Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

blijft ze valk of toch schimmel??

 
Profiel   

hallo allemaal,
mijn merrie heeft vorige week een veulen gekregen, veulen is nu 10 dagen oud.
moeder is ee NG of GG Ncr Nprl
vader onbekend

ze lijkt valk geboren, basis geen vos want ze heeft een donkere huid
zou ze valk blijven of toch gaan schimmelen?
mijn twijfel iver schimmel is omdat ze wel donkerdere benen heeft maar lijken meer muisgrijs dan zwart, bij de kogel en lager wel meer zwart

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 11:52 



 
Profiel   

Op zich is het bij een valk veulen ook logisch dat de benen nog grijs zijn, die worden later dan zwart.
Ik zie nog niet echt schimmel kenmerken, maar dat kan zeker nog komen, dat zie je dan toch het eerst rondom de ogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 11:57 



 
Profiel   

Veulen lijkt in de basis in ieder geval valk.
Overigens, ook vossen hebben een grijze huid, maar dit is overduidelijk geen vos of verdunde vos in de basis.
Of het veulen schimmel wordt is als ze zo jong zijn echt wel moeilijk te zeggen. Wat vóór 'kleur' pleit, is dat het veulen niet hypergepigmenteerd is, en ook geen 'brilletje' lijkt te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 16:31 



 
Profiel   

Als ik puur naar de donkere accenten kijk, zie ik wel een schimmeltje.
Dit was de mijne, met 10 dagen. Ook geen gitzwarte benen

[ img ]
[ img ]

En 3 maanden
[ img ]

Nu, met 5 jaar. Ze begon te schimmelen midden op het voorhoofd, juist niet om de ogen. Pas toen ze 3 werd zette het een beetje door. Daavoor oogde ze gewoon, zowel winter en zomer vacht, valk.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 17:08 



 
Profiel   

Oh wat apart kittydylan
En wat is ze gaaf geworden
Kleur maakt mij niet uit, blijft ze valk is t goed en word ze schimmel is t ook goed.
Ben gewoon rete nieuwschierig naar dr uiteindelijke kleur, omdat moeder een roze huid heeft en t creme en pearl gen draagt, zo jammer dat vader onbekend is.
ik snap dat het lastig inschatten is als ze zo jong zijn en het brilletje zie ik ook niet idd, maar dat zegt blijkbaar dus niks, weer wat geleerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 21:06 



 
Profiel   

Ik geloof niet dat deze gaat schimmelen, ik vind je veulen er te licht/lichte benen voor hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 21:23 



 
Profiel   

Rianne1807 schreef
Ben gewoon rete nieuwschierig naar dr uiteindelijke kleur, omdat moeder een roze huid heeft en t creme en pearl gen draagt, zo jammer dat vader onbekend is.


Ja, die roze huid komt van dubbel creme. Pearl is een variant van creme. Vader kan dus een normaal gekleurd paard zijn geweest, hoeft geen schimmel (want ook dat komt van moederszijde als het veulen schimmel is) én geen creme gedragen te hebben. Vader moet wel bruin of zwart geweest zijn in de basis, omdat moeder dubbel vosfactor is. Het zwart in het veulen móet dus van pa komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 07:16 



 
Profiel   

Als ik de foto's zie zeg ik Valk.

Maar, niets zo verraderlijk als een schimmel. Deze kunnen hun witte kleur ooit lang verborgen houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 08:24 



 
Profiel   

Dat vermoeden heb ik ook, dat de vader donker is, moet bijna wel
De tijd zal t leren idd wat de kleur gaat doen, ben heel benieuwd iig

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 11:00 



 
Profiel   

Rianne1807 schreef
Dat vermoeden heb ik ook, dat de vader donker is, moet bijna wel


Nee hoor, als de vader een valk of smokey geboren schimmel is, kan dit óók als veulen er uit komen. Inclusief een niet-schimmelend kind.

Dus vader kán gewoon gekleurd zijn geweest, maar net zo goed 1x creme en/of 1(of 2)x schimmel dragen. In dat laatste geval (2x schimmel) wordt het veulen uiteraard wel schimmel.

Het enige wat je met zekerheid kunt zeggen is dat de vader niet 2x creme of ook creme/pearl geweest kan zijn én dat-ie geen vos geweest kan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 11:41 



 
Profiel   

Oh okee, dat wist ik niet, ingewikkeld maar interessant

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 14:40 



 
Profiel   

Ik heb haar laten testen
De uitslag is Aa Ee Ncr Nw20

Ze is dus valk
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 22:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen