Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Valk of wildkleur of toch iets anders?

 
Profiel   

Ik heb twee weken geleden een Welsh Cob gekocht die in haar paspoort staat als valk. Ze komt van een Engelse fokker die veel met bijzondere kleuren fokt.
Ik vind haar echter niet echt typisch een valk om te zien, en ik vraag me af of het wel klopt. Haar vader is een cremello. Op allbreedpedigree https://www.allbreedpedigree.com/abbeyvale+creme+brulee staat haar moeder als 'buckskin', maar in de stamboom in haar paspoort staat haar moeder als 'dun'. Wat denken jullie van haar kleur? Ik wil haar nog wel laten testen, maar ze is nog nauwelijks halstermak en een beetje kopschuw. Beetje sneu om al gelijk manen uit te gaan trekken.

Dit is de dame in kwestie:

[ img ]

[ img ]

En de stamboom in haar paspoort:

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 09:11 



 
Profiel   

Lijkt mij valk. Dit is mijn valk:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 09:12 



 
Profiel   

Als de vader een cremello is, dan is ze sowieso een valk. Cremello geeft namelijk altijd een crèmegen door, wat betekent dat er altijd palomino, valk of smokey black uitkomt (of dubbele verdunning wanneer beide ouders crème doorgeven). Jouw paard heeft niet de kenmerken van een palomino of Smokey black, dus lijkt me een valk.
Ik denk dat jouw paard ook sooty draagt. Dit kan de kleur donkerder maken.

Edit: dun (wildkleur) en buckskin (valk) wordt vaak er elkaar gehaald. Fenotypisch lijken ze veel op elkaar, maar ze hebben nog wel verschillende kenmerken. Zo heeft een dun áltijd een duidelijke en niet doorbroken aalstreep. Een valk kan een countershading (nep-aalstreep) hebben, maar dat is vaak vager dan een echte aalstreep. Daarnaast heeft een dun (bijna) altijd zebrastrepen op de benen. En er zijn nog wat meer kenmerken.
Deze kenmerken zie ik niet bij jouw paard, dus hij draagt geen dun. Wel een cremegen, waar dus die valk vandaan komt.


Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 27-08-21 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 09:16 



 
Profiel   

Ketly schreef
Lijkt mij valk. Dit is mijn valk:

[ [url=m/OSPuA2.png]Afbeelding[/url] ]


Daar lijkt ze inderdaad wel een beetje op, dankjewel!


Eileen_ schreef
Als de vader een cremello is, dan is ze sowieso een valk. Cremello geeft namelijk altijd een crèmegen door, wat betekent dat er altijd palomino, valk of smokey black uitkomt (of dubbele verdunning wanneer beide ouders crème doorgeven). Jouw paard heeft niet de kenmerken van een palomino of Smokey black, dus lijkt me een valk.
Ik denk dat jouw paard ook sooty draagt. Dit kan de kleur donkerder maken.



dat weet ik inderdaad, ik heb hiervoor een smoky black gehad. De vraag is even wat het verdunningsgen doet op dun, daar heb ik eigenlijk geen idee van. Ik raakte ook een beetje in de war van de lichte manen, ik dacht dat een valk altijd zwarte manen had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 09:18 



 
Profiel   

Dan krijg je een dunskin, en daar heeft jouw paard geen kenmerken van zo te zien.

Manen zijn verkleurd door de zon, dat zie je wel vaker, vooral bij jonge paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 09:19 



 
Profiel   

Zeker geen dun, 100% buchskin :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 09:20 



 
Profiel   

Valk, in Engeland worden valken in de volksmond dun genoemd. Dus dat staat vaak los van het echte dun/wildkleur gen. Ik geloof dus pas dat een native pony wildkleur is als het of duidelijk is in het uiterlijk of als er een testuitslag bij zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 09:21 



 
Profiel   

Dit lijkt mij idd ook een valk. Knap hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 09:25 



 
Profiel   

Duidelijk! Ik heb een foto gevonden van haar moeder en daar lijkt ze precies op. Dat zal dan ook wel een valk zijn en geen dun. Weer wat geleerd :D.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 09:26 



 
Profiel   

Ze is inderdaad een valk/buckskin.

Bij het stamboek van de Welsh pony's gebruiken ze vaak het woord dun om een valk/buckskin aan te geven. Daarom ontstaat er vaak verwarring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 13:32 



 
Profiel   

Sooty buckskin misschien? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 10:34 



 
Profiel   

Ga dr maar niet vanuit dat t een “echte” dun is.. Worden heeel weinig gefokt (weet ik toevallig omdat ik zelf volgend jaar een echte dun uit Amerika koop :') )In engeland zit volgens mij maar 1 fokker die dun fokt. Die van jou heeft in mijn ogen geen dun kenmerken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 10:38 



 
Profiel   

Als je googlet op de merrie vind je fotos van haar met een cremello/perlino/smokey cream veulen. Dus dan moet ze inderdaad valk zijn :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 10:53 



 
Profiel   

[ img ]

Dit was die van mij, daar dacht ik ook sooty buckskin

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 11:36 



 
Profiel   

Moeder is waarschijnlijk ’gewoon’ valk. In Engeland dun genoemd. Is vader getest cremello of komt hij uit 2 palomino’s? Anders kan hij ook smoky cream of perlino zijn.
De jouwe is valk.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 12:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen