Hoe fok je een appaloosa kleurige shet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Hoe fok je een appaloosa kleurige shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 18:40

Hoi, ik heb 2 Shetlander merries: een vos met grijze manen en een vosbont. Mijn 2 Shetlanders zijn moeder en dochter (vos is moeder, vosbont is dochter)

Ik wil er misschien mee fokken, het lijkt me echt super leuk om een gestippeld veulentje te fokken. Maar ik heb geen verstand van kleuren. En volgensmij kan je niet veel rassen op een shet merrie doen want die rassen zijn te groot. En er zijn weinig appaloosa kleurige shetland hengsten.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:44

Er zijn zelfs helemaal geen appaloosa-kleurige Shetlanderhengsten, want die kleur bestaat niet bij het Shetlandstamboek.

Je zult dus je toevlucht moeten nemen tot een minihengst die bij het NAS is ingeschreven.
Wil je 100% garantie op stippen moet je je beperken tot een few spots hengst.

http://www.appaloosa-stamboek.com/hengs ... /minimaat/

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 22:56

Ibbel schreef:
Er zijn zelfs helemaal geen appaloosa-kleurige Shetlanderhengsten, want die kleur bestaat niet bij het Shetlandstamboek.

Je zult dus je toevlucht moeten nemen tot een minihengst die bij het NAS is ingeschreven.
Wil je 100% garantie op stippen moet je je beperken tot een few spots hengst.

http://www.appaloosa-stamboek.com/hengs ... /minimaat/


Bedankt, maar hoe groot is dan eigenlijk de kans op een appaloosa shet als ik mijn shet kruis met een mini appaloosa

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Hoe fok je een appaloosa kleurige shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:16

50%

Alleen met een fewspit ben je gegarandeerd van meer of minder stippenpatroon

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Hoe fok je een appaloosa kleurige shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:23

Als ik het ooit goed heb begrepen is een fewspot hengst 100% kans op stippen. En ik ken wel wat mooie hengsten. Maar hoe groot is jouw merrie?

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Hoe fok je een appaloosa kleurige shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:32

Een hengst van bokker Manda erop zetten :Y)

Even zonder dollen: Je zal inderdaad naar hengsten moeten kijken die bijvoorbeeld bij het NAS of welsh stamboek zijn goedgekeurd. Dan een homozygoot hengst voor de stippen kiezen, die codes ken ik niet uit mijn hoofd. Of fewspot 100% zeker stippen heeft zou ik niet weten. Wel moet je er rekening mee houden dat je dan ook kans hebt op een fewspot en beel wit hebt.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Hoe fok je een appaloosa kleurige shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 08:30

Ja hoor bij een fewspot heb je 100% kans op stippemn.alleen hoeveel dat weet je nooit.

Bij een dekking met een pony met stippen is de kans 50% .. en als je dan net zoveel geluk hebt als ik krijg je gewoon een eenkleurige :+

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 08:48

Freyr schreef:
Dan een homozygoot hengst voor de stippen kiezen, die codes ken ik niet uit mijn hoofd. Of fewspot 100% zeker stippen heeft zou ik niet weten. Wel moet je er rekening mee houden dat je dan ook kans hebt op een fewspot en beel wit hebt.


Fewspot is homozygoot.
Fewspot x effen geeft derhalve ook nooit fewspot, maar altijd een heterozygoot veulen.

TS: wat ik al schreef, met een fewspot krijg je altijd stippen. Je weer alleen nooit waar, maar dat geldt ook voor bont. Met je bonte dochter-Shet heb je 50% kans op pintoloosa (bont plus appie-stippen)

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 09:12

Ibbel schreef:
Freyr schreef:
Dan een homozygoot hengst voor de stippen kiezen, die codes ken ik niet uit mijn hoofd. Of fewspot 100% zeker stippen heeft zou ik niet weten. Wel moet je er rekening mee houden dat je dan ook kans hebt op een fewspot en beel wit hebt.


Fewspot is homozygoot.
Fewspot x effen geeft derhalve ook nooit fewspot, maar altijd een heterozygoot veulen.

TS: wat ik al schreef, met een fewspot krijg je altijd stippen. Je weer alleen nooit waar, maar dat geldt ook voor bont. Met je bonte dochter-Shet heb je 50% kans op pintoloosa (bont plus appie-stippen)


Wow een pintaloosa lijkt me zo mooi! Maar wat is heterozygoot en homozygoot ?

LaDonna75

Berichten: 2142
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:20


Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:25

Ieder dier heeft 2 exemplaren van ieder gen in z'n cellen. Als je 2 dezelfde versies hebt (dus bv twee keer een gen voor stippen) dan heet dat homozygoot.

Eicellen en spermacellen hebben maar 1 exemplaar van alle genen (want samen moeten het er weer 2 zijn).

Als een gen dominant is, heb je er maar 1 van nodig om de kleur te krijgen die je wilt.

Als een hengst homozygoot is voor een dominante kleur, dan hebben ál z'n spermacellen het gen voor die kleur. Een andere versie van het gen heeft-ie nl niet. Dus hij kan alleen maar die kleur doorgeven.

Als een dier 2 verschillende versies van een gen heeft, heet dat heterozygoot. Maar dat betekent ook dat de helft van z'n eicellen of spermacellen de ene versie hebben, en de andere helft de andere versie.

Jouw bonte Shet is bv heterozygoot voor bont (want haar moeder is effen). Dus in de helft van de gevallen zullen haar veulens bont zijn, en in de andere helft van de gevallen effen (bij gebruik van een niet-bonte hengst)

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Hoe fok je een appaloosa kleurige shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:50

Fewspot hengst zoeken bij het NMPRS of NAS, die hebben genoeg kleintjes goedgekeurd.

Maar je veulen word dan een NMPRS of NAS paardje.
Shetten-stamboek is een gesloten stamboek waar de kleur appaloosa verboden is. Dus een appaloosa shet bestaat niet.
Een shet kruising met de kleur appaloosa kan wel, maar is dan papierloos, NAS of NMPRS (en dus geen shet).

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 11:56

Ibbel schreef:
Ieder dier heeft 2 exemplaren van ieder gen in z'n cellen. Als je 2 dezelfde versies hebt (dus bv twee keer een gen voor stippen) dan heet dat homozygoot.

Eicellen en spermacellen hebben maar 1 exemplaar van alle genen (want samen moeten het er weer 2 zijn).

Als een gen dominant is, heb je er maar 1 van nodig om de kleur te krijgen die je wilt.

Als een hengst homozygoot is voor een dominante kleur, dan hebben ál z'n spermacellen het gen voor die kleur. Een andere versie van het gen heeft-ie nl niet. Dus hij kan alleen maar die kleur doorgeven.

Als een dier 2 verschillende versies van een gen heeft, heet dat heterozygoot. Maar dat betekent ook dat de helft van z'n eicellen of spermacellen de ene versie hebben, en de andere helft de andere versie.

Jouw bonte Shet is bv heterozygoot voor bont (want haar moeder is effen). Dus in de helft van de gevallen zullen haar veulens bont zijn, en in de andere helft van de gevallen effen (bij gebruik van een niet-bonte hengst)


Maar de nakomelingen van mijn pony’s hebben 50% kans op stippen. Als de nakomelingen zelf dan ook weer nakomelingen krijgen, hebben die dan 25% kans op stippen (ookal hebben de nakomelingen van mijn pony’s helaas geen stippen gekregen uit een appaloosa hengst)

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Hoe fok je een appaloosa kleurige shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:14

Bij een hetrozygote appaloosa hengst (dus geen fewspot) heb je 50% kans.
Als het veulen appaloosa is heeft die bij een dekking met een effen pony 50% kans.
Als het veulen effen is heeft hij bij een dekking met een effen pony 0% kans.
Even het bont van de ene merrie niet mee gerekend.

Annamk

Berichten: 63
Geregistreerd: 24-04-17
Woonplaats: Onder de sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:25

Als je jouw niet-gestipte pony kruist met een hengst die heterozygoot is voor stippen, zal je veulen inderdaad 50% kans hebben op stippen. Als het veulen dan niet gestipt is, kan deze later aan zijn of haar eigen nakomelingen ook geen stippel-gen doorgeven, omdat het niet aanwezig is. Als het stippel-gen wel aanwezig was, had je deze namelijk kunnen zien, omdat dat een dominant gen is. Iets dat een paard niet heeft kan het dus ook nooit doorgeven. Ervan uitgaand dat jouw veulen een merrie is: een niet-gestipt veulen zal dus bij een kruising met een heterozygote gestipte hengst weer gewoon 50% kans hebben op een gestipt veulen, maar bij een kruising met een niet-gestipte hengst dus nooit een gestipt veulen geven.

Anderzijds, als je uit de combinatie van jouw merrie met de heterozygote hengst wél een gestipt veulen krijgt, kan deze wel het stippelgen doorgeven aan de nakomelingen. Dit veulen zal dan altijd heterozygoot zijn, omdat het een stippelgen heeft gekregen van de vader en een niet-stippelgen van de moeder. Bij een niet-gestipte hengst zal je dan weer 50% kans krijgen op een gestipt veulen. Kruis je de pony daarentegen weer met een heterozygote gestipte hengst, krijg je 75% kans op een gestipt veulen. Maar dat is voor jou natuurlijk wel erg ver in de toekomst ;) . Bij een kruising met een homozygoot gestipte hengst is je kans dus altijd 100% op een gestipt veulen, ongeacht van de kleur van de merrie.

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoe fok je een appaloosa kleurige shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 14:01

Bedankt allemaal voor de antwoorden