Geen maanoog maar een maanrand?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mario1991
Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-24

Re: Geen maanoog maar een maanrand?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:43

Het is interessant om te horen over Rosco's maanrand. Dit is niet ongewoon en hoeft niet direct te wijzen op een gezondheidsprobleem zoals bloedarmoede, vooral als hij het al een lange tijd heeft zonder andere symptomen. Het kan een normale pigmentvariatie zijn. Echter, als je bezorgd bent, is het altijd een goed idee om een dierenarts te raadplegen voor een professionele mening.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Geen maanoog maar een maanrand?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:09

Een witte / lichte vlek in het oog of een volledig pigmentloos oog noemen ze in het duits een Birkenauge. Ik weet eigenlijk niet hoe dat in het Nederlands heet.

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:28

Mijn merrie had dit ook aan 1 oog, maar bij haar kwam het door aantasting van die rand. In die rand wordt (als ik het goed heb onthouden) het oogvocht geresorbeerd. Bij mijn merrie was dit verstoord/aangetast waardoor ze een te hoge oogdruk ontwikkelde. De oorzaak hiervan was een sluimerende vorm van maandblindheid. Het is dus niet altijd ongevaarlijk, maar als maandblindheid erachter zit zou je meer symptonen moeten zien dus ik zou me er niet druk om maken ;)


Afbeelding