Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wie helpt me op weg?

 
Profiel   

Dag allemaal,

Dit is mijn 1.5 jaar jonge merrie. Ik heb haar vorig jaar als zwart veulen gekocht. Moeder is Fries/PRE (beiden zwart) en vader is een volledig bruine Appaloosa (zijn ouders panterbont).

Na de wintervacht kwamen er al wat witte haren doorheen, en nu krijgt ze in de lichtere flanken zwarte vlekjes/stipjes lijkt het.

1. Hebben jullie enig idee wat dit gaat worden?
2. Waar kan je dit laten testen en welke testen vraag je dan aan?


Dit onderwerp is compleet nieuw voor mij maar ik ben erg geïnteresseerd.

Ze heeft geen appaloosa kenmerken zoals gevlekte mond en vulva, geen gestreepte hoeven en geen oogwit.

Als veulen:
[ img ]

Jaarling:
[ img ]

Foto van flanken met witte haren en zwarte vlekjes:
[ img ]


Bedankt voor het lezen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 00:12 



 
Profiel   

Deze even een bericht sturen. Zij kan alles laten testen. Ze reageert heel snel.

https://www.facebook.com/countreeranch

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 01:31 



 
Profiel   

Als je de ouders zeker weet dan zou ik het geld in je zak houden. Appaloosa en schimmel zijn dan al uitgesloten, de witte haartjes zijn dan waarschijnlijk stekelharigheid en de kans dat daar een bekend/te testen gen aan vast zit is miniem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 06:15 



 
Profiel   

mooney schreef
Als je de ouders zeker weet dan zou ik het geld in je zak houden. Appaloosa en schimmel zijn dan al uitgesloten, de witte haartjes zijn dan waarschijnlijk stekelharigheid en de kans dat daar een bekend/te testen gen aan vast zit is miniem.



Maar de vader is een Appaloosa, dan kan zij toch een Appaloosa kleur krijgen? Hij was dan wel bruin, maar zijn beide ouders zijn panterbont.
Hoe kan jij Appaloosa dan uitsluiten?

Niet dat ik je niet geloof hoor! Ik probeer het alleen te begrijpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 06:33 



 
Profiel   

Je hebt appaloosa als ras en als kleur. Een paard met ras Appaloosa (Nederlands of Amerikaans) hoeft niet de kleur appaloosa te hebben.
Appaloosa is dominant, je ziet dat dus altijd terug in het uiterlijk als ze het hebben. Is de vader dus effen bruin, dan is hij qua kleur geen appaloosa en kan hij dat ook niet doorgeven.

Even een voorbeeldje, de vader van mijn merrie is valk panterbont. Mijn merrie is een stekelharige vos (zie flank), negatief voor appaloosa:
[ img ]
Ze is ingeschreven bij het NAS, dus een appaloosa wat betreft stamboek. Maar niet qua kleur. Als zij dus veulens krijgt zullen de veulens geen appaloosa kunnen zijn, tenzij ik er een appaloosa hengst op zet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 06:38 



 
Profiel   

mooney schreef
Je hebt appaloosa als ras en als kleur. Een paard met ras Appaloosa (Nederlands of Amerikaans) hoeft niet de kleur appaloosa te hebben.
Appaloosa is dominant, je ziet dat dus altijd terug in het uiterlijk als ze het hebben. Is de vader dus effen bruin, dan is hij qua kleur geen appaloosa en kan hij dat ook niet doorgeven.

Even een voorbeeldje, de vader van mijn merrie is valk panterbont. Mijn merrie is een stekelharige vos (zie flank), negatief voor appaloosa:
[ [url=m/qkIsyf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ze is ingeschreven bij het NAS, dus een appaloosa wat betreft stamboek. Maar niet qua kleur. Als zij dus veulens krijgt zullen de veulens geen appaloosa kunnen zijn, tenzij ik er een appaloosa hengst op zet.



Dankjewel! Dit snap ik. Maar de vader was een (ontsnapte) jaarling hengst, was ten tijde van dekken bruin. Maar kort daarna is hij getroffen door de bliksem en gestorven. Ik weet dus niet of hij bruin zou zijn gebleven of nog had kunnen gaan kleuren.
Haha, om het ingewikkeld te maken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 06:59 



 
Profiel   

Als je op de pagina gaat kijken, zie je dat met testen er soms onverwacht toch hele andere zaken uit komen dan men dacht. Bij een ruin vooral leuk om te weten, maar bij ene hengst of merrie soms ook nuttig als je gaat fokken bijv.

En het kost niet de wereld, maar geeft wel antwoorden op basis van jouw paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 10:42 



 
Profiel   

Wat bedoel je met Appaloosa kleur? Stippen? Want dat kan je vergeten. Dit is een gewone zwartbruine en deze gaat geen stippen krijgen tenzij je ze er met verf opzet.
Ze zal deze kleur houden die ze nu heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 10:47 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Wat bedoel je met Appaloosa kleur? Stippen? Want dat kan je vergeten. Dit is een gewone zwartbruine en deze gaat geen stippen krijgen tenzij je ze er met verf opzet.
Ze zal deze kleur houden die ze nu heeft.



Dit is een beetje kort door de bocht. Deze kan zeker stippen krijgen gezien de vader appaloosa is. Hij was met 1 jaar nog bruin, heeft toen de moeder gedekt en is daarna door de bliksem gestorven.
Inmiddels ben ik een stuk wijzer geworden door de tip van Superpony, ik ga haar laten testen bij Coun Tree Ranch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 12:24 



 
Profiel   

Ben benieuwd...........Plaats je de uitslag ook hier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 13:13 



 
Profiel   

Je had jezelf ook wat kosten kunnen sparen, voor dit geval is een compleet pakket eigenlijk niet nodig. Wel interessant voor mensen die het in de gaten houden, daar niet van.
Je had het ook zelf kunnen doen voor 25 dollar, want alleen LP is interessant als je enkel wilt weten of ze appaloosa is (ik verwacht van niet, maar je kan uiteraard altijd testen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 13:35 



 
Profiel   

mooney schreef
Je had jezelf ook wat kosten kunnen sparen, voor dit geval is een compleet pakket eigenlijk niet nodig. Wel interessant voor mensen die het in de gaten houden, daar niet van.
Je had het ook zelf kunnen doen voor 25 dollar, want alleen LP is interessant als je enkel wilt weten of ze appaloosa is (ik verwacht van niet, maar je kan uiteraard altijd testen).


Klopt, maar in de toekomst wil ik mogelijk een veulen fokken en gezien haar aparte bloed vind ik een aantal erfelijke ziekten ook goed om te weten.
En als het geen appaloosa kleur is, wil ik graag weten wat dan wel. Echt zwart is ze ook niet.

Zal de uitslag plaatsen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 15:43 



 
Profiel   

Dan snap ik je keuze inderdaad, ben benieuwd

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 16:00 



 
Profiel   

mooney schreef
Je had jezelf ook wat kosten kunnen sparen, voor dit geval is een compleet pakket eigenlijk niet nodig. Wel interessant voor mensen die het in de gaten houden, daar niet van.
Je had het ook zelf kunnen doen voor 25 dollar, want alleen LP is interessant als je enkel wilt weten of ze appaloosa is (ik verwacht van niet, maar je kan uiteraard altijd testen).


Ja, je kan het zelf doen, maar je kan ook lezen wat Countree doet en wat er nog meer te testen valt, waardoor het voor de fok soms interessant kan zijn.

Je kan ook zelf je kippen gaan houden en die slachten, heb je ook je ei en vlees. Maar als iemand daar nou zijn werk van maakt om mensen te helpen? Niet iedereen weet de weg of begrijpt alles goed. En zo duur is het ook weer niet.

Maar er komen soms hele leuke, onverwachte dingen uit. Dus TS, succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 17:29 



 
Profiel   

superpony schreef
mooney schreef
Je had jezelf ook wat kosten kunnen sparen, voor dit geval is een compleet pakket eigenlijk niet nodig. Wel interessant voor mensen die het in de gaten houden, daar niet van.
Je had het ook zelf kunnen doen voor 25 dollar, want alleen LP is interessant als je enkel wilt weten of ze appaloosa is (ik verwacht van niet, maar je kan uiteraard altijd testen).


Ja, je kan het zelf doen, maar je kan ook lezen wat Countree doet en wat er nog meer te testen valt, waardoor het voor de fok soms interessant kan zijn.

Je kan ook zelf je kippen gaan houden en die slachten, heb je ook je ei en vlees. Maar als iemand daar nou zijn werk van maakt om mensen te helpen? Niet iedereen weet de weg of begrijpt alles goed. En zo duur is het ook weer niet.

Maar er komen soms hele leuke, onverwachte dingen uit. Dus TS, succes.



Dankjewel. Ik maak inderdaad graag gebruik van de kennis van een ander als het iets is waar ik zelf nog niet veel van weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 17:35 



 
Profiel   

superpony schreef
mooney schreef
Je had jezelf ook wat kosten kunnen sparen, voor dit geval is een compleet pakket eigenlijk niet nodig. Wel interessant voor mensen die het in de gaten houden, daar niet van.
Je had het ook zelf kunnen doen voor 25 dollar, want alleen LP is interessant als je enkel wilt weten of ze appaloosa is (ik verwacht van niet, maar je kan uiteraard altijd testen).


Ja, je kan het zelf doen, maar je kan ook lezen wat Countree doet en wat er nog meer te testen valt, waardoor het voor de fok soms interessant kan zijn.

Je kan ook zelf je kippen gaan houden en die slachten, heb je ook je ei en vlees. Maar als iemand daar nou zijn werk van maakt om mensen te helpen? Niet iedereen weet de weg of begrijpt alles goed. En zo duur is het ook weer niet.

Maar er komen soms hele leuke, onverwachte dingen uit. Dus TS, succes.

Zonder vervelend te doen denk ik dat ik meer kennis heb dan de ondernemer die je noemt, ik heb er niet mijn werk van gemaakt maar ik heb er wel voor gestudeerd en ik geef af en toe wat gratis advies. Ik vind het super tof hoe ze het testen meer in de schijnwerper zet en om die manier mensen die normaal niet zouden testen, toch aan het testen krijgt.
Echter gaan wel alle paarden door hetzelfde pakket, waar heel veel zaken inzitten die voor dat betreffende paard niet relevant zijn. Dat is niet erg als het in de juiste context wordt gezet (dus bijvoorbeeld niet WOW, deze hengst is vrij op xx aantal gebreken, als die gebreken überhaupt niet in het ras voorkomen) en als het alsnog voordeliger is om het als pakket te testen (stel je wilt 4 genen weten en die 4 zijn samen al die prijs, en je kan er voor dat geld ook 50 testen, dat is natuurlijk mooi voor de nieuwsgierigen onder ons, als er realistisch gezien eigenlijk maar 1 test nodig is dan vind ik het neigen naar geldklopperij).
Als laatste vind ik het jammer dat er met zo'n standaard pakket niet meer wordt gekeken wat je kan afleiden uit stambomen en nakomelingen, wat juist vaak helpt in het begrip van genetica bij mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 17:48 



 
Profiel   

Ken je haar dan? En heb je haar pagina bekeken wat ze heeft getest, wat de uitslagen zijn etc?

Verder maakt het mij niet uit. Panel testen vind ik belangrijk omdat we quarters hebben, maar mijn bay merrie is drachtig van toevallig een palomino hengst. Wat eruit komt boeit me echt niet. Ik wil een lief, gezond veulen.

En ook al loop ik al 28jr tussen de quarters en paints, kan ik nog steeds niet alle kleuren goed benoemen. Ik gebruik nogal snel de Nederlandse namen, zoals gele pony, vlekken monster etc.

Maar waar mensen het interessant vinden, is het leuk dat Countree wel haar werk ervan gemaakt heeft, dus niet nodig om in haar vaarwater te gaan zitten.
Maar als je ervoor gestudeerd hebt en je ziet dat er vraag naar is, of je vindt het alsnog leuk, ben je natuurlijk vrij om ook zoiets te gaan doen.

Overigens kan het niet gratis wat zij doet, want de haren worden verstuurd en onderzocht. Zij maakt ook al kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 00:39 



 
Profiel   

Ik heb uitslag! Ze blijft zwart! Ze is a/a, E/E, nd1/nd2.

Homozygoot zwart zonder agauti.

Géén appaloosa of schimmel! Mij = blij!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 23:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen