Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wat vragen

 
Profiel   

Hoi wat vragen

1. Is heterozygoot/homozygoot hetzelfde als dominant/recessief?

2. Als je een appaloosa op een bonte shetlander krijgt hoe groot is de kans op een appaloosa/pintaloosa/bont/effen

3. Is appaloosa een kleur of ras of beide? En wanneer is het een kleur en wanneer een ras? En hoeveel soorten appaloosarassen zijn er
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 14:41 



 

1. Nee, heterozygoot betekent dat er 2 verschillende allelen aanwezig zijn en homozygoot betekent dat er 2 dezelfde allelen aanwezig zijn. Als het gaat om een dominant kenmerk dan komt het zowel bij heterozygoot als homozygoot tot uiting, bij een recessief kenmerk alleen bij homozygoot voor dat specifieke kenmerk.

Verder weet ik niks van appaloosa's dus daar kan ik geen antwoord op geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 14:45 



 
Profiel   

1. Nee. Een allel van een gen is recessief of dominant en een paard kan homozygoot of heterozygoot zijn voor een bepaald allel (van een gen).

2. Dat is afhankelijk van het genotype van beide paarden

3. Beide. Er is 1 ras in principe, de Appaloosa (die niet allemaal Appaloosa gekleurd zijn), maar er zijn ook rassen die de Appaloosa kleur toe laten

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 14:48 



 
Profiel   

Bowo schreef
1. Nee. Een allel van een gen is recessief of dominant en een paard kan homozygoot of heterozygoot zijn voor een bepaald allel (van een gen).

2. Dat is afhankelijk van het genotype van beide paarden

3. Beide. Er is 1 ras in principe, de Appaloosa (die niet allemaal Appaloosa gekleurd zijn), maar er zijn ook rassen die de Appaloosa kleur toe laten


Maar je hebt grote en kleine appaloosa's? Zijn de grote en kleine dan hetzelfde ras? Want ik wil stippelveulens fokken met mijn shetjes in de toekomst, maar dat is dan toch 50% shet en 50% appaloosa (ondanks dat het veulen ook stippelloos kan zijn)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 18:22 



 
Profiel   

Bowo schreef
1. Nee. Een allel van een gen is recessief of dominant en een paard kan homozygoot of heterozygoot zijn voor een bepaald allel (van een gen).

2. Dat is afhankelijk van het genotype van beide paarden

3. Beide. Er is 1 ras in principe, de Appaloosa (die niet allemaal Appaloosa gekleurd zijn), maar er zijn ook rassen die de Appaloosa kleur toe laten


2. Ik weet niet echt wat genotype is.. Maar kan een bonte pony überhaupt wel een appaloosa krijgen of alleen maar pintaloosa wanneer het gestippelde is?

En is bont dominant? Dominant is toch dat je veulen sowieso die kleur krijgt (dus in dit geval bont). Zou mijn bonte merrie dan sowieso een bonte veulen krijgen ongeacht de hengst?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 18:39 



 
Profiel   

Bij het genotype gaat om het DNA, dus wat een dier/mens vererft (genen dus).
Bij het fenotype zijn de uiterlijk waarneembare kenmerken.

Dus een paard kan door zijn genotype (DNA) wel stippen vererven, maar zelf niet het fenotype (uiterlijk) stippen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 19:07 



 
Profiel   

Bij homozygoot en heterozygoot kijk je naar de genen van je paard. De kleur van het paard is afhankelijk van genen die verdeelt zijn in allelen. Allelen bestaan uit paren. Even kort door de bocht krijgt je paard een allel van zijn moeder en een allel van zijn vader, die samen een paar vormen. Deze allelen kunnen verschillend van elkaar zijn, maar ook hetzelfde. Hetero betekent verschillend en homo gelijk.

De kleur bont is dominant. Dat betekent als je bonte merrie één van haar allelen doorgeeft wat het bonte allel is, dat deze sowieso tot uiting komt en het veulen sowieso bont wordt. Maar het kan ook zijn dat je merrie maar één bont allel heeft geërfd in plaats van twee en dus heterozygoot voor bont is. Dan heb je dus 50% kans op een effen veulen, omdat ze ook haar niet-bonte allel kan doorgeven.

Recessief is wanneer je twee dezelfde allelen nodig hebt om het tot uiting te laten komen. Een recessief paard is dan altijd homozygoot voor die eigenschap.

Appaloosa is uit mijn hoofd ook dominant net als bont. Een appaloosa bestaat dan over het algemeen uit een appaloosa-allel en een niet-appaloosa-allel, vaak zijn ze dus heterozygoot voor de kleur appaloosa. Een few spot is homozygoot, wat betekent dat hij twee dezelfde allelen heeft voor de kleur appaloosa en het maakt dus niet uit welk allel hij doorgeeft aan het veulen want er komt altijd een appaloosa uit.

In jouw geval, afhankelijk van of je merrie homozygoot of heterozygoot voor bont is en de hengst voor appaloosa, heb je 50% kans op een bont veulen en 50% op appaloosa. Een mix van bont en appaloosa is ook mogelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 19:21 



 
Profiel   

marley93 schreef
Bij het genotype gaat om het DNA, dus wat een dier/mens vererft (genen dus).
Bij het fenotype zijn de uiterlijk waarneembare kenmerken.

Dus een paard kan door zijn genotype (DNA) wel stippen vererven, maar zelf niet het fenotype (uiterlijk) stippen hebben.


Sorry, ik bedoelde te zeggen: bij het fenotype gaat het om de uiterlijke kenmerken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 19:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen