Welke kleur is deze Comtois?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anananda
Berichten: 90
Geregistreerd: 20-04-21

Welke kleur is deze Comtois?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 10:06

Hoi, vandaag heb ik op deze Comtois gereden. Heel lief beest, maar ik vroeg me af welke kleur zij is? Ik dacht eerst zweetvos, maar vossen hebben geen zwarte aftekeningen. Ze heeft zwartbruinige en lichte manen. Volgens mij heeft ze geen vlekken dus ik denk ook niet dat ze bont is. Kan iemand helpen? :+

Afbeelding

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:16

Het is een zilverappel. Feitelijk een bruine met een gen dat zorgt voor lichte manen en staart (en lichte haren aan de sokken bij paarden die ze hebben zoals die van je foto). Dus inderdaad geen vos. Het is vrij zeldzaam en niet erg bekend.

https://wetenschap.infonu.nl/diversen/1 ... nning.html
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 06-08-21 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:18

Zilverappel bruin :)
Wordt vaak verward met zweetvos, maar heeft inderdaad zwarte/ grijze benen.

Anananda
Berichten: 90
Geregistreerd: 20-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 10:18


lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:20

Rondje lezen in de beschrijving van het stamboek leert mij dat van origine de comtois bruin (baie) zijn waardoor later een zilvergen gefokt is door een bepaalde hengst. Later ontstond vos (alezan) en zweetvos (alezan crin lavé). (Koffievos is niet toegestaan)
Vandaar dus waarschijnlijk de kleurschakering.
(Disclaimer: kleuren uit mijn hoofd vertaald vanuit het Frans dus hoop dat de vertaling klopt)

Edit: ik lees hierboven dat die kleur in het Nederlands schijnbaar zilverappel bruin heet. Bruin met zilvergen dus.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:22

Zeker niet te licht voor. Zilverappel verdunt zwart (en bruin, want bruin is zwart+agouti) pigment, waardoor je dus een lichtere kleur krijgt of kan krijgen. Er zijn daarbij ook altijd verschillende tinten in kleuren, denk maar aan hoeveel verschillende tinten bruine paarden er zijn.

Anananda
Berichten: 90
Geregistreerd: 20-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 10:23

Eileen_ schreef:
Zilverappel bruin :)
Wordt vaak verward met zweetvos, maar heeft inderdaad zwarte/ grijze benen.


Top, bedankt!

Anananda
Berichten: 90
Geregistreerd: 20-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 10:24

Eileen_ schreef:
Zeker niet te licht voor. Zilverappel verdunt zwart (en bruin, want bruin is zwart+agouti) pigment, waardoor je dus een lichtere kleur krijgt of kan krijgen. Er zijn daarbij ook altijd verschillende tinten in kleuren, denk maar aan hoeveel verschillende tinten bruine paarden er zijn.


Oké, bedankt! Ik had zilverappel opgezocht en die paarden waren allemaal donkerder, maar zilverappel bruin was wel vergelijkbaar! :)