Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Palomino krijgt steeds meer witte haren

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Aangezien hier best veel kleurenkenners zitten hoop ik dat iemand mij verder kan helpen.
Ik heb een palomino welsh die steeds meer witte haren krijgt. Gaat dit nog verder doorkleuren en is ze stekelharig?

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 20:37 



 
Profiel   

Hoe oud is ze? Is het meer in zomer winter of tussenvacht? Welke kleur waren haar ouders? Het lijkt idd stekelharig maar ik ben ook geen kleurenkenner.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 20:47 



 
Profiel   

Mijn eerste gedachte was dat het zadel niet goed past en daarmee drukplekken op de rug geeft. Nu ik beter kijk, lijkt het inderdaad wel stekelharig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 20:48 



 
Profiel   

Hoe oud is ze?
Het kan ook maar zo een palomino roan zijn als ze door gaat kleuren maar dan komt de palomino kleur ook weer terug! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 20:50 



 
Profiel   

Ze is nu 10, heb haar vanaf dat ze 3 jaar was. Toen had ze alleen een plekje op haar schoft. Zomers zie je het beter want dan is ze donkerder. (Is ook wat apart maar goed)

Van een zadel kan het niet zijn, ze loopt alleen voor de wagen ;)

Fotografie: maar zou ze dan niet in de winter 'gewoon' palomino zijn en zomers lichter? Of ben ik nu in de war met een andere kleurslag?

Edit 2
Ouders zijn palomino en vos. Achter beide ouders zit wel veel roan volgens het Engelse paspoort. Weet dat de Engelse benamingen ook niet altijd met die van hier overeen komen


Laatst bijgewerkt door Suusw op 30-05-19 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 20:51 



 
Profiel   

Suusw schreef
Ze is nu 10, heb haar vanaf dat ze 3 jaar was. Toen had ze alleen een plekje op haar schoft. Zomers zie je het beter want dan is ze donkerder. (Is ook wat apart maar goed)

Van een zadel kan het niet zijn, ze loopt alleen voor de wagen ;)

Fotografie: maar zou ze dan niet in de winter 'gewoon' palomino zijn en zomers lichter? Of ben ik nu in de war met een andere kleurslag?

Edit 2
Ouders zijn palomino en vos. Achter beide ouders zit wel veel roan volgens het Engelse paspoort. Weet dat de Engelse benamingen ook niet altijd met die van hier overeen komen


Dan denk ik stekelharig gewoon! :)

Roan is een aparte kleur, ik heb een 8 jarige vos roan merrie die mij ook ieder seizoen verrast wat ze ervan gaat maken haha :) Daar kan ik dus weinig over zeggen kwa officieel verharen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 21:03 



 
Profiel   

Haha oké, dus afwachten hoeveel witter ze nog gaat worden....

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 21:06 



 
Profiel   

Roan kan geen generatie overslaan (een ouder moet dat hebben als het kind het ook heeft) en wordt niet pas op 10 jarige leeftijd zichtbaar, die kan je dus wegstrepen.
Heeft ze een blesje en/of witte voetjes? Dan zou ik voor stekelharigheid gaan, zit wel vaker in Welsh pony's die mogelijk sabino zijn. Ik heb een vos stekelharige, daar is de hoeveelheid nog wel steeds hetzelfde maar dat lijkt in de zomer ook meer dan in de winter omdat de haren korter zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 08:03 



 
Profiel   

mooney schreef
Roan kan geen generatie overslaan (een ouder moet dat hebben als het kind het ook heeft) en wordt niet pas op 10 jarige leeftijd zichtbaar, die kan je dus wegstrepen.
Heeft ze een blesje en/of witte voetjes? Dan zou ik voor stekelharigheid gaan, zit wel vaker in Welsh pony's die mogelijk sabino zijn. Ik heb een vos stekelharige, daar is de hoeveelheid nog wel steeds hetzelfde maar dat lijkt in de zomer ook meer dan in de winter omdat de haren korter zijn.


Ik heb toch echt 2 roan pony’s uit ouders die dat niet zijn! ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 08:22 



 
Profiel   

Fotografie91 schreef
mooney schreef
Roan kan geen generatie overslaan (een ouder moet dat hebben als het kind het ook heeft) en wordt niet pas op 10 jarige leeftijd zichtbaar, die kan je dus wegstrepen.
Heeft ze een blesje en/of witte voetjes? Dan zou ik voor stekelharigheid gaan, zit wel vaker in Welsh pony's die mogelijk sabino zijn. Ik heb een vos stekelharige, daar is de hoeveelheid nog wel steeds hetzelfde maar dat lijkt in de zomer ook meer dan in de winter omdat de haren korter zijn.


Ik heb toch echt 2 roan pony’s uit ouders die dat niet zijn! ;)

Dat kan genetisch gezien toch echt niet, roan is namelijk dominant.

Gaat het om Dilly en Anna? Zo ja, is hun moeder schimmel? Dat kan ik namelijk niet vinden, wel dat de opa schimmel is. Dan zou roan zich namelijk mogelijk 'verstopt' hebben gezeten onder het wit van schimmel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 08:29 



 
Profiel   

Zit het mentuig op de plekken waar wat meer witte haren opduiken? Volgende keer wanneer het tuig erop gaat even checken .

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 08:34 



 
Profiel   

Mooney, bles, witte mond, witte benen en een buikvlek zelfs :D

Bigone, tuig zit niet op die plekken

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 09:29 



 
Profiel   

Haha zelfs een buikvlek, daar heb je de bevestiging. Zeer waarschijnlijk sabino (sabino is een beetje apart genetisch gezien, dus zonder test zeg ik nooit 100%) en daardoor dus stekelharig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 09:34 



 
Profiel   

Oké, sabino en stekelharig is dus altijd met elkaar verbonden zeg maar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 09:44 



 
Profiel   

Er zijn ook sabino's zonder stekelharigheid. Maar heb je een sabino die stekelharig is, dan komt dat door sabino. En de mate kan ontzettend verschillen.
Mijn jonge pony (niet getest op sabino, maar negatief voor w20) is heel typisch: flinke bles met witte kin, sokken met puntige bovenkant, buikvlek, stekelharig in flank en op rug.

Haar moeder, waar ik denk dat het vandaan komt, heeft een grillige bles, maar geen witte onderlip. 3 sokken. En heel minimaal wat random witte haren over het lijf, maar niet genoeg om het stekelharig te noemen.

Dus de mate van 'expressie kan ontzettend verschillen

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 09:59 



 
Profiel   

Duidelijk!! Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 10:01 



 
Profiel   

Mijn welsh pony met hoge witte benen met puntige bovenkant, witte buik met punten omhoog, hele grote bles en flink stekelhaar is juist weer wel positief getest op w20 (en SW1, heeft ook blauw in zijn ogen) en is negatief getest op sabino en alle andere witpatronen.

Zijn stekelhaar lijkt wel op dat van de palomino, vormt een soort clusters en is erg onregelmatig verspreid, het wordt ook ieder jaar meer. Toen hij 2-3 jaar was kreeg ik al regelmatig commentaar dat zijn zadel niet zou passen door de witte haren op zijn rug terwijl hij nog nooit iets op zijn rug had gehad. Inmiddels is hij 14 en zijn rug heeft stukken waar meer wit dan vos haar zit. Ook bovenop zijn billen heeft hij erg veel stekelhaar en langs sommige stukjes van zijn buikvlek en bles is het zo geconcentreerd dat de randjes zijn vervaagd. Maar langs zijn beenaftekenignen zit juist weer erg weinig stekelhaar en ook zijn borst, hals en langs zijn staart zit weinig wit haar, hoewel dat sinds een jaartje of 2 eindelijk ook een beetje mee begint te kleuren, het leek af en toe alsof hij een sneeuwdeken op zijn rug had vergeleken met de rest van zijn lichaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 18:48 



 
Profiel   

bigone schreef
Zit het mentuig op de plekken waar wat meer witte haren opduiken? Volgende keer wanneer het tuig erop gaat even checken .

Hier moest ik na de reactie van TS ook aan denken. Het schoftje zit wel degelijk op één van die plekken en als er een keer (of langer) sprake is van niet verwijderd zand/zweet, dan kun je ook van die vervelende plekken krijgen. :j Maar mogelijk is het toch stekelhaar, hoop ik althans. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 20:01 



 
Profiel   

Shenavallie schreef
bigone schreef
Zit het mentuig op de plekken waar wat meer witte haren opduiken? Volgende keer wanneer het tuig erop gaat even checken .

Hier moest ik na de reactie van TS ook aan denken. Het schoftje zit wel degelijk op één van die plekken en als er een keer (of langer) sprake is van niet verwijderd zand/zweet, dan kun je ook van die vervelende plekken krijgen. :j Maar mogelijk is het toch stekelhaar, hoop ik althans. :D

Ik snap de bezorgdheid helemaal, maar even voor de beeldvorming dat het ook van nature zo kan.... deze heeft nog echt geen (slechtpassend) tuig op gehad:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 20:23 



 
Profiel   

Shenavallie, klopt dat daar t schoftje ligt. Ze had t echter al toen ze 3 was en ze is pas met 4 jaar beleerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 20:38 



 
Profiel   

Ik heb een sabino/rabicano en hij krijgt ook elk jaar meer witte haartjes.

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 20:50 



 
Profiel   

Ik ga ook voor stekelharig! Ik heb Déjà niet officieel laten testen, maar ook hij is zeer waarschijnlijk ook Sabino vos en stekelharig :)

[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 21:07 



 
Profiel   

Suusw schreef
Shenavallie, klopt dat daar t schoftje ligt. Ze had t echter al toen ze 3 was en ze is pas met 4 jaar beleerd

Oké, dan lijkt het inderdaad op stekelharig. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-19 09:04 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor de reacties en uitleg
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-19 18:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen