Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Schimmel of toch andere kleur?

 
Profiel   

Hallo iedereen.

5 februari is onze merrie bevallen van deze knappe meid.

In begin dacht ik dat ze smokey black zou zijn van kleur .

Maar naarmate ze ouder word begin ik toch flink te twijfelen aan de kleur... Of ze toch niet een schimmel zou worden, aangezien er vrij veel witte haartjes door komen in de vacht

Hier foto's van haar van begin tot nu.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Mama:

[ img ]

De papa:

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 14:11 



 
Profiel   

Wat is hengst genetisch exact?


Zit er bij hem nog gray (schimmel) bij, of puur dubbel cream verdunning?
(Smokey cream, perlino, cremello)


Als hengst géén schimmel heeft, dan kán dit veulen geen schimmel worden.

Maar ik vind het van deze foto van de hengst niet geweldig zichtbaar of hij schimmel is, bovenop zijn dubbele cream.


Weet je de kleuren van de ouders van de hengst?
Of zijn genetisch profiel?



Overigens vind ik het veulen ook niet echt typisch schimmel verkleuren, omdat het hoofd eigenlijk niet mee doet.
Zou haast nog eerder aan Smokey black Roan denken of zoiets, om het echt ingewikkeld te maken.

Ben benieuwd wat je van de hengst weet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 14:14 



 
Profiel   

Schimmel zo te zien. Is op de eerste foto ook echt zwart.
Ik denk dat vader schimmel draagt onder de dubbele verdunning. Wel gek dat het hoofd idd niet mee verhaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 14:37 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
Wat is hengst genetisch exact?


Zit er bij hem nog gray (schimmel) bij, of puur dubbel cream verdunning?
(Smokey cream, perlino, cremello)


Als hengst géén schimmel heeft, dan kán dit veulen geen schimmel worden.

Maar ik vind het van deze foto van de hengst niet geweldig zichtbaar of hij schimmel is, bovenop zijn dubbele cream.


Weet je de kleuren van de ouders van de hengst?
Of zijn genetisch profiel?



Overigens vind ik het veulen ook niet echt typisch schimmel verkleuren, omdat het hoofd eigenlijk niet mee doet.
Zou haast nog eerder aan Smokey black Roan denken of zoiets, om het echt ingewikkeld te maken.

Ben benieuwd wat je van de hengst weet!


Van men hengst vind ik niet veel terug van zijn ouders, jammer.
Heb er al naar de fokker zelf zitten zoeken, om hier omtrent meer van hem te weten, buiten de naam van de fokker vind ik er niet veel van terug.

Mama Vanity Fair ( turbo x Pele) heeft zelf wel in haar vacht hier en daar wat witte haren en 1 wit lokje in de manen.

Hier misschien wat betere foto van men hengstje?

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 14:46 



 
Profiel   

De hengst is Spaans toch?
Gezien die vaak schimmel zijn zou hij best schimmel kunnen dragen. Roan komt dan weer heel weinig voor bij de spanjaarden. Ik vermoed dat het veulen een schimmeltje is aan de huidige vacht te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 14:47 



 
Profiel   

Black roan is ook het eerste wat ik dacht. Het schimmelbrilletje kon ik ook niet zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 14:50 



 
Profiel   

Nog wat foto's van papa :
( waar die toch minder vuil is )

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 14:51 



 
Profiel   

Azmay schreef
De hengst is Spaans toch?
Gezien die vaak schimmel zijn zou hij best schimmel kunnen dragen. Roan komt dan weer heel weinig voor bij de spanjaarden. Ik vermoed dat het veulen een schimmeltje is aan de huidige vacht te zien.


Ja de hengst komt van Spanje ja. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 14:52 



 
Profiel   

Om schimmel te zijn moet je toch 1 schimmel ouder hebben ? En papa is toch ook geen schimmel?
Volgens mij werd schimmel niet 'onderdrukt' door creme verdunningen of wel dan ? Schimmel > alles xD
Ook geen schimmelbril dus denk niet dat ze schimmel is/wordt :p

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 14:57 



 
Profiel   

Van mama ( vanity Fair)
Is de papa turbo van't Gestelhof:

[ img ]

En dit is haar mama ( vanity Fair als veulen)
[ img ]

Men hengst heeft nog een nakomeling staan die ik " ken" en deze werd ook getwijfeld welke kleur die zou hebben tussen palomino of valk( plaats omtrent deze nakomeling geen foto's wegens niet meer zo een goed contact met de eigenaar)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 15:09 



 
Profiel   

GaelleS schreef
Om schimmel te zijn moet je toch 1 schimmel ouder hebben ? En papa is toch ook geen schimmel?
Volgens mij werd schimmel niet 'onderdrukt' door creme verdunningen of wel dan ? Schimmel > alles xD
Ook geen schimmelbril dus denk niet dat ze schimmel is/wordt :p


Schimmel is vaak niet te zien op dubbel creme, papa kan best schimmel zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 15:18 



 
Profiel   

Cool, ik leer bij :D Maar dan zijn de ouders van de hengst interessanter om te kennen ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 15:26 



 
Profiel   

GaelleS schreef
Cool, ik leer bij :D Maar dan zijn de ouders van de hengst interessanter om te kennen ?

Dat zou interessant kunnen zijn, maar al zou hij geregistreerd zijn bij het stamboek kloppen de kleuren online vaak niet helaas. Heb "zwarte" paarden opgezocht die duidelijk bruin waren op de foto (genetisch ook veel logischer) en als een paard schimmel is staat de geboortekleur er niet op, bij laat schimmelen word de kleur ook vaak niet gecorrigeerd.

Als de ouders van de hengst geen schimmel zijn is hij dat ook niet uiteraard, maar gezien het zo veel voor komt zou het me niets verbazen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 15:28 



 
Profiel   

De enige manier om het zeker te weten is testen ;) Maar ik denk dat je veulen het Roan gen draagt. Ik heb het nog even nagezocht, maar schimmel veranderd alle basisvachtkleuren, dus ook cremello en perlino. Roan daarentegen niet.
Mijn paard is geboren als palomino, maar draagt ook het schimmelgen. Bij haar zag je als veulen duidelijk het brilletje.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 16:00 



 
Profiel   

Op basis van het hoofd zeg ik roan, maar weet niet of dat bij Spanjaarden voor komt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 16:02 



 
Profiel   

LadyMadonna schreef
Op basis van het hoofd zeg ik roan, maar weet niet of dat bij Spanjaarden voor komt

Ja hoor :)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 16:06 



 
Profiel   

Ik zou van de foto's ook gokken ip Smokey Black Roan. Maar vader eventjes laten testen kan geen kwaad. Op zowel schimmel en roan dan.

Kabayo dat lijkt wel schimmel. Hoofd is immer ook grijzig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 16:09 



 
Profiel   

Kabayo schreef
LadyMadonna schreef
Op basis van het hoofd zeg ik roan, maar weet niet of dat bij Spanjaarden voor komt

Ja hoor :)
[ [url=m/r7AOT5.jpg]Afbeelding[/url] ]



Dit lijkt me geen Roan, maar een traag schimmelende vos.

Hoofd is niet donker.





Ouder van de hengst weten is interessant qua kleur.

Van de merrie voegt niet veel toe.

Die is

EE of Ee met verder weinig bijzonderheden.
(Oftewel zwart, mógelijk maar niet zeker vosdragend)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 16:36 



 
Profiel   

Oh, en TS, doe me een lol en schrijf mijn en niet men als je het over je paard hebt.

Ik lees iedere keer andere betekenissen zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 16:37 



 
Profiel   

TS zijn de ogen van je hengst blauw of amber? Ik kan het niet helemaal goed zien op de foto's, maar ik twijfel aan dubbel verdund.

Op basis van de huidige informatie zeg ik schimmel, waarbij vader dan ook schimmel is. Je veulen is namelijk bij geboorte ook erg donker/ intens gekleurd, hyperpigmentatie. Dat het hoofd nu nog donker blijft is wel apart, maar ik zou niet gelijk uitgaan dat schimmel daarom is uitgesloten

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 16:54 



 
Profiel   

Oog is blauw, als ik inzoom.

Anders wordt het idd nog een ander verhaal.

Ben uitgegaan van dubbel cr bij de hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 16:58 



 
Profiel   

Door mij gefokt veulen (geschoren hier)
Zwart roan

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 17:19 



 
Profiel   

Ik meen mij een topic/topics te herinneren waarbij er een aantal bokkers in hetzelfde jaar een veulen hadden van een cremello/perlino welsh hengstje die allemaal schimmel waren. Dat kwam dus van de vader af, maar dat zag je écht niet aan de hengst. Op dubbel verdunde vacht zie je het gewoon niet altijd, die ‘crème’ glans leek gewoon aanwezig.

Edit: Ik gok dat dat van deze bokker was: Fotografie91 @ [ITP] Mijn knappe welsh mannen groeien goed inmiddels 2 jaar!

Edit 2: [KS-ITP] Welsh hengstje veulentje maxie laat zich zien!!

Ik zou je hengst laten testen op kleur en je veulen meteen ook. Ik zou veel te nieuwsgierig zijn :+ .


Laatst bijgewerkt door Ine23 op 07-06-19 18:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 17:47 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
Oh, en TS, doe me een lol en schrijf mijn en niet men als je het over je paard hebt.

Ik lees iedere keer andere betekenissen zo.


Men en mijn is bij ons de zelfde betekenis. Ik kom van België nooit geweten dat dit voor sommige een andere betekenis kon hebben.


Al bij al wist ik niet dat een cremello ook schimmel of roan drager kon zijn .
Zelf heb ik ook wel een vos roan hengstje staan dus dus weet wat roan is.

Amber? Ze zijn altijd al blauw geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 17:56 



 
Profiel   

Ik dacht ook gelijk aan roan, maar dat moet dan bij de merrie vandaan komen. Wat betreft de hengst, qua kleur krijg je van beide ouders een gen mee, voor cremello is een dubbel dun gen, dan moeten zijn beide ouders minstens een zo'n gen hebben en als hij deze kleur heeft, twee dubbele 'dun' genen en een heeft hij dan overgedragen.

Schimmel kan, al denk ik o.b.v. de foto's niet en als het toch zo is, dan komt het bij de merrie vandaan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 18:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen