Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

fjordenkleuren

 
Profiel   

Hoi, ik heb een paar vragen.

1. wat is het verschil van wildkleur en valk en isabel
2. als je een fjord kruist met een fries, komt er dan altijd zo'n fjordkleurig paard uit met zwarte benen en manen? Als ik google naar fjord x fries zie ik allemaal dezelfde uitkomsten
3. Wat is nou de echt de kleur van een fjord? ik heb gehoord dat alle fjorden isabel zijn van kleur maar er bestaat toch ook brunblakk en gra en rodblakk enzo
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 17:33 



 
Profiel   

Isabel is een ouderwetse en achterhaalde benaming.

De juiste kleurslag van een Fjord is Wildkleur (In het Engels: Dun).
Wildkleur is een zgn verdunningsgen en komt bovenop de basiskleuren: zwart, vos en bruin: daarmee krijg je dan respectievelijk Wildkleur Zwart (in het Engels: Grulla/Grullo. In het Noors: Grablakk), Wildkleur Vos (Engels: Red Dun. Noors: Rodblakk) en Wildkleur Bruin (Engels: Dun. Noors: Brunblakk).
Daarnaast kan een Fjordenpaard nog een Creme-gen dragen, dit is een ander verdunningsgen. Creme zorgt op Vos voor Palomino en op Bruin voor Valk (Engels: Buckskin). En dan op Zwart voor Smokey Black (wat met het blote oog haast niet van zwart is te onderscheiden). Daar komt dus bij Fjorden nog Wildkleur overheen waardoor je Wildkleur Palomino (Engels: Dunalino. Noors: Gulblakk) en Wildkleur Valk (Engels: Dunskin. Noors: Ulsblakk). En evt nog Wildkleur Smokey Black (Engels: Smokey Grulla), maar dat is dus niet te zien.
Je kunt bij Fjorden het beste de Noorse benamingen aanhouden: Brunblakk (meest voorkomend), Grablakk, Rodblakk, Ulsblakk of Gulblakk.

De kleur Valk (Engels: Buckskin) is dus resultaat van een ander soort verdunningsgen (Creme) op Bruin en kan samen met Wildkleur in 1 paard voor komen.

Als je een Fjord kruist met een Fries, gaan we er even van uit dat de Fjord Homozygoot is voor het Wildkleur gen (aangezien alle Fjorden al zo lang Wildkleur zijn). Homozygoot betekent dat een dier 2 kopietjes van een gen met zich mee draagt en er altijd 1 zal doorgeven aan zijn nakomelingen. Wildkleur toont ook als er 1 kopie van het gen aanwezig is, dus het veulen van een Fries en een Homozygoot Wildkleur Fjord zal altijd een soort van Wildkleur zijn. Op welke basiskleur (Zwart, Vos, Bruin), dat hangt af van de soort Wildkleur van de Fjordenouder en of de Friese ouder het Vosgen mee draagt...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 17:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen