Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Homozygoot bont x schimmel

 
Profiel   

Hehoi,

Ik zit er over te denken om volgend seizoen mijn schimmelmerrie te dekken.
Nu lees ik bij sommige advertenties van homzoygoot bonte hengsten dat je 100% kans hebt op een bont veulen. Ik dacht altijd dat schimmel dominant was over bont, maar dat is dus niet zo?

Moeder van mijn merrie is heterozygoot schimmel en vader homozygoot schimmel. Dus 50 % kans dat mijn merrie heterozygoot schimmel is en 50 % kans dat ze homozygoot schimmel is toch?
Stel ik laat haar dekken door een homozygoot bonte hengst, is er in beide gevallen dan 100% kans op een bont veulen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 18:05 



 
Profiel   

Je hebt 100% kans op een bont veulen inderdaad, maar ook minimaal 50% kans dat deze kleurt tot schimmel (als je merrie heterozygoot is) of 100% kans op een schimmel (als je merrie homozygoot schimmel is). Als je je merrie test, weest je het antwoord. Schimmel is dominant over alle kleuren, dus ook over bont. Je hebt dan een schimmel, bont geboren. Ook leuk ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 18:09 



 
Profiel   

Klopt helemaal, dat heb ik in de praktijk ook wel eens zien gebeuren, een bont veulen dat op latere leeftijd helemaal wit werd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 18:13 



 
Profiel   

Als je dekt met een homozygoot bonte hengst zal het veulen altijd bont geboren worden, maar als je merrie het schimmelgen doorgeeft wordt die ook schimmel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 18:33 



 
Profiel   

Goh, wanneer je in de genetica over dominant spreekt, spreek je vaak over een gen of locus waar verschillende allelen een rol spelen, wat bepaald wélk van die allelen toont voor dat gen. Bijvoorbeeld: Bruin (A) is dominant over Zwart (a).
Voor de 'dominantie' tussen verschillende genen (bijvoorbeeld dus dat je bij een bruin-geboren compleet wit geworden schimmel niet meer het bruine ziet) worden andere termen gebruikt, zoals epistasie. 'Schimmel is dominant over bont' dan gebruik je 'dominant' wel heel ruim. Daarnaast is het bonte ook dan meestal niet 100% onzichtbaar.

Even een versimpelde uitleg: Schimmel zorgt ervoor dat er steeds minder pigment wordt gemaakt door totdat er dus geen pigment meer is. (Je hebt dan uiteindelijk een wit paard) De huid blijft normaal zwart. (Al zijn er gevallen waarbij de huid roze wordt, bv vitiligo)
Bij een bont paard, zat dat pigment er sowieso al niet op de witte plekken. Ook niet in de huid, dus de huid is daar roze. Bij het schimmelen van het paard, wordt de rest ook wit en zullen die bonte plekken al snel niet meer te zien zijn op het eerste gezicht.

Echter: Gooi je een emmer water over je bonte schimmel, zal je vaak plekken zien waar het dier 'blauw' lijkt (door het doorschijnen van de zwarte huid) en plekken waar het dier 'roze' lijkt (doorschijnen van de roze huid) Waar het die roze is, en dus roze huid zit, zie je dus de witte aftekeningen (in dit geval: de vlekken veroorzaakt door het bont) nog doorschijnen. Schimmel verbergt het bont dus niet helemaal.

Je krijgt dus inderdaad met een homozygoot bonte hengst, sowieso een bont veulen. Het kan alleen zo zijn dat je, als het veulen ook schimmel is, je dit uiteindelijk niet meer ziet, tenzij je het dier nat maakt. Maar ook dan zitten die vlekken (of eerder het restant: de roze huid dus) er eigenlijk nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 18:43 



 
Profiel   

Bedankt voor alle heldere verhalen mensen! Ik denk dat ik het steeds meer begin te snappen, die kleurengenetica.

Pff, eigenlijk wel een beetje misleidend dus, adverteren met 100% bont veulen. Nouja, ze hebben wel gelijk natuurlijk, maar het is geen garantie voor een bont paard begrijp ik nu.

Wat is procentueel de kans op een bont volwassen paard als mijn merrie heterozygoot is? En bij homozygoot?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 18:56 



 
Profiel   

BrechtCarlos schreef
Bedankt voor alle heldere verhalen mensen! Ik denk dat ik het steeds meer begin te snappen, die kleurengenetica.

Pff, eigenlijk wel een beetje misleidend dus, adverteren met 100% bont veulen. Nouja, ze hebben wel gelijk natuurlijk, maar het is geen garantie voor een bont paard begrijp ik nu.

Wat is procentueel de kans op een bont volwassen paard als mijn merrie heterozygoot is? En bij homozygoot?


Bij heterozygoot is het 50/50, bij homozygoot is het 0

Maar het paard zal ALTIJD bont zijn, echter is dat niet meer zichtbaar door het schimmelgen. Genetisch gezien is het paard gewoon bont.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 19:05 



 
Profiel   

BrechtCarlos schreef
Bedankt voor alle heldere verhalen mensen! Ik denk dat ik het steeds meer begin te snappen, die kleurengenetica.

Pff, eigenlijk wel een beetje misleidend dus, adverteren met 100% bont veulen. Nouja, ze hebben wel gelijk natuurlijk, maar het is geen garantie voor een bont paard begrijp ik nu.

Wat is procentueel de kans op een bont volwassen paard als mijn merrie heterozygoot is? En bij homozygoot?


Helemaal niet misleidend, het paard wordt 100% zeker bont. Alleen als het paard daarnaast een schimmelgen heeft zie je dat na een aantal jaar niet meer.

Als jouw paard heterozygoot schimmel is heb je 50% kans op een bonte schimmel en 50% op een gewone bonte.
Als jouw paard homozygoot schimmel is dan heb je 100% een bonte schimmel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 20:04 



 
Profiel   

Als je een bonte schimmel wast, zie je zijn vlekken, door het verschil in huidskleur, weer even terug.

Als je de keuze van de hengst deels op kleur laat afhangen, zou ik eerst je merrie laten testen. Alleen schimmelgen kost 50 euro, het hele kleurenpakket kost 100 euro. Dan weet je of de kleur van de hengst überhaupt interessant is.

https://www.combibreed.com/nl-NL/Websho ... Vachtkleur

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 21:34 



 
Profiel   

Mizora schreef
Als je een bonte schimmel wast, zie je zijn vlekken, door het verschil in huidskleur, weer even terug.

Als je de keuze van de hengst deels op kleur laat afhangen, zou ik eerst je merrie laten testen. Alleen schimmelgen kost 50 euro, het hele kleurenpakket kost 100 euro. Dan weet je of de kleur van de hengst überhaupt interessant is.

https://www.combibreed.com/nl-NL/Websho ... Vachtkleur

Deze test moet je dan dus juist niet doen. Dit lab heeft een marker test voor schimmel, die maakt geen verschil tussen homozygoot en heterozygoot. Die geeft alleen aan of schimmel aanwezig is, wat je al weet als je een volwassen paard hebt die schimmel is.

Bij vgl uc davis heb je voor 25 dollar een schimmel test die wel onderscheid maakt tussen homozygoot en heterozygoot schimmel. Dan moet je alleen wel de individuele pakken, bij het standaard brede pakket gebruiken zij ook de marker test.
https://vgl.ucdavis.edu/test/gray


Laatst bijgewerkt door mooney op 22-05-21 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 21:37 



 
Profiel   

Dat had ik even in de test gemist, heb jij een link naar welke wel werkt voor haar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 21:39 



 
Profiel   

Ik was al bezig haha, maar ik moest het even controleren of het bij het andere lab wel de complete test was.
Vandaar de edit

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 21:41 



 
Profiel   

Ik heb een bonte met schimmelgen. Hij is inmiddels wit maar je kan nog steeds in de zomer zien dat hij eigenlijk daaronder bont is.
De zwarte huid komt dan door de witte haren weer terug omhoog.
Dus ja 100% bont diep van binnen. Haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 21:43 



 
Profiel   

Wat fabske zegt. Je krijgt 100% zeker een bont veulen! Of ie na een (paar) jaar nog 'zichtbaar' bont is, is een 50/50 kans.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 22:16 



 
Profiel   

Iris82 schreef
Wat fabske zegt. Je krijgt 100% zeker een bont veulen! Of ie na een (paar) jaar nog 'zichtbaar' bont is, is een 50/50 kans.

Alleen als de merrie heterozygoot is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 05:16 



 
Profiel   

BrechtCarlos schreef
Pff, eigenlijk wel een beetje misleidend dus, adverteren met 100% bont veulen. Nouja, ze hebben wel gelijk natuurlijk, maar het is geen garantie voor een bont paard begrijp ik nu.


Nee eigenlijk niet misleidend want ze hebben gelijk :D. De hengst geeft 100% een bont veulen dat is gewoon een genetisch feit. Dat jou merrie daar zelf schimmel overheen zet en het bont later vervaagd en niet meer te zien is (maar genetisch nog altijd bont) ligt niet aan de hengst.

Het zou trouwens ook kunnen dat het bonte veulen helemaal 1 kleur is met maar minimaal wat wit, dit is dan ook bont, er is ook geen garantie voor een mooi verdeeld wit/ kleur bont veulen.

Ik heb hetzelfde met mijn hengst die 100% appaloosa veulens geeft en homozygoot zwart is (wat puur en enkel betekend nooit een vos basis veulen). Dat er mensen met schimmel merries komen of anders gekleurde merries en omdat er staat dat mijn hengst homozygoot zwart is en homozygoot appaloosa dus altijd een appaloosa veulen geeft verwachten ze een zwart appaloosa veulen omdat er zelf te weinig kennis is van genetica (niet als kritiek bedoeld hoor :) ) en dan wordt je als hengsten eigenaar dus aangesproken op incorrecte informatie bij pech, terwijl er gewoon staat wat de hengst geeft en misschien overschat wordt dat iedereen snapt dat de merrie zelf ook nog enige invloed heeft bovenop wat de hengst geeft. Ik snap zelf dat niet iedereen dit weet en om bepaalde verwachtingen te voorkomen vraag ik bij interesse in mijn hengst zelf altijd naar de kleur van de merrie en geef dan uitleg over mogelijke kleuren en zeg daarbij ook dat er geen garantie is op een heel getekend veulen, ook bij een beetje wit is het een appaloosa (of een bonte bij een homozygoot bonte hengst).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 08:56 



 
Profiel   

mooney schreef
Iris82 schreef
Wat fabske zegt. Je krijgt 100% zeker een bont veulen! Of ie na een (paar) jaar nog 'zichtbaar' bont is, is een 50/50 kans.

Alleen als de merrie heterozygoot is.


Oh damn. Ik moet me er ook niet mee bemoeien als t bedtijd is. :z

Absoluut gelijk. Wilde vooral meegeven dat het vanuit de hengsteneigenaar niet 'misleidend' is om te zeggen dat er een 100% bont veulen uitkomt. Alleen las mijn slaaphoofd dat de merrie heterozygoot was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 09:00 



 
Profiel   

Manda schreef
BrechtCarlos schreef
Pff, eigenlijk wel een beetje misleidend dus, adverteren met 100% bont veulen. Nouja, ze hebben wel gelijk natuurlijk, maar het is geen garantie voor een bont paard begrijp ik nu.


Nee eigenlijk niet misleidend want ze hebben gelijk :D. De hengst geeft 100% een bont veulen dat is gewoon een genetisch feit. Dat jou merrie daar zelf schimmel overheen zet en het bont later vervaagd en niet meer te zien is (maar genetisch nog altijd bont) ligt niet aan de hengst.

Het zou trouwens ook kunnen dat het bonte veulen helemaal 1 kleur is met maar minimaal wat wit, dit is dan ook bont, er is ook geen garantie voor een mooi verdeeld wit/ kleur bont veulen.

Ik heb hetzelfde met mijn hengst die 100% appaloosa veulens geeft en homozygoot zwart is (wat puur en enkel betekend nooit een vos basis veulen). Dat er mensen met schimmel merries komen of anders gekleurde merries en omdat er staat dat mijn hengst homozygoot zwart is en homozygoot appaloosa dus altijd een appaloosa veulen geeft verwachten ze een zwart appaloosa veulen omdat er zelf te weinig kennis is van genetica (niet als kritiek bedoeld hoor :) ) en dan wordt je als hengsten eigenaar dus aangesproken op incorrecte informatie bij pech, terwijl er gewoon staat wat de hengst geeft en misschien overschat wordt dat iedereen snapt dat de merrie zelf ook nog enige invloed heeft bovenop wat de hengst geeft. Ik snap zelf dat niet iedereen dit weet en om bepaalde verwachtingen te voorkomen vraag ik bij interesse in mijn hengst zelf altijd naar de kleur van de merrie en geef dan uitleg over mogelijke kleuren en zeg daarbij ook dat er geen garantie is op een heel getekend veulen, ook bij een beetje wit is het een appaloosa (of een bonte bij een homozygoot bonte hengst).



Oh mensen ik bedoelde het niet lelijk hoor!
Enneh, ik lees me ook in hè, laat haar niet zomaar dekken omdat ik toch wel denk dat er een mooie bonte uitrolt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 10:21 



 
Profiel   

Nee joh dat ik snap ik!

Maar er zijn dus wel echt mensen die hengstenhouders "de schuld" geven als een veulen niet is zoals ze het verwacht hadden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 11:04 



 
Profiel   

Manda schreef
Nee joh dat ik snap ik!

Maar er zijn dus wel echt mensen die hengstenhouders "de schuld" geven als een veulen niet is zoals ze het verwacht hadden.


Ja dat is frustrerend voor hen lijkt me!
Eerst goed verdiepen dus, en ik denk dat ik mijn merrie even ga laten testen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 12:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen