onze merrie:
Afbeelding

Gedekt met:
Afbeelding

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 19:41

Ik denk pintaloosa vos roan.
Maar ze is maanblind? Daar moet je niet mee fokken

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:56

Áls de merrie echt LpLp is, zal je veulen sowieso enkel Lp krijgen. Dit betekend dus, sowieso appaloosa kenmerken. Dat zal Varnish Roan zal zijn, tenzij de hengst nog verborgen Patn1 of een van de 'Patn2' genen draagt.
De andere kleurkansen liggen ook aan de verborgen genen van zowel de merrie als hengst. Dragen ze beide vos? Dan heb je kans op vos. Hebben ze beide enkel agouti, dan kan je zo zwart krijgen. De kans op Bruin blijft wel hoger dan de kans op Vos, evenals dat de kans op Zilverbruin hoger is dan de kans op vos. Heeft een van hun of beide geen vos gen? Dan is er geen kans op vos. Hetzelfde telt voor (zilver)zwart.

De kans op bont, naast de Appaloosa-patronen, is redelijk groot. De hengst draagt volgens mij Tobiano en Frame, de jouwe alleen enkel tobiano. (naast haar appaloosa) Dat is 87,50% in totaal op iets van bont, anders dan alleen appaloosa.

Ik had even een coat calculator voor je ingevuld, dat is een flinke :')
Dit is ervanuitgaande dat:
* Zowel hengst als merrie enkel A-agouti dragen, en beide vosgen dragen.
* De merrie werkelijk homozygoot is voor Lp en heterozygoot voor tobiano
* De hengst heterozygoot is voor Zilver en tobiano (en Frame overo)

Als de hengst of merrie andere genen heeft, zullen de kansen ook anders zijn, uiteraard :) (En eerlijk, ga ik er niet vanuit dat ze beide dus vosgen hebben en enkel A-agouti. Dan gaat dus alles met een zwarte en/of vosse basis weg, en blijft alleen de bruin en Zilver bruin over, met of zonder bont)

Oftewel:
Ee//Aa//nZ//nTO//nOLW x Ee//Aa//nTO//LpLp

10.55% - Bay Tobiano Appaloosa
10.55% - Silver Bay Tovero Appaloosa
10.55% - Bay Tovero Appaloosa
10.55% - Silver Bay Tobiano Appaloosa
9.38% - Red (Chestnut/Sorrel) Tovero Appaloosa
9.38% - Red (Chestnut/Sorrel) Tobiano Appaloosa
3.52% - Silver Black Tobiano Appaloosa
3.52% - Bay Appaloosa
3.52% - Silver Bay Frame Overo Appaloosa
3.52% - Black Tobiano Appaloosa
3.52% - Silver Black Tovero Appaloosa
3.52% - Bay Frame Overo Appaloosa
3.52% - Black Tovero Appaloosa
3.52% - Silver Bay Appaloosa
3.13% - Red (Chestnut/Sorrel) Appaloosa
3.13% - Red (Chestnut/Sorrel) Frame Overo Appaloosa
1.17% - Black Frame Overo Appaloosa
1.17% - Silver Black Appaloosa
1.17% - Black Appaloosa
1.17% - Silver Black Frame Overo Appaloosa

Tovero is in dit geval dus Tobiano Frame Overo. Appaloosa is in dit geval dus zeer waarschijnlijk Varnish Roan.
Elke kans met 'Red', oftwel vos, heeft nog 50% kans om Zilver te dragen. (Dit laten ze dan niet zien)
Alles met zowel een bontpatroon als Appaloosa is dus zgn 'Pintaloosa'

Door de appaloosa genen kan de kleur van het veulen 'veranderen' en 'vreemd' eruit zien, omdat Lp gewoon de eigenschap heeft om rare dingen te doen met de kleur. (Of een gen dicht gekoppeld aan Lp..) Denk bv aan het welbekende verhaal, veulen wordt zwart geboren en eindigt als een vos.

Rivendell schreef:
Ik denk pintaloosa vos roan.
Maar ze is maanblind? Daar moet je niet mee fokken


Vrijwel elk paard homozygoot voor het Lp-allel is nachtblind. Het Lp gen is gekoppeld aan meerdere mutaties. Niet met nachtblinde paarden fokken betekend dus, géén paarden meer fokken die homozygoot zijn voor Lp. Dus oa niet fokken met Few Spots en niet fokken met Snowcaps.

Maar gezien de hengst dus geen Lp draagt, is de kans klein dat het veulen nachtblind zal worden, gezien paarden heterozygoot voor Lp niet veel vaker nachtblind lijken te zijn dan paarden die helemaal geen Lp dragen. In dat geval maakt het dus niet echt uit als de merrie nachtblind is, gezien het veulen slechts drager zal worden. Net als elk paard die heterozygoot is voor Lp. (Alle paarden met appaloosa-patronen zijn dus nachtblind of drager hiervan)

Ik zou trouwens wel eerst de merrie laten testen om zeker te weten dat ze homozygoot is voor Lp, en de nachtblindheid dus niet stiekem ergens anders aanligt, bv een ander gen.

GvP
Berichten: 64
Geregistreerd: 10-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 21:51

ApoCowlypsee schreef:
Áls de merrie echt LpLp is, zal je veulen sowieso enkel Lp krijgen. Dit betekend dus, sowieso appaloosa kenmerken. Dat zal Varnish Roan zal zijn, tenzij de hengst nog verborgen Patn1 of een van de 'Patn2' genen draagt.
De andere kleurkansen liggen ook aan de verborgen genen van zowel de merrie als hengst. Dragen ze beide vos? Dan heb je kans op vos. Hebben ze beide enkel agouti, dan kan je zo zwart krijgen. De kans op Bruin blijft wel hoger dan de kans op Vos, evenals dat de kans op Zilverbruin hoger is dan de kans op vos. Heeft een van hun of beide geen vos gen? Dan is er geen kans op vos. Hetzelfde telt voor (zilver)zwart.

De kans op bont, naast de Appaloosa-patronen, is redelijk groot. De hengst draagt volgens mij Tobiano en Frame, de jouwe alleen enkel tobiano. (naast haar appaloosa) Dat is 87,50% in totaal op iets van bont, anders dan alleen appaloosa.

Ik had even een coat calculator voor je ingevuld, dat is een flinke :')
Dit is ervanuitgaande dat:
* Zowel hengst als merrie enkel A-agouti dragen, en beide vosgen dragen.
* De merrie werkelijk homozygoot is voor Lp en heterozygoot voor tobiano
* De hengst heterozygoot is voor Zilver en tobiano (en Frame overo)

Als de hengst of merrie andere genen heeft, zullen de kansen ook anders zijn, uiteraard :) (En eerlijk, ga ik er niet vanuit dat ze beide dus vosgen hebben en enkel A-agouti. Dan gaat dus alles met een zwarte en/of vosse basis weg, en blijft alleen de bruin en Zilver bruin over, met of zonder bont)

Oftewel:
Ee//Aa//nZ//nTO//nOLW x Ee//Aa//nTO//LpLp

10.55% - Bay Tobiano Appaloosa
10.55% - Silver Bay Tovero Appaloosa
10.55% - Bay Tovero Appaloosa
10.55% - Silver Bay Tobiano Appaloosa
9.38% - Red (Chestnut/Sorrel) Tovero Appaloosa
9.38% - Red (Chestnut/Sorrel) Tobiano Appaloosa
3.52% - Silver Black Tobiano Appaloosa
3.52% - Bay Appaloosa
3.52% - Silver Bay Frame Overo Appaloosa
3.52% - Black Tobiano Appaloosa
3.52% - Silver Black Tovero Appaloosa
3.52% - Bay Frame Overo Appaloosa
3.52% - Black Tovero Appaloosa
3.52% - Silver Bay Appaloosa
3.13% - Red (Chestnut/Sorrel) Appaloosa
3.13% - Red (Chestnut/Sorrel) Frame Overo Appaloosa
1.17% - Black Frame Overo Appaloosa
1.17% - Silver Black Appaloosa
1.17% - Black Appaloosa
1.17% - Silver Black Frame Overo Appaloosa

Tovero is in dit geval dus Tobiano Frame Overo. Appaloosa is in dit geval dus zeer waarschijnlijk Varnish Roan.
Elke kans met 'Red', oftwel vos, heeft nog 50% kans om Zilver te dragen. (Dit laten ze dan niet zien)
Alles met zowel een bontpatroon als Appaloosa is dus zgn 'Pintaloosa'

Door de appaloosa genen kan de kleur van het veulen 'veranderen' en 'vreemd' eruit zien, omdat Lp gewoon de eigenschap heeft om rare dingen te doen met de kleur. (Of een gen dicht gekoppeld aan Lp..) Denk bv aan het welbekende verhaal, veulen wordt zwart geboren en eindigt als een vos.

Rivendell schreef:
Ik denk pintaloosa vos roan.
Maar ze is maanblind? Daar moet je niet mee fokken


Vrijwel elk paard homozygoot voor het Lp-allel is nachtblind. Het Lp gen is gekoppeld aan meerdere mutaties. Niet met nachtblinde paarden fokken betekend dus, géén paarden meer fokken die homozygoot zijn voor Lp. Dus oa niet fokken met Few Spots en niet fokken met Snowcaps.

Maar gezien de hengst dus geen Lp draagt, is de kans klein dat het veulen nachtblind zal worden, gezien paarden heterozygoot voor Lp niet veel vaker nachtblind lijken te zijn dan paarden die helemaal geen Lp dragen. In dat geval maakt het dus niet echt uit als de merrie nachtblind is, gezien het veulen slechts drager zal worden. Net als elk paard die heterozygoot is voor Lp. (Alle paarden met appaloosa-patronen zijn dus nachtblind of drager hiervan)

Ik zou trouwens wel eerst de merrie laten testen om zeker te weten dat ze homozygoot is voor Lp, en de nachtblindheid dus niet stiekem ergens anders aanligt, bv een ander gen.



Hoi,

Ik heb er bewust rekening mee gehouden dat de merrie wellicht LP/LP is en dat met een niet LP/LP hengst het veulen zo goed als zeker geen nachtblindheid zal hebben.

Afbeelding


Veulen is geboren, dit is hem geworden....
De hengst is een amha/nmprs hengstje, draagt homozygoot zwart, zilvergen (silverbay). Geen appaloosa dus.

Ik ben helaas veel foto’s kwijt door een computercrash, deze foto’s zijn bijna allemaal van afgelopen week.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is een hengstje met een half blauw oog (net als vader heeft) en zal geruind worden, we houden hem zelf. Hij werd donker geboren en werd al snel muisgrijs/bruinig. Ik dacht even dat hij dezelfde bruinige/zilvergrijze glans had en zou gaan houden als vader, maar helaas . Hierboven is hij die vacht kwijt. Zijn kontvlekken zijn niet gelijk van kleur aan beide zijdes. Linksachter zit veel meer wit haar doorheen dan rechtsachter. Op koppie komt zwart haar waar het haar weg was door een wondje. Zijn voorhoofd is nog bruin krullerig haar, wat langzaamaan verdwijnt.

Bedankt voor de lange bijdrage hierboven, leuk dat er nog nuttige input is gekomen

GvP
Berichten: 64
Geregistreerd: 10-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 21:59

Toch nog een paar gevonden via mijn fb, eerste paar dagen genomen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het kleurverschil van voor naar achter en van onder is goed te zien hier in het pluizige veulenhaar.

Afbeelding

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 22:05

Je zeg dat zijn kontvlekken niet het zelfde zijn, ik denk dat hij wel appaloosa is en gaat doorkleuren. Of heb je laten testen?
Hier zelf ook een jaarling nu, uit appaloosa moeder. Zwart bont geboren maarnu echt wel fors aan het doorkleuren. Begon ook met enkele witte haren.
Overigens wel een heel knap veulen!

GvP
Berichten: 64
Geregistreerd: 10-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 22:08

timokyana schreef:
Je zeg dat zijn kontvlekken niet het zelfde zijn, ik denk dat hij wel appaloosa is en gaat doorkleuren. Of heb je laten testen?
Hier zelf ook een jaarling nu, uit appaloosa moeder. Zwart bont geboren maarnu echt wel fors aan het doorkleuren. Begon ook met enkele witte haren.
Overigens wel een heel knap veulen!


Niet getest, moeder was met 1 jaar ontzettend roodgekleurd, maar kleurt enorm door sinds die tijd naar wit, is nu 4.
Varnish roan denk ik. Zoon zal hetzelfde pad bewandelen gok ik. Hij heeft net als moeder enkele donkere vlekjes, maar of dat verfspetters bont of echte appie vlekjes zijn, geen idee. Ik zie nu aan die kontvlekken wel dat ie (helaas) ook licht zal gaan worden. Zonde, maar was te verwachten met zo’n moeder

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 22:28

Wat een leuk veulen! Zo schattig.

Áls de moeder Lp/Lp is zou het veulen zeker Lp dragen en dus een appaloosa-patroon hebben, wat waarschijnlijk dan later beter te zien zal zijn. (Varnish Roan is ook belangrijk onderdeel van de appaloosa-patronen)

Bij veulens zie je de varnish roan vaak nog niet, net als dat je normaal roan niet ziet. De eerste tijd kun je dus nog niet met zekerheid zeggen dat ie geen appaloosa heeft. Het kan natuurlijk ook dat de moeder gewoon enkel Lp draagt en dus gewoon onhandig is in het donker om een andere reden :p En dan heeft ze niet persé Lp doorgegeven dus.

Met de veulenvacht ga ik niks zeggen of ie stiekem al aan het doorkleuren is of niet, dat is niet heel goed te zeggen in deze fase of iig niet van de foto's die ik nu zie. Ik kan niet supergoed zn hoefjes en snuitje zien.. Maar als hij dus die gestippelde huid krijgt en gestreepte hoefjes heeft (die ik niet goed kan zien), en je hem nu al witter vind worden, kun je er wel op rekenen dat hij door zal kleuren.

Ik wens je in ieder geval wel veel succes met je veulen!

GvP
Berichten: 64
Geregistreerd: 10-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 22:43

ApoCowlypsee schreef:
Wat een leuk veulen! Zo schattig.

Áls de moeder Lp/Lp is zou het veulen zeker Lp dragen en dus een appaloosa-patroon hebben, wat waarschijnlijk dan later beter te zien zal zijn. (Varnish Roan is ook belangrijk onderdeel van de appaloosa-patronen)

Bij veulens zie je de varnish roan vaak nog niet, net als dat je normaal roan niet ziet. De eerste tijd kun je dus nog niet met zekerheid zeggen dat ie geen appaloosa heeft. Het kan natuurlijk ook dat de moeder gewoon enkel Lp draagt en dus gewoon onhandig is in het donker om een andere reden :p En dan heeft ze niet persé Lp doorgegeven dus.

Met de veulenvacht ga ik niks zeggen of ie stiekem al aan het doorkleuren is of niet, dat is niet heel goed te zeggen in deze fase of iig niet van de foto's die ik nu zie. Ik kan niet supergoed zn hoefjes en snuitje zien.. Maar als hij dus die gestippelde huid krijgt en gestreepte hoefjes heeft (die ik niet goed kan zien), en je hem nu al witter vind worden, kun je er wel op rekenen dat hij door zal kleuren.

Ik wens je in ieder geval wel veel succes met je veulen!


Dank je wel! Hij heeft enkele donkere pigmentvlekken op zijn kontje en eentje op zijn piemeltje. Gelukkig geheel zwarte oogleden en lippen, daar was ik al heel blij mee haha. Hoefjes zijn volledig wit.
Ik zie onder zijn veulenvacht (ik heb hem geschoren, kon niet wachten ) duidelijk in de ene vlek veel meer wit haar door het donkere heen. Koppetje is al vanaf dag 1 donkerder dan de rest. Ik hoop dat het lang duurt voor hij helemaal wit wordt, als dat zo gaat zijn. Koeienpatroontje vind ik leuk!