Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wat voor veulen krijgen mijn merries?

 
Profiel   

Hoi ik heb een vraag. Ik heb 2 merries. Sterre is een vos met grijze manen (heel raar heb ik nog nooit gezien bij een vos). Sterres dochter Flash is een vosbontje.

Als ik Sterre en Flash beide zouden laten dekken door een Appaloosa met stippen over het lichaam, dus niet alleen op de kont, zouden de veulens dan ook stippen krijgen? Flash is vosbont en volgensmij is dag een dominant gen, of is dat niet zo? Zou een veulen van Flash eerder bont of Appaloosa zijn, of misschien wel allebei als dat überhaupt mogelijk is? Dus mijn vraag is eigenlijk hoe groot zou de kans zijn op een gestippeld appaloosa veulen als ik Sterre en Flash zou dekken door een appa?

En mijn 2e vraag, betekent dominant gen dat je ALTIJD de kleur van het gen krijgt of dat die kans groot is? Of iets anders..?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 14:43 



 
Profiel   

Dominant betekent puur dat een gen altijd zichtbaar is op de vacht, zo is bvb bruin (Agouti(A)) dominant over zwart dus die maakt altijd een zwart paard bruin. Dit betekent dat er maar 1 kopie van nodig is om de kleur te tonen, dus je merrie kan of 1 of 2 kopieën bont dragen. Dit betekent dat het veulen of 50% kans heeft op bont of 100% bont zal zijn. Dit weet je alleen door te testen.

Je eerste merrie klinkt als een flaxen, dat is recessief, dus alleen als de hengst ook flaxen draagt dan heb je kans op een flaxen veulen.

Verder zijn beide merries recessief ee, dit is vos. E=zwart en het dominante gen. Het hangt dus volledig van de merries hun verborgen A(Bruin) genen af en van de hengst zijn basiskleur welke basiskleur eruit zal komen. Is de hengst vos als basis, dan kunnen er alleen maar vossen uitkomen.

Appaloosa is heel erg complex, daar werken meerdere genen aan samen en dat kan ik nog niet zo helder uitleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 14:48 



 
Profiel   

Jorex schreef
Dominant betekent puur dat een gen altijd zichtbaar is op de vacht, zo is bvb bruin (Agouti(A)) dominant over zwart dus die maakt altijd een zwart paard bruin. Dit betekent dat er maar 1 kopie van nodig is om de kleur te tonen, dus je merrie kan of 1 of 2 kopieën bont dragen. Dit betekent dat het veulen of 50% kans heeft op bont of 100% bont zal zijn. Dit weet je alleen door te testen.

Je eerste merrie klinkt als een flaxen, dat is recessief, dus alleen als de hengst ook flaxen draagt dan heb je kans op een flaxen veulen.

Verder zijn beide merries recessief ee, dit is vos. E=zwart en het dominante gen. Het hangt dus volledig van de merries hun verborgen A(Bruin) genen af en van de hengst zijn basiskleur welke basiskleur eruit zal komen. Is de hengst vos als basis, dan kunnen er alleen maar vossen uitkomen.

Appaloosa is heel erg complex, daar werken meerdere genen aan samen en dat kan ik nog niet zo helder uitleggen.

Dankjewel! Wat is een recessief gen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 14:52 



 
Profiel   

Dat is het tegenovergestelde van dominant, dus daar heb je 2 kopieën van nodig om het te laten zien. Dus bvb een EE en Ee zijn beide zwart omdat E het dominante gen is en alleen ee is een vos, want dat is het recessieve gen. Het betekent ook dat een paard het gen verborgen kan dragen, in de zin van als je 2 zwarten met elkaar kruist die beiden Ee zijn dat je dan 25% kans hebt op een vos nakomeling. Terwijl je niet ziet aan die 2 zwarten dat ze vos dragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 15:07 



 
Profiel   

Aangezien Flash (bont) een dochter is van Sterre (niet bont) is Flash heterozygoot voor bont. Dit betekent dat zij in 50% van de gevallen een bont veulen geeft (theoretisch).
Bij appaloosa spelen ten minste 2 genen mee. In principe heeft een gestipte 1 gen voor LP en 1 of 2 genen voor Patn1.
Wil je zeker een appaloosa (of misschien een pintaloosa in Flash haar geval) fokken, dan moet je een hengst gebruiken die 2x het gen voor LP heeft (dus homozygoot is voor LP) en 2x het gen voor Patn1.

Hoe groot zijn ze? hoe groot wil je de hengst ? Er zijn namelijk in de mini en kleine maat bij het NAS meerdere fewspot hengsten (die in ieder geval 2x LP hebben en 1 of 2x Patn1)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 13:04 



 
Profiel   

Donja schreef
Aangezien Flash (bont) een dochter is van Sterre (niet bont) is Flash heterozygoot voor bont. Dit betekent dat zij in 50% van de gevallen een bont veulen geeft (theoretisch).
Bij appaloosa spelen ten minste 2 genen mee. In principe heeft een gestipte 1 gen voor LP en 1 of 2 genen voor Patn1.
Wil je zeker een appaloosa (of misschien een pintaloosa in Flash haar geval) fokken, dan moet je een hengst gebruiken die 2x het gen voor LP heeft (dus homozygoot is voor LP) en 2x het gen voor Patn1.

Hoe groot zijn ze? hoe groot wil je de hengst ? Er zijn namelijk in de mini en kleine maat bij het NAS meerdere fewspot hengsten (die in ieder geval 2x LP hebben en 1 of 2x Patn1)


Sorry voor de late reactie.
Maar ik geloof niet dat Flash een gen draagt voor stippen. Kan ik dan alsnog een appaloosa of pintaloosa fokken? Ik zou toch wel het liefst een pintaloosa willen. Ze zijn rond de 90 cm. Volgensmij, zo uit mijn hoofd, hebben fewspots weinig stippen. Dat vind ik niet zo mooi. Dan kies ik toch liever een hengst met een andere appa kleur, dan krijg ik misschien meer stippen. Nadeel is wel dat ik misschien een paar keer moet fokken omdat andere appaloosakleuren geen 100% garantie geven op stippen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 19:33 



 
Profiel   

Een few spot heeft puur weinig stippen omdat die LpLp heeft, dus die is homozygoot en zal altijd Lp doorgeven dus 100% kans op appaloosa. Op jouw merries betekent dat dat het veulen altijd of varnish of leopard zal zijn, dus die geeft met jouw merries nooit een few spot. Dus je hoeft je geen zorgen te maken omdat de hengst zelf weinig stippen heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 19:38 



 
Profiel   

Jorex schreef
Een few spot heeft puur weinig stippen omdat die LpLp heeft, dus die is homozygoot en zal altijd Lp doorgeven dus 100% kans op appaloosa. Op jouw merries betekent dat dat het veulen altijd of varnish of leopard zal zijn, dus die geeft met jouw merries nooit een few spot. Dus je hoeft je geen zorgen te maken omdat de hengst zelf weinig stippen heeft.


Omg!! Dus ik kan gewoon veel stippen krijgen!?!?
Hoe zit dat dat met mijn bonte merrie Flash, krijgt zij van een fewspothengst een appaloosa of pintaloosa

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 19:55 



 
Profiel   

Jorex schreef
Een few spot heeft puur weinig stippen omdat die LpLp heeft, dus die is homozygoot en zal altijd Lp doorgeven dus 100% kans op appaloosa. Op jouw merries betekent dat dat het veulen altijd of varnish of leopard zal zijn, dus die geeft met jouw merries nooit een few spot. Dus je hoeft je geen zorgen te maken omdat de hengst zelf weinig stippen heeft.


Oh ja en nog iets, krijgen de appaloosaveulens van mijn merries vos stippen (ze zijn beide vos) of kunnen ze ondanks hun kleur ook zwarte stippen krijgen

En wat is LpLp en homozygoot ook alweer? Sorry vind genen echt lastig

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 19:59 



 
Profiel   

Homozygoot is twee dezelfde kopieën van een gen. Hoofdletter betekent dominant dus dat toont altijd. Lp is het gen voor appaloosa en PATN bepaalt de vorm van appaloosa. Zonder PATN krijg je een varnish roan (marmerbont), het andere hangt af van verschillende genen. PATN is een heel ingewikkeld gen met meerdere variaties.

De basis kleur hangt van heel veel factoren af. Is de hengst zwart in de basis of bruin of vos. Alleen bij het laatste is het veulen 100% vos. Bij zwart of bruin kan het veulen alle 3 als kleur krijgen. Je hebt met de bonte merrie 50% kans op dat ze haar bont doorgeeft. Ze is immers een dochter van een niet bonte vos.


Laatst bijgewerkt door Jorex op 14-04-21 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 20:15 



 
Profiel   

http://www.appaloosa-stamboek.com/kleuren/

Hier staat alles uitgelegd..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 20:16 



 
Profiel   

Jorex schreef
Homozygoot is twee dezelfde kopieën van een gen. Hoofdletter betekent dominant dus dat toont altijd. Lp is het gen voor appaloosa en PATN bepaalt de vorm van appaloosa. Zonder PATN krijg je een varnish roan (marmerbont), het andere hangt af van verschillende genen. PATN is een heel ingewikkeld gen met meerdere variaties.

De basis kleur hangt van heel veel factoren af. Is de hengst zwart in de basis of bruin of vos. Alleen bij het laatste is het veulen 100% vos. Bij zwart of bruin kan het veulen alle 3 als kleur krijgen. Je hebt met de bonte merrie 50% kans op dat ze haar bont doorgeeft. Ze is immers een dochter van een niet bonte vos.


Als je 2 dezelfde kopiën van een gen hebt, krijg je dan pas appaloosa? Of kan het ook met 1 gen (heterozygoot?) en dat dan de kans op een appaloosa kleiner is?

Als Flash' ouders beide bont waren, zou de kans dan 100% zijn dat Flash' veulen bont is?

Is few spot dan dus homozygoot, dominant of allebei?

En als mijn merries dus gedekt worden met een few spot krijgen ze dus wel veel stippen en niet zo weinig als bij een gewone 100% fewspot appaloosa ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 20:36 



 
Profiel   

Even vraag 1 en 3 ineen. Few spot is homozygoot dus 2 kopieën van Lp (LpLp) en Lp (het gen zelf is dominant) waardoor 1 gen ervan (Dus heterozygoot voor Lp) voor een appaloosa kan zorgen. Een dekking door een few spot kan tot veel verschillende types van appaloosa leiden die hierboven staan beschreven. PATN1 zorgt voor de dalmatiër achtige leopard en tot nu toe is dat ook de enige van de verschillende typen PATN die getest kan worden. Let op bron in het Engels: https://www.animalgenetics.us/equine/co ... ATN1.asp#_
De hengst kan ook alleen Lp doorgeven, dus zonder PATN, dat leidt tot marmerbont. Voor de rest is nog niet duidelijk hoe de verschillende PATN precies interacties hebben met elkaar en kan er ook nog niet op getest worden. Appaloosa is in mijn ogen de meest complexe aftekening binnen de paardengenetica.

Over je bont vraag, als beide ouders bont bezitten dan kan het natuurlijk voorkomen dat ze allebei een kopie van dat bontgen doorgeven, in het geval van Flash is het patroon tobiano (T). Dus als theoretisch gezien beide ouders Tt (dus heterozygoot ) zouden zijn dan was er 25% op homozygoot (TT) tobiano. Maar aangezien Sterre tt (Geen bont) is en bont altijd toont dus dominant is, moet Flash wel Tt zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 22:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen