Waarom is een bont paard/pony vaak wit met bruin, zwart

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LimitedMagic

Berichten: 64
Geregistreerd: 20-03-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:32

Als ik het goed heb, is het wel zo dat een paard met tobiano (een erg veelvoorkomend bontpatroon, waarschijnlijk het eerste waar je aan denkt bij "bont") wel altijd witte benen heeft :) Ik ben geen expert, maar ik denk dat dat gewoon een kenmerk is van dat gen.
Andere bontpatronen zoals frame overo kunnen inderdaad wel gewoon "gekleurde" benen hebben :D

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Waarom is een bont paard/pony vaak wit met bruin, zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:46

En daar heb je dan weer 1 uitzondering op, je kunt een effen zwart paard hebben dat tobiano draagt. Zwart kan tobiano (vrijwel) volledig onzichtbaar maken. Rina hier op bokt heeft volgens mij zo'n "effen bonte" zwarte.

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Waarom is een bont paard/pony vaak wit met bruin, zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:00

Als mijn biologie leraar nou net zo interessant en goed had uitgelegd als jij Ibbel, dan was er misschien wèl wat blijven hangen.

Bij deze bedankt voor de gratis lessen :D

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:10

Chessie schreef:
niet helemaal Ibbel. in het tweede geval kunnen er ook rode katers bij zitten, aangezien moeder zowel rood als zwart overerft naar haar nakomelingen. Lapjes poezen kunnen ook nog.

Het is wel een fabel. Rood is niet recessief, het komt wel tot uiting als het op het chromosoom er is (alleen wordt de poes schildpad of lapjes als ze op het andere gen zwart heeft).
Als je een rode moederpoes of lapjes heb en een rode kater, heel erg grote kans ook op nieuwe rode poezen

Voor veel dieren is het idd veel ingewikkelder, omdat er meerdere genen op andere chromosomen bij betrokken zijn (het wit bont, maar ook bijv verdunningsfactoren).


Wat bedoel je met “in het tweede geval” ?

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:20

Ik maakte een misser met die post. Ik zal het nog een keer beschrijven, maar dan goed (en volledig).

Bij lapjespoes keer rode kater, heb je rode én zwarte katers, maar alleen rode poezen en lapjespoezen (effen poezen zijn dus de kleur van de vader)

Bij zwarte poes keer rode kater, heb je zwarte katers en lapjespoezen (de katers zijn dus de kleur van de moeder)

Bij lapjespoes keer zwarte kater, heb je rode en zwarte katers, maar alleen zwarte poezen en lapjespoezen (idem, de effen poezen hebben de kleur van de vader)

Bij rode poes keer zwarte kater, heb je alleen rode katers en lapjespoezen (de katers hebben de kleur van de moeder)

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Waarom is een bont paard/pony vaak wit met bruin, zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:47

Ai, ik voel me wel erg blond nu, want ik begrijp het lapjesverhaal niet :o?

“ Bij lapjespoes keer rode kater, heb je rode én zwarte katers, maar alleen rode poezen en lapjespoezen (effen poezen zijn dus de kleur van de vader)”

Je schrijft “maar alleen rode poezen ...” maar even vooraf schrijf je RODE en zwarte katers”.
Dus je krijgt zwarte katers en rode poezen en katers, bedoel je dat ?

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:58

Ibbel schreef:
Gelbrich schreef:
Waarom hebben bonte paarden altijd witte benen? Tenminste, ik heb nog nooit een bonte gezien met bruine of zwarte benen :)


Bij 'minimal overo' kun je vrijwel effen paarden met een paar witte vlekken op de body hebben, en donkere benen. Maar ook wat uitgebreidere overo's kunnen gekleurde benen hebben:

[ [url=m/7IywxV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even van internet geplukt...

Tadaaaa
Painthorse. Kleur bay overo
Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:07

Lukasje schreef:
Ai, ik voel me wel erg blond nu, want ik begrijp het lapjesverhaal niet :o?

“ Bij lapjespoes keer rode kater, heb je rode én zwarte katers, maar alleen rode poezen en lapjespoezen (effen poezen zijn dus de kleur van de vader)”

Je schrijft “maar alleen rode poezen ...” maar even vooraf schrijf je RODE en zwarte katers”.
Dus je krijgt zwarte katers en rode poezen en katers, bedoel je dat ?


Ik begrijp je vraag niet helemaal geloof ik. Oh, wacht, ik snap je wel nu.

Lapjespoezen die je kruist met een rode kater, kunnen rode katertjes, zwarte katertjes, rode poezen en lapjespoezen als kinderen geven. Oftewel géén zwarte poezen, zo kun je het ook zeggen.

De 'techniek' er achter:

Lapjespoezen geven rood plus X en zwart plus X door, rode katers geven rood plus X en een leeg Y door.

XX = vrouw, XY = man

Rood X van de moeder plus rood X van de vader geeft rood/rood XX = een rode poes
Rood X van de moeder plus leeg Y van de vader geeft rood/leeg XY = rode kater
Zwart X van de moeder plus rood X van de vader geeft rood/zwart XX = lapjespoes
Zwart X van de moeder plus leeg Y van de vader geeft zwart/leeg XY = zwarte kater.

Vader heeft geen zwart X, dus kan er geen zwart/zwart XX ontstaan en dus geen zwarte poesjes.

gerlindie

Berichten: 4638
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 08:48

Wat ik me nou altijd afvraag:
Hoe kan het dat mijn appaloosa shetlander elk jaar een ander patroon heeft?
Het is standaard dat veulens doorkleuren, maar mevrouw is ondertussen 30 :+
Nog steeds elk jaar een verrassing wat er onder de teddybeervacht vandaan komt.
Je zou toch zeggen dat in elke cel gewoon vastgelegd light in het DNA of er zwarte gepigmenteerde haren komen, of witte haren?

Daaraan gerelateerd: ik vind ook dat ze een heel raar verharingspatroon heeft.
In de zomer is ze dus wit met zwarte stippen (soms alleen op haar kont, soms van oren tot staart)
Dan in de herfst groeit de wintervacht in met grijze haren.
Eind van de winter komt daar een soort dekkleed van lange bruine haren overheen.
Het lijkt haast wel op de ondervacht en bovenvacht van een hond.
Met verharen laten de grijze en witte haren van de 'ondervacht' eerst los, terwijl de bruine haren bijna tot aan de zomer blijven zitten.
Speelt daar ook nog iets genetisch mee? Is daar überhaupt wat over bekend?

Leuk voor en na fotootje van scheren dit jaar :')

Hier zie je dat ik al een hele hoop witte en grijze haren had weggekamd, haar zomervacht schijnt bijvoorbeeld bij haar achterbenen al door:
Afbeelding


Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:02

Of een gen aan- en uitstaat wordt geregeld door 'epigenetica'.

Alle genen liggen vast in het DNA. Alle cellen hebben bovendien hetzelfde DNA. Maar niet alle genen worden continu gebruikt.
Als je groeit staan er veel meer genen aan dan wanneer je volwassen bent. En in een hartspiercel staan andere genen aan dan in je ogen of in je hersenen.

Dus er moet geregeld worden wat waar en wanneer aanstaat. Dat doet de epigenetica dus.

"Los" DNA is net een niet-opgerolde tuinslang, één grote kluwen. Dat werkt niet, dus ligt DNA (bijna) altijd netjes opgerold. En niet alleen dat, de opgerolde slang ligt ook nog hier en daar 'vastgeplakt' of bij elkaar gebonden. Die plakkers en touwtjes zijn de 'epigenetische veranderaars'. Die plakkers zorgen dat de tuinslang even niet gebruikt kan worden (het gen kan niet worden afgelezen)

Heel veel plakkers zitten goed vast en laten niet los, ook niet bij vele celdelingscyclussen. Andere zitten veel losser en worden iedere keer opnieuw aangebracht, en dan soms op een andere plek.

Bij schimmels (die ieder jaar lichter worden) komen er ieder jaar meer stevige plakkers bij die het gen voor haarkleur definitief uitzetten. Kwaliteit ductape, zeg maar :+
En soms raken er later weer een paar definitief los, en dan ontstaan er vliegenspikkels.

Bij appie's zitten de plakkertjes bij de genen voor haarkleur ieder jaar ergens anders geplakt. Dat zijn meer post-it plakkers.

In deze link staat een nog veel uitgebreidere (Engelse) uitleg op jeugdniveau. Best nog wel pittig, maar wel heel leuk (en daar heb ik de vergelijking met die tuinslang van gepikt)

https://kids.frontiersin.org/article/10 ... 020.554136

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-21 09:20

Ibbel schreef:
Ik maakte een misser met die post. Ik zal het nog een keer beschrijven, maar dan goed (en volledig).

Bij lapjespoes keer rode kater, heb je rode én zwarte katers, maar alleen rode poezen en lapjespoezen (effen poezen zijn dus de kleur van de vader)

Bij zwarte poes keer rode kater, heb je zwarte katers en lapjespoezen (de katers zijn dus de kleur van de moeder)

Bij lapjespoes keer zwarte kater, heb je rode en zwarte katers, maar alleen zwarte poezen en lapjespoezen (idem, de effen poezen hebben de kleur van de vader)

Bij rode poes keer zwarte kater, heb je alleen rode katers en lapjespoezen (de katers hebben de kleur van de moeder)


dat klopt , had er nooit over nagedacht maar gezien het aantal rode kater en lapjeskatten op het erf klopt dit . heb dus in het najaar een zwarte gezien en nu een rode en de moeder is ook rood!. Wel een andere vraag we hebben ook katers met een soort van creme of verdunning gen, is dat mogelijk het is serieus een mooi geheel heel vaal en zacht van kleur vaal rossig en zacht grijs inclusief de lapjes poes !

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:27

Chessie schreef:
Dat is dus precies hoe het rood en zwart bij katten overgeerfd wordt Cayenne. De kleurmutaties bij jouw vogels ligt dan ook op het X chromosoom

Ibbel doet dit al super goed, maar op deze is ook nog een leuk genetisch feitje erin te gooien.

Bij vogels zijn de geslachtschromosomen anders. Bij zoogdieren is XX dus een vrouw en XY een man.
Bij vogels is XX (ook wel ZZ) een man en XY (ZW) een vrouw. Dus daar zie je dat soort vergelijkbare femeomen als lapjeskatten daar bij de mannen ipv de vrouwen.
Laatst bijgewerkt door mooney op 06-05-21 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:28

Ja, katten hebben ook verdunningen. In tegenstelling tot paarden is het gen bij katten recessief. Je hebt dus twee exemplaren van het gen nodig, één van de moeder en één van de vader.
Normaal gekleurde ouders kunnen dus ook verdunde kinderen geven, als beide ouders 1 kopie van het gen hebben (en het dus niet tonen, net als twee zwarte paarden een vos kunnen geven, of twee schimmels een gekleurd veulen)

gerlindie

Berichten: 4638
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:49

Ibbel schreef:
Of een gen aan- en uitstaat wordt geregeld door 'epigenetica'.

Alle genen liggen vast in het DNA. Alle cellen hebben bovendien hetzelfde DNA. Maar niet alle genen worden continu gebruikt.
Als je groeit staan er veel meer genen aan dan wanneer je volwassen bent. En in een hartspiercel staan andere genen aan dan in je ogen of in je hersenen.

Dus er moet geregeld worden wat waar en wanneer aanstaat. Dat doet de epigenetica dus.

"Los" DNA is net een niet-opgerolde tuinslang, één grote kluwen. Dat werkt niet, dus ligt DNA (bijna) altijd netjes opgerold. En niet alleen dat, de opgerolde slang ligt ook nog hier en daar 'vastgeplakt' of bij elkaar gebonden. Die plakkers en touwtjes zijn de 'epigenetische veranderaars'. Die plakkers zorgen dat de tuinslang even niet gebruikt kan worden (het gen kan niet worden afgelezen)

Heel veel plakkers zitten goed vast en laten niet los, ook niet bij vele celdelingscyclussen. Andere zitten veel losser en worden iedere keer opnieuw aangebracht, en dan soms op een andere plek.

Bij schimmels (die ieder jaar lichter worden) komen er ieder jaar meer stevige plakkers bij die het gen voor haarkleur definitief uitzetten. Kwaliteit ductape, zeg maar :+
En soms raken er later weer een paar definitief los, en dan ontstaan er vliegenspikkels.

Bij appie's zitten de plakkertjes bij de genen voor haarkleur ieder jaar ergens anders geplakt. Dat zijn meer post-it plakkers.

In deze link staat een nog veel uitgebreidere (Engelse) uitleg op jeugdniveau. Best nog wel pittig, maar wel heel leuk (en daar heb ik de vergelijking met die tuinslang van gepikt)

https://kids.frontiersin.org/article/10 ... 020.554136


Aah, makes sense!
Dankjewel!

EDIT: wel fascinerend dat dan blijkbaar alle cellen in één gebied/stip tegelijkertijd 'besluiten' om weer vast/los geplakt te zitten