Sabino fans

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troetjoek
Berichten: 158
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:54

pillow schreef:
Marjan B je leest niet goed. Bont kan niet bij welsh, dus is het sabino.


Inderdaad toen spot geboren werd
Is hij veel besproken geweest :)
Toen kwam er sabino uit.

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:24

MarjanB schreef:
pillow schreef:
Marjan B je leest niet goed. Bont kan niet bij welsh, dus is het sabino.


Oh oeps! Maar kan lewie dan sabino zijn in plaats van Roan? Hij is 1,5 en heb hem nu iets langer dan een maand dus hoe hij in z’n zomer velletje is geen idee nog :)

Ik denk dat hij gewoon erg stekelharig is, lijkt me geen roan.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:30

Ik ben wel heel benieuwd waarom er aan de ene kant gezegd wordt dat Welshjes geen Sabino kunnen dragen en aan de andere kant zijn er dus wel veel Welshjes die imho duidelijk Sabino zijn.

Picopico schreef:
Qua genetica: sabino1 is eigenlijk best zeldzaam. Tot nu toe is het gevonden bij oa Paints, Mustangs, Shetlanders en diverse andere Amerikaanse rassen. Het is nooit gevonden bij Welsh Pony's, Hackney's, Tuigpaarden, Shire's en Clydesdales. Witte aftekeningen bij deze rassen worden meestal veroorzaakt door W20. Homozygoot Sabino1 geeft ook een bijna geheel wit paard, dan hebben ze bijvoorbeeld alleen gekleurde oren. Dus als je een Welsh of Tuigpaard hebt kun je ervanuit gaan dat ze geen Sabino1 dragen, hoef je niet te testen.
Maakt ze niet minder mooi natuurlijk :D

Edit: bij UC Davis staat er dit over, kun je ook zien bij welke rassen zij het nuttig vinden om te testen:
[ [url=m/rfKX6R.png]Afbeelding[/url] ]

troetjoek
Berichten: 158
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:22

Iris82 schreef:
Ik ben wel heel benieuwd waarom er aan de ene kant gezegd wordt dat Welshjes geen Sabino kunnen dragen en aan de andere kant zijn er dus wel veel Welshjes die imho duidelijk Sabino zijn.

Picopico schreef:
Qua genetica: sabino1 is eigenlijk best zeldzaam. Tot nu toe is het gevonden bij oa Paints, Mustangs, Shetlanders en diverse andere Amerikaanse rassen. Het is nooit gevonden bij Welsh Pony's, Hackney's, Tuigpaarden, Shire's en Clydesdales. Witte aftekeningen bij deze rassen worden meestal veroorzaakt door W20. Homozygoot Sabino1 geeft ook een bijna geheel wit paard, dan hebben ze bijvoorbeeld alleen gekleurde oren. Dus als je een Welsh of Tuigpaard hebt kun je ervanuit gaan dat ze geen Sabino1 dragen, hoef je niet te testen.
Maakt ze niet minder mooi natuurlijk :D

Edit: bij UC Davis staat er dit over, kun je ook zien bij welke rassen zij het nuttig vinden om te testen:
[ [url=m/rfKX6R.png]Afbeelding[/url] ]



Dat gaat toch over sabino 1
En niet over sabino ?

Dat sabino 1 zeldzaam is

Maar sabino niet

Of heb ik het verkeerd begrepen?

troetjoek
Berichten: 158
Geregistreerd: 08-12-06

Re: Sabino fans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:36


Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:07

Iris82 schreef:
Ik ben wel heel benieuwd waarom er aan de ene kant gezegd wordt dat Welshjes geen Sabino kunnen dragen en aan de andere kant zijn er dus wel veel Welshjes die imho duidelijk Sabino zijn.

Picopico schreef:
Qua genetica: sabino1 is eigenlijk best zeldzaam. Tot nu toe is het gevonden bij oa Paints, Mustangs, Shetlanders en diverse andere Amerikaanse rassen. Het is nooit gevonden bij Welsh Pony's, Hackney's, Tuigpaarden, Shire's en Clydesdales. Witte aftekeningen bij deze rassen worden meestal veroorzaakt door W20. Homozygoot Sabino1 geeft ook een bijna geheel wit paard, dan hebben ze bijvoorbeeld alleen gekleurde oren. Dus als je een Welsh of Tuigpaard hebt kun je ervanuit gaan dat ze geen Sabino1 dragen, hoef je niet te testen.
Maakt ze niet minder mooi natuurlijk :D

Edit: bij UC Davis staat er dit over, kun je ook zien bij welke rassen zij het nuttig vinden om te testen:
[ [url=m/rfKX6R.png]Afbeelding[/url] ]

Tja, genetica en de "volksmond" komen nu eenmaal niet altijd overeen. Wat in de volksmond sabino wordt genoemd, wordt in werkelijkheid vaak niet veroorzaakt door Sabino1, maar door een ander wit-gen. Vaak is dat W20, maar er zijn ook andere wit-genen, waarvan vele nog niet ontdekt zijn. Het kan dus heel goed zijn dat je een paard hebt met grote witte aftekeningen, maar dat een DNA-test negatief terugkomt op alle bekende wit-genen. Sabino1 komt inderdaad niet voor bij Welsh Pony's, maar W20 wel (komt bij bijna alle rassen voor). Pony uit de OP is bijvoorbeeld getest W20/W20 en negatief voor Sabino1.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Sabino fans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:29

Sabino1 komt inderdaad niet voor.

Splash, W20 en andere nog onbekende genen wel. Zo heb ik een Welshje negatief voor alle witgenen maar wel met witte voeten, bles en buikvlek.

Risxx

Berichten: 148
Geregistreerd: 24-07-14

Re: Sabino fans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 00:15

Dat is zo, maar als iemand sabino zegt weet je toch wat diegene ermee bedoelt. Dat het wetenschappelijk niet het gen is wat ooit sabino1 is genoemd door iemand, maakt dan toch niet uit. Kunnen we de volgende sabino2 noemen :')

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 22:16

mooney schreef:
Sabino1 komt inderdaad niet voor.

Splash, W20 en andere nog onbekende genen wel. Zo heb ik een Welshje negatief voor alle witgenen maar wel met witte voeten, bles en buikvlek.


Ja dat die van jou gewoon alle genen misgelopen is, is me echt na al die jaren nog steeds een raadsel. Vooral ook omdat jij hier de genetica freak bent. Ik gunde jou de meest exotische mix mogelijk.

WillemijnL
Berichten: 47
Geregistreerd: 12-11-22

Re: Sabino fans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 22:42

Mooie dieren!

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 00:54

Risxx schreef:
Dat is zo, maar als iemand sabino zegt weet je toch wat diegene ermee bedoelt. Dat het wetenschappelijk niet het gen is wat ooit sabino1 is genoemd door iemand, maakt dan toch niet uit. Kunnen we de volgende sabino2 noemen :')


Toch wel een beetje in de kleurengenetica afdeling van bokt...

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 01:31

Iris82 schreef:
mooney schreef:
Sabino1 komt inderdaad niet voor.

Splash, W20 en andere nog onbekende genen wel. Zo heb ik een Welshje negatief voor alle witgenen maar wel met witte voeten, bles en buikvlek.


Ja dat die van jou gewoon alle genen misgelopen is, is me echt na al die jaren nog steeds een raadsel. Vooral ook omdat jij hier de genetica freak bent. Ik gunde jou de meest exotische mix mogelijk.

Opgeven voor onderzoek dan maar. Is jouw paard straks het eerste paard waar W52 bij ontdekt wordt *D

Risxx

Berichten: 148
Geregistreerd: 24-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 15:56

Femke_Tweety schreef:
Risxx schreef:
Dat is zo, maar als iemand sabino zegt weet je toch wat diegene ermee bedoelt. Dat het wetenschappelijk niet het gen is wat ooit sabino1 is genoemd door iemand, maakt dan toch niet uit. Kunnen we de volgende sabino2 noemen :')


Toch wel een beetje in de kleurengenetica afdeling van bokt...

Dan zou het topic "Sabino1 fans" moeten heten :+ Alleen showen als je een sabino1 geteste hebt.