Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 83 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welke hengsten zijn er om valk of smokey black te fokken

 
Profiel   

Ik heb een bruine nrps merrie van wup (donkerbruin)x merrie (schimmel koffievos) volgens de nrps stamboom.
Mijn merrie is 1.70 en ik zou er graag eens een valk of smokey black veulen uit fokken (stokmaat rond 1.65).

Welke hengsten zijn er dan op de markt als ik wel dressuurgericht wil fokken?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 22:38 



 
Profiel   

Je wil een cremello hengst zonder vosfactor, want met mogelijk vosgen in de merrie zou dat anders kans geven op palomino veulen. Zwart voor je smokey black is lastiger (en toont zover ik begrijp minder dan valk of palomino).
Namen heb ik helaas niet voor je.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 22:44 



 
Profiel   

Jouw merrie heeft vosgen want haar moeder is vos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 22:54 



 
Profiel   

tamary schreef
Je wil een cremello hengst zonder vosfactor, want met mogelijk vosgen in de merrie zou dat anders kans geven op palomino veulen. Zwart voor je smokey black is lastiger (en toont zover ik begrijp minder dan valk of palomino).
Namen heb ik helaas niet voor je.

Een cremello is bij definitie een vos met dubbel creme.
Je bedoeld een perlino of smokey cream zonder vosgen.

Echter, wordt er bij sommige rassen gewoon de naam cremello op alle dubbel cream geplakt terwijl ze genetisch geen cremello zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 22:54 



 
Profiel   

Heb je voor jezelf opgeschreven waar de merrie in moet verbeteren? Of wat je in het veulen qua bouw/karakter terug wilt zien? Dat zou ik als stap 1 doen; immers is een goed veulen het belangrijkste.

Als je geen verbeterlijstje opstelt heb je de kans dat je leuke hengsten met een speciaal kleurtje ziet en deze subjectiever beoordeelt. Nu heb je een lijst die je naast de hengst legt. En soms, heel soms, moet je bekennen dat een goed paard 'geen' kleur heeft.

Over hengsten heb ik binnen de nrps geen ervaring, dus daar kan ik je niet mee helpen. Ik duim dat je een hengst vindt die goed bij de merrie past en toevallig ook een smokey black of valk kan vererven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 22:55 



 
Profiel   

Waarom wil je smokey black? Of alleen de hengst omdat je merrie al agouti heeft voor valk.

Cremello is altijd vos.
Perlino is dubbel crème met agouti (bruin).
Smokey cream is dubbel crème zonder agouti.

Kan heel flauw zijn en zeggen mijn Tinker veulen is smokey black, kan goed draven en wordt 1.60m, maar dat zoek je vast niet :+

Persoonlijk zou ik kijken naar een goede pre. Het wordt steeds meer gedaan, Spaans bloed in de kwpn fokkerij. En daar vind je de meeste kleurtjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 22:58 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties al. Ik wil dit veulen voor mezelf fokken. Kleur (mijn penny droom) is het uitgangspunt en de vraag is idd of er dan een hengst beschikbaar is die ook nog wat toe te voegen heeft. Maar dan moet ik dus wel weten of er überhaupt hengsten zijn. Als dat niet zo is, wordt er niet gefokt. Het us die kleur of niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 23:00 



 
Profiel   

Smokey cream (getest EE)
Of
Perlino die getest EE is (agouti enkel of dubbel maakt niet uit, als zowel valk als smockey black binnen je wensen vallen)

Maar ik zou zoiets niet zelf fokken maar aankopen.
Dan weet je tenminste zeker dat het aan je wensen voldoet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 23:09 



 
Profiel   

Je moet dan naar een cream (cremello of perlino) gaan om zeker te zijn. hou er dan rekening mee dat je ook een palomino kunt krijgen.
Hier zijn er een paar: http://www.gestuet-falkenhorst.com/hengste.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 23:18 



 
Profiel   

TS, je bent op de hoogte dat smoky black op het oog niet anders is dan een zwarte?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 00:13 



 
Profiel   

sandyjorgen schreef
Bedankt voor de reacties al. Ik wil dit veulen voor mezelf fokken. Kleur (mijn penny droom) is het uitgangspunt en de vraag is idd of er dan een hengst beschikbaar is die ook nog wat toe te voegen heeft. Maar dan moet ik dus wel weten of er überhaupt hengsten zijn. Als dat niet zo is, wordt er niet gefokt. Het us die kleur of niks.


Wat een ontzettend slecht uitgangspunt om te fokken.

Ga je eerst eens verdiepen in fokken. Ten eerste neem je een risico met je merrie en is er altijd een risico voor het veulen.
1 merrie met 1 veulen is geen ideale situatie, maar gebeurt helaas.........
In de jaren dat een veulen moet opgroeien ( liefst in een goede gemengde opfok ) kan er van alles gebeuren.
Omdat je alleen naar kleur kijkt, kan het karakter je totaal niet aanstaan en blijkt het voor jou helemaal geen match te zijn straks.

Je kijkt altijd eerst naar je merrie; Is ze goed gezond? Hoe is haar karakter? Hoe is haar bouw? Hoe zijn haar bewegingen?
Zie je mindere punten?

Het is niet zo dat als je merrie minpunten heeft een hengst dat allemaal kan wegwerken, maar je let er wel op.

Door naar kleur te kijken, verklein je je keuzes en loop je dus risico een niet passende hengst te kiezen.

En stel dat de kleur die eruit komt je toch niet aanstaat? Het is deze kleur of niks.........Dan moet het veulen dus ook aan die kleur voldoen.

Mijn barbies hadden ook een palomino en ik wilde vroeger ook een palomino of buckskin, maar je wordt ouder en wijzer en zou mijn bay's, zwarten en vos nooit inruilen. Kleur zie je helemaal niet als je echt van je paard houdt en er fijn mee kan werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 00:52 



 
Profiel   

superpony schreef
sandyjorgen schreef
Bedankt voor de reacties al. Ik wil dit veulen voor mezelf fokken. Kleur (mijn penny droom) is het uitgangspunt en de vraag is idd of er dan een hengst beschikbaar is die ook nog wat toe te voegen heeft. Maar dan moet ik dus wel weten of er überhaupt hengsten zijn. Als dat niet zo is, wordt er niet gefokt. Het us die kleur of niks.


Wat een ontzettend slecht uitgangspunt om te fokken.

Ga je eerst eens verdiepen in fokken. Ten eerste neem je een risico met je merrie en is er altijd een risico voor het veulen.
1 merrie met 1 veulen is geen ideale situatie, maar gebeurt helaas.........
In de jaren dat een veulen moet opgroeien ( liefst in een goede gemengde opfok ) kan er van alles gebeuren.
Omdat je alleen naar kleur kijkt, kan het karakter je totaal niet aanstaan en blijkt het voor jou helemaal geen match te zijn straks.

Je kijkt altijd eerst naar je merrie; Is ze goed gezond? Hoe is haar karakter? Hoe is haar bouw? Hoe zijn haar bewegingen?
Zie je mindere punten?

Het is niet zo dat als je merrie minpunten heeft een hengst dat allemaal kan wegwerken, maar je let er wel op.

Door naar kleur te kijken, verklein je je keuzes en loop je dus risico een niet passende hengst te kiezen.

En stel dat de kleur die eruit komt je toch niet aanstaat? Het is deze kleur of niks.........Dan moet het veulen dus ook aan die kleur voldoen.

Mijn barbies hadden ook een palomino en ik wilde vroeger ook een palomino of buckskin, maar je wordt ouder en wijzer en zou mijn bay's, zwarten en vos nooit inruilen. Kleur zie je helemaal niet als je echt van je paard houdt en er fijn mee kan werken.

Ik lees het meer als ts zoekt een hengst die haar dat kleurtje kan geven. Die zijn beperkt dus vraagt ze om tips. Als zij die tips krijgt en de hengsten gaat bekijken, kan ze gaan oordelen of ze ook qua bouw en karakter bij haar paard passen. Zo niet, gaat ze niet fokken.
Daarbij gaat het veel mensen om een kleurtje en zal het mij niks verbazen als deze mensen ook een beter matchende hengst hadden kunnen vinden, als ze een bruine ook goed hadden gevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 01:14 



 
Profiel   

MeggiieTommy schreef
Ik lees het meer als ts zoekt een hengst die haar dat kleurtje kan geven. Die zijn beperkt dus vraagt ze om tips. Als zij die tips krijgt en de hengsten gaat bekijken, kan ze gaan oordelen of ze ook qua bouw en karakter bij haar paard passen. Zo niet, gaat ze niet fokken.
Daarbij gaat het veel mensen om een kleurtje en zal het mij niks verbazen als deze mensen ook een beter matchende hengst hadden kunnen vinden, als ze een bruine ook goed hadden gevonden.


Lees nog eens haar laatste zin; het is die kleur of niks...........

En de opmerking; Het is mijn pennydroom.......

Misschien is TS nog erg jong/minderjarig en dan snap ik het wel.

Fokken is geen lolletje. Dat is niet voor de leuk even erbij doen. Het is eigenlijk een vak op zich om de goede combinaties te maken, merries goed te verzorgen, veulens netjes op te voeden en goed op te fokken etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 01:25 



 
Profiel   

Of ze 165 halen durf ik niet te zeggen maar de hengsten van Du Bois worden vaker op paardgefokte merries gebruikt en geven een goed karakter en beweging mee.

Cassanova du Bois of Don Cremello du Bois, kleurgenetica kan ik je niet echt bij helpen dus welke je de meeste kans geeft zou je de fokker voor kunnen benaderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 01:43 



 
Profiel   

superpony schreef
MeggiieTommy schreef
Ik lees het meer als ts zoekt een hengst die haar dat kleurtje kan geven. Die zijn beperkt dus vraagt ze om tips. Als zij die tips krijgt en de hengsten gaat bekijken, kan ze gaan oordelen of ze ook qua bouw en karakter bij haar paard passen. Zo niet, gaat ze niet fokken.
Daarbij gaat het veel mensen om een kleurtje en zal het mij niks verbazen als deze mensen ook een beter matchende hengst hadden kunnen vinden, als ze een bruine ook goed hadden gevonden.


Lees nog eens haar laatste zin; het is die kleur of niks...........

En de opmerking; Het is mijn pennydroom.......

Misschien is TS nog erg jong/minderjarig en dan snap ik het wel.

Fokken is geen lolletje. Dat is niet voor de leuk even erbij doen. Het is eigenlijk een vak op zich om de goede combinaties te maken, merries goed te verzorgen, veulens netjes op te voeden en goed op te fokken etc.

Ja dat las ik. Ik begreep daar weer uit dat het een goede passende hengst met kleur is of helemaal geen hengst. Dus geen goed passende bruine hengst. Maargoed, het is op meerdere manieren te lezen inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 02:44 



 
Profiel   

superpony schreef
MeggiieTommy schreef
Ik lees het meer als ts zoekt een hengst die haar dat kleurtje kan geven. Die zijn beperkt dus vraagt ze om tips. Als zij die tips krijgt en de hengsten gaat bekijken, kan ze gaan oordelen of ze ook qua bouw en karakter bij haar paard passen. Zo niet, gaat ze niet fokken.
Daarbij gaat het veel mensen om een kleurtje en zal het mij niks verbazen als deze mensen ook een beter matchende hengst hadden kunnen vinden, als ze een bruine ook goed hadden gevonden.


Lees nog eens haar laatste zin; het is die kleur of niks...........

En de opmerking; Het is mijn pennydroom.......

Misschien is TS nog erg jong/minderjarig en dan snap ik het wel.

Fokken is geen lolletje. Dat is niet voor de leuk even erbij doen. Het is eigenlijk een vak op zich om de goede combinaties te maken, merries goed te verzorgen, veulens netjes op te voeden en goed op te fokken etc.

Laat haar gewoon, als ze dat nou leuk vindt. Er komt gewoon een paard uit met 4 benen. Dan maar geen GP en daar vraagt ze ook niet om.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 06:38 



 
Profiel   

Je hebt inderdaad een perlino of smokey cream hengst nodig zonder vosfactor. Als je palomino een palomino veulen niet erg vindt weet ik wel een paar hengsten voor je, maar ik zou zo eigenlijk geen dubbel verdunde hengst zonder vosfactor kunnen noemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 06:44 



 
Profiel   

Smokey black is niets anders dan een zwarte. Je wilt toch een leuk kleurtje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 06:48 



 
Profiel   

Wat anderen al zeggen, alleen op papier (kleurtest) verschilt een smoky black van een zwarte. Als je dan toch op kleir wil fokken dan zou ik smoky black juist proberen te vermijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 06:57 



 
Profiel   

De door mij gefokte smokey black (uit een Wup merrie toevallig ook), verschilde zeker wel duidelijk van kleur met een zwarte :j maar dit is inderdaad niet bij alle smokey blacks van toepassing. Ik zou kijken naar een passende cremello / perlino hengst, welke verder ook op je merrie aansluit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 07:05 



 
Profiel   

Jorina Aerents heeft 3 sportieve PRE hengsten. Ik ken te weinig van kleuren en kleurkansen maar ik zou die paarden eens opzoeken. Dat zijn 2 pearls en een cremello geloof ik. Zoek maar op Facebook Haras de la Rodge Creux. Spreekt Nederlands overigens. ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 07:23 



 
Profiel   

Van Pearl zie je heterozygoot niks, dus daar heb je weinig aan.

Van de duBois is ondertussen uit de nakomelingen wel bekend dat Cremmelo dus Bois eeAaCrCr en Cassanova du Bois EeAaCrCr is.
Beide hengsten kunnen dus zowel palo, valk als smokey geven met een bruine merrie die vosfactor draagt als die tevens heterozygoot voor agouti is.

Als jouw merrie homozygoot voor agouti is zal er sowieso nooit smokey black uitkomen.
Als je geen palomino wilt, zul je een EE hengst moeten zoeken (die dus geen vosfactor draagt) en vallen cremello-hengsten af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 07:35 



 
Profiel   

Ik blijf het bijzonder vinden dat zoveel mensen hier cremello noemen als optie.

Dat is als je 100% zeker wilt zijn van valk of smockey black op deze merrie absoluut niet correct.
Een cremello geeft 50% kans op palomino bij deze merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 07:37 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
Maar ik zou zoiets niet zelf fokken maar aankopen.
Dan weet je tenminste zeker dat het aan je wensen voldoet.


Een 4 jarige braaf bereden die ook nog klein beetje kan lopen is al gauw aan de prijs. Bij aanschaf van een veulen weet je ook niet wat je koopt.

Ik het een stermerrie waar al eerder een valk uit gefokt is (met n akahl theke die is niet zo mooi gebouwd vond ik) door de vorige eigenaar toen ze 4/5 was. Karakter en werklust van mijn merrie is super dus daarom zou ik graag mijn eigen merrie gebruiken. Ik heb er echt wel over na gedacht, en ook als je 40 + bent kun je nog best n penny droom hebben vind ik :')

Mijn ambities met deze merrie liggen een stuk hoger dan een volgend paard gezien mijn leeftijd.

Ultimate: ik weet dat er risico is op palomino. Ik probeer dat door onderzoek of keuze uit te sluiten, maar het is n acceptabel risico ( goud is ook mooi)


mooney schreef
TS, je bent op de hoogte dat smoky black op het oog niet anders is dan een zwarte?

Nee, daar ga ik nog eens in verdiepen.

Superpony: lees even de post van meggieTommy. Die verwoord het perfect voor mij.

MariekeS: bedankt. Ik wist niet of dat zou kunnen ponyhengst. Ga ik verder onderzoeken. Mijn merrie is nu best groot voor mij dus ik hoef geen maat te fokken.

Nesse: wie heb jij gebruikt?

Nelie: dank je

Inbellen en Femke tweety: daar ga ik eens in verdiepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 08:46 



 
Profiel   

Ik heb gefokt met Don Cremello du Bois, daar dat een kwalitatieve pony met kleur is. Hij wordt vaker gebruikt in combinatie met rijpaard merries. De nakomeling is helaas op jonge leeftijd overleden.

Je hebt wel ook kans op een palomino, maar wel garantie op een ‘kleur’. Tenzij je fokt met een schimmel drager, dan kunnen ze ook uiteindelijk schimmel worden :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 08:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 83 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen