Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Fjord x appaloosa x fries

 
Profiel   

Hoi, wat zou deze hengst doen op een brunblakk fjord qua kleur ? De hengst is een appaloosa x Fries. Geen few spot dus er is geen 100% garantie op stippen. Wat zou deze hengst doen qua kleur wanneer het veulen stippen krijgt en wanneer het veulen geen stippen krijgt?


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 23:55 



 
Profiel   

Probeer dit met alle vragen die je al 100 x gesteld hebt en alle kennis die je daar nu uit hebt verkregen nu eens zélf op te lossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 08:11 



 
Profiel   

https://www.animalgenetics.us/Equine/CCalculator1.asp

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 08:44 



 
Profiel   

Interessant. Met deze hengst op een Fjordenmerrie zou het kleurtje dat eruit komt rollen persoonlijk niet mijn eerste zorg zijn... :D

Maar Ibbel heeft wel een punt. Ik zie dat een aantal mensen best wel wat tijd hebben gestoken om je uitleg te geven over genetica.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 08:52 



 
Profiel   

Waarom zou je überhaupt een niet zuiver ras willen gebruiken en dus een "vuilnisbakkie" fokken?

Ik begrijp zelfs niet waarom er kruisingen ter dekking worden aangeboden. Is die hengst getest op erfelijke ziekten? Is die opgenomen in een stamboek en heeft die een deklicentie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 08:53 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Probeer dit met alle vragen die je al 100 x gesteld hebt en alle kennis die je daar nu uit hebt verkregen nu eens zélf op te lossen.

Even gekeken en ik ben ook van mening dat je al zoveel info hebt gekregen dat je het nu zelf wel kan. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 09:06 



 
Profiel   

LaPluche schreef
Ibbel schreef
Probeer dit met alle vragen die je al 100 x gesteld hebt en alle kennis die je daar nu uit hebt verkregen nu eens zélf op te lossen.

Even gekeken en ik ben ook van mening dat je al zoveel info hebt gekregen dat je het nu zelf wel kan. :j

Hoe flauw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 09:27 



 
Profiel   

Hoezo? Niets werkt zo goed als verkregen kennis zélf in de praktijk proberen te brengen. Je kunt 100x vragen, maar dan weet TS het de 101ste keer nóg niet zelf. En zo moeilijk ís het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 09:34 



 
Profiel   

Helemaal niet flauw zelfs. Het is toch super leuk om je daarin te verdiepen als je met kleuren en zo gaat werken, van plan bent te fokken? Voorpret is ook pret.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 09:45 



 
Profiel   

MeggiieTommy schreef
Hoe flauw.


Ik vind het flauw dat TS meermaals om informatie heeft gevraagd, extreem uitgebreide reacties heeft gehad en het dan nog niet zelf probeert.

Het topic had ook kunnen zijn 'ik denk dat dit de kleurkansen zijn, want zus en zo. Klopt dit?'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 09:49 



 
Profiel   

Shae schreef
Het topic had ook kunnen zijn 'ik denk dat dit de kleurkansen zijn, want zus en zo. Klopt dit?'.


Dat dus.

Maar vooruit, ik zal TS (nog eens een keer :)) ) op weg helpen...

TS: wat is de basiskleur van een brunblakk Fjord?
Verwacht je dat die brunblakk homozygoot of heterozygoot is voor zwart en agouti?
Welke factor zorgt voor de wildkleur van de Fjord? Is die factor dominant, en zo ja, is een Fjord over het algemeen homozygoot of heterozygoot voor die factor?

Tot zover ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 10:12 



 
Profiel   

Ze is 14. Kan mij voorstellen dat de uitleg toch net wat te moeilijk is.

Maar TS als je het eens probeert. En dan nog eens een reactie plaatst met wat jij denkt wat eruit komt...

Als je het goed hebt gedaan, gaat er een wereld voor je open!

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 10:17 



 
Profiel   

Knert schreef
Ze is 14. Kan mij voorstellen dat de uitleg toch net wat te moeilijk is.

Maar TS als je het eens probeert. En dan nog eens een reactie plaatst met wat jij denkt wat eruit komt...

Als je het goed hebt gedaan, gaat er een wereld voor je open!

Succes!


Als je 14 bent en gaat fokken, dan is er iemand die daarbij toezicht houdt. Dus.... die eens mee laten kijken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 10:19 



 
Profiel   

Dat weet je niet. Er zijn ouders die het niet veel uitmaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 10:33 



 
Profiel   

Knert schreef
Dat weet je niet. Er zijn ouders die het niet veel uitmaken.


Tja, omdat dit totaal niet in mijn belevingswereld zit, ga ik er altijd van uit dat een ouder/stalhouder/instructeur/fokker van het moederdier/iemand dus, mee kijkt en een (grote) stem in het geheel heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 10:34 



 
Profiel   

TS gaat helemaal niet echt fokken, ze zoekt iedere keer theoretische combinaties uit, op basid van merries van vriendinnen en dergelijke :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 10:36 



 
Profiel   

Ibbel schreef
TS gaat helemaal niet echt fokken, ze zoekt iedere keer theoretische combinaties uit, op basid van merries van vriendinnen en dergelijke :))

Oh, nou, dan hoeven we ook niet meer te reageren denk ik zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 10:40 



 
Profiel   

Dat is natuurlijk ook weer kort door de bocht. Ze wil kleurgenetica graag snappen. Maar ze kan (of wil) wat ze ondertussen geleerd heeft óók niet zelf toepassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 10:42 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Dat is natuurlijk ook weer kort door de bocht. Ze wil kleurgenetica graag snappen. Maar ze kan (of wil) wat ze ondertussen geleerd heeft óók niet zelf toepassen.


Ha ha, "kort door de bocht" is my middle name :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 10:48 



 
Profiel   

Eens dat ze misschien zelf kan proberen het uit te vogelen maar er is vrij veel misinformatie (zie boktwiki zelf bijvoorbeeld al) over welke genen zorgen voor welke patronen, en daarbij is de genetica achter appaloosa nog vrij ingewikkeld. Ook mensen die de basis genetica wel snappen hebben er soms moeite mee dus ik kan me voorstellen dat een wat jonger persoon voor wie dit grotendeels nieuw is, er wat meer uitleg nodig is?

Lp (voor Leopard) is het gen wat ervoor zorgt dat er witte haren wordt gemaakt bij appaloosa's. Een soort 'aan-uit' knopje voor de haren dus. Als er geen patroon / PATN-genen zijn, krijg je dan Varnish Roan, dus wel appaloosa kenmerken en een roan-achtige vacht waarin ook stippen zitten (een beetje zoals wat op de hals van de hengst zit), maar geen patroon met duidelijke stippen zoals luipaard of blanket (zoals je zit over de rug en kont van de hengst)


Vervolgens heb je PATN genen. Hiervan is alleen PATN1 ontdekt en bewezen. Dit zorgt voor Luipaardbonte en semi-luipaardbonte. Het patroon van de hengst zóu nog veroorzaakt kunnen worden door PATN1, maar ook door (een verzameling van) andere nog niet-ontdekte PATN genen. Hierdoor is het niet met zekerheid te zeggen hoe groot de kans is wélk patroon je paard precies krijgt: blanket (en hoe groot dan?) of luipaardbont. Dat verklap ik alvast.
Overigens tonen PATN genen niet als er geen Lp aanwezig is. Lp is dus noodzakelijk voor het tonen van de PATN genen.

Lp is overigens best bijzonder, omdat heterozygoot Lp een ander effect heeft als homozygoot (dominant) Lp. 1x Lp-allel en 1x lp-allel/heterozygoot zorgt ervoor dat áls er PATN genen zijn, je dus echt stippen krijgt zoals bij luipaardbont of blanket. Als je 2x Lp-allel/homozygoot dominant hebt, en er zijn PATN genen, dan krijg je géén stippen maar volledig wit. Dan krijg je dus 'Few Spot' (PATN1) en 'Snowcap' (Andere/een verzameling van nog onbekende PATN genen)
Als er geen PATN-gen aanwezig is krijg je, ongeacht homozygoot dominant of heterozygoot voor Lp, een 'Varnish Roan' (Als er homozygoot recessief is voor Lp, oftewel 2x geen-Lp allel = lplp, dan heb je uiteraard geen appaloosa patroon)

Máár, omdat de hengst dus echt duidelijk die stippen heeft en geen snowcap of few spot, weet je dus al zeker dat hij heterozygoot is voor Lp. En de fjord heeft geen appaloosa-patroon, dus zal 2x geen-Lp allelen hebben. (homozygoot recessief)


Kan je met deze informatie in ieder geval de kans dat het veulen Lp (en dus appaloosa kenmerken) heeft zelf uitrekenen? Als het uit je hoofd niet lukt, probeer dan een kruisingsschema/punnett square te gebruiken, mits je dit al geleerd hebt op school. (of zoek via google een goede uitleg op over hoe dit werkt!)
Én, stel je voor dat de hengst zijn patroon veroorzaakt wordt door één PATN gen, namelijk PATN1. (Dit is niet met zekerheid te zeggen want ik zie nergens dat de hengst erop getest is, dus hypothetisch!) Waarbij het allel voor wel-patroon dominant is over allel voor geen-patroon. Lukt het je met deze informatie uit te rekenen hoe groot de kans is op (semi-)luipaard patroon voor het veulen?

Ook als je denkt dat het fout is/het niet lukt, als je zelf je redenering neerzet kan men misschien helpen met kijken waar je eventuele denkfouten maakt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 11:08 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Waarom zou je überhaupt een niet zuiver ras willen gebruiken en dus een "vuilnisbakkie" fokken?

Ik begrijp zelfs niet waarom er kruisingen ter dekking worden aangeboden. Is die hengst getest op erfelijke ziekten? Is die opgenomen in een stamboek en heeft die een deklicentie?


Omdat kruisingen mooi zijn.

De boerderijhond (drentsche patrijs x labrador) is gedekt door een dalmatiër. 5 weken drachtig nu. Mooi toch, waarom niet? Leuke stippelpuppies met 3 rasjes.


Laatst bijgewerkt door isa06x op 14-05-21 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 11:23 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Shae schreef
Het topic had ook kunnen zijn 'ik denk dat dit de kleurkansen zijn, want zus en zo. Klopt dit?'.


Dat dus.

Maar vooruit, ik zal TS (nog eens een keer :)) ) op weg helpen...

TS: wat is de basiskleur van een brunblakk Fjord?
Verwacht je dat die brunblakk homozygoot of heterozygoot is voor zwart en agouti?
Welke factor zorgt voor de wildkleur van de Fjord? Is die factor dominant, en zo ja, is een Fjord over het algemeen homozygoot of heterozygoot voor die factor?

Tot zover ;)


De fjord is toch wildkleur. Zou de basis dan bruin zijn?
Maar een gen kan toch niet homozygoot of heterozygoot zijn voor zwart of agouti? Bedoel je dan niet dominant of recessief? Dus ik snap niet wat je daarmee bedoelt.
Ik denk dat volle fjorden altijd homozygoot zijn en het veulen zal dus ook wildkleur hebben?
De factor dat zorgt voor de wildkleur van de fjord... is dat dun gen? Dun gen is toch dominant. Maar beide ouders van een fjord hebben toch dun gen dus in dit geval is die homozygoot. Maar, als je de fjord kruist met een fries x appaloosa is het veulen heterozygoot voor het dun gen (want de fries x appa geen dun gen heeft). Ook al is het veulen dan heterozygoot, het zou alsnog wildkleur worden want het is dominant dus het laat gewoon zien met 1 kopie van het gen. Maar het veulen gaat dus een wildkleur worden met 50% kans op stippen want de vader is heterozygoot appaloosa. Maar gaat het zwarte van de hengst nog iets doen dat vraag ik me af. Ik weet niet of een fjord agouti heeft en wat voor invloed dit heeft op het veulen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 11:44 



 
Profiel   

Ja, wildkleur is een wijzigingsfactor, en dús heeft die Fjord daaronder nog een basiskleur. En die is idd bruin in het geval van een brunblakk.
En dus was mijn vraag: is een brunblakk Fjord over het algemeen homozygoot voor zwart (E) en homozygoot voor agouti (A) of niet, denk je? En ja, ik bedoel echt homo- of heterozygoot. En idd, een gén kan niet homozygoot of heterozygoot zijn, maar het paard wel.

Je zit helemaal goed met je wildkleur/dun. Het veulen wordt een heterozygoot wildkleur veulen, en je hebt daarnaast inderdaad die 50% kans op stippen (waar en hoe precies hangt van een heleboel ander dingen af, zie de post van ApoCowlypsee). Maar nu dus nog die basiskleur... Je bent er bijna.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 11:55 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ja, wildkleur is een wijzigingsfactor, en dús heeft die Fjord daaronder nog een basiskleur. En die is idd bruin in het geval van een brunblakk.
En dus was mijn vraag: is een brunblakk Fjord over het algemeen homozygoot voor zwart (E) en homozygoot voor agouti (A) of niet, denk je? En ja, ik bedoel echt homo- of heterozygoot. En idd, een gén kan niet homozygoot of heterozygoot zijn, maar het paard wel.

Je zit helemaal goed met je wildkleur/dun. Het veulen wordt een heterozygoot wildkleur veulen, en je hebt daarnaast inderdaad die 50% kans op stippen (waar en hoe precies hangt van een heleboel ander dingen af, zie de post van ApoCowlypsee). Maar nu dus nog die basiskleur... Je bent er bijna.


Een fjord is denk ik homozygoot voor zwart en agouti, want de basiskleur is bruin en bruin is toch gewoon zwart+agouti. Zwart en agouti zijn dominante genen. Maar waarom ziet een fjord x fries er dan altijd veel donkerder uit ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 12:42 



 
Profiel   

isa06x schreef
Art_Ificious schreef
Waarom zou je überhaupt een niet zuiver ras willen gebruiken en dus een "vuilnisbakkie" fokken?

Ik begrijp zelfs niet waarom er kruisingen ter dekking worden aangeboden. Is die hengst getest op erfelijke ziekten? Is die opgenomen in een stamboek en heeft die een deklicentie?


Omdat kruisingen mooi zijn.

De boerderijhond (drentsche patrijs x labrador) is gedekt door een dalmatiër. 5 weken drachtig nu. Mooi toch, waarom niet? Leuke stippelpuppies met 3 rasjes.

Nou als iedereen dan zomaar lukraak gaat fokken omdat kruisingen mooi zijn... De wereld op z'n kop.
Hoop dat die honden ook getest zijn op erfelijke aandoeningen. Anders heb ik nu al medelijden met toekomstige puppykopers
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 13:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen