Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Cremello of zilverappel op wildkleur

 
Profiel   

Sorry dat ik weer een vraag stel maar hier kom ik niet uit.

Wat doet homozygoot zilverappel op een wildkleurige fjord?
Wat doet een cremello (ook homozygoot natuurlijk) op een wildkleurigefjord? Bruin paard met 1x crème is toch valk, maar valk lijkt heel erg op wildkleur.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 11:50 



 
Profiel   

https://www.animalgenetics.us/Equine/CCalculator1.asp

Hier kun je dat soort dingen berekenen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 11:52 



 
Profiel   

Is homozygoot zilverappel wel levensvatbaar? Dacht dat je dat juist niet moet willen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 12:06 



 
Profiel   

Homozygoot zilver is wel levensvatbaar, maar heeft oogproblemen en andere ellende. Die worden dus niet gefokt (door goede fokkers)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 12:07 



 
Profiel   

Rangeela schreef
Is homozygoot zilverappel wel levensvatbaar? Dacht dat je dat juist niet moet willen...

Jazeker! Alleen volgens mij krijgen veel paarden last van oogproblemen. Je moet het inderdaad niet willen.

Je kan er overigens wel gewoon mee fokken, want dan krijg je een heterozygoot zilver (mits de merrie dan dus geen zilver heeft). Als je homozygoot zilver op een Fjord zet krijg je een silver dun paard.

Valk lijkt een beetje op wildkleur, maar het is niet hetzelfde. Je krijgt dan gewoon een paard met dun (wildkleur) én crème. Op een vosbasis heet dan een dunalino, op een bruine basis heet dat een dunskin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 12:12 



 
Profiel   

Ik denk dat TS een homozogyte zilver of homozygote creme op een fjord wil zetten zodat je altijd kleurgarantie hebt. In het geval van een standaard Fjord zijn die meestal EE AA DD, dus even daarvan uitgaand krijg je in het eerste geval altijd een dun bruin zilver en in het tweede geval altijd een valk dun.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 12:15 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Homozygoot zilver is wel levensvatbaar, maar heeft oogproblemen en andere ellende. Die worden dus niet gefokt (door goede fokkers)


Ik zag op marktplaats een advertentie van een cremello tinker en een zilverappel tinker die inderdaad homozygoot was. Op de foto’s te zien zijn ze ook naar hengstenkeuringen geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 12:36 



 
Profiel   

Jorex schreef
Ik denk dat TS een homozogyte zilver of homozygote creme op een fjord wil zetten zodat je altijd kleurgarantie hebt. In het geval van een standaard Fjord zijn die meestal EE AA DD, dus even daarvan uitgaand krijg je in het eerste geval altijd een dun bruin zilver en in het tweede geval altijd een valk dun.


Bruin zilver, maar het dun gen van de fjord gaat toch ook nog iets doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 12:38 



 
Profiel   

Ja daarom zei ik ook bruin dun zilver. Dus je krijgt zeg maar een fjord met zilveren manen qua kleurslag en misschien ook appeltjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 12:43 



 
Profiel   

Fjorden kleur is in principe wildkleur bruin.
je kunt de kleuren invullen in een kleurentestdatabase. op animalgenetics
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 13:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen