Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welke kleur is deze Fjord x Arabier kruising?

 
Profiel   

Dit is Merel van de Huif in Lelystad. Ik heb jaren geleden op haar gereden. Op de site van de Huif staat dat ze daar twee kleuren Fjord hebben, grå en brunnblakk ofwel bruinvaal. Dat zou Merel brunnblakk maken. Ze is echter een kruising tussen een Fjord en iets met Arabier, half Fjord deels Arabier dus. Ze heeft een vrij duidelijke aalstreep.

Nu vroeg ik me af of Merel echt brunblakk is of dat ze een andere kleur heeft omdat ze een kruising is? En kan iemand het verschil uitleggen tussen valk- en wildkleur? Ik weet wel dat "dun" buckskin is met een aalstreep. Alvast bedankt!

En sorry voor mijn gebrek aan kleurenkennis :+


[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 09:55 



 
Profiel   

brunblakk is bruin wildkleur, gra (grablakk) is zwart wildkleur.
Deze is duidelijk een bruin wildkleur

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 10:12 



 
Profiel   

Mag ik een gokje wagen? Ik leer genetica heel langzaam, meer per toeval dan bewust :') Ik denk gewoon brunblakk, maar dan waarschijnlijk met 1 dun gen ipv 2 zoals de meeste fjorden hebben. Je hebt maar 1 dun gen nodig om het te laten zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 10:13 



 
Profiel   

Dit is inderdaad brunnblakk - bruin wildkleur - bay dun. En als het een kruising is met een 'normaal' gekleurd paard dan is deze inderdaad heterozygoot voor het dun-gen.

Valk (buckskin) is bruin met één creme-gen. Een heel ander gen dan dun/wildkleur, dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 11:51 



 
Profiel   

Donja schreef
brunblakk is bruin wildkleur, gra (grablakk) is zwart wildkleur.
Deze is duidelijk een bruin wildkleur


Ah oké, ik dacht dat brunblakk echt alleen voor Fjorden was dus ik wist het niet zeker aangezien Merel een kruising is. Bedankt!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 11:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen