Draver x fries = bont?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 15:29

Samir schreef:
Dit zijn de gegevens die ik van haar moeder heb (van NDR:
NaamVerona H
StamboeknummerNL030306
GeslachtMerrie
KleurVos
RasDraver
NationaliteitNederland
Geboortedatum 3 mei 2015
Naam vaderGolden Sund
Naam moederHellas W

Dit is golden sund
Een bruine draver uit Zweden
Afbeelding
https://www.archiefndr.nl/HtmlFotoPaard ... ts/GGG.htm

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 15:45

Tinniie schreef:
Het is nog maar een jaarling hè, dus in combinatie met een draver moeder kan het wel wat ieler zijn. Kan ook nog fel gaan uitzetten komende jaren. Ik ben ook onze tanks gewoon, maar er zijn ook hengsten die een pak ieler zijn.

Vader kan ook al een kruising geweest zijn, en dan zit je ook al een generatie verder alweer.
Ik vermoed toch echt dat er ergens ‘iets’ Amerikaans tussengezeten heeft met frame erbij.


Ja, een mix kan veel doen, maar officieel is een bonte zonder papier nooit een paint.


Tinniie schreef:
Splash 2 komt enkel in de Gunner bloedlijn voor, dat zijn allemaal erg dure dekkingen (1000€ voor papierloos zie ik niet snel gebeuren) en dekken ook maar heel weinig buiten het stamboek.
Splash 1 komt ook in andere lijnen voor en is vaak wat subtieler, kol + sneb en witte voetjes bv, maar geeft in combinatie met tobiano vaak heel andere markeringen.

Ik vind het echt een frame + tobiano hoofd.

Dus ik zou olws (frame overo) testen. Met Paint bloed zou ik dan ook wel op de genetische aandoeningen testen (5-panel)


Er is nu al heel veel Gunner bloed doorgegeven en er lopen wel HTK hengsten rond uit Gunner lijn. Soms zonder registratie.

Als er doelbewust was gefokt, waren de gegevens natuurlijk wel bekend geweest.

5 Panel test dekt nog niet alles meer. 5 panel zijn we nu wel gewend, maar als je toch gaat testen EN je weet helemaal niks van dit paardje, zou ik echt alles pakken.
Zou je weten wie de ouders zijn, kan je sommige dingen misschien uitsluiten, maar dat is nu niet zo.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Draver x fries = bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 18:13

Nee officieel zal die nooit Paint zijn, maar voert dan wel ergens Amerikaans bloed waar de kleur van komt. Frame over komt echt niet in veel rassen voor. APHA, AMHA, Mustangs, een enkele TB….

Ik ken echt niet veel Gunner afstammelingen zonder papier hoor.. en ik ken vrij veel hengsten uit alle segmenten :) grotendeels zit je nu nog maar aan 3e generatie Gunners, héél af en toe al eens wat verder.

5-panel en olws erbij zit je aan 6-panel. Imm zou ik niet persé doen in dit geval. En tja pssm2 panel ben ik zoiezo al niet echt voorstander voor hè :) €300 is voor de meeste mensen ook flink wat geld, ik denk niet dat je voor een kruising uit te zoeken die er snel even gaat bijnemen he?

Moest Animal genetics nu promotie nog eens aanbieden zou ik ook zoiezo de hele rimram doen voor 95€ , maar het ziet er niet naar uit dat ze die promo kortelings nog eens gaan doen.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 18:27

Zou de vader geen Barok Pinto kunnen zijn? Dat zijn een soort van bonte Friezen toch? Die zijn ook niet altijd typisch Fries gebouwd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Draver x fries = bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 19:29

In het paspoort zou toch de naam van de fokker moeten staan.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 00:13

Tinniie schreef:
Nee officieel zal die nooit Paint zijn, maar voert dan wel ergens Amerikaans bloed waar de kleur van komt. Frame over komt echt niet in veel rassen voor. APHA, AMHA, Mustangs, een enkele TB….

Ik ken echt niet veel Gunner afstammelingen zonder papier hoor.. en ik ken vrij veel hengsten uit alle segmenten :) grotendeels zit je nu nog maar aan 3e generatie Gunners, héél af en toe al eens wat verder.

5-panel en olws erbij zit je aan 6-panel. Imm zou ik niet persé doen in dit geval. En tja pssm2 panel ben ik zoiezo al niet echt voorstander voor hè :) €300 is voor de meeste mensen ook flink wat geld, ik denk niet dat je voor een kruising uit te zoeken die er snel even gaat bijnemen he?

Moest Animal genetics nu promotie nog eens aanbieden zou ik ook zoiezo de hele rimram doen voor 95€ , maar het ziet er niet naar uit dat ze die promo kortelings nog eens gaan doen.


Er verdwijnen heel veel paarden links en rechts zonder papieren. Niet altijd zonder reden. Dus nee, die zijn dan niet meer "bekend", maar men weet natuurlijk al vele jaren dat dit gebeurt.

Ook een kruising kan pssm2 hebben en dan is 300 euro echt niks op een paard en vele jaren samen met een paard als het gezond is en niks krijgt verder. Gaat er ook niet om of een paard goedkoop is in aanschaf of duurder. Juist mensen met een laag budget, zouden zoveel mogelijk moeten uitsluiten vooraf.

Omdat mensen nog niet veel testen op pssm2, blijft het dus ook langer voorkomen. Dat zou je niet moeten willen als de quarters en paints onder andere je lief zijn.

Maar goed. Dat soort dingen moet je voor aanschaf doen. Nu is het paard er al.

Het is alleen voor de meelezers altijd goed om te lezen dat als men ooit beweerd dat er bijv paint of quarter ergens in zit, ouders ( zogenaamd ) niet bekend zijn, papier kwijt is of niet aangevraagd, dat er alarmbellen af gaan. Er komen gewoon dingen voor, die je niet wilt.

Waar de kleur bij dit paardje vandaan komt is gissen.

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 08:17

Is de PSSM2 test inmiddels wetenschappelijk gevalideerd?

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 09:02

janderegelaa schreef:
In het paspoort zou toch de naam van de fokker moeten staan.

Niet perse, mijn veulen heeft ook pas bij de handelaar een paspoort gekregen. Fokker dus niet te achterhalen.

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 09:24

fransje23 schreef:
Is de PSSM2 test inmiddels wetenschappelijk gevalideerd?

Voor zover ik weet alleen als je een spierbiot laat doen in een aangedane spier

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:05

fransje23 schreef:
Is de PSSM2 test inmiddels wetenschappelijk gevalideerd?


Nee, nog niet. Maar er is meer dan alleen de 5 panel test. Daarbij zijn er veel paarden met vage klachten die met haren op pssm2 getest zijn, daar positief uit kwamen en ook reageren op bijv een aangepast dieet.

En niet gevalideerd is 1 ding, maar de test bestaat wel en wordt vooral weggewuifd, omdat mensen dondersgoed weten dat er heel veel paarden positief zouden testen en dat kan best effect gaan hebben binnen de quarters en paints bijv.

Maar waar je helemaal niks weet, kan je soms wel kiezen om zoveel mogelijk uit te sluiten. Weet je vooraf alles, kan je bijvoorbeeld bepaalde paarden vanwege bloedlijn/ouders laten staan.

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:12

superpony schreef:
fransje23 schreef:
Is de PSSM2 test inmiddels wetenschappelijk gevalideerd?


Nee, nog niet. Maar er is meer dan alleen de 5 panel test. Daarbij zijn er veel paarden met vage klachten die met haren op pssm2 getest zijn, daar positief uit kwamen en ook reageren op bijv een aangepast dieet.

En niet gevalideerd is 1 ding, maar de test bestaat wel en wordt vooral weggewuifd, omdat mensen dondersgoed weten dat er heel veel paarden positief zouden testen en dat kan best effect gaan hebben binnen de quarters en paints bijv.

Maar waar je helemaal niks weet, kan je soms wel kiezen om zoveel mogelijk uit te sluiten. Weet je vooraf alles, kan je bijvoorbeeld bepaalde paarden vanwege bloedlijn/ouders laten staan.


Ik wuif het niet weg, ik zeg gewoon met nuchter verstand niet elk paard doet het goed op 1 en dezelfde voer wijze.
Wat voor de een goed werkt kan voor de andere niet goed zijn.

Is de test gevalideerd kun je een groot bedrag uitgeven ervoor.
Zo niet kun je je voeding aanpassen om te kijken wat wel of niet werkt.
Maar dit geld voor meerdere dingen

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:24

hagelslag schreef:
Ik wuif het niet weg, ik zeg gewoon met nuchter verstand niet elk paard doet het goed op 1 en dezelfde voer wijze.
Wat voor de een goed werkt kan voor de andere niet goed zijn.

Is de test gevalideerd kun je een groot bedrag uitgeven ervoor.
Zo niet kun je je voeding aanpassen om te kijken wat wel of niet werkt.
Maar dit geld voor meerdere dingen


Dat zeg ik toch nergens? Het gaat om het algemeen. Heel veel hengstenhouders en fokkers hopen echt dat de test nog heel lang niet gevalideerd is.

En ja, je kan een pssm 2 dieet testen en het resultaat. Elk paard is anders, maar van pssm2 weten we inmiddels wat je kan aanpassen en lijkt te werken. Dat heeft niks met voerwijze te maken, maar met de ziekte.

En wat is duur? Als je een nieuw paard aanschaft geef je veel meer uit en wil je daar vele jaren mee voort. 2x een Veearts laten komen is ook 300 euro. En je paard niet kunnen gebruiken voor je doel; rijden en of fokken of je paard kwijt kost ook meer.

Maar goed, dat soort dingen moet je voor de aanschaf doen. Als je een paard al hebt, kan je kijken wat je belangrijk vindt. Maar het is belangrijk om te weten wat er bestaat, omdat ook veeartsen bij vage klachten nog niet altijd aan de div pssm varianten denken.

En heel veel mensen hebben inmiddels wel de haren test gedaan en viel met de uitslag alles op zijn plek en dus ook vaak met een aangepast management. Goed voeren is namelijk altijd een totaal pakket.

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Draver x fries = bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:43

Bij testen /keuren doe je een risico afweging lijkt mij.
Ik heb een kwpn-er gekocht x-rays en klinische keuring
Geen pssm testen.. waarom niet? Omdat ik op een stal met 80 paarden sta met diverse rassen doch overwegend kwpn en het daar geen enkel paard heeft. Dus waarom zou ik?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:46

SjonnieZ schreef:
Bij testen /keuren doe je een risico afweging lijkt mij.
Ik heb een kwpn-er gekocht x-rays en klinische keuring
Geen pssm testen.. waarom niet? Omdat ik op een stal met 80 paarden sta met diverse rassen doch overwegend kwpn en het daar geen enkel paard heeft. Dus waarom zou ik?


En toch weet je dat dus niet!

Er zijn paarden met vage klachten en heel veel veeartsen weten nog weinig over pssm. Er wordt bij veel rassen nog heel weinig op getest. Maar dat wil absoluut niet zeggen dat ze het niet hebben.

Dat er 80 paarden niet getest zijn, zegt echt helemaal niks.

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:54

superpony schreef:
SjonnieZ schreef:
Bij testen /keuren doe je een risico afweging lijkt mij.
Ik heb een kwpn-er gekocht x-rays en klinische keuring
Geen pssm testen.. waarom niet? Omdat ik op een stal met 80 paarden sta met diverse rassen doch overwegend kwpn en het daar geen enkel paard heeft. Dus waarom zou ik?


En toch weet je dat dus niet!

Er zijn paarden met vage klachten en heel veel veeartsen weten nog weinig over pssm. Er wordt bij veel rassen nog heel weinig op getest. Maar dat wil absoluut niet zeggen dat ze het niet hebben.

Dat er 80 paarden niet getest zijn, zegt echt helemaal niks.


En wat zijn dan die vage klachten?

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 14:10

superpony schreef:
fransje23 schreef:
Is de PSSM2 test inmiddels wetenschappelijk gevalideerd?


Nee, nog niet. Maar er is meer dan alleen de 5 panel test. Daarbij zijn er veel paarden met vage klachten die met haren op pssm2 getest zijn, daar positief uit kwamen en ook reageren op bijv een aangepast dieet.

En niet gevalideerd is 1 ding, maar de test bestaat wel en wordt vooral weggewuifd, omdat mensen dondersgoed weten dat er heel veel paarden positief zouden testen en dat kan best effect gaan hebben binnen de quarters en paints bijv.

Maar waar je helemaal niks weet, kan je soms wel kiezen om zoveel mogelijk uit te sluiten. Weet je vooraf alles, kan je bijvoorbeeld bepaalde paarden vanwege bloedlijn/ouders laten staan.


De test valideren zou wel helpen om de uitslag wetenschappelijk interessant te maken.
Nu is de testuitslag nog niet zoveel zeggend.
De verantwoordelijkheid dat test nog steeds niet gevalideerd is ligt bij de huidige aanbieder.
Niet bij mensen die misschien niet willen dat de aandoening mogelijk veel voorkomt.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:20

fransje23 schreef:
De test valideren zou wel helpen om de uitslag wetenschappelijk interessant te maken.
Nu is de testuitslag nog niet zoveel zeggend.
De verantwoordelijkheid dat test nog steeds niet gevalideerd is ligt bij de huidige aanbieder.
Niet bij mensen die misschien niet willen dat de aandoening mogelijk veel voorkomt.


Dat zou beter zijn inderdaad.

Maar er zijn wel paarden die positief testen waar alle puzzelstukjes op de plek vallen en ook management en voer aanpassen helpen.

Maar er zijn echt heel veel hegnstenhouders en fokkers die er niet vrolijk van gaan worden. Je kan zelf niet testen, maar als veel nakomelingen getest zullen worden die positief zijn, komt het ook wel aardig in de bekendheid.
En ik weet ook zeker dat hengstenhouders liever het risico nemen en die bloedlijn behouden vanwege de prestaties.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 17:28

Maar andersom zie je ook veel, paarden met symptomen die negatief testen en paarden waar nog nooit iets aan gemankeerd heeft die wel met 2-3 genen terugkomen.

Het is niet enkel het feit dat de test niet gevalideerd is, maar vooral dat alle andere labo’s en wetenschappers die zich rechtstreeks ermee bezighouden net tégen deze test en ontdekker ervan zijn.

Dat is al meer dan 5-6 jaar dat het al aan de gang is, dat is niet normaal… Er zijn heel veel andere genen inmiddels ontdekt, gepubliceerd en wel gevalideerd.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Draver x fries = bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 17:48

Wat heeft deze discussie nou met de vraag van TS te maken?

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Draver x fries = bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 17:52

Inderdaad je hebt gelijk :) geen woord meer van mij :7 :)

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 18:06

pillow schreef:
Wat heeft deze discussie nou met de vraag van TS te maken?



Niets idd dus terug on topic en de vragen TS.

Kan de vader van het veulen een barok pinto zijn en is het kleur patroon tobiano

Diana1975
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:57

Is ze te koop?ik ben de oude eigenaar van Nicky,ze is door een mevrouw doorverkocht aan U ,mijn dochter zou haar ontzettend graag terug willen,wij hadden vorige maand heel veel privéproblemen en kozen voor het welzijn van het paardje door haar aan een mevrouw te verkopen die een forever home zou bieden we gaven haar een bodemprijs omdat we de plek belangrijker vonden en maakten ook de afspraak dat ze contact zou opnemen als het niet zo u gaan,sowieso de optie om terug te kunnen kopen als de omstandigheden verbeterd waren of wanneer het niet zou lukken,alleen ook doordat deze afspraken gemaakt waren hebben wij het gedaan,het is een enorme vergissing gebleken om deze vrouw te vertrouwen en zij heeft alleen maar geld willen verdienen en verschuilt zich nu achter het vertellen van leugenachtige verhalen over ons helaas,ze maakt er een kletsverhaal van dat het zogenaamd niet ging vanwege haar ruinen, dat kan,maar we hadden haar woord gekregen dat ze dan contact zou leggen,zij vond ondanks al onze goede zorgen en goede band met Nicky dat we niet het recht hadden en wij hebben niks op papier gezet met ons goedgelovige hoofd,ze doet nu net of ze het slachtoffer van een situatie is terwijl mijn dochter echt zwaar verdrietig is van deze situatie,het is gewoon een oplichtster die misbruik maakt van de goedgelovigheid van mensen en geld verdiend over de rug van een kind en haar droomdier,niet dat ik U haar niet gun,maar mijn dochter heeft haar vanaf haar moeder verzorgt ruim een jaar,ik hoop dat we met elkaar in contact kunnen komen,ik snap.dat gedane zaken geen keer nemen,maar het is wel de bedoeling dat we schone zaken doen,ik kan me voorstellen dat U hier allemaal niets vanaf wist en nemen U niets kwalijk,ik heb U ook priveberichten gestuurd maar helaas geen reactie mogen ontvangen,ik hoop dat alles goed met Nicky gaat en dat U contact met ons zult opnemen,het is een moeilijke toestand en alstublieft voor mijn dochter laat in ieder geval iets horen,mvg
Afbeelding

Diana1975
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:00

De mevrouw waar U haar van heeft gekocht had haar pas 2 weken..

Diana1975
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:06

Ik hoop dat we als paardenliefhebbers onder elkaar met elkaar een gesprek kunnen voeren zo iedereen verder kan,ik kan U overal mee helpen met Nicky en heb alle gegevens van haar voorouders,wij houden van haar en willen gewoon graag dat alles goed gaat,mvg

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Draver x fries = bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:13

Nu zijn wij hier erg nieuwsgierig welke rassen er in deze mooie dame zitten.