Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welke kleur zou deze jaarling kunnen hebben?

 
Profiel   

Ik ben benieuwd wat de kleurkenners denken over de exacte kleur van mijn D pony jaarling.

Moeder is donkerbruin. Vader is valk.
Iets verder in de pedigree komt 2x dezelfde hengst naar voren zowel langs vaders kant als langs moeders kant die te boek staat als 'dapple grey'.

Als ik het veulen zelf zo aankijk, maak ik ervan donderbruin en mealy.

Bekijk ik haar wat nauwkeuriger dan zijn er toch een paar dingen die opvallen. Ze heeft namelijk door haar verder zwarte staart enkele zilveren haren (alsof ze al grijs wordt van ouderdom). Ze zijn echt spierwit/zilver met een opvallende glans. Ze zitten bovenaan de staartbasis zowel aan de linkerkant van de staart als aan de rechter kant.
En zojuist viel mij ook op dat haar wimpers niet zwart maar licht zijn.

Ik hoop dat op de foto's zowel de haren in de staart als de wimpers voldoende te zien zijn. Volgens mij kan je ook wel zien op de foto's dat ze glinsteren in de zon. Helaas heb ik nog geen foto's in zomervacht.

Wat zou dit volgens de kenners kunnen zijn en hoe moet ik dat dan genetisch zien?
Ben benieuwd, want inmiddels heb ik wel iets opgestoken van de kleurgenetica, maar leer graag meer bij :D .

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 16:17 



 
Profiel   

Schimmel kan niet als beide ouders geen schimmel zijn dus dat kan je uit sluiten.
Voor het oog lijkt hij me ook mealy bruin, valk kan daar erg op lijken en soms is testen de enige manier om zekerheid te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 16:19 



 
Profiel   

Dat dacht ik inderdaad ook geleerd te hebben dat je schimmel kunt uitsluiten als niet één van beide ouders schimmel is.
Maar dan ben ik wel benieuwd hoe ze aan die zilveren haren in de staart komt en die lichte wimpers.

Hoe vererft mealy overigens? Moeder is donkerbruin, maar daar zie ik niet echt mealy aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 16:24 



 
Profiel   

Zojuist betere foto's gemaakt van de haren in de staart. Iemand die hier iets over kan zeggen hoe ik dit moet zien?

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 09:13 



 
Profiel   

Dit hebben bruine en zwarte paarden vaker. Ik heb een zwarte gehad die dat had.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 09:15 



 
Profiel   

Ook nog even een (hele slechte :o ) foto als veulen van een week of 3 met haar moeder. Hierop is de kleur in ieder geval wel goed te zien die ze toen had en die de moeder heeft.

Caily, ik ben benieuwd wat dat dan precies is.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 09:24 



 
Profiel   

Als er veel wit bij de staartwortel zit is dat meestal rabicano. Rabicano zorgt voor stekelharigheid. Letterlijk betekent rabicano: 'witte staart'

Een paar van dat soort haren zoals bij jouw paard is in veel gevallen echter gewoon een 'pigmentfoutje' en is op volwassen leeftijd vaak verdwenen. Zo heb ik ooit eens een bruine gehad met een hele pluk wit (veel meer witte haren dan die van jou) in haar manen. Toen ze 3 was, was die pluk gewoon zwart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 09:30 



 
Profiel   

Duidelijk Ibbel, dank je!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit nog nooit zo gezien heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 10:15 



 
Profiel   

Wat grappig! Alsof ik naar een jongere versie van mijn eigen paard kijk :D

[ img ]

[ img ]

Alleen de mijne heeft de grijze snoet van het stuk fjord wat er in zit, ik heb ook geen idee of zijn kleur een officiele benaming heeft :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 10:33 



 
Profiel   

Anikoe jouw paard zou vanwege deel fjord heel goed een bay dun kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 10:46 



 
Profiel   

Nou, inderdaad zeg, die lijkt er qua kleur veel op.

Als hij bay dun zou zijn, dan moet hij toch een aalstreep hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 12:48 



 
Profiel   

De bleke snoet, zou dat geen pangare zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-21 15:49 



 
Profiel   

Lijkt me ook bijna Pangare/Mealy bruin!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 12:18 



 
Profiel   

En er is uitsluitsel, ze heeft geen creme gen dus ze is geen valk. Gewoon bruin dus. Mealy/Pangare wel waarschijnlijk, maar dat is niet getest (kan ook niet volgens mij). Nu afwachten hoe de kleur gaat uitpakken in zomervacht :D .

[ img ]

Dit is overigens haar driekwart zus, waarvan de kleur helaas niet helemaal goed te zien is omdat het op de foto lijkt dat die nog wat wintervacht ook heeft.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-21 09:38 



 
Profiel   

Even een kleur update :D .
Ze is nog niet helemaal door de verharing heen. Behoorlijk mealy dus.
Lijkt veel op die van jou Annikoe, maar in deze jaarling zit zeker geen fjord, dus daar komt het niet vandaan.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 14:53 



 
Profiel   

En de kleur is definitief geworden :

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 09:53 



 
Profiel   

Dit is inderdaad “gewoon” bruin met pangare/ meelsnuit.
In mijn ervaring verkleuren dit soort kleuren heel veel! Ken een paard van vroeger die precies dezelfde kleur als jouw beestje had. Die was in de zomer zo licht tegen valkkleurig aan (zoals de jouwe nu) en in de winter donkerbruin. Gok dat jij ook zo’n tover balletje hebt. Dus definitieve kleur zou ik niet zo snel zeggen haha :D
M’n huidige (bijrijd)paard heeft dit ook, maar dan net een wat andere tint bruin en minder extreem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 14:26 



 
Profiel   

Die is knap zeg!
En stiekem vind ik dit veel mooier dan de zoveelste valk, palomino of cremello! Dat zijn allang niet meer "speciale kleurtjes."
Een supermooie bruine zie je steeds minder! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 19:30 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Die is knap zeg!
En stiekem vind ik dit veel mooier dan de zoveelste valk, palomino of cremello! Dat zijn allang niet meer "speciale kleurtjes."
Een supermooie bruine zie je steeds minder! <3

Idem,
Deze tint bruin is echt knap.

Al heb ik wel een enorme voorliefde voor vossen. Maar heb zelf al 2 mooi bruine ponies gehad. En een valkschimmel.

Die "speciale" kleurtjes zijn tegenwoordig idd niet zo speciaal meer, je ziet ze steeds vaker opduiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 20:08 



 

Art_Ificious schreef
Cayenne schreef
Die is knap zeg!
En stiekem vind ik dit veel mooier dan de zoveelste valk, palomino of cremello! Dat zijn allang niet meer "speciale kleurtjes."
Een supermooie bruine zie je steeds minder! <3

Idem,
Deze tint bruin is echt knap.

Al heb ik wel een enorme voorliefde voor vossen. Maar heb zelf al 2 mooi bruine ponies gehad. En een valkschimmel.

Die "speciale" kleurtjes zijn tegenwoordig idd niet zo speciaal meer, je ziet ze steeds vaker opduiken.
Uiteindelijk is er ook weinig "speciaals" aan het gen an sich. Het is niet zo'n complex gen als bijvoorbeeld de genen die appaloosa veroorzaken.

Ik ben ook gek op vossen. <3 Maar ik heb een vrij donkere bruine. :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 20:42 



 
Profiel   

Dank je Cayenne!

Een goed paard heeft geen kleur, maar een goed paard met een lekker kleurtje is ook nooit weg :D .

Deze foto is van gisteren. Eronder is haar valkvriendinnetje. Heel veel verschil is er uiteindelijk niet :') .

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 09:19 



 
Profiel   

De onderste is wel lichter. Wel een heel mooi kleurtje. De eerste fotos, met dat witte neusje deden me een beetje asn ex moors denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 15:18 



 
Profiel   

Het leuke van paarden met bruin of vos is dat er zoveel verschillende tinten zijn. Hier ook een bruine in allerlei tinten.
Als 2 jarige ooit een valk genoemd. Kan niet eens zit niet eens in de lijnen.
Maar ze heeft allerlei kleuren al gehad. Een soort toverbal.

En inderdaad een goed paard heeft geen kleur, maar een mooi kleurtje is wel prettig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 15:28 



 
Profiel   

Als ik het zo zie zou het zelfs kunnen dat er ook nog wat sooty (https://www.bokt.nl/wiki/Sooty ) in de mix zit?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 15:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen