Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Schimmel x schimmel = kleur

 
Profiel   

Ben puur nieuwsgierig en ben benieuwd of dit zo uit te leggen is.

Ik heb een pony die vos sabino ogend is. Is getest maar sabino negatief.
Nou heeft zij 2 schimmel ouders waarvan er ook veel schimmel in de rest van de stamboom zit maar toch ergens verder weg vosroan.

Ik dacht dat schimmel x schimmel altijd schimmel was maargoed mijn pony bewijst anders.

Als veulen
[ img ]


En nu
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 19:28 



 
Profiel   

Als beide ouders heterozygoot zijn voor schimmel, dan heb je 25% kans op een gekleurd veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 19:32 



 
Profiel   

Maar dan verwacht je inderdaad dat dit een Sabino is met extreem stekelharig

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 19:34 



 
Profiel   

Als ze geen sabino is vraag ik me af of rabicano een mogelijkheid is..?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 19:37 



 
Profiel   

Zo dan! Wat een geluk dat ze geen schimmel is, wat een mooi dier!

Wat Punz zegt klopt inderdaad. Schimmel is dominant, dus als een paard dat gen heeft komt het altijd tot uiting. Dat betekent dat een paard dus 'stiekem' een gen voor niet-schimmel kan hebben, ook al zie je dat niet. Als je twee van dat soort paarden met elkaar kruist kan het gebeuren dat ze beiden het niet-schimmelgen (om het even simpel te zeggen) doorgeven, en dan krijg je een 'kleur' veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 19:38 



 
Profiel   

Als er roan in de afstamming zit kan dit heel goed roan zijn .Dan moet een van de ouders ook roan zij maar dat kun je niet zien omdat ze schimmel zijn .

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 19:41 



 
Profiel   

Bij welshjes komt ook vaak “nep”sabino voor, dat ze wel sabino lijken maar bij testen dat niet blijken te zijn, maar bijvoorbeeld wel w20 of anders, of een nog niet te testen gen. Kijk ook hier voor meer sabinogekleurde niet-sabino-welshjes: Nynkster @ [KG] Sabino fans

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 19:44 



 
Profiel   

Punz en Mino1, ik zou dan even moeten vragen welke kleur dr moeder is geboren. Volgensmij was wel bekend dat vaders kleur kan fokken (Springbourne Compas)

LaDonna, dat is mijn topic :') :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 19:50 



 
Profiel   

:+

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 19:56 



 
Profiel   

Moeder is lijkt mij vos geboren, of ze roan is/is geweest weet ik niet maar roan zit pas bij de opa van de moeder van mijn merrie (snap je het nog? :D )

Moeder als veulen
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 19:57 



 
Profiel   

Zoals iemand ook al zei, hoeft schimmel x schimmel helemaal niet altijd schimmel te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 20:01 



 
Profiel   

Die is al licht voor een schimmel zeg. Lijkt inderdaad vos geboren. Roan is dominant, maar goed als ze vosroanschimmel bleek, maar als vos schimmel op papier staat, kan het dus wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 20:03 



 
Profiel   

En mijn merrie kan bijvoorbeeld geen gen dragen dat als zij een veulen krijgt dat die schimmel toont, als zij door een kleur hengst gedekt is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 20:05 



 
Profiel   

Nee, schimmel MOET tonen om doorgegeven te worden. Kleur x kleur geeft nooit schimmel. Omgekeerd kan dat wel zoals je gemerkt hebt, omdat het kleurgen onder de schimmel verborgen kan zitten.

Hetzelfde geldt voor roan, dus als de ouders van de moeder van jouw merrie beide geen roan waren, kan je merrie geen roan zijn (onder/naast schimmel). Dat opa roan was, speelt dan dus geen rol meer.


Laatst bijgewerkt door Ibbel op 18-05-21 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 20:11 



 
Profiel   

Ik ga het proberen kort uit te leggen, hoop dat het duidelijk is. :')
Een schimmel heeft minimaal één G, een niet-schimmel een gg.
Schimmels zijn GG of Gg. Dus paarden met een G tonen altijd schimmel. Jouw merrie is geen schimmel dus zij zal gg hebben, en geen hoofdletter G. Als je haar met een niet-schimmel hengst dekt krijg je gg x gg, wat altijd een gg zal geven. Dus het schimmel gen (G) kan dan niet tevoorschijn komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 20:12 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor de uitleg, het is mij helemaal duidelijk :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 20:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen