Welke hengsten zijn er om valk of smokey black te fokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:35

Nessie schreef:
Ik heb gefokt met Don Cremello du Bois, daar dat een kwalitatieve pony met kleur is. Hij wordt vaker gebruikt in combinatie met rijpaard merries. De nakomeling is helaas op jonge leeftijd overleden.

Je hebt wel ook kans op een palomino, maar wel garantie op een ‘kleur’. Tenzij je fokt met een schimmel drager, dan kunnen ze ook uiteindelijk schimmel worden :j


Schimmel drager bestaat niet. Een paard is schimmel of is het niet.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welke hengsten zijn er om valk of smokey black te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:29

Je ziet dat alleen bij cremello's en perlino's niet, vandaar dat dan nogal eens gezegd wordt dat-ie 'schimmel draagt'.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Welke hengsten zijn er om valk of smokey black te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:55

ik heb een valk veulen gefokt uit mijn schimmel nrps merrie. grote gok natuurlijk want 50% kans op schimmel natuurlijk. Wij hadden geluk :)
Ik heb de Gelderse hengst Edmundo gebruikt, dat is een palomino. Hij heeft wat extra massa en een superkarakter doorgegeven aan het veulen (is inmiddels een 3jarige).

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:05

Ja, als er dus geen hengsten zijn die haar merrie aanvullen die niet de kans/zekerheid geven op deze kleuren dan wil ze dus niet fokken. :)

Ik wilde ook liefst een creme hengst voor mijn merrie. In welke wereld zijn het jouw zaken of ik kleur ook belangrijk vind? Zolang er een functioneel veulen uit kan komen maakt het toch geen f*ck uit of het een betere bruine had kunnen zijn als je voor jezelf fokt. Ik wil een fijn gebruikspaard met een leuk kleurtje, TS dus ook blijkbaar. Zij betaald de dekking en de dracht, niet jij.

TS: Je zal op zoek moeten naar een Perlino of smokey cream zonder vos factor. :) Een cremello is per definitie vos drager dus als jouw merrie ook vos draagt heb je dan altijd kans op en palomino. Cremello (Don Cremello du bois dus) zou dus kans geven op palomino. Cassanova draagt ook vos geloof ik dus ook daar kans op palomino.

superpony schreef:
MeggiieTommy schreef:
Ik lees het meer als ts zoekt een hengst die haar dat kleurtje kan geven. Die zijn beperkt dus vraagt ze om tips. Als zij die tips krijgt en de hengsten gaat bekijken, kan ze gaan oordelen of ze ook qua bouw en karakter bij haar paard passen. Zo niet, gaat ze niet fokken.
Daarbij gaat het veel mensen om een kleurtje en zal het mij niks verbazen als deze mensen ook een beter matchende hengst hadden kunnen vinden, als ze een bruine ook goed hadden gevonden.


Lees nog eens haar laatste zin; het is die kleur of niks...........

En de opmerking; Het is mijn pennydroom.......

Misschien is TS nog erg jong/minderjarig en dan snap ik het wel.

Fokken is geen lolletje. Dat is niet voor de leuk even erbij doen. Het is eigenlijk een vak op zich om de goede combinaties te maken, merries goed te verzorgen, veulens netjes op te voeden en goed op te fokken etc.

sandyjorgen

Berichten: 813
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: drunen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 12:38

juval schreef:
ik heb een valk veulen gefokt uit mijn schimmel nrps merrie. grote gok natuurlijk want 50% kans op schimmel natuurlijk. Wij hadden geluk :)
Ik heb de Gelderse hengst Edmundo gebruikt, dat is een palomino. Hij heeft wat extra massa en een superkarakter doorgegeven aan het veulen (is inmiddels een 3jarige).


Die naam ga ik ook opslaan. Mooi dier zag ik in je profiel.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:41

janderegelaa schreef:
Laat haar gewoon, als ze dat nou leuk vindt. Er komt gewoon een paard uit met 4 benen. Dan maar geen GP en daar vraagt ze ook niet om.


Ja joh, dat is een goede reden!! Laten we vooral iedereen op kleur laten fokken. Kijk even rond op Bokt hoeveel problemen er met paarden zijn. Vooral blijven vermeederen.

En juist dit soort mensen die zonder enige kennis met hele verkeerde redenen gaan fokken, brengen veel ellende op de markt. Nee, dat moet allemaal mogen.

Waarom maken mensen zich wel druk om broodfokkerij van hondjes, wild fokken van katten en niet om dit soort fokken waar geen enkele goede reden is om een gezond paard te fokken?

GP hoeft helemaal niet. dat zegt niemand! Je kijkt alleen altijd eerst naar je merrie; gezondheid, bouw, karakter, bewegen. Daar zoek je een hengst bij! Ook al fok je voor de lol en geen GP, moet er nog niet iets met kromme poten uitkomen of een karakter waar een onkundig iemand totaal niet mee om kan gaan.

Ik dacht dat TS 16 was.

Maar goed, dit geeft exact het probleem in de paarden wereld aan, Teveel mensen die maar paarden kunnen kopen.........

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Welke hengsten zijn er om valk of smokey black te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:43

Het kan aan mij liggen maar de probleempaarden die ik op bokt zie hebben veelal een gewoon kleurtje.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Welke hengsten zijn er om valk of smokey black te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:50

Leuk TS, volg je droom. Ik zou voor de eerder genoemde pony hengsten gaan.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Re: Welke hengsten zijn er om valk of smokey black te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:53

Er wordt hier gedaan alsof fokken een ware wetenschap is die alleen voorbestemd is aan de elite die de best mogelijke paarden willen fokken. Verbeteren, verbeteren, verbeteren. En toch zijn er zat hobbyfokkers die leuke recreatiepaardjes produceren. Laten we nou niet doen alsof hier een veulen met 8 benen uit gaat komen, puur omdat TS een leuk kleurtje wil. TS, geweldige droom heb je, ik zou er voor gaan. Zeker als je het veulentje een blijvend thuis kan bieden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:56

juval schreef:
ik heb een valk veulen gefokt uit mijn schimmel nrps merrie. grote gok natuurlijk want 50% kans op schimmel natuurlijk. Wij hadden geluk :)
Ik heb de Gelderse hengst Edmundo gebruikt, dat is een palomino. Hij heeft wat extra massa en een superkarakter doorgegeven aan het veulen (is inmiddels een 3jarige).


Is jouw valk kleur getest? Want de valk in je profiel lijkt eerder op een langzaam verkleurende schimmel.
Hij is wel leuk overigens.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:57

Ayasha schreef:
Het kan aan mij liggen maar de probleempaarden die ik op bokt zie hebben veelal een gewoon kleurtje.


Dat dacht ik ook al :')
En de mensen die het hardst roepen dat een ander er geen verstand van heeft en het verboden zou moeten worden, hebben thuis meestal de grootste ellende met veel problemen staan :=

Ts, als je graag een bijzondere kleur fokt, ga er dan gewoon voor !

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 13:10

superpony schreef:
janderegelaa schreef:
Laat haar gewoon, als ze dat nou leuk vindt. Er komt gewoon een paard uit met 4 benen. Dan maar geen GP en daar vraagt ze ook niet om.


Ja joh, dat is een goede reden!! Laten we vooral iedereen op kleur laten fokken. Kijk even rond op Bokt hoeveel problemen er met paarden zijn. Vooral blijven vermeederen.

En juist dit soort mensen die zonder enige kennis met hele verkeerde redenen gaan fokken, brengen veel ellende op de markt. Nee, dat moet allemaal mogen.

GP hoeft helemaal niet. dat zegt niemand! Je kijkt alleen altijd eerst naar je merrie; gezondheid, bouw, karakter, bewegen. Daar zoek je een hengst bij! Ook al fok je voor de lol en geen GP, moet er nog niet iets met kromme poten uitkomen of een karakter waar een onkundig iemand totaal niet mee om kan gaan.


Volgens mij trek je wat voorbarige en verkeerde conclusies over TS... 'dit soort mensen'...kom op zeg.

Maak je je ook zo druk over alle simpele, bruine KWPN veulens met vol papier uit goedgekeurde hengsten die voor 2500 nog niet verkocht raken op de veilingen nu?

Je ziet ook zat die alleen een hengst willen van X hengstenhouder en daar hun keuze op baseren. Daar hoor je minder snel iemand over dan zodra het woordje kleur genoemd wordt.

roelie74

Berichten: 103
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Alteveer. (gr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 13:53

Ik heb mijn Numero Uno merrie bij Don Cremello du Bois gehad. Mijn doel was om een veulen voor mezelf te fokken. Ik heb een pony voor de kinderen en die is inmiddels 25 dus in dit veulen hoop ik een waardige opvolger te krijgen. Mijn merrie is 1.70 dus van mij mocht dat wat naar beneden en dat kleurtje was mooi meegenomen. Ik heb een valk merrie veulen gekregen op 30 april en wat is het een plaatje. Nu weet ik hoe mijn merrie fokt dus dat scheelt. Of mijn doel gelukt is met die stokmaat dat betwijfel ik want ze is best groot. En wat ben ik er blij mee. Mooie kleur en een topkarakter. Ik geeft toe de kleur heeft de doorslag gegeven bij mijn keuze. Maar als ik een veulen voor de verkoop had gefokt had ik wel een mooie KWPN er uitgekozen. Dekgeld was gunstig en ik ben er van overtuigd dat ik in de toekomst een mooi sportpaard heb waar de hele familie plezier aan beleefd.

sandyjorgen

Berichten: 813
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: drunen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 14:05

roelie74 schreef:
Ik heb mijn Numero Uno merrie bij Don Cremello du Bois gehad. Mijn doel was om een veulen voor mezelf te fokken. Ik heb een pony voor de kinderen en die is inmiddels 25 dus in dit veulen hoop ik een waardige opvolger te krijgen. Mijn merrie is 1.70 dus van mij mocht dat wat naar beneden en dat kleurtje was mooi meegenomen. Ik heb een valk merrie veulen gekregen op 30 april en wat is het een plaatje. Nu weet ik hoe mijn merrie fokt dus dat scheelt. Of mijn doel gelukt is met die stokmaat dat betwijfel ik want ze is best groot. En wat ben ik er blij mee. Mooie kleur en een topkarakter. Ik geeft toe de kleur heeft de doorslag gegeven bij mijn keuze. Maar als ik een veulen voor de verkoop had gefokt had ik wel een mooie KWPN er uitgekozen. Dekgeld was gunstig en ik ben er van overtuigd dat ik in de toekomst een mooi sportpaard heb waar de hele familie plezier aan beleefd.


Gefeliciteerd Roelie. Wat bedoel je met “ nu weet ik hoe mijn merrie fokt” ?

Ik wil ook voor mezelf fokken als opvolger, en overigens niet perse volgens jaar al want ik wil eerst nog wat verder in de sport. Maar je kunt maar niet vroeg genoeg beginnen met je huiswerk hè.
Ik heb iig al een paar namen van hengsten die ik in de gaten ga houden, en al wat wijzer over kleurvererving en een tip gehad waar ik een kan laten onderzoeken.

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 15:05

sandyjorgen schreef:
Gefeliciteerd Roelie. Wat bedoel je met “ nu weet ik hoe mijn merrie fokt” ?

Ik denk dat ze bedoelt dat ze vooraf al goed wist wat voor veulens haar merrie geeft en het daarom minder gokken was door te dekken met een ponyhengst.

Ik begrijp de terughoudendheid wat betreft fokken op kleur. Jarenlang (relatief recent dan) is dat door teveel mensen als belangrijkste criterium gebruikt in de hoop op een speciaal kleurtje, waarbij paarden werden gebruikt die bij elke zichzelf respecterende fokker al lang waren gecastreerd of weggedaan vanwege allerhande kleine en soms grotere defecten. Dat soort kleuren waren overigens speciaal geworden omdat er relatief recent van weg is geselecteerd. Op kleur, ja. Door fokkers, ja.
Er is nu eenmaal, hoe ironisch, jarenlang vrij rigoureus op kleur geselecteerd bij Europese warmbloeden. In Holland was dat bijv. vooral bruin, elders was dat soms een andere kleur. Dat Friezen zwart zijn is bijv. ook niet toevallig.

Maar tegenwoordig is de keuze alweer veel groter en hoeft er al helemaal niet per definitie sprake te zijn van vermeerdering.
We weten de verdere gedachtegang en criteria van TS niet. We weten niet hoe kritisch zij zal kijken naar de getipte hengsten en als er niks tussen zit dat aansluit op haar merrie ze het fokken uitstelt of zelfs ervan afziet en besluit te sparen voor een veulen of jong paard van haar gading. Of, joh, bereid is water bij de wijn te doen bijv. op stokmaat of kleurgarantie.

Nu heb ik heus heel makkelijk praten, want ik fok rijpaarden waarbij speciale kleuren veel voorkomen en heb (geheel toevallig) 2 valkkleurige merries.
Op zich niet gek, want het is binnen mijn ras een van de meest voorkomende kleuren.
Als ik dan naar een van de huidige hengstencatalogi van mijn ras kijk (er zijn er meerdere, ivm geografische spreiding) dan tel ik minimaal 15 crèmedragers (en enkele vermoedelijke dragers) van de 34 in de catalogus die momenteel voor mij ligt. Van die 15 zijn er 4 dubbel crème. En er zijn er wereldwijd nog diverse andere.

Dat is natuurlijk in principe stukken makkelijker kiezen.
Ik heb zelf dit jaar ook gedekt met een dubbel crème, maar voor mij was (heel makkelijk) kleur volstrekt onbelangrijk. Die hengst kwam overigens via een omweg uit Rusland en heeft jaren in Oost-Europa gestaan. In NL is de keuze beperkter, in Duitsland en verder in Centraal Europa wordt die keuze langzaam iets groter, maar is de keuze ook niet reuze.

Ik kan dan ook wel enige hengsten tippen die (heel) veel meer kwaliteit hebben dan de dubbel crème die in het verleden bij deze merrie is gebruikt, maar daar hangt een prijskaartje aan waarvan je zo’n 5 tot 10x kunt dekken met een Du Bois pony... (en dan denk ik spaar je de moeite... TS wil gewoon een leuk rijpaard voor eigen gebruik...)

Dan kan TS wellicht beter verder kijken of ietwat gokken met de stokmaat door een goede ponyhengst te kiezen. Zeker aangezien je wat dat laatste betreft zeker niet de eerste zou zijn en daar zeker leuke paardjes tussen zitten.
Of je kunt gokken met een enkel crème, daar zijn er immers meer van, maar dan heb je dus kans op bijv. een gewone bruine...
Er zijn in Centraal en Oost-Europa meer warmbloeden met crème of dubbel crème, maar dan zul je moeten informeren hoe dat met NRPS werkt qua minimale bloedvoering omdat de kleur erg vaak bij Tekes vandaan komt en ze dat mogelijk niet als volbloed meetellen (zou ook ironisch zijn...)
Ik kan natuurlijk ff kijken hoeveel bloed je merrie voert, want dan is het misschien niet eens een criterium, maar ik ben vandaag lui. :')
Een voorbeeld van zo’n warmbloedhengst met speciaal kleurtje is de palomino (dus vos basis) Bosco, en ook die voert enkele (en vele) generaties terug Teke (o.a. via de valkkleurige hengst Garut).

Ik zou, als ik TS was, gewoon een lijst proberen samen te stellen van hengsten die voldoen (of bijna voldoen) aan de kleureis en dan kijken of ze op basis daarvan een hengst kan vinden met voldoende kwaliteit waarbij ze niet teveel water bij de wijn hoeft te doen. Blijkt dat lastig, ziet ze dat dan wel weer. Toch?

roelie74

Berichten: 103
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Alteveer. (gr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 16:10

Klopt. Ik heb vaker met mijn merrie gefokt. Van Don Cremello was al het nodige bekent dus was het geen grote gok. Ik ben laatst aan het meten gegaan, maar als ik de groei curve mag geloven gaat ze boven de 1.65 uitkomen. Maar dat laat ik maar in het midden. Ach als ze maar lief is. En dat moet ik wel zeggen, ik heb nu een paar veulens gehad, allemaal KWPN maar deze is toch een verhaal apart.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 16:14

De merrie is van een bekende vader.
Loopt M2 dus zal ook wel niet meteen een hele kromme knol zijn.
Ze wil een goed gekeurde hengst.

Zo, dat gaat waarschijnlijk echt een gedrocht worden omdat ze graag een kleurtje wil.

Ik ga er vanuit als ze bijvoorbeeld 3 opties heeft echt ook wel kijkt welke van de 3 dan het fijnste past.
En dan zou ik nog eerder naar karater kijken dan naar bouw.
Prachtige gebouwde lopen er al genoeg, waar geen mens wat mee kan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 17:58

superpony schreef:
janderegelaa schreef:
Laat haar gewoon, als ze dat nou leuk vindt. Er komt gewoon een paard uit met 4 benen. Dan maar geen GP en daar vraagt ze ook niet om.


Ja joh, dat is een goede reden!! Laten we vooral iedereen op kleur laten fokken. Kijk even rond op Bokt hoeveel problemen er met paarden zijn. Vooral blijven vermeederen.

En juist dit soort mensen die zonder enige kennis met hele verkeerde redenen gaan fokken, brengen veel ellende op de markt. Nee, dat moet allemaal mogen.

Waarom maken mensen zich wel druk om broodfokkerij van hondjes, wild fokken van katten en niet om dit soort fokken waar geen enkele goede reden is om een gezond paard te fokken?

GP hoeft helemaal niet. dat zegt niemand! Je kijkt alleen altijd eerst naar je merrie; gezondheid, bouw, karakter, bewegen. Daar zoek je een hengst bij! Ook al fok je voor de lol en geen GP, moet er nog niet iets met kromme poten uitkomen of een karakter waar een onkundig iemand totaal niet mee om kan gaan.

Ik dacht dat TS 16 was.

Maar goed, dit geeft exact het probleem in de paarden wereld aan, Teveel mensen die maar paarden kunnen kopen.........

Nou, dan wil ik wel eens in de stal van een gemiddelde Bokker kijken wat daar staat. En bij jou.

Ik snap echt niet waar jij vandaan haalt dat die merrie niet goed genoeg zou zijn. Als je echt met de top wilt fokken moet je een Elite merrie nemen die ook hoog in de sport gelopen heeft. Dan klopt het in elk geval op papier. Al is dat geen garantie.

Ik heb de afstamming opgezocht van het paard van TS. Is gewoon niks mis mee. Niet speciaal in de moederlijn qua predikaten of sport maar ook geen Haflinger x Fjord. En de vaders zijn ok.

Ik heb ook nog een valk nakomeling gevonden van haar op Youtube van een Akhal Teke, niet mijn keuze omdat die wat neerwaarts gebouwd zijn maar echt een heel knap beestje. Beter gereden dan op het filmpje is die meer waard dan een bruine met dezelfde afstamming.


furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:06

Kijk even in mijn onderschrift en bij mijn eigen berichten voor meer foto’s en daar staat de PRE hengst waar ik mijn veulen mee gefokt heb
Hij is 1.68 de kleur perlino en heb er met een bruine merrie een valk uit gekregen en dat wou ik ook :D ze is al super groot (met de geboorte rond 1.20) voor net 2 maand oud te zijn en heeft lange benen
Mama is een BWP van 1.62
Ze kan mooi ruim bewegen en is al heel goed gebouwd

De papa
Seductor MG
(Buena Suerte in NL)

Afbeelding

Afbeelding

En veulen <3
1dag vs 1maand
Afbeelding


2maand oud
Afbeelding

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Welke hengsten zijn er om valk of smokey black te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:17

Je moet alleen zorgen dat de merrie een hele goede rug heeft want zijn vreselijke rug geeft hij wel door.

kevinsky

Berichten: 1977
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: Welke hengsten zijn er om valk of smokey black te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:19

Qaside MD Zou je naar kunnen kijken :)

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:35

Kambarbay, een Akhal Teke. Die geeft ook leuke kleurtjes. Volgens mij is het een perlino en krijg je daar altijd een palomino of een valk mee.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:38

Suzanne F. schreef:
Kambarbay, een Akhal Teke. Die geeft ook leuke kleurtjes. Volgens mij is het een perlino en krijg je daar altijd een palomino of een valk mee.

Die van het filmpje is van hem...

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:16

Suzanne F. schreef:
Kambarbay, een Akhal Teke. Die geeft ook leuke kleurtjes. Volgens mij is het een perlino en krijg je daar altijd een palomino of een valk mee.

Niets ten nadele van die hengst, want hij heeft enkele leuke nakomelingen, maar er zijn écht veel betere dubbel crème Teke dekhengsten dan Kambarbay. Wel over het algemeen lastiger verkrijgbaar, omdat Kambarbay ook in NL diepvries in opslag heeft.

Voorbeeld van een kwalitatieve dubbel crème Teke:
Afbeelding

(Voor TS een voorbeeld waar ze niet zoveel aan heeft, want deze dekt geen warmbloeden en enkel natuurlijk. Deze heb ik echter zo foto’s van online.)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Welke hengsten zijn er om valk of smokey black te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:07

Baron dekt ook nog. En volgens mij staat er nu ook een andere cremello.