Schimmel of toch andere kleur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:28

RianneH schreef:
Knappe Welsh hierboven!

Ik snap de afwegingen van TS wel. Ik blijf het gek vinden dat het hoofd zo donker blijft, het lijf kleurt echt flink na de eerste verharing. Roan zou daar bij kunnen passen, maar daar twijfel ik sterk over. Het brilletje was handig geweest, maar die is niet altijd aanwezig idd.
Blijf naar schimmel neigen, maar 100% overtuigd ben ik ook niet.

Tweede veulen vind ik vrij duidelijk valk, dat zou beteken dat vaders Perlino is of Cremello met agouti natuurlijk.


Donker hoofd hebben ze bij de PRE wel vaker als schimmel, sommige schimmelen pas erg laat.

Ik verwacht dat beide veulens schimmel zijn, de eerste smokey black schimmel en de tweede valk schimmel.

St_alfje
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-19

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 22:15

Ik vind het raar dat sommige 100 % zeker zijn van hun visie van schimmel.
En nee ik ben daar niet 100% van overtuigd.
Jammer genoeg kan ik tegen argumenten geven, waarvan ik toch sterk wel twijfel of het eceftief schimmel is!

Zoals roan word donkerder in de winter ( richting hun basis kleur)
Van de winter is het niet zo koud. Dit zie ik bij mijn effectief bewezen roan welsh, vorige winter was die helemaal vos geen enkel wit duidelijk te zien, wel als je door zijn vacht echt gaat kijken maar op eerste zicht niet. Enkel dit winter, aangezien weer zacht is, maakt hij niet veel winter haar aan en zie je duidelijk zijn "wit" nog door.
Op deze moment zouden de meeste in dat geval hem ook schimmel geven.

Daarnaast begint het schimmelen via het hoofd naar achter. Dit is bij Limi niet het geval.
Terwijl roan bij veulens na de eerste verharding wel duidelijk naar voor kan komen, tegen over schimmel dit gaat meestal gelijk aan en kan over jaren duren. Dit is ook niet bij haar het geval geweest. Bij haar zag je duidelijk het lichaam "witter" worden, en hoofd/ benen / staart en manen blijven de zelfde kleur.
Dan gaan we nog een ander argumenten spreken waarbij ik duidelijk twijfel en hier nu aan pas denk ( omdat het ongeveer een jaar geleden gebeurt is)
Verhaal kort:
Welsh vos roan krijg stamp op schouder, begon nadien te schuren in de nek, op de zelfde plek waar hij schuurde zat zijn zijn nekwervel vast. Nek wervel terug inorde, stopte met schuren, en ja de haren die terug groeide op die plek waren vos!
Dit ook bij limi plek op haar poep weg uit frustratie van mama ( toen ze nog bij mams stond) bij schimmel zou dit effectief de haren mee wit terug komen. Dat was het ook niet. Er kwam eerst de basis kleur.
Aangezien ik daarvan geen foto's heb, kan natuurlijk denken ja ze kan zeggen wat ze wilt.

De scoty palomino had ook geen brilletje en is licht geboren, geen donkere manen en ook geen donke benen. Hij is nu bijna 4 jaar heeft in de zomer effectief donkere manen en staart en donkere benen en een donker hoofd.
Volgens eigenaar van dat veulen heeft die 100% geen schimmel!
Als de paps dan schimmel is zou hij duidelijk ook schimmelen. Wat dus niet het geval is.

Vaak word schimmel met roan verwisseld of omgekeerd.
Dus neen voor mij geen 100% zekerheid aangezien dat de meeste argument ik al aangeef of aangegeven heb niet richting het schimmel gen gaan.

Tja en dan komen we weer op test ze dan, ja weer allemaal Makelijk gezegd en gedaan natuurlijk. En daar hoeven jullie het fijne niet van te weten van de privé omstandigheden. Dus daarop ga ik ook verder niet op in.

Als er personen zijn die met mij mee twijfelen en het fijn vinden om toch te onderzoeken wat nu het verschil is, dat is heel fijn.
Maar reacties als "wil je dit nou nu echt niet in zien dat je hengst schimmel is?"
Sorry maar daar in kan je ook dik fout in zitten.
Zoals eerder aangehaald had iemand gezegd dat uit deze combinatie nooit valk of palomino zou uit komen maar enkel smokey black. Nou dat is dan toch met 2de veulen tegen deel bewijzen. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:21

TS, het is al vaker in dit topic gezegd dat het ook voor komt dat het hoofd later gaat schimmelen.
Ik heb zelf een schimmelmerrie kruising Lipizzaner x KWPN gehad die tot haar zesde jaar alleen op haar lijf schimmelde en daarna pas aan haar hoofd begon.

Waarom laat je het niet gewoon testen? Dan heb je toch je antwoord of denk ik te simpel?

KittyDylan

Berichten: 8888
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:44

Als je hengst perlino is is de kans op bruin (valk) wel degelijk aanwezig. Vos (palomino) idem als beide de ouderdieren vosdrager zijn.
Als je hengst cremello is kan ook zowel vos als bruin mits de hengst het Agouti gen draagt en je merrie het vosgen.


Wil je er 100% zeker van zijn, laat je veulen dan testen. Is die schimmel, weet je dat je hengst ook schimmel is. Is die roan, weet je dat je hengst roan is.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:53

Laat 'm testen op schimmel, dan weet je het zeker en is het ook geen welles-nietes spelletje.

St_alfje
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-19

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 23:00

Oké dit maakt duidelijk voor mij. Zoals eerder aangegeven.
Gaat testen momenteel niet en daar moet ik mij niet tegen over verantwoorden tegen jullie! Simpel als dat.
Meeste lezen denk ik niet alles.
En niet en weles speeltje is het niet. Maar is heel Makelijk te zeggen dat 100% schimmel is.
Nog aas de scoty palomino zou dan ook moeten schimmelen wat niet het geval is!

Op deze topic mag dan een slotje op. Want er is gewoon weg geen discusie over waarom wel en waarom niet.
Het is met vinger wijzen, en Jullie eigen gelijk halen. Jammer

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 23:10

Nee, de sooty palomino (je blijft het fout schrijven) hoeft helemaal niet te schimmelen, want de kans is nog altijd 50%.
Wat je daarover beweert klopt dus ook niet.
Maar goed, het is wel duidelijk dat je niet gaat testen, want dit topic loopt al sinds juni 2019.
Dat is je goed recht, maar wat wil je dan verder met dit topic bereiken?
Je wilt duidelijk niet horen dat het geen schimmel zou kunnen zijn. Waarom heb je dit topic dan geopend? :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 24-02-20 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 23:11

Wat je over het sooty veulen zegt klopt niet, als de hengst schimmel is is er maximaal 50% kans dat een veulen het schimmelgen mee krijgt. En dus ook 50% kans dat ie het niet mee krijgt. Heb je 100 veulens gefokt en is er geen één schimmel, dan kan je met aardige zekerheid zeggen dat de hengst geen schimmel is. Nu met drie veulens, daar kan je eigenlijk te weinig uit afleiden, zeker omdat jouw eerst veulen een 'apart' kleurtje heeft.

Verder kan je eigenlijk alleen maar afwachten, wat doet de volgende verjaring van het veulen? Roan kan de wittige kleur geven, maar is weer niet echt een wittige kleur die je vaak ziet bij Spanjaarden, schimmel daarentegen wel. Het is niet onmogelijk, maar het lijkt me sterk.

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 23:21

Het jongste veulen ziet er iig gewoon Valk uit voor mij. Mij' Valk heeft nog altijd een hele lichte zwarte 'bril' rond haar ogen.

Smokey black op zich kan ook heel erg toveren, net zoals alle crème gens.

St_alfje
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-19

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 23:50

Nogmaals word er niet echt gelezen. Jammer er staat nergens dat ik het niet accepteer dat het kan maar ik zeg ook dat het niet kan dus voor mij zelf is het 50%. Ik kom met andere argumenten. En je krijgt de vinger gewezen nee het is zo niet anders. Dat is puur het jammer dus.
Van waar ik de hengst heb gekocht zei dat ze hem in Spanje hebben gebruikt als dekhengst een lange tijd. Wegens wat hij door gaf. Dus aan gezien er reacties staan vsn ach het is schimmel jammer. Ga ik toch niet van uit dat effectief schimmel is! Nogmaals op financiële zaken moet ik me blijkbaar dus wel verantwoorden tegen over jullie. Want ja een huis gekocht een tijd geleden dit verbouwen en door medisch reden ik niet meer kan werken! Het moeilijker is en hierbij bij verbouwen tegen slagen hebt! En daar naast nu eerlijk veiligheid boven op gaat voor zowel de paarden als ons eigen. Door de storm staat een boom op vallen,( word enkel nog tegen gehouden door betonnen verlichtingspaal) nee deze weigeren ze om zo te vellen om trent veiligheid. Nee brandweer komt er niet tussen want het valt niet op effectief huis. Dus deze zou weg moeten met kraan en al! Dus ja financieel is dit niet zo maar eens testen!!
En ach wat maakt een schrijf fout nu echt uit of willen jullie ook weten dat ik met dyslexie zit en feitelijk achter sta op Nederlands alleen al.