Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat voor kleur heeft mijn merrie en wat wordt haar veulen?

 
Profiel   

Hoi hoi! Afgelopen weekend is dan eindelijk een knap hengstveulen geboren uit mijn knappe merrie.

Maar nu begin ik mij af te vragen of Oliver een simpele vos zal blijven of toch het leuke kleurtje van Kees overneemt.

Mijn merrie Kees is een stekelharige vos, maar wat voor vos? Koffievos, zweetvos? En volgens mij sooty, gezien haar donkere grijze neus?

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 10:28 



 
Profiel   

Beide ponies zijn vos (ee). Een bepaalde ‘tint’ zoals bijv. koffievos of zweetvos maakt ze niet meer of minder vos.
Het veulen zal bij het verliezen van de veulenvacht opeens een stuk donkerder worden. Het kan zijn dat het veulen dan donker vos blijft (zoals de merrie) maar ook is het mogelijk dat het veulen weer lichter wordt. Dat is afwachten en niet nu te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 14:23 



 

Géén idee, maar wat een leuk koppie heeft het veulen! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 14:48 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Géén idee, maar wat een leuk koppie heeft het veulen! <3

Dank je! Hij kan ook heel statig zijn hoor O:)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 18:18 



 
Profiel   

Uw veulen wordt bruin van kleur. Over de komende weken zullen de veulenhaartjes op zijn benen verdwijnen en de zwarte haartjes tonen. Ook zal de vos in zijn staart verdwijnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 11:27 



 
Profiel   

Peterina schreef
Uw veulen wordt bruin van kleur. Over de komende weken zullen de veulenhaartjes op zijn benen verdwijnen en de zwarte haartjes tonen. Ook zal de vos in zijn staart verdwijnen.


Ehh nee? Dit is gewoon een vos veulen met een vos merrie :') voor een bruine had het veulen toch echt minimaal zwarte oorpuntjes moeten hebben maar dat heeft hij niet.

TS: Mooi veulen en gave merrie! Maar wel beide echt vos. De tint kan verschillen maar ze zijn beide genetisch vos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 11:29 



 
Profiel   

@Peterina bruine veulens hebben zwarte puntjes aan de oren, deze is duidelijk een vos.

Hoe donker hij wordt, valt niet te zeggen omdat dat nogal kan gaan wisselen in de toekomst zoals hierboven ook al gezegd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 11:32 



 
Profiel   

Peterina schreef
Uw veulen wordt bruin van kleur. Over de komende weken zullen de veulenhaartjes op zijn benen verdwijnen en de zwarte haartjes tonen. Ook zal de vos in zijn staart verdwijnen.

Wat doet jou dat denken?
Ik zie een vos veulen...

Welke tint vos is zoals reeds gezegd pas te zien als het veulenwol er af gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 11:32 



 
Profiel   

Ik fok al meer dan 30 jaar en ik heb nog nooit een vos veulen het.ad met 'wit' benen.
Bruin gekleurde veulens worden heel vaak geboren met deze kleur benen en met vos in manen en staart.
Wat de oren betreft wacht maar een week of 3-4, en dan zie je het verschil.
Trouwens kijk is goed naar de onder haren in zijn staart. Die zijn al donder, wat later zwart wordt.
En ik durf te wedden dat als men door de haartjes op zijn voorbenen kijkt dat er daar ook al donker haren zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 11:45 



 
Profiel   

Peterina schreef
Ik fok al meer dan 30 jaar en ik heb nog nooit een vos veulen het.ad met 'wit' benen.
Bruin gekleurde veulens worden heel vaak geboren met deze kleur benen en met vos in manen en staart.
Wat de oren betreft wacht maar een week of 3-4, en dan zie je het verschil.
Trouwens kijk is goed naar de onder haren in zijn staart. Die zijn al donder, wat later zwart wordt.
En ik durf te wedden dat als men door de haartjes op zijn voorbenen kijkt dat er daar ook al donker haren zitten.


Dan kan je nog zo lang paarden fokken, ik heb er wel een op m'n werk gehad, bijna een exacte kopie van deze. Vos geboren, wit op de benen, en 10 jaar later nog steeds vos.

Ik zeg dus vos en blijft vos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 11:58 



 
Profiel   

Mja, ik zie toch nergens zwart. Niet in de benen, niet in de staart of manen, niet op de oorpunten. Dus voor mij is dit veulen ook gewoon vos.
Vos wordt ook vaak met lichte benen geboren, zo ongeveer alle haflingerveulens bvb.

TS: weet je de kleur van de vader? Als die ook vos is kan het veulen er pimpelpaars met gele vlekken uitzien maar genetisch zal het vos zijn.

Knappe merrie wel, ik houd van die donkere tinten vos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 11:59 



 
Profiel   

Tijd zal uitslag geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 12:04 



 
Profiel   

Mja nee, deze heeft echt nergens zwart, zelfs de wimpers zijn vos dus het is hoogstonwaarschijnlijk dat hij bruin wordt.

Ik ben het met je eens dat bruine veulens vaak 'vos' kunnen tonen maar die hebben vaak wel ergens al zwart en zijn niet zo licht van kleur. Het 'witte' gaat bij bruine veulens ook niet zo hoog op de benen en al helemaal niet op de buik (eerste en tweede veulenfoto zie je het witte duidelijk heel hoog oplopen, komt vaak voor bij vos, niet bij bruin).

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 12:35 



 
Profiel   

Vos is zeker.

Welke tint vos, en of er nog bijzonderheden inzitten genetisch durf ik zo niet te zeggen.

Vos is echt wel duidelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 12:55 



 
Profiel   

Peterina schreef
Ik fok al meer dan 30 jaar en ik heb nog nooit een vos veulen het.ad met 'wit' benen.
Bruin gekleurde veulens worden heel vaak geboren met deze kleur benen en met vos in manen en staart.
Wat de oren betreft wacht maar een week of 3-4, en dan zie je het verschil.
Trouwens kijk is goed naar de onder haren in zijn staart. Die zijn al donder, wat later zwart wordt.
En ik durf te wedden dat als men door de haartjes op zijn voorbenen kijkt dat er daar ook al donker haren zitten.


Ik zou wel zeggen 100% vos. Maar deze uitspraak zorgt er wel voor dat ik toch benieuwd ben of je gelijk gaat krijgen.

Dus ts... hou ons op de hoogte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 09:08 



 
Profiel   

Ons vosje is later doorgekleurd naar sooty vos, net zoals haar moeder. Ze had bij de geboorte ook witte benen :) Ik denk dus ook gewoon een vos. Welke kleurslag weet je pas als het veulen door de veulenvacht is. Ik denk ook dat Oliver witte aftekeningen op zijn benen heeft, maar omdat er geen nat foto's zijn komt ook dat pas aan het licht als hij uit de veulenvacht is :D

De vader van Oliver is waarschijnlijk een zwart/wit bonte hengst geweest (kleine Tinker). Maar dat weet de TS niet zeker, dat is volgens de handelaar de enige hengst geweest die in de buurt liep. Oliver was een verrassingsveulen :)

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 16:13 



 
Profiel   

Wauw! Even een paar dagen niet op bokt geweest en zo zijn er heel wat reacties bij gekomen!

Ik weet dus helaas niks van een vaderfiguur af... dat had het echt makkelijker gemaakt.

Wel ben ik er van overtuigd dat Ollie vos is en geen bruin, ONDANKS hij grijze haren heeft als ondervacht op zijn benen...

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 11:24 



 
Profiel   

Wat een knap veulentje <3 Als hij over 3 weken toch ineens bruin is geworden dan laat je het weten hè?!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 11:41 



 
Profiel   

CastaMickey schreef
Wat een knap veulentje <3 Als hij over 3 weken toch ineens bruin is geworden dan laat je het weten hè?!


Sowieso showen hoe hij eruit ziet!
Zou ik zeker leuk vinden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 15:29 



 
Profiel   

Ik wil ook graag weten hoe deze knapperd uitgeroeid :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 15:47 



 
Profiel   

Oke... ineens kwam een vriendin met: het lijkt wel een haflingerkleurtje.
Zal het?! Hij wordt wel steeds minder rood en meer 'blond'... en zijn bouw is ook best stevig.

Foto's van net

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 17:11 



 
Profiel   

Hahaha haflingers zijn ook vos :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 17:19 



 
Profiel   

Fotsy schreef
Hahaha haflingers zijn ook vos :P

Ja weet ik, maar bedoelde die tint haha

[ img ]
Nog 1tje, hij glanst zo heerlijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 17:30 



 
Profiel   

Vos, vosser, vost :P.
Die lichtere onderkant is idd wel haflingerachtig. De manen en staart blijven wel nog heel rood dus echt zweetvos zou ik niet zeggen. Maar de tint kan nog alle kanten opgaan.
Benieuwd hoe hij uitgroeit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 19:15 



 
Profiel   

Vos ja, en straks gaat hij verharen en wordt hij net als zowat alle vosveulens bij de eerste verharing even heel donker, en dan is hij ook niet ineens bruin of al te zeggen of hij koffievos is :D. De tint vos zie je volgend jaar na de winter pas echt :).
Knap veulentje <3
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 19:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen