Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welke kleur wordt mijn zwart bont veulen???

 
Profiel   

Hallo,

Vraagje, welke kleur denken jullie dat mijn shetlander veulen wordt? Few spot+ Bruin=???

Ze is zwart bont geboren maar krijgt nu witte haren om ogen met bruine gloed


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 08:14 



 
Profiel   

Heb je een foto van de vader?
De tobiano moet namelijk ergens vandaan komen. Dus ik neem aan van de vader, maar je omschrijft deze als few spot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 10:24 



 
Profiel   

Phen schreef
Heb je een foto van de vader?
De tobiano moet namelijk ergens vandaan komen. Dus ik neem aan van de vader, maar je omschrijft deze als few spot.



Nee... drachtig gekocht, vader was een few spot meer info had de vorige eigenaar niet...

Waren er meerdere

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 11:57 



 
Profiel   

Vader moet tenminste tobiano zijn geweest, als ma dat niet stiekem heel erg verborgen nog ergens heeft zitten...

Het een sluit het ander overigens niet uit, kan best nog gecombineerd met few spot zijn. Maar ik zie zo op het eerste ooh geen appaloosa kenmerken bij het veulen.

Ze lijkt toch wat bruin in haar vacht te hebben. Dus ofwel heeeeeeel donkerbruinbont, ofwel zwartbont.
De witte haartjes op het donkere deel op haar achterhand vind ik wel nog opvallend.

Je zou, als je het echt wil weten, wat haren kunnen opsturen naar 1 van de testlabs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 12:04 



 
Profiel   

Zou de vader geen schimmelbonte geweest kunnen zijn die voor few spot aangezien is?

Want dat 'brilletje' rond de ogen zou daar best op kunnen wijzen (net als de witte haren in de flanken)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 12:13 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Zou de vader geen schimmelbonte geweest kunnen zijn die voor few spot aangezien is?

Want dat 'brilletje' rond de ogen zou daar best op kunnen wijzen (net als de witte haren in de flanken)



Ah check, dat is zeker plausibel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 12:39 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Hier nog een fotos

Ik denk zelf schimmel

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 15:51 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Zou de vader geen schimmelbonte geweest kunnen zijn die voor few spot aangezien is?

Want dat 'brilletje' rond de ogen zou daar best op kunnen wijzen (net als de witte haren in de flanken)

Dat zou ook mijn hypothese zijn op basis van de huidige informatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 16:00 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Zou de vader geen schimmelbonte geweest kunnen zijn die voor few spot aangezien is?

Want dat 'brilletje' rond de ogen zou daar best op kunnen wijzen (net als de witte haren in de flanken)


Dit lijkt mij inderdaad ook pausibel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 16:25 



 
Profiel   

Vader kan ook pintaloosa zijn (appaloosa (fewspot is appaloosa) en bont), een brilletje kan ook een teken zijn van appaloosa, die door gaat kleuren. Om het zeker te weten zal je moeten testen. Want bij zowel schimmel als appaloosa zal de kleur dan sowieso wat gaan veranderen en witte haren bij komen en weet je nog niet waardoor :D.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 23:28 



 
Profiel   

Voorbeeld appaloosa brilletje :D. Uit twee appaloosa ouders (zonder schimmel)

[ img ]

[ img ]

Voorbeeld van zwart schimmel bont veulen, mijn eigen, ze had nooit een brilletje en werd al geboren met witte haren bij de flanken. Uit schimmelbonte moeder en geen appaloosa in de lijnen.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 08:50 



 
Profiel   

Uiteraard kunnen ze van appaloosa ook een brilletje krijgen, ik denk alleen dat je in de gemiddelde "random fok shettenweide" (even banketstaaf gezegd, maar zo klinkt het vorige huisje van de merrie) meer kans hebt dat er een schimmelbonte hengst heeft gelopen dan een echte fewspot die ook nog bont is. Ook omdat de NAS fokkers liever geen bont en appaloosa mixen, en ik niet denk dat er een minipaard hengstje liep waar die mix van kleuren dan weer normaler is.

Met testen weet je het zeker, dat is natuurlijk de enige constante in dit soort topics :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 09:20 



 
Profiel   

Nu 4 weken oud

[ img ]


[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 08:26 



 
Profiel   

Ik denk een schimmel zwartbont geboren.

Ik ad vorig jaar een schimmel bruin geboren, die zag er rond die leeftijd zo uit qua brilletje: [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 08:12 



 
Profiel   

LaDonna75 schreef
Ik denk een schimmel zwartbont geboren.

Ik ad vorig jaar een schimmel bruin geboren, die zag er rond die leeftijd zo uit qua brilletje: [ [url=m/rhz1Xw.jpg]Afbeelding[/url] ]



Heb je ook een foto van hoe je veulentje er nu uitziet ziet?
Mooi veulen trouwens

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 12:18 



 
Profiel   

Noaslinger schreef
Heb je ook een foto van hoe je veulentje er nu uitziet ziet?
Mooi veulen trouwens

Dankje! Ik heb wel een foto van een maandje geleden, toen zijn we bij hem wezen kijken:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 14:33 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
Vader moet tenminste tobiano zijn geweest, als ma dat niet stiekem heel erg verborgen nog ergens heeft zitten...

Dat kan dus niet, tobiano is dominant dus elk paard dat het tobianogen heeft laat het ook zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 16:20 



 
Profiel   

isa06x schreef
Femke_Tweety schreef
Vader moet tenminste tobiano zijn geweest, als ma dat niet stiekem heel erg verborgen nog ergens heeft zitten...

Dat kan dus niet, tobiano is dominant dus elk paard dat het tobianogen heeft laat het ook zien.


Dat hoef je bioloog Femke niet te vertellen ;)

Wat Femke bedoelt is dat op de foto van de moeder niet zichtbaar is of er toch niet ergens een vlekje zit.
Daarnaast kan zwart tobiano volledig onderdrukken, dus er zijn zwarte paarden die wel tobiano dragen en toch geen vlekken hebben. Tot zover de absolute zekerheid dat tobiano altijd toont - niet dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 16:27 



 
Profiel   

Ibbel schreef
isa06x schreef

Dat kan dus niet, tobiano is dominant dus elk paard dat het tobianogen heeft laat het ook zien.


Dat hoef je bioloog Femke niet te vertellen ;)

Wat Femke bedoelt is dat op de foto van de moeder niet zichtbaar is of er toch niet ergens een vlekje zit.
Daarnaast kan zwart tobiano volledig onderdrukken, dus er zijn zwarte paarden die wel tobiano dragen en toch geen vlekken hebben. Tot zover de absolute zekerheid dat tobiano altijd toont - niet dus.


Oh sorry ik wist niet dat ze bioloog was. Ik dacht dat het dominant was en dat het dus altijd toonde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 16:59 



 
Profiel   

Het kan echt heel minimaal tonen, dan is het er wel maar kan het over het hoofd gezien worden.
Ik heb eentje met 4 witte voetjes en een wit streepje in haar manen, dus echt een bonte maar weinig mensen zien het. En dit kan nog minimaler.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 17:38 



 
Profiel   

Ik moet wel zeggen dat ik bij de minimale/verborgen tobiano's wel altijd witte voeten heb gezien tot nu toe, dus dat past niet bij het beeld van de merrie.

Maar dat het zeer minimaal tot uiting kan komen is inderdaad waar

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 17:56 



 
Profiel   

Ik denk dat het een schimmeltje wordt..

Bijna 7 weekjes nu

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 21:37 



 
Profiel   

Dat is geen schimmel. Althans, niet als je afgaat op de ogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 21:53 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Dat is geen schimmel. Althans, niet als je afgaat op de ogen.

Hoe bedoel je dit?

Ik zie zelf een brilletje en witte haren. Is het dan geen schimmel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 22:21 



 
Profiel   

Kan iemand even in een tijdmachine springen? Ik ben benieuwd hoe je veulen er over 3 jaar uit ziet ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 22:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen