Kleur veulen, gewoon vos of?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Kleur veulen, gewoon vos of?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 20:46

Voor iemand die zelf niet op bokt zit, er is hier op stal afgelopen weekend een veulen geboren uit een Spaanse import merrie. De merrie is grotendeels PRE, verder schijnt er vooral Anglo Arabier in te zitten. Merrie is gewoon bruin met een heel smal blesje en twee witte voetjes, maar wat voor kleuren erachter zitten is niet te achterhalen aangezien dat allemaal schimmels zijn :')
Vader van het veulen is compleet onbekend, geen idee wat en niet e achterhalen, drachtig uit Spanje gekomen, surprise :+ Nog verrassender was dat was eruit kwam een vos hengstveulen met veel wit is. Zover we kunnen zien nu 1 hoog wit beentje achter (die is heel duidelijk), en een wit voetje aan het andere achterbeen. Voorbeentjes lijken zonder wit, maar hij is zo licht dat het erg lastig te zien is, zelfs nat was het onduidelijk.

Veulen is heel licht, maar naar mijn idee wel echt gewoon vos. Lijfje is crèmekleurig, maar vanaf de bovenlijn een duidelijk voskleurtje. Kleurtje is wel wat ‘anders’ dan een gewoon vosje, maar zo licht heb ik bij haflingerveulens ook weleens gezien. Oogranden zijn wel gepigmenteerd, leverkleurtje momenteel. Ook een donkere pigmentvlek (echt donker) naast de mond. Ogen zijn wel apart, die zijn namelijk heel licht. Niet blauw, maar heel licht geel/oranje/amber. Maar dat kan ook omdat hij zo jong is nog.
Er zijn er hier wat die nogal twijfelen aan de kleur, dus ik dacht misschien hier eens vragen. Ik denk zelf ‘gewoon’ vos.

Op de foto’s is hij nog geen 12 uur oud.

Met mams:

Afbeelding

Het ventje zelf:

Afbeelding

En de duidelijkste die ik heb van de oogjes, sorry echt niet heel duidelijk :')

Afbeelding

En vraag 2, hij is best fors, flinke gewrichten en dikke vacht, dus suggesties voor wat voor soort hengst erop gezeten heeft ook welkom :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110679
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kleur veulen, gewoon vos of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 06:10

Dit lijkt me gewoon een leuk vosje.

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Kleur veulen, gewoon vos of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 07:58

Het veulen is een vos.
Moeilijk om te gokken wat vaders is geweest.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:08

Ik denk ook een licht vosje, ik had ook eens een heel licht vosje, zelfs met (nep) aalstreepje, maar gezien de ouders kon ze alleen maar vos zijn.

Afbeelding

Ze is uiteindelijk niet licht gebleven maar gewoon de standaard vos kleur geworden. (moeder is een donkere vos, ook erg mooi).