Waarom is een bont paard/pony vaak wit met bruin, zwart

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:50

Ibbel schreef:
Het interessante bij brindle horses is dat je chimaere versies hebt maar er is ook een 'ziekte' Brindle.
Deze vorm van brindle komt alleen voor bij merries - hengsten zijn niet levensvatbaar.

https://tawnyhorse.com/brindle/

Wat interessant!

Bij mij op stal staat sinds kort ook een jonge schimmel. Appelschimmels en vliegenschimmels ken ik, evenals schimmels die vrij gelijkmatig over hun hele lijf 'schimmelen'.

Maar deze gaat wel heel apart, hij is nog lichtjes bruin/beige van kleur (ik weet niet met welke kleur hij geboren is, lijkt bruin maar kan ook vos zijn geweest) maar heeft allemaal verschillende kleuren vlekken, zowel lichter als donker.

Zijn er genetische verschillen in de 'soorten' schimmels? Zoja welke? Zonee hoe kan het dan dat er zoveel verschillende types zijn?

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:54

Hiraeth schreef:
Jeetje Ibbel, wat geef je leuke voorbeelden! Dat is toch een stuk interessanter dan de planten die er met biologie bij worden gehaald. :D


Over planten kan ik ook hele leuke dingen vertellen hoor :))

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:02

Fillis schreef:
Zijn er genetische verschillen in de 'soorten' schimmels? Zoja welke? Zonee hoe kan het dan dat er zoveel verschillende types zijn?


Nee. Schimmel is schimmel, en een simpele puntmutatie (het gen is op 1 punt anders).

Ik weet van 1 homozygote schimmelhengst met tegen de 1000 nakomelingen dat er 1 gekleurde tussen zat, waarvan aangetoond is dat die hengst wel degelijk de vader is. De spermacel die dat veulen heeft gecreërd heeft dus een 'terugmutatie' gehad. Die terugmutatie zal op zich misschien wel 1 op de 100.000 keer oid gebeuren, maar dan moet die ene gemuteerde spermacel dus toevallig de race met z'n paar miljoen broertjes en zusjes winnen. De lotto winnen is kansrijker :D

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Waarom is een bont paard/pony vaak wit met bruin, zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:55

Ibbel, het is toch ook goed mogelijk dat in een vroeg embryonaal stadium er al een x-chromosoom uitgeschakeld wordt waardoor een heterozygote poes ook een helemaal zwart of helemaal rood fenotype heeft?
Waardoor effen zwarte poezen ook rode kindertjes kunnen krijgen?

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Waarom is een bont paard/pony vaak wit met bruin, zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:58

Nee dat kan niet, want bij iedere celdeling worden beide X-chromosomen weer gekopieerd en in de resulterende cellen wordt iedere keer weer opnieuw bepaald welke van de 2 kopieën aan of uit staat.

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Waarom is een bont paard/pony vaak wit met bruin, zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:04

Zou dat niet betekenen dat bij herstel van de huid de kleur op die plek ineens anders kan worden?

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Waarom is een bont paard/pony vaak wit met bruin, zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:09

Nee. Dat ook weer niet. In de embryogenese worden bepaalde keuzes gemaakt waardoor genen aan of uit staan, die later niet meer gemaakt (kunnen) worden. Dat gaat soms ook wel eens fout, en dan krijg je bv dingen als kanker.

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Waarom is een bont paard/pony vaak wit met bruin, zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:17

Dat het niet waarschijnlijk is lijkt me logisch, maar het zou wel kunnen dat tijdens de embryogenese toevallig alle zwarte x-en worden uitgeschakeld
Er staat zo”n vraag over ergens in een oud bio-examen, je kent hem vast. Iets met optie 1t/m5 dacht ik, en dan een percentage zwart in de vacht.
De stamcellen in de huid hebben dan dus al wel die keuze van een voorliggende stamcel gekregen lijkt me?
Als ik je verveel moet je het zeggen hoor, ik vind t altijd fijn als ik dingen begrijp :D en kan dat wat veel vragen

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:23

Er is trouwens wel een zwarte aftekening in de vacht die vrij veel voorkomt: zwarte benen tegenover een bruine vacht. Maar we registreren dat veel minder als aftekening. Er staat toevallig vandaag een heel mooi voorbeeld in Uitgelicht waar je bij de merrie heel goed het verschil ziet tussen de zwarte vacht op de benen en de bruine op haar lichaam: [KS-ITP] Roy Rotgert livius x elite ibop prok v galaxie)

Maar dat nemen we ook maar een beetje voor lief: het valt niet op als een overduidelijk patroon, terwijl zwart-wit of bruin-wit wel contrasteert.
(Geldt ook de andere kant op. Als er een sterk verdunde voskleur is, dan vallen wit-aftekeningen een stuk minder op.)

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:26

Gezien de hoeveelheid cellen in een dier, mag je rustig aannemen dat het niet voorkomt dat íedere cel hetzelfde chromosoom uitschakelt. Je ziet wel bepaalde patronen terugkeren (half rode/half zwarte kop bv, of linkerpoot rood, rechterpoot zwart), dus er is soms wel een bepaalde trend, en dat heeft te maken met de 'deellijnen' van hoe het lichaam zich ontwikkelt.
Ik zou echt weer even de echte theorie in moeten duiken om te proberen dat een beetje in simpele taal uit te leggen.

En oude bio-examens, hihihi, die van mij op de middelbare school was in 1980, ik betwijfel of dat er ook maar enigszins hetzelfde uitzag :+

gonniee
Berichten: 508
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Waarom is een bont paard/pony vaak wit met bruin, zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:39

Wow, dit is het eerste topic waarbij ik bij elke post iets nieuws leer (sorry voor het doorbreken van deze reeks door mijn post)

Anomien

Berichten: 7382
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:44

Ibbel schreef:
Hiraeth schreef:
Jeetje Ibbel, wat geef je leuke voorbeelden! Dat is toch een stuk interessanter dan de planten die er met biologie bij worden gehaald. :D


Over planten kan ik ook hele leuke dingen vertellen hoor :))


Je bent echt bioloog!!

Maar ja! Ik zou zeggen maak een topic aan en ik lees mee!!

FahyaFemke

Berichten: 3555
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Goeree-Overflakkee, ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:54

Leuk topic!

Interessant ook van die katten kleurtjes!

Wij hebben ons de afgelopen dagen suf bereken wat er uit onze combinatie zou komen.

Vos bonte merrie (maar een zwarte stip in de manen wat mogelijk dat bend-or Spot is?)
x
'soort' van zwarte hengst (zwart basiskleur met Splash, witte benen hoofd en heel veel witte haren op de vacht) dus toonde grijs. (met ook basis zwarte ouders)

Dus we dachten zwart overal zwart yess grote kans op zwart of bruin veulen. vast en zeker bont maar hoe zal t patroon zijn.

wat is er gemaakt:

Een vos bonte :-p
zie: https://www.facebook.com/Natuurlijkmetj ... 1099453967

Heeft papa toch stiekem ergens een e verstopt, toch? Ee dus.

maar t veulen heeft wel een zwarte staart. zou daar toevallig dan zo'n spot zitten wat mama heeft? Of is het toch heel donker vos.

ik kan geen foto's hier toevoegen sorry. Maar hier de 3 dames met hun hengst linksonder in beeld.
https://www.facebook.com/Natuurlijkmetj ... 3239820087

De bruine heeft dit gemaakt:
https://www.facebook.com/Natuurlijkmetj ... 3771922700
Ik denk dat ze zwart blijft.

Alleen het trekpaard mag nog. Wat zou daar uit komen :-)

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:06

Leuk topic! Wij hebben een poes met een vind ik aparte kleur. In haar inentingsboekje staat blauw/crème. Klopt dit? En uit wat voor ouders kan zij komen?
Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:28

Blauw/creme is verdund zwart/rood. Jouw kat is een verdunde lapjeskat dus.
Verdunning bij katten is recessief. Beide ouders kunnen dus gewoon gekleurd zijn geweest en het verdunningsgen verborgen bij zich gedragen hebben.

Ouders kunnen rood en zwart zijn geweest, of of de moeder kan een lapjespoes zijn geweest en de vader rood of zwart.

Al dan niet nog met cyperse tekening trouwens, want die heeft jouw kat zo te zien ook nog.

Maar één of beide ouders kunnen natuurlijk ook zelf verdund zijn geweest (blauw of creme ipv zwart of rood)

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Waarom is een bont paard/pony vaak wit met bruin, zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:45

Dank Ibbel, leuk om te weten!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110668
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:00

Enigzins offtopic, maar wat ik me afvraag om op het voorbeeld van de rode poezen terug te komen..
Bij vogels (valkparkieten in mijn geval :+ ) bestaat er zoiets als geslachtgebonden mutaties.. Bijvoorbeeld wanneer je een lutino man hebt (lutino = geel met rode ogen) en een wildkleur dame, dan zullen alle lutino jongen in het nest 100% dames zijn en kunnen nooit mannen zijn. Dit is hetzelfde met oa cinnamon.
Wanneer beide ouders lutino zijn, kunnen de lutino babies wel zowel man als dame zijn. De moeders moeten bij lutino en cinnamon het gen zichtbaar dragen om het te kunnen doorgeven.

Is dit alleen zo bij vogels of komt dit ook bij andere diersoorten voor?

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Waarom is een bont paard/pony vaak wit met bruin, zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:13

Dat is dus precies hoe het rood en zwart bij katten overgeerfd wordt Cayenne. De kleurmutaties bij jouw vogels ligt dan ook op het X chromosoom

vosje2010
Berichten: 186
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:28

Ibbel schreef:
Fabel.
Of je nou 1 of 2 X-chromosomen hebt, als alle kleurgenen hetzelfde zijn (een zwartgen dat uitstaat dus), maakt het niet uit welk X-chromosoom aan is. Het effect blijft rood.

Wat wel leuk is, is dat je bij bepaalde combi's aan de kruising van de ouderdieren kunt zien welke kittens katers zijn.
Bij lapjespoes x zwarte kater, zijn de rode kittens kater, en de zwarte kittens poes.
Bij lapjespoes x rode kater, zijn de zwarte kittens kater, en zullen de rode kittens juist poes zijn.
En daarnaast kun je bij beide kruisingen natuurlijk ook weer lapjespoezen krijgen.


Klopt ook niet helemaal: onze lapjes poes gaf met een zwarte (met wit) kater 3 zwartwitte katertjes en 1 lapjespoesje

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Waarom is een bont paard/pony vaak wit met bruin, zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:52

Ja, ik vergiste me in die post. Het kleurverhaal gaat wel op voor de poesjes in dit voorbeeld, maar niet voor de katers.
Het 'de katertjes hebben de kleur van de moeder' gaat op voor rode poes maal zwarte kater of zwarte poes maal rode kater.

Gelbrich
Berichten: 281
Geregistreerd: 09-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:30

Waarom hebben bonte paarden altijd witte benen? Tenminste, ik heb nog nooit een bonte gezien met bruine of zwarte benen :)

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:01

Shadow0 schreef:
Er is trouwens wel een zwarte aftekening in de vacht die vrij veel voorkomt: zwarte benen tegenover een bruine vacht. Maar we registreren dat veel minder als aftekening. Er staat toevallig vandaag een heel mooi voorbeeld in Uitgelicht waar je bij de merrie heel goed het verschil ziet tussen de zwarte vacht op de benen en de bruine op haar lichaam: [KS-ITP] Roy Rotgert livius x elite ibop prok v galaxie)

Maar dat nemen we ook maar een beetje voor lief: het valt niet op als een overduidelijk patroon, terwijl zwart-wit of bruin-wit wel contrasteert.
(Geldt ook de andere kant op. Als er een sterk verdunde voskleur is, dan vallen wit-aftekeningen een stuk minder op.)


Dat is wel altijd gekoppeld aan zwarte manen&staart, toch. Vossen met witte benen zijn er wel, maar met zwarte benen niet. Dan zijn de manen en staart ook altijd zwart - en daarmee is het paard dus een bruine.
Had dat niet iets te maken met dat de kleur zwart naar de uiteinden van het lichaam werd gedreven, dus naar de onderbenen, manen en staart?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:03

Klijntje schreef:
Shadow0 schreef:
Er is trouwens wel een zwarte aftekening in de vacht die vrij veel voorkomt: zwarte benen tegenover een bruine vacht. Maar we registreren dat veel minder als aftekening. Er staat toevallig vandaag een heel mooi voorbeeld in Uitgelicht waar je bij de merrie heel goed het verschil ziet tussen de zwarte vacht op de benen en de bruine op haar lichaam: [KS-ITP] Roy Rotgert livius x elite ibop prok v galaxie)

Maar dat nemen we ook maar een beetje voor lief: het valt niet op als een overduidelijk patroon, terwijl zwart-wit of bruin-wit wel contrasteert.
(Geldt ook de andere kant op. Als er een sterk verdunde voskleur is, dan vallen wit-aftekeningen een stuk minder op.)


Dat is wel altijd gekoppeld aan zwarte manen&staart, toch. Vossen met witte benen zijn er wel, maar met zwarte benen niet. Dan zijn de manen en staart ook altijd zwart - en daarmee is het paard dus een bruine.
Had dat niet iets te maken met dat de kleur zwart naar de uiteinden van het lichaam werd gedreven, dus naar de onderbenen, manen en staart?
Klopt helemaal, agouti zorgt er inderdaad voor dat het zwarte pigment alleen op de 'extremities' voorkomt. :j Het heeft met aftekeningen inderdaad weinig te maken.

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:46

Gelbrich schreef:
Waarom hebben bonte paarden altijd witte benen? Tenminste, ik heb nog nooit een bonte gezien met bruine of zwarte benen :)


Bij 'minimal overo' kun je vrijwel effen paarden met een paar witte vlekken op de body hebben, en donkere benen. Maar ook wat uitgebreidere overo's kunnen gekleurde benen hebben:

Afbeelding

Even van internet geplukt...

Gelbrich
Berichten: 281
Geregistreerd: 09-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:31

Ibbel schreef:
Gelbrich schreef:
Waarom hebben bonte paarden altijd witte benen? Tenminste, ik heb nog nooit een bonte gezien met bruine of zwarte benen :)


Bij 'minimal overo' kun je vrijwel effen paarden met een paar witte vlekken op de body hebben, en donkere benen. Maar ook wat uitgebreidere overo's kunnen gekleurde benen hebben:

[ [url=m/7IywxV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even van internet geplukt...


Duidelijk en een prachtig voorbeeld :)