Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Bruin? Stekelharig? Rabicano? Of heel wat anders?

 
Profiel   

Ons veulentje Phinne van inmiddels 10 maanden begint flink te verkleuren, er komt ineens wel heel erg veel wit tevoorschijn, en dat terwijl geen van haar ouders schimmel zijn. Ik ben eens gaan zoeken en probeer me te verdiepen in de kleurengenetica, superinteressant! Ik kom er nog niet helemaal uit wat het bij Phinne nou kan zijn, dus misschien kunnen jullie helpen? Schimmel zal ze niet worden, daar is minimaal 1 schimmel-ouder voor nodig toch? Bovendien moet je dan een 'brilletje' zien om de ogen dacht ik?

Op de recente foto's zie je trouwens dat grote delen van het lijfje van Phinne geschoren zijn, ze is enorm ziek geweest, heeft bij elkaar bijna 5 weken in Utrecht gestaan en het is een wonder dat ze nog leeft, vandaar dat ze er een beetje gehavend uitziet dus! De kleine witte vlekjes op haar zij zijn kleine littekentjes van puncties, die zijn ook niet van haarzelf dus!

Phinne is dus bruin, met 3 witte voetjes, de een wat hoger oplopend dan de ander. Op een enkele plek zit er een zwart stipje in het witte voetje, net iets boven de kroonrand. Ze heeft op haar hoofd een flinke kol die uitloopt in een klein blesje. Ze heeft een flinke sneb en een stukje van haar onderlip is ook wit. Onder haar buik heeft ze een witte vlek, niet zo heel groot, ik denk met een doorsnee van zo'n 10 centimeter. De vlek zit halverwege haar uier en haar voorbenen, misschien iets meer richting de voorbenen. Ook rond haar navel heeft ze heel wat witte haren. Het lijkt erop dat ze wat witte haren heeft bij haar staartinzet, maar ik vind dat wat lastig om te zien omdat daar ook een deel kaalgeschoren is geweest.

Phinne is van Ibolensky, een donkerbruine hengst van Cornet Obolensky (deze hengst is schimmel). De moeder van Phinne is een bruine merrie, haar vader is Campbell VDL, ook een schimmel.


Phinne werd geboren als heel gewoon bruin veulentje, hier samen met haar moeder

[ img ]

[ img ]

Maar nu is er wel heel veel wit te zien! Vooral in haar flanken is het meer wit dan bruin.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Dit is de witte vlek onder haar buik

[ img ]

En dit haar staartinzet

[ img ]

Hier nog een foto van haar hoofd

[ img ]

En een beetje betere standfoto

[ img ]

Wie heeft er een idee? Gewoon bruin met wat wit? Stekelharig? Roan? Maar volgens mij kan roan niet omdat een van de ouders dat ook zou moeten zijn? Mij lijkt het als ik erover lees het meest te matchen met rabicano, maar wellicht zit ik er helemaal naast, kortom, help! :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 19:58 



 
Profiel   

Ik denk dat je even af moet wachten wat voor vacht er gaat groeien als je paard weer helemaal gezond is. Ik zou denken dat dit pigmentgebrek veroorzaakt wordt door de slechte conditie in combinatie met verharen. Veel paarden trekken sowieso het pigment uit de winterharen voordat ze ze loslaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 20:18 



 
Profiel   

Ja dat zou ook zeker nog kunnen, wij hebben ook gedacht dat het misschien zou kunnen komen door de vele antibiotica die ze heeft gekregen, maar aan de andere kant, het is wel echt heel veel wit op bepaalde plekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 20:20 



 
Profiel   

Daarom juist. Dat zie je niet bij rabicano. Wel bij (uitgebreid) sabino, maar daar heeft ze echt geen kenmerken van. Bovendien zie je die sabinokenmerken direct al bij de geboorte. Dat komt niet later opeens opzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 20:25 



 
Profiel   

Ok! Ik dacht juist dat rabicano veel wit in de flanken gaf, of bedoel je dat het dan niet hoort dat haar billen ook zo wit zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 20:27 



 
Profiel   

Dat ja. Rabicano komt bijna nooit opeens zo uitgebreid opzetten. Je ziet het ook niet in het geschoren deel. Daar zou je die witte haren juist duidelijker moeten zijn als het rabicano is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 20:30 



 
Profiel   

Hm, dat klinkt inderdaad heel logisch, dank je!! Dan wordt het nog een tijdje afwachten dus!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 20:33 



 
Profiel   

We zijn inmiddels een jaar verder, Phinne is kerngezond gelukkig, en de witte haren komen ook nu weer volop tevoorschijn. Het lijkt er dus op dat de witte haren niet veroorzaakt zijn door haar slechte conditie of de antibiotica die ze kreeg tijdens haar ernstig ziek zijn.

Ik denk inmiddels dat ze gewoon stekelharig is. Waar het vandaan komt, geen idee, in ieder geval niet van de moeder, nergens in de moederlijn is er iets van terug te vinden. Van haar vader, Ibolensky, heb ik ook nog geen stekelharige nakomelingen gezien.

Voor de mensen die er verstand van hebben, blijft dit zo, of gaat ze met de jaren witter worden? Of is daar geen peil op te trekken? Vind het wel leuk, zo'n 'ander' kleurtje!

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-22 08:44 



 
Profiel   

Hier ook twee stekelharige gevallen en het lijkt elk jaar eerder erger/meer wit te worden dan minder. Bij mij gaat het om 2 vos shetjes en komt het duidelijk uit de moederlijn, want zo ongeveer alle merries van de fokker hebben het ook. Alex zijn moeder had een bijna volledig witte kont toen ze in haar 20tiger jaren was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-22 08:50 



 
Profiel   

Hier ook een stekelharige, uit een schimmel moeder en een donkerbruine vader. Het begon als veulen al en wordt per jaar erger, maar een schimmel wordt het ook niet :P In de zomer zie je het beter dan in wintervacht.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-22 10:03 



 
Profiel   

Ja precies, heb het idee dat het bij Phinne ook steeds meer wordt. Heel benieuwd hoe ze er over een paar jaar uitziet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-22 19:15 



 
Profiel   

Mijn oudste, toen 14 jaar, was vorig jaar zo. _O-
Nog even en hij kan in de zomer door voor appaloosa. Het is een raszuivere shet. 1 Vd merries van dit lijntje staat ook foutief genoteerd als zwart roan. Anders wilden ze haar niet opnemen, ze had teveel wit voor notering zwart.
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-22 19:28 



 
Profiel   

Ohh die is wel heel gaaf Jorex! Vind het wel wat hebben zo!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-22 19:30 



 
Profiel   

Ja hij is tot nu toe grotendeels vos nog dit jaar. Maar nog niet volledig in zomer tenue. Dus ik ben heel benieuwd wat hij er dit jaar van bakt. Zijn moeder was ook extreem stekelharig en alle merries van dat lijntje hebben het dus ook. En mijn jongste Jorie dus ook, maar nog niet zo extreem als Alex. En hij is altijd pas juli in zomervacht dus ik heb geen foto's van hem.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-22 19:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen