Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

homozygoot zwarte merrie gezocht

 
Profiel   

Hoi,

Wij zijn op zoek naar een merrie die minstens Z2 dressuur loopt en naar een merrie die goede springprestaties heeft (dus 2 merries). We willen graag een zwart veulen van haar en daarom zijn we op zoek naar een homozygoot zwarte merrie die minstens 1m65 is (ik weet dat heteroygote merries ook zwarte veulens kunnen geven maar dat is niet mijn vraag. We willen specifiek een homozygoot zwarte merrie). Het valt ons op dat de fokkers/verkopers meestal niet weten of hun merrie homozygoot is. Iemand tips waar ik die kan vinden? Heeft iemand eentje te koop staan?

Een merrie met de juiste voorouders en veel potentieel om later bovenstaande te bereiken is ook een optie.

Heeft iemand een lijstje met homozygoot zwarte hengsten? Als ik die al weet en ik zoek naar hun nakomelingen, merries, die te koop staan is de kans al wat groter dat die ook homozygoot zwart zijn.

Kan elk labo hier op testen als ik een plukje haar heb? Hoeveel zou zo'n test kosten.

groetjes Dianne,
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 16:59 



 
Profiel   

Je zal binnen de rijpaardfokkerij geen homozygote zwarte merries vinden ben ik bang. Hooguit merries die geen vosfactor hebben. Zelfs de hengsten zijn dat niet. Ik ken er niet een in ieder geval binnen het KWPN of Duitse stamboeken.
Ik zou dit echt loslaten en gaan voor een kwalitatief goede (zwarte) merrie en daar een goede match (zwarte hengst) bij zoeken. De kans op een zwart veulen is dan best groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 17:04 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Je zal binnen de rijpaardfokkerij geen homozygote zwarte merries vinden ben ik bang. Hooguit merries die geen vosfactor hebben. Zelfs de hengsten zijn dat niet. Ik ken er niet een in ieder geval binnen het KWPN of Duitse stamboeken.
Ik zou dit echt loslaten en gaan voor een kwalitatief goede (zwarte) merrie en daar een goede match (zwarte hengst) bij zoeken. De kans op een zwart veulen is dan best groot.

Een merrie zonder vosfactor is homozygoot voor zwart.
Er zijn echt genoeg dieren binnen het kwpn homozygoot zwart. De kunst is alleen dat je als je zwart en niet bruin wilt fokken ook nog eens geen agouti in de mix wil hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 17:06 



 
Profiel   

mooney schreef
Suzanne F. schreef
Je zal binnen de rijpaardfokkerij geen homozygote zwarte merries vinden ben ik bang. Hooguit merries die geen vosfactor hebben. Zelfs de hengsten zijn dat niet. Ik ken er niet een in ieder geval binnen het KWPN of Duitse stamboeken.
Ik zou dit echt loslaten en gaan voor een kwalitatief goede (zwarte) merrie en daar een goede match (zwarte hengst) bij zoeken. De kans op een zwart veulen is dan best groot.

Een merrie zonder vosfactor is homozygoot voor zwart.
Er zijn echt genoeg dieren binnen het kwpn homozygoot zwart. De kunst is alleen dat je als je zwart en niet bruin wilt fokken ook nog eens geen agouti in de mix wil hebben.


Een merrie zonder vosfactor kan nog steeds een bruine geven. En wat ik begrijp wil TS een merrie die alleen zwarte veulens geeft. Volgens mij bestaan die niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 17:10 



 
Profiel   

Je zoekt dus homozygoot zwart zonder vosfactor (EE) en zonder agouti. Dat laatste is normaliter redelijk prima op het blote oog te zien, dat eerste niet.

Er zijn verschillende laboratoria die de vosfactor kunnen testen (Kijk maar eens in het kleurkansen topic) maar dat is niet instant. Duurt even. Maar het is wel prima te testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 17:13 



 
Profiel   

Bedoeling is dat we ze kruisen met onze zwarte hengst (heterozygoot). We willen enkel een zwart veulen.

Daar kan toch nooit een bruin uitkomen...of ben ik mis?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 17:20 



 
Profiel   

Dian007 schreef
Bedoeling is dat we ze kruisen met onze zwarte hengst (heterozygoot). We willen enkel een zwart veulen.

Daar kan toch nooit een bruin uitkomen...of ben ik mis?


Volgens mij wel hoor.
Edit: ik lees net van niet. :')


Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 07-08-21 17:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 17:23 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
mooney schreef
Een merrie zonder vosfactor is homozygoot voor zwart.
Er zijn echt genoeg dieren binnen het kwpn homozygoot zwart. De kunst is alleen dat je als je zwart en niet bruin wilt fokken ook nog eens geen agouti in de mix wil hebben.


Een merrie zonder vosfactor kan nog steeds een bruine geven. En wat ik begrijp wil TS een merrie die alleen zwarte veulens geeft. Volgens mij bestaan die niet.

Elke zwarte merrie of hengst die vosfactor vrij is, is dat. Alleen moet je er dan geen hengst op zetten met agouti.
Dus als je een homozygoot zwarte merrie hebt, die zwart is (agouti is dominant dus te zien in het uiterlijk) en je zet er een zwarte hengst op dan heb je gegarandeerd een zwart veulen.
Met een vos hengst zonder agouti ook, maar dan moet je die weer testen op agouti omdat het enkel toont op zwart.

Met andere woorden ts zoekt een merrie met genotype EE aa. En moet dan een hengst gebruiken met willekeurige vosfactor, maar sowieso aa voor agouti.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 17:24 



 
Profiel   

Bij Animalgenetics UK ( https://www.animalgenetics.eu/ ) kan je op kleur laten testen. Een heterozygoot zwarte heeft inderdaad de vosfactor maar als die agouti draagt is dat te zien want dan is het dier bruin ;-).

Heel makkelijk; haren trekken en laten testen op de "red/ black" factor dan weet je genoeg. Maar als je een heterozygoot zwarte merrie kruist met een homozygoot zwarte hengst heb je ook altijd een zwart veulen met 50% kans op een heterozygoot zwarte ( dus met de rood/ vosfactor). Kosten zijn rond de 30,-


Laatst bijgewerkt door ElCid op 07-08-21 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 17:25 



 
Profiel   

Dian007 schreef
Bedoeling is dat we ze kruisen met onze zwarte hengst (heterozygoot). We willen enkel een zwart veulen.

Daar kan toch nooit een bruin uitkomen...of ben ik mis?


Nee, als je kruist met een zwarte kan er nooit bruin uitkomen omdat agouti, ook in heterozygote vorm, dominant is.
Je zal dan inderdaad op zoek moeten naar een homozygoot zwarte merrie omdat je anders 50% kans op vos hebt met een heterozygote.

Dus eerst laten testen als je er een vind of de stamboom goed napluizen ( maar dat geeft ook geen 100% uitsluitsel en is vaak meer werk dan haren trekken en opsturen) maar de enige manier om het zeker te weten is testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 17:28 



 
Profiel   

Een fries is homozygoot zwart :D Kan alleen niet zo geweldig springen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 17:32 



 
Profiel   

ElCid schreef
Dian007 schreef
Bedoeling is dat we ze kruisen met onze zwarte hengst (heterozygoot). We willen enkel een zwart veulen.

Daar kan toch nooit een bruin uitkomen...of ben ik mis?


Nee, als je kruist met een zwarte kan er nooit bruin uitkomen omdat agouti, ook in heterozygote vorm, dominant is.
Je zal dan inderdaad op zoek moeten naar een homozygoot zwarte merrie omdat je anders 50% kans op vos hebt met een heterozygote.

Dus eerst laten testen als je er een vind of de stamboom goed napluizen ( maar dat geeft ook geen 100% uitsluitsel en is vaak meer werk dan haren trekken en opsturen) maar de enige manier om het zeker te weten is testen.

Kleine verbetering, met twee heterozygoot zwarten heb je 25% kans op vos. 50% is heterozygoot zwart x vos

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 17:32 



 
Profiel   

Procenten zijn nooit mijn sterkste kant geweest ;-).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 20:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen