Help! Welke kleur heeft onze toverbal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
martinev

Berichten: 2588
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Help! Welke kleur heeft onze toverbal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 22:28

Sinds een half jaartje woont deze kleine knapperd bij ons, een minipaardje van zo'n 80 cm, net een jaar oud. In het begin dachten we dat ze gewoon bruin was, beetje stekelharig, maar dat was het wel. Ze wordt nu steeds witter, naar mijn idee wel wat meer wit dan gewoon stekelharig. Maar doordat haar benen zo donker zijn vraag ik me af of ze helemaal wit gaat worden, of dat ze dit kleurtje gaat houden. En als ze dit houdt, welke kleur is het dan? Haar moeder is donker met wat stippen en haar vader is schimmel. Opvallend vind ik ook de lichte vlekken op haar lippen, haar moeder heeft dat op een groot deel van haar neus en ik vermoed dat dat bij deze kleine ook gaat gebeuren, het wordt op haar lippen al steeds meer!
Ik neig zelf naar roan? Of misschien toch straks een schimmeltje? Iemand enig idee?

Zo zag ze eruit vlak voordat ze bij ons kwam wonen, hier was ze een maand of 4 oud

Afbeelding

Haar ouders, schimmel is de vader, bruine is de moeder

Afbeelding

Afbeelding

En zoals ze er nu uitziet, ze wordt met de week lichter nu ze haar veulen/winterhaar steeds meer verliest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: Help! Welke kleur heeft onze toverbal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:33

Ik ben absoluut geen kleur expert.... Maar zit er ergens appaloosa in de stamboom? Wij hadden een appaloosa merrie die buiten deze vlekken bij mond en ogen extreem weinig vlekjes/ aftekeningen had. Dat zag er vergelijkbaar uit..... verder heb ik niks nuttigs te zeggen over kleur genetica etc..... Maar daar deed het me gewoon even aan denken

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:40

Appaloosa. Zeker weten. Gevlekte huid rond mond, ogen en genitaliën is een kenmerk van Appaloosa.

Heb je betere foto's van de vader? Want ik denk dat die helemaal geen schimmel is, maar fewspot Appaloosa. Fewspot Appaloosas geven altijd Appaloosa veulens.
En moeders is sws ook Appaloosa.

martinev

Berichten: 2588
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Help! Welke kleur heeft onze toverbal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 22:43

Dank jullie! Kleuren bij KWPN'ers vind ik prima te doen, maar die kleurtjes van die kleintjes vind ik een stuk ingewikkelder en daar heb ik totaal geen kaas van gegeten! Dat appaloosa vermoedde ik een beetje door die vlekjes bij haar mond inderdaad!

Een betere foto van paps:

Afbeelding

Jester_

Berichten: 12270
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Help! Welke kleur heeft onze toverbal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:46

Het kan ook roan zijn. Die worden soms heel wit en verkleuren later weer naar bruin, 2x per naar meestal

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Help! Welke kleur heeft onze toverbal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:49

Volgens mij is mama appaloosa

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:01

Jester_ schreef:
Het kan ook roan zijn. Die worden soms heel wit en verkleuren later weer naar bruin, 2x per naar meestal

Dan moet minimaal 1 van de ouders Roan zijn, want Roan kan niet verborgen zijn of een generatie overslaan.
Varnish Roan is wel iets wat bij Appaloosas vaak voorkomt, maar dat is anders als gewoon Roan...

Op de 2e foto van vader is helaas ook niet duidelijk te zien of hij Appaloosa is. Ik zie wel een witte sclera (oogwit), wat een kenmerk kan zijn, maar verder kan ik op die foto weinig zien. Er lijkt op die foto zelfs een bontpatroon te zien te zijn bij de vader?

Moeder is wss Snowflake Appaloosa? Dus van die kant kan het sws komen.
Laatst bijgewerkt door mairead op 19-05-20 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Berichten: 12270
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Help! Welke kleur heeft onze toverbal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:02

Misschien is vader roan? Dat zie je niet op Schimmel :)

martinev

Berichten: 2588
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Help! Welke kleur heeft onze toverbal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 23:14

Heb nog even gezocht naar betere foto's van de vader, maar die heb ik helaas niet echt... Hij is inderdaad wel een soort van bont, was ik weer even vergeten, maar dat klopt, ook duidelijk te zien op het hoofd. Heb ook nog een winterfoto van de kleine toverbal, daar is ze echt bruin!

Afbeelding

Afbeelding

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:22

martinev schreef:
Heb nog even gezocht naar betere foto's van de vader, maar die heb ik helaas niet echt... Hij is inderdaad wel een soort van bont, was ik weer even vergeten, maar dat klopt, ook duidelijk te zien op het hoofd. Heb ook nog een winterfoto van de kleine toverbal, daar is ze echt bruin!

[ [url=m/MbckN5.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/scjFa4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan is vader óf Schimmelbont óf iets van Varnish Roan Pintaloosa (dus zowel platenbont als Appaloosa).
Varnish Roan komt vaak voor bij Appaloosas en is een aparte vorm van Roan. Het kan wel een beetje lijken op schimmel. Je ziet dan nog kleur op de 'benige' gedeelten, zoals bvb op het neusbot op het hoofd.

martinev

Berichten: 2588
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Help! Welke kleur heeft onze toverbal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 08:38

Ik vond deze foto's ook nog, wellicht interessant om nog wat over de kleur van de vader te kunnen zeggen? Ongeveer tegelijk met onze 'bruine' pony is er nog een veulen van dezelfde vader geboren op dezelfde plek. Hiervan was de moeder de bonte pony die ook bij ons staat, foto in de openingspost. Dit veulen had ook stippen!

Afbeelding

Afbeelding

love_odin

Berichten: 250
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:53

Ik denk dat pa en ma beide appaloosa's zijn,

Dus gefeliciteerd je hebt een toverbal *\o/*
Wat voor kleur hlze uiteindelijk krijgt weet ik niet.
Maar volgens mij kunnen appaloosa's nog lang verkleuren,
Ik heb 1 die is zwart panterbont geboren en nu is ze 3 jaar en verkleurt nogsteeds maar van dat pik zwarte is weinig meer te zien
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Laatste foto is deze winter en die daar boven is vorig jaar zomer
Nu het weer voorjaar is kleurt ze weer meer bruin

martinev

Berichten: 2588
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Help! Welke kleur heeft onze toverbal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 10:27

Wat weten jullie er veel vanaf zeg, gaaf, en bedankt!

Wauw love_odin, die is echt zooo tof :)) wat een knapperd!!