Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Fjord x appaloosa x fries

 
Profiel   

isa06x schreef
Art_Ificious schreef
Waarom zou je überhaupt een niet zuiver ras willen gebruiken en dus een "vuilnisbakkie" fokken?

Ik begrijp zelfs niet waarom er kruisingen ter dekking worden aangeboden. Is die hengst getest op erfelijke ziekten? Is die opgenomen in een stamboek en heeft die een deklicentie?


Omdat kruisingen mooi zijn.

De boerderijhond (drentsche patrijs x labrador) is gedekt door een dalmatiër. 5 weken drachtig nu. Mooi toch, waarom niet? Leuke stippelpuppies met 3 rasjes.


Nou als iedereen dan zomaar lukraak gaat fokken omdat kruisingen mooi zijn... De wereld op z'n kop.
Hoop dat die honden ook getest zijn op erfelijke aandoeningen. Anders heb ik nu al medelijden met toekomstige puppykopers[/quote]

dE wErElD oP ZiJn kOp... :+ it’s not that deep
De reu is gewoon een goedgekeurde hond. Over het algemeen zijn hondenkruisingen sterker dan volle rashonden. We hadden ook een volle labrador, die ging met 7 jaar al dood aan hartproblemen. Waarom gaat die anti kruising cult altijd andere mensen aanvallen die wel kruisen? Dat zie ik vaak genoeg op bokt. Erfelijke aandoeningen kan elke hond hebben hè, ligt niet per se aan het ras.

Maar ja we blijven erbij, kruisingen zijn moooi dus we doen dat *\%/* *\%/* *\%/*


Laatst bijgewerkt door isa06x op 14-05-21 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 14:28 



 
Profiel   

isa06x schreef
Een fjord is denk ik homozygoot voor zwart en agouti, want de basiskleur is bruin en bruin is toch gewoon zwart+agouti. Zwart en agouti zijn dominante genen. Maar waarom ziet een fjord x fries er dan altijd veel donkerder uit ?


Fjord x Fries hoeven er niet altijd veel donkerder uit te zien. Ik heb 2 merries van deze kruising en die zien nog steeds vrij isabel van kleur. Ze hebben dezelfde vader en moeder maar schelen 1 jaar. Vroeger had je de Fjordenhengst Einar, die was van zichzelf vrij donker en donkerder dan mijn merries.
Bij beide merries heb ik 10 jaar terug eenmalig een veulen gefokt met een hengst die een kruising was van een Quarterhorse x Argentijnse Criollo. Grappig om te zien is dat het ene veulen terug slaat op de fjord. Hij heeft zelfs een meelsnuit en is vrij licht van kleur terwijl hij maar een kwart Fjord is. Het andere veulen slaat terug op de Criollo. Deze voeren van vroeger uit spaans bloed. Dat veulen wordt vaak aangezien voor een Lusitano. Zelfs qua gangen.

Waarom ik mijn Fjordenmerrie jaren terug heb laten dekken door een Fries komt door onenigheid met het Fjordenstamboek. In die tijd kwamen hengstenhouders uit de regio langs met de hengst. Echter de hengstenhouder vertikte het om de hengst van de trailer te halen terwijl ik zeker wist dat onze merrie hengstig was. Hij beweerde van niet. Dus onze merrie is toen niet gedekt maar wij moesten wel het dekgeld betalen. Er was niet tegen te praten met de secretaris van het stamboek. We konden nog wel gustreductie krijgen. Dat is toen een heel gedoe geweest en uiteindelijk zijn we helemaal gekapt met het Fjordenstamboek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 14:29 



 
Profiel   

isa06x schreef
Een fjord is denk ik homozygoot voor zwart en agouti, want de basiskleur is bruin en bruin is toch gewoon zwart+agouti. Zwart en agouti zijn dominante genen.


Ja, zwart en agouti zijn dominante genen. Dáárom wil je weten of een paard heterozygoot of homozygoot is.

En omdat beide genen dominant zijn en je er dus maar 1 nodig hebt om een bruin paard te krijgen kan een bruin paard dus heterozygoot voor zwart en agouti zijn. Heel veel bruine paarden geven ook vos of zwarte veulens.

De meeste Fjorden zijn overigens wel homozygoot voor zwart en agouti, maar er zijn óók gra Fjorden (basis zwart) en rödblakk Fjorden (basis vos), dus Fjorden kunnen wel degelijk voor één van beide of zelfs beide genen heterozygoot zijn.
Alle nakomelingen van Gio (rödblakk hengst) zijn bijvoorbeeld allemaal heterozygoot voor zwart, óók als ze brunblakk zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 16:38 



 
Profiel   

isa06x schreef
dE wErElD oP ZiJn kOp... :+ it’s not that deep
De reu is gewoon een goedgekeurde hond. Over het algemeen zijn hondenkruisingen sterker dan volle rashonden. We hadden ook een volle labrador, die ging met 7 jaar al dood aan hartproblemen. Waarom gaat die anti kruising cult altijd andere mensen aanvallen die wel kruisen? Dat zie ik vaak genoeg op bokt. Erfelijke aandoeningen kan elke hond hebben hè, ligt niet per se aan het ras.

Maar ja we blijven erbij, kruisingen zijn moooi dus we doen dat *\%/* *\%/* *\%/*

Tja besef wel een kruising is minder waard en kan je geen hoofdprijs voor vragen. Het is zelfs afwachten of ze wel allemaal verkocht geraken want niet veel mensen willen juist een kruising. Maar ach gelukkig zijn er nog mensen met verstand die wél kijken naar erfelijke ziekten en niet zomaar lukraak fokken omdat hey leuk is. Er komt zoveel meer bij kijken met ook risico dat zowel moeder als pups of bij paarden merrie en veulen sterven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 16:53 



 
Profiel   

isa06x schreef
Art_Ificious schreef
Waarom zou je überhaupt een niet zuiver ras willen gebruiken en dus een "vuilnisbakkie" fokken?

Ik begrijp zelfs niet waarom er kruisingen ter dekking worden aangeboden. Is die hengst getest op erfelijke ziekten? Is die opgenomen in een stamboek en heeft die een deklicentie?


Omdat kruisingen mooi zijn.

De boerderijhond (drentsche patrijs x labrador) is gedekt door een dalmatiër. 5 weken drachtig nu. Mooi toch, waarom niet? Leuke stippelpuppies met 3 rasjes.


Je bent zeker van die stippels?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 18:17 



 
Profiel   

Knert schreef
isa06x schreef
Waarom zou je überhaupt een niet zuiver ras willen gebruiken en dus een "vuilnisbakkie" fokken?


Omdat kruisingen mooi zijn.

De boerderijhond (drentsche patrijs x labrador) is gedekt door een dalmatiër. 5 weken drachtig nu. Mooi toch, waarom niet? Leuke stippelpuppies met 3 rasjes.


Je bent zeker van die stippels?


Jaaa <3 alleen die boerderijhond is van mijn oma en oom/tante. De dierenarts had een dalmatiër aangeraden, waar ik wel blij mee ben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 20:51 



 
Profiel   

Ibbel schreef
isa06x schreef
Een fjord is denk ik homozygoot voor zwart en agouti, want de basiskleur is bruin en bruin is toch gewoon zwart+agouti. Zwart en agouti zijn dominante genen.


Ja, zwart en agouti zijn dominante genen. Dáárom wil je weten of een paard heterozygoot of homozygoot is.

En omdat beide genen dominant zijn en je er dus maar 1 nodig hebt om een bruin paard te krijgen kan een bruin paard dus heterozygoot voor zwart en agouti zijn. Heel veel bruine paarden geven ook vos of zwarte veulens.

De meeste Fjorden zijn overigens wel homozygoot voor zwart en agouti, maar er zijn óók gra Fjorden (basis zwart) en rödblakk Fjorden (basis vos), dus Fjorden kunnen wel degelijk voor één van beide of zelfs beide genen heterozygoot zijn.
Alle nakomelingen van Gio (rödblakk hengst) zijn bijvoorbeeld allemaal heterozygoot voor zwart, óók als ze brunblakk zijn.


Bedankt! Maar wat gaat een cremello doen op een wildkleur (fjord)? Want cremello’s hebben 2x crème gen wat betekent dat ze homozygoot zijn. Het veulen krijgt dan toch 1x crème gen. Dit maakt ze dan toch een valk (want wildkleur basis is bruin)? Maar valk en wildkleur lijkt heel erg op elkaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 22:11 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
isa06x schreef
dE wErElD oP ZiJn kOp... :+ it’s not that deep
De reu is gewoon een goedgekeurde hond. Over het algemeen zijn hondenkruisingen sterker dan volle rashonden. We hadden ook een volle labrador, die ging met 7 jaar al dood aan hartproblemen. Waarom gaat die anti kruising cult altijd andere mensen aanvallen die wel kruisen? Dat zie ik vaak genoeg op bokt. Erfelijke aandoeningen kan elke hond hebben hè, ligt niet per se aan het ras.

Maar ja we blijven erbij, kruisingen zijn moooi dus we doen dat *\%/* *\%/* *\%/*

Tja besef wel een kruising is minder waard en kan je geen hoofdprijs voor vragen. Het is zelfs afwachten of ze wel allemaal verkocht geraken want niet veel mensen willen juist een kruising. Maar ach gelukkig zijn er nog mensen met verstand die wél kijken naar erfelijke ziekten en niet zomaar lukraak fokken omdat hey leuk is. Er komt zoveel meer bij kijken met ook risico dat zowel moeder als pups of bij paarden merrie en veulen sterven.


Wat een ongelooflijke onzin. Pups verkopen als warme broodjes. Er is meer vraag dan aanbod zeker nu in corona tijd :') , dat weet toch iedereen inmiddels wel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 22:15 



 
Profiel   

Ik zou gewoon tussen de Fjordenhengsten gaan kijken , ik zit zelf in de Fjorden en droom stiekem toch wel eens van een fjord met wat bont. Maar ik vindt het zo zonde van de goede bloedlijn van mijn oudere merrie en ook van mijn 3 jarige om ermee te gaan kruisen.

Ik vindt een aantal Fjordenkruisingen echt heel mooi , maar in verhouding klopt een Fjord niet meer zo mooi in een kruising naar mijn mening.

Tevens denk ik dat het een donkere bijna tegen bruin aan kleur gaat worden met wel iets van een aanstreep. Stippen zou kunnen , maar ik neem aan dat de merrie een volledig brunblak gen draagt.

Tevens zou ik zeker voorzichtig zijn met de hengstkeuze en niet zomaar klakkeloos een hengst uitzoeken omdat de kleur zo mooi is. Als ze bepaalde ziektes doorgeven , is het de kleur niet waar om er mee te gaan fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 22:23 



 
Profiel   

Dalmatiërs hebben ook veel genetische ziektes om nog maar te zwijgen over gedragsproblemen :+ dus apart dat de dierenarts dit adviseerde...

Kruisingen zijn niet altijd waardeloos, ik volg een fokker uit Amerika die met een Friese ster hengst daar allemaal kruisingen met saddlebred, appaloosa , pre en paints enzo fokken, die doen het daar erg goed. Maar dat is natuurlijk weer een heel ander soort fokken en een ander publiek.

Al met al is fokken altijd gokken. Neem als eigenaar je verantwoordelijkheid om zo gezond mogelijk te fokken (en nee, vuilnisbakken zijn zeker niet gezonder als ras dieren als er niet geselecteerd is op gezondheid wat vaak wél gebeurt bij ras dieren).

Je hebt een hele mooie kleuren calculator online staan, daar kan je alles invoeren en uitzoeken hoe iets er uit kan komen te zien. Niet alle fjorden zijn bruin wild kleur, je hebt ze in alle kleuren. En soms is het niet altijd duidelijk te zien.

Leef je uit;

https://www.animalgenetics.us/Equine/CCalculator1.asp

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 22:24 



 
Profiel   

Lestrange01 schreef
Art_Ificious schreef

Tja besef wel een kruising is minder waard en kan je geen hoofdprijs voor vragen. Het is zelfs afwachten of ze wel allemaal verkocht geraken want niet veel mensen willen juist een kruising. Maar ach gelukkig zijn er nog mensen met verstand die wél kijken naar erfelijke ziekten en niet zomaar lukraak fokken omdat hey leuk is. Er komt zoveel meer bij kijken met ook risico dat zowel moeder als pups of bij paarden merrie en veulen sterven.


Wat een ongelooflijke onzin. Pups verkopen als warme broodjes. Er is meer vraag dan aanbod zeker nu in corona tijd :') , dat weet toch iedereen inmiddels wel?


Precies _/-\o_ ze zijn nog niet eens geboren en er is nu al vraag naar

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 23:52 



 
Profiel   

Ibbel schreef
isa06x schreef
Een fjord is denk ik homozygoot voor zwart en agouti, want de basiskleur is bruin en bruin is toch gewoon zwart+agouti. Zwart en agouti zijn dominante genen.


Ja, zwart en agouti zijn dominante genen. Dáárom wil je weten of een paard heterozygoot of homozygoot is.

En omdat beide genen dominant zijn en je er dus maar 1 nodig hebt om een bruin paard te krijgen kan een bruin paard dus heterozygoot voor zwart en agouti zijn. Heel veel bruine paarden geven ook vos of zwarte veulens.

De meeste Fjorden zijn overigens wel homozygoot voor zwart en agouti, maar er zijn óók gra Fjorden (basis zwart) en rödblakk Fjorden (basis vos), dus Fjorden kunnen wel degelijk voor één van beide of zelfs beide genen heterozygoot zijn.
Alle nakomelingen van Gio (rödblakk hengst) zijn bijvoorbeeld allemaal heterozygoot voor zwart, óók als ze brunblakk zijn.


Oh ja, en ik heb nog wat vragen. Dus:
1. Een merrie met homozygoot vos x hengst met vosgen en zwartgen... heeft 50% kans op vos of zwart?
2. Een merrie met homozyhoot vos x hengst met homozygoot zwart... wordt sowieso zwart?
3. Een merrie met vosgen en zwartgen x hengst met vosgen en zwartgen... heeft ook 50% kans op vos of zwart?


4. Wat doet het dun gen op zwart, vos of bruin?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 23:59 



 
Profiel   

isa06x schreef
Oh ja, en ik heb nog wat vragen. Dus:
1. Een merrie met homozygoot vos x hengst met vosgen en zwartgen... heeft 50% kans op vos of zwart?
2. Een merrie met homozyhoot vos x hengst met homozygoot zwart... wordt sowieso zwart?
3. Een merrie met vosgen en zwartgen x hengst met vosgen en zwartgen... heeft ook 50% kans op vos of zwart?


4. Wat doet het dun gen op zwart, vos of bruin?


1 en 2 kloppen :j
Bij situatie 3 heb je 75% kans op een zwarte en 25% kans op vos.
[ img ]


Hier een plaatje welke weergeeft wat dun op vos, zwart en bruin doet.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 01:06 



 
Profiel   

1 en 2 kloppen alleen als de vos geen agouti draagt.
Veel vossen dragen echter agouti, dus is er bijna altijd ook kans op bruin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 07:14 



 
Profiel   

Ik heb precies deze kruising. Ze is helemaal zwart. [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 07:36 



 
Profiel   

Wij hebben 3 "palomino" varianten Fjord staan, dat noemen wij een Gulblak.

[ img ]


Daarnaast is er dit jaar een "rodblakk" kwart fries / fjord geboren. <3 De moeder is een halve FriesxFjord en gedekt door Gio, de Rodblakk waar Ibbel het over heeft. (*Ook wel echt een mazzeltje haha)

[ img ]

Je moet idd wel eerst weten wat de fjord "draagt"

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 09:02 



 
Profiel   

Ibbel schreef
1 en 2 kloppen alleen als de vos geen agouti draagt.
Veel vossen dragen echter agouti, dus is er bijna altijd ook kans op bruin.


Je hebt inderdaad ook nog agouti :j Agouti is dominant en toont alleen op zwart. Dus als het paard in de basis zwart is en hij heeft een agouti gen, krijg je een bruine. Op vos toont agouti niet.

Ee aa toont zwart, er is geen agouti gen
ee Aa toont vos, het agoutigen is niet zichtbaar.
Ee Aa is een zwarte met agoutigen, dus een bruine.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 09:18 



 
Profiel   

yarkayunda schreef
Ik heb precies deze kruising. Ze is helemaal zwart. [ [url=m/vaYa46.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoe kan dat toch? Het dun gen zou toch doorgegeven moeten worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 11:09 



 
Profiel   

isa06x schreef
Knert schreef


Je bent zeker van die stippels?


Jaaa <3 alleen die boerderijhond is van mijn oma en oom/tante. De dierenarts had een dalmatiër aangeraden, waar ik wel blij mee ben.

Volgens mij zijn de meeste dalmatenkruisingen overwegend zwart...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 11:29 



 
Profiel   

Ja.. daarom vroeg ik er ook naar.
Ken ook een blonde variant.

Maar in geen enkel geval stippen terug gezien.
Vandaar dat ik het ook vroeg.

Niet om de vraag of ze zeker was van de kruising maar of ze zeker was van de stippels bij de pups

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 12:53 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
isa06x schreef
dE wErElD oP ZiJn kOp... :+ it’s not that deep
De reu is gewoon een goedgekeurde hond. Over het algemeen zijn hondenkruisingen sterker dan volle rashonden. We hadden ook een volle labrador, die ging met 7 jaar al dood aan hartproblemen. Waarom gaat die anti kruising cult altijd andere mensen aanvallen die wel kruisen? Dat zie ik vaak genoeg op bokt. Erfelijke aandoeningen kan elke hond hebben hè, ligt niet per se aan het ras.

Maar ja we blijven erbij, kruisingen zijn moooi dus we doen dat *\%/* *\%/* *\%/*

Tja besef wel een kruising is minder waard en kan je geen hoofdprijs voor vragen. Het is zelfs afwachten of ze wel allemaal verkocht geraken want niet veel mensen willen juist een kruising. Maar ach gelukkig zijn er nog mensen met verstand die wél kijken naar erfelijke ziekten en niet zomaar lukraak fokken omdat hey leuk is. Er komt zoveel meer bij kijken met ook risico dat zowel moeder als pups of bij paarden merrie en veulen sterven.


Dit vind ik toch ook weer onzin.
Juist de raszuivere honden hebben zoveel medische problemen door het doorfokken. Dan is het natuurlijk mogelijk om gewoon een gezonde hond te fokken mits je daar de stappen voor zet, maar laten we niet doen alsof raszuivere honden er zijn voor de gezondheid. Dit geld overigens ook voor andere dieren.

Je kan overigens ook een kruising fokken en daarbij letten op gezondheidsproblemen. Beiden ouders testen op genetische aandoeningen of erfelijke dingen. Kruising betekent niet altijd dat iedereen maar onverantwoordelijk fokt, er kan zelfs juist een reden zijn om een kruising te fokken, bijvoorbeeld om een ras met een bepaalde zwakte weer te versterken met een ras wat daar goed mee is. Ik zeg ook niet dat dit voor iedere kruising geld, er zitten er zat tussen die onverantwoord en ondoordacht zijn ontstaan, maar kruising =/= slecht is ook weer een stretch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 14:04 



 
Profiel   

Juist bij de goede rassen word getest op afwijkingen, even de idiote rassenstandaarden met bijpassende problemen en complicaties doorgelaten.

Ik had een htk kat vroeger, samen met broertje. Beide katten hadden gescheurde kruisbanden gekregen in de loop der jaren, enige katten in de wijde omgeving :+ dus nee, zeker niet meer garantie op gezondere dieren. Fokken moet je doen met gezonde ouder dieren. Ik had een nestje Noorse boskatten gefokt, beide ouders uit geteste lijnen. Net na dat moeder zwanger was kreeg vader opeens blaasgruis... dit is ook overgegaan naar 2 kittens uiteindelijk (ze zijn nu al paar jaar oud). Had ik dit geweten had ik niet gefokt. Maar hier zijn geen testen voor.

Dalmatiërs hebben ook een verhoogde kans op blaasgruis ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 15:16 



 
Profiel   

isa06x schreef
yarkayunda schreef
Ik heb precies deze kruising. Ze is helemaal zwart. [ [url=m/vaYa46.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoe kan dat toch? Het dun gen zou toch doorgegeven moeten worden?

Blijkbaar niet altijd :') ze was eigenlijk ook al verkocht voor ze geboren werd, omdat ze ervanuit gingen dat ze een apart kleurtje zou krijgen. Toen er bij de geboorte een zwart veulentje uit kwam hebben de kopers van de koop afgezien wat ik niet erg vind want nu heb ik haar kunnen kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 17:21 



 
Profiel   

Maar was de fjord in de kruising wel een volle fjord of een halve? Want dat zou betekenen dat er dus maar 1 dungen was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 17:42 



 
Profiel   

isa06x schreef
yarkayunda schreef
Ik heb precies deze kruising. Ze is helemaal zwart. [ [url=m/vaYa46.jpg]Afbeelding[/url] ]


Blijkbaar niet altijd :') ze was eigenlijk ook al verkocht voor ze geboren werd, omdat ze ervanuit gingen dat ze een apart kleurtje zou krijgen. Toen er bij de geboorte een zwart veulentje uit kwam hebben de kopers van de koop afgezien wat ik niet erg vind want nu heb ik haar kunnen kopen.


Misschien was de moeder heterozygoot voor dun?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 21:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen