Ik Wil weten hoe je een zwartbont veulen krijgt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
schet
Berichten: 9
Geregistreerd: 10-06-19

Ik Wil weten hoe je een zwartbont veulen krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 23:41

hey allemaal ik heb een vraag ik heb een zwarte schetlander. Ik zou heel graag een bont veulen willen met 3 kleuren of een zwart bonte of palomino bont weten jullie misschien wat voor kleur hengst zou kunnen kiezen.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Ik Wil weten hoe je een zwartbont veulen krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 23:47

Je zoekt best een hengst die homozygoot bont is. Dit wilt zeggen dat de hengst dit bepaald gen (in dit geval dus een bonte kleur of tekening) altijd zal doorgeven aan zijn nakomelingen. Bij een heterozygoot bonte hengst ligt die kans - al ik me niet vergis - op 50%.

Maar ik ben geen expert op vlak van kleurgenetica dus durf me er verder niet over uitwijden. Ik zou ook zo snel niet weten of er een gekende en goede homozygoot bonte shetlander dekhengst te vinden is.

Verder geldt ook de uitspraak 'een goed paard heeft geen kleur'. Dus kijk zeker verder dan alleen 'ik wil een bont veulen'. Kijk wat de verbeterpunten zijn van de merrie (qua exterieur, gangen, karakter) en kies op basis daarvan een hengst ipv puur op kleur.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 23:52

In je profiel staat dat je shet 24 is. Wordt het haar eerste veulen? Ik zou er eigenlijk niet eens meer aan gaan denken om nog met haar te gaan fokken.

schet
Berichten: 9
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 23:55

Ik heb haar al 7 jaar ze heeft voor dat ik haar kocht 3 veulens gehad en omdat ze zo een lieve pony is daarom Wil ik nog graag een veulen van haar

schet
Berichten: 9
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 23:57

ze wordt wel eerst door De dierenarts nagekeken en ze is nog nooit ziek of kreupel geweest

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 23:59

Met een pony van 24 nog gaan fokken en alleen omdat je een bepaald kleurtje wilt hebben, lijk me geen strak plan. Als je per sé een zwartbont veulen wilt, zal je er ééntje moeten kopen.

Goed dat je haar in elk geval laat checken door een DA.

Niet onaardig bedoelt, maar er zijn een aantal mensen die veel posts nodig hebben om zsm bij de honderd miljoenste post op bokt te komen... dit is geen reltopic?

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 00:01

Dan nog lijkt het mij niet verstandig om een veulen te nemen met deze merrie. Het is niet alleen de zwaarte van de dracht of het veulenen, ook daarna kost het de merrie erg veel energie. Ik weet niet of het nog wel eerlijk is dit van haar te vragen

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 00:01

Niet zo moeilijk; Je zoekt advertenties en koopt een zwart bont veulen. Er zijn er genoeg, dus zonder ervaring en alleen vanwege een kleur, niet met een oudere merrie gaan fokken. Dan heb je straks niks meer.......

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 00:01

Ik demk dat als je je goed in leest over het krijgen van een veulen en alles wat hier bij hoort je hier wel achter komt ;)
En meestal geld vokken is gokken <<)

schet
Berichten: 9
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 00:09

kijk Ik heb het liefste die kleur maar andere kleuren zijn ook welkom
en ze is me eerste schetlander en ze is super lief en altijd gezond ik Wil ook graag een veulen van haar omdat ze De enige schetlander bij one op stal is en ik zal ze nooit verkopen

schet
Berichten: 9
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 00:12

daarom laat ik haar ook eerst goed nakijken door De dierenarts en wat die er van vindt

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 00:13

Er staan genoeg veulens op marktplaats, zwartbont. Ik zou daar mijn geld in steken in plaats van DA kosten en dekgeld. Voor nog geen 300,- heb je een zwartbont veulen

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 00:15

schet schreef:
kijk Ik heb het liefste die kleur maar andere kleuren zijn ook welkom
en ze is me eerste schetlander en ze is super lief en altijd gezond ik Wil ook graag een veulen van haar omdat ze De enige schetlander bij one op stal is en ik zal ze nooit verkopen


Ik demk ook 1 van de weinigen schetlanders ter wereld de meesten zijn shetlanders :Y)
Sorry dit vond ik even leuk omdat normaalmik de persoon ben die alles fout schrijft :')

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 00:43

Als het beestje 24 is moet je dat je shetlander niet aan willen doen. Het vereist veel energie van een merrie. Zoek gewoon een lief veulentje op internet, genoeg te vinden. Mijn kleine zwart bonte shetlander hengstje hadden we voor 100,-. Is natuurlijk niet groot geld voor aanschaf van zo'n veulentje en je bespaard je merrie veel energie.

Ik heb even in je profiel gekeken, je bent 14 (Zelfde als ik, :o ) en je vraagt hoe je je ouders overhaald tot het dekken van je merrie. Als je ouders het er niet mee eens zijn, is dat misschien ook voor een goede reden.

schet
Berichten: 9
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 00:47

er zijn ook veel schetlanders die 27 zijn en dat ze dan pas een veulen hebben en ze zijn ook bijde gezond ik laat mijn schetlander eerst sws na kijken door De dierenarts en wat die er van vindt maar als het niet zo kunnen volgens De dierenarts dan doe ik het ook niet omdat ik niet Wil dat ze De pijpelaan uit gaat

schet
Berichten: 9
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 00:48

me vader vindt het prima maar alleen me moeder weet het ff nog niet dus zodoende vroeg ik dat

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Ik Wil weten hoe je een zwartbont veulen krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 00:50

Of het verantwoordelijk is om met een shetlander van 27 nog een veulen te fokken is weer een ander verhaal. Maargoed, als jij een veulentje wilt riskeren op basis van de DA moet je het zelf weten. Dit is geen verwijt, begrijp me niet verkeerd. Misschien is je merrie inderdaad wel in prima staat om nog een laatste veulentje te krijgen. Ik weet alleen wat ik lees. :)

schet
Berichten: 9
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 00:56

maar als De dierenarts zou zeggen dat het te gevaarlijk is doe ik het niet maar als ze het goed zou aankunnen wel

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Ik Wil weten hoe je een zwartbont veulen krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 08:42

En waarom denk je dat jouw shet geschikt is om mee te fokken? Naast dat je het een lieve pony vindt?

Heeft ze papier of mooie bouw? Er zijn zoooo veel Shetlanders op de wereld. Als we allemaal extra papierloze ponys gaan fokken wordt het er ook niet beter van.

biggirl

Berichten: 1378
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Ik Wil weten hoe je een zwartbont veulen krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 08:54

is het weer vakantie ofzo ? :')

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 08:59

schet schreef:
er zijn ook veel schetlanders die 27 zijn en dat ze dan pas een veulen hebben en ze zijn ook bijde gezond ik laat mijn schetlander eerst sws na kijken door De dierenarts en wat die er van vindt maar als het niet zo kunnen volgens De dierenarts dan doe ik het ook niet omdat ik niet Wil dat ze De pijpelaan uit gaat



Het heet een Shetlander. Geen Schetlander.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Ik Wil weten hoe je een zwartbont veulen krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 09:01

Ik geloof dat we massaal kunnen zeggen dat het niet verstandig is, maar TS haar plan staat al vast, geloof ik. :/

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ik Wil weten hoe je een zwartbont veulen krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 09:03

Ik heb nog wel een buurman met een bonte salami-maker (aka Shet-hengst) in de wei :=

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 09:03

Chiave schreef:
Ik geloof dat we massaal kunnen zeggen dat het niet verstandig is, maar TS haar plan staat al vast, geloof ik. :/


Ze is pas 14. Dan mag je best een beetje dromen over een veulentje. ;) Hopelijk zijn haar ouders verstandig.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Ik Wil weten hoe je een zwartbont veulen krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 09:59

Ik ken wel meer mensen die fokken met paarden van 20+. Zeker pony's zijn vaak oersterk. Dus als ze nog gezond is en al meerdere veulens heeft gehad, dan zie ik persoonlijk het probleem niet zo.

Dan om antwoord te geven op je vraag, heb je een beetje opgelet met biologie op school :D. Want anders is het een beetje ingewikkeld.
Bij paarden zijn er 2 basiskleuren, vos en zwart. Daarbij is zwart dominant. Dat betekent dat je pony of 2 genen voor zwart heeft, of 1 gen voor zwart en 1 voor vos. Als je nu een hengst uitkiest met 2 genen voor bont (homozygoot bont) krijg je altijd een bont veulen. De meeste hengsten hebben echter 1 gen voor bont en 1 voor niet bont. Je merrie heeft geen gen voor bont, want ze is niet bont. Dus als je met een homozygoot bonte hengst fokt krijg je altijd een bont veulen. Als je met een heterozygoot bonte hengst fokt heb je 50% kans. Wil je een 3 kleur bont fokken (dat is bruin bont) dan kun je dat proberen door met een bruin bonte hengst te fokken. Als hij dan homozygoot is voor bont én voor agouti (bruin) dan krijg je hoogstwaarschijnlijk een bruin bont veulen. In theorie kun je dan nog een vosbont veulen krijgen.
Palomino is een voskleur met cremegen. Ik weet niet of je merrie wel het vosgen heeft. Zo niet dan is het niet mogelijk om een palomino veulen te krijgen. Dus ik zou daar niet naar kijken. Want dan moet je op zoek naar een cremello of perlino bonte hengst en dan heb je nog maar 50% kans op een palomino. Of 0% als je pony dus geen vosgen heeft.